Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Publiczne Gimnazjum w Cieszkowie im. Jana Pawła II

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Publiczne Gimnazjum w Cieszkowie im. Jana Pawła II"— Zapis prezentacji:

1 Publiczne Gimnazjum w Cieszkowie im. Jana Pawła II
Opiekun projektu Agnieszka Góral

2 Wpływ różnych czynników na tempo kiełkowania nasion.
Temat projektu Wpływ różnych czynników na tempo kiełkowania nasion.

3 Kiełkowanie Kiełkowanie jest to stopniowe przechodzenie nasienia ze stanu spoczynku w stan aktywności fizjologicznej, przejawiającej się wzrostem zarodka. Warunkiem kiełkowania nasion jest: - pełna dojrzałość, żywotność czyli zdolność do kiełkowania nasienia oraz - odpowiednia temperatura, wilgotność środowiska oraz dostęp powietrza. Kiełkowanie przebiega w trzech fazach: pęcznienie – pobieranie wody przez nasienie, wskutek czego nasienie pęcznieje (jest to proces fizyczny, niezależny od zdolności kiełkowania – napęcznieć mogą również nasiona martwe) uruchomienie zapasów pokarmowych w bielmie, dzięki którym zarodek zaczyna się rozrastać właściwy wzrost i rozwój zarodka - Najpierw wydłuża się korzeń, który przebija łupinę i wysuwa się z nasienia, jako tzw. kiełek. Następnie pod naporem rozrastającego się zarodka łupina się rozrywa i wysuwa się z niej pęd. W siewce zaczyna tworzyć się chlorofil, co zwykle zbiega się z wyczerpaniem materiałów zapasowych i wtedy roślina stopniowo staje się samożywna.

4 Budowa nasienia: A) dwuliściennej (rzeżucha): a) łupina nasienna,
b) bielmo, c) liścień, d) zarodek

5 Nasiona rzeżuchy To roślina z rodziny kapustowatych. W Polsce występuje 10 gatunków. Rzeżucha znana też jako pieprzyca, pochodzi z północno-wschodniej Afryki i południowo-zachodniej Azji. Jest bogata w łatwo przyswajany jod, ponadto zawiera pewne ilości witamin: A, B1, B2, E, PP oraz siarkę, chrom, potas, mangan, magnez i wapń. Jedzenie rzeżuchy zalecane jest osobom cierpiącym na cukrzycę, osteoporozę, anemię, dolegliwości tarczycy, chorobę wieńcową, reumatyzm, mających kłopoty z krążeniem, z problemami skórnymi i z paznokciami.

6 Doświadczenie Doświadczenie przebiegało w dwóch etapach.
Ośmioro uczniów miało za zadanie posadzić po 20 ziaren rzeżuchy do różnych typów ziemi (ziemia do storczyków, ziemia uniwersalna, torf, piasek). Pierwsze cztery miały podlewać sadzonki wodą. Kolejne cztery sokiem jabłkowym, pepsi, octem i jodyną.

7 Ziemia do storczyków Patryk Stasik i Kinga Broda
Rzeżucha Kingi podlewana była wodą, a Patryka pepsi Każdy zasadził 20 nasion

8 Sadzonka Kingi

9 Sadzonka Patryka

10 Procent wykiełkowanych nasion

11 Ziemia uniwersalna Daniel Kuś i Kinga Morawska
Rzeżucha Kingi podlewana wodą, a Daniela jodyną Zasadzono 20 nasion

12 Sadzonki Daniela i Kingi
Woda Jodyna Woda Jodyna Woda Jodyna

13 Procent wykiełkowanych nasion

14 Piasek Sandra Sozańska i Krzysztof Dwojak
Rzeżucha Sandry podlewana wodą, a Krzyśka sokiem jabłkowym 20 nasion

15 Sadzonka Sandry

16 Sadzonka Krzyśka

17 Procent wykiełkowanych nasion

18 Torf Żaneta Krawczyk i Marcin Zakowicz
Żaneta podlewała wodą a Marcin octem 20 nasion

19 Sadzonka Żanety

20 Sadzonka Marcina

21 Procent wykiełkowanych nasion

22 Podsumowanie Dzięki doświadczeniom zdobyliśmy nowe wiadomości na temat budowy nasion i wpływu różnych czynników na tempo ich kiełkowania. Jesteśmy zadowoleni, że doświadczenia nam się udały (mimo, że wymagały dużo pracy i cierpliwości). Cały projekt bardzo nam się podobał.

23 W projekcie wzięły udział następujące osoby
Broda Kinga Dwojak Krzysztof Kuś Daniel Krawczyk Żaneta Morawska Kinga Pomogier Sara Sozańska Sandra Stasik Patryk Zakowicz Marcin Żyto Marta

24 Dziękujemy za uwagę


Pobierz ppt "Publiczne Gimnazjum w Cieszkowie im. Jana Pawła II"

Podobne prezentacje


Reklamy Google