JAKIMI MAGICZNYMI WŁAŚCIWOŚCIAMI CHARAKTERYZUJE SIĘ WODA?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Efekty mechano- chemiczne
Advertisements

stany skupienia materii
KWASY Kwas chlorowodorowy , kwas siarkowodorowy , kwas siarkowy ( IV ), kwas siarkowy ( VI ), kwas azotowy ( V ), kwas fosforowy ( V ), kwas węglowy.
Sole Np.: siarczany (VI) , chlorki , siarczki, azotany (V), węglany, fosforany (V), siarczany (IV).
Napięcie powierzchniowe
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
DYSOCJACJA ELEKTROLITYCZNA SOLI
DYSOCJACJA KWASÓW.
PIERWIASTKI I ZWIĄZKI CHEMICZNE
ELEKTROSTATYKA I.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Publiczne Gimnazjum im. Książąt Pomorza Zachodniego w Trzebiatowie ID grupy: 98/46_MF_G1 Kompetencja: matematyczno-fizyczna.
FIZYKA dla studentów POLIGRAFII Przejścia fazowe Zjawiska transportu
DYSOCJACJA JONOWA KWASÓW I ZASAD
SYSTEMATYKA SUBSTANCJI
Właściwości i budowa cieczy
Zakład Chemii Medycznej Pomorskiej Akademii Medycznej
WODA I ROZTWORY WODNE TESTY
WODA I ROZTWORY WODNE.
Woda i roztwory wodne. Spis treści Woda – właściwości i rola w przyrodzie Woda – właściwości i rola w przyrodzie Woda – właściwości i rola w przyrodzie.
Mgr Wojciech Sobczyk District Manager Helathcare Ecolab
CHEMIA OGÓLNA Wykład 5.
Napięcie Powierzchniowe
3 Proste doświadczenia z lodem Projekt: Mateusza Ciałowicza Opiekun: pani mgr Dorota Ciałowicz.
Czas wyboru nadszedł- zostań chemikiem
Sposoby łączenia się atomów w cząsteczki
MIKOŁAJ MIKULSKI NG nr. 9 ,,PRIMUS”
Budowa cząsteczki wody i jej konsekwencje
Dlaczego woda jest niezwykła
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Doświadczenia z budowy materii
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Lichnowach ID grupy: 96/70_MP_G1 Kompetencja: Matematyczno-przyrodnicza Temat projektowy: Budowa cząsteczkowa materii Semestr/rok.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny.
Zespół Szkół w Nowej Wsi Lęborskiej Budowa cząsteczkowa materii
Szymon Owczarek Wojtek Łyczek
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
ELEKTROSTATYKA I PRĄD ELEKTRYCZNY
Co dzieje się z solą kuchenną po wsypaniu do wody?
KWASY NIEORGANICZNE POZIOM PONADPODSTAWOWY Opracowanie
Wędrówka jonów w roztworach wodnych
Rodzaje wiązań chemicznych
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
DLACZEGO MYDŁA MYJĄ A PROSZKI PIORĄ?
Wykrywanie białek Wykrywanie skrobi Wykrywanie glukozy
Przygotowanie do egzaminów gimnazjalnych
1.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego
Zjawisko dyfuzji i kontrakcji.
Doświadczenie z atramentem
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Zespół badawczy : Judyta Izabela Stepaniuk i Elżbieta Dzienis Zdjęcia : p. Ewa Karpacz, J. I. Stepaniuk i E. Dzienis P REZENTACJĘ OPRACOWAŁA J. I. S TEPANIUK.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego JAKIE CZYNNIKI WPŁYWAJĄ NA ROZPUSZCZANIE SIĘ SUBSTANCJI W WODZIE?
Z czego jest zbudowany otaczający nas świat
Właściwości i budowa materii
Czy substancje można mieszać?
DYFUZJA.
Dysocjacja jonowa, moc elektrolitu -Kwasy, zasady i sole wg Arrheniusa, -Kwasy i zasady wg teorii protonowej Br ӧ nsteda i Lowry`ego -Kwasy i zasady wg.
Woda to cudowna substancja
Poranek małego chemika w Przedszkolu Nr 10 w Koszalinie
PODSTAWY MECHANIKI PŁYNÓW Makroskopowe własności płynów
Kwasy i zasady - Kwasy i zasady wg Arrheniusa
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Wiązanie kowalencyjne spolaryzowane
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Statyczna równowaga płynu
Wiązania chemiczne Wiązanie jonowe Wiązanie kowalencyjne
Napięcie powierzchniowe
Statyczna równowaga płynu
Zapis prezentacji:

JAKIMI MAGICZNYMI WŁAŚCIWOŚCIAMI CHARAKTERYZUJE SIĘ WODA? Nie ma nic lepszego nad wodę

Zastanawiacie się pewnie co ciekawego może być w „wodzie” Zastanawiacie się pewnie co ciekawego może być w „wodzie”. Każdy z nas ma z nią do czynienia na co dzień. Pijemy wodę, myjemy się wodą, przejeżdżamy przez most, a pod nim woda, patrzymy na akwarium, a tam woda, nawet gdy zmokniemy w drodze do pracy winna jest – woda! Woda, woda, woda… Ale ile tak naprawdę o niej wiemy?

Czym zajmowaliśmy się w ramach projektu? Jak zbudowana jest cząsteczka wody? Jakie są zasady dokumentowania doświadczeń przyrodniczych? Co pływa, a co tonie? Czy każdy rodzaj wody przewodzi prąd elektryczny? Czy można zmieszać wodę z olejem? W jaki sposób sprawdzić „wędrówkę” wody między substancjami stałymi?

Autorzy projektu: Weronika Ćmiel Wiktoria Śliwa Anna Szot

BUDOWA CZĄSTECZKI WODY Woda - tlenek wodoru to związek chemiczny, którego cząsteczka składa się z jednego atomu tlenu i dwóch atomów wodoru.

Jak wygląda cząsteczka wody? W rzucie na płaszczyznę ma wygląd trójkąta równoramiennego z atomem tlenu w jednym narożu trójkąta i atomami wodoru w pozostałych dwóch. Kąt między wiązaniami H - O ma wartość 1,82 radianów.

W trzech wymiarach cząsteczka wody ma kształt tetraedru z atomem tlenu w środku i atomami wodoru oraz wolnymi parami elektronowymi w wierzchołkach.

Cząsteczka wody ma dwa bieguny: ujemny, w pobliżu atomu tlenu i dodatni w pobliżu atomów wodoru, jest dipolem, czyli ma budowę polarną. − + − + dipol

Budowa polarna cząsteczki wody wpływa na zdolność rozpuszczania się w niej substancji o budowie polarnej, czyli takich, których cząsteczki mają dwa bieguny np. chlorek sodu NaCl, chlorowodór HCl. Na Cl − + + Cl − H

ZASADY DOKUMENTOWANIA DOŚWIADCZEŃ PRZYRODNICZYCH Dokumentacja doświadczenia powinna zawierać: temat doświadczenia, problem badawczy, hipotezę, opis przygotowania i przebiegu doświadczenia (w którym uwzględniamy m.in. potrzebne materiały i etapy doświadczenia), obserwacje i wyniki, wnioski, odniesienie do literatury.

CO PŁYWA, A CO TONIE? Napięcie powierzchniowe – zjawisko fizyczne występujące na styku powierzchni cieczy z ciałem stałym, gazowym lub inną cieczą, dzięki któremu powierzchnia ta zachowuje się jak sprężysta błona.

GĘSTOŚĆ – stosunek masy ciała do jego objętości.

Ciśnienie - wielkość skalarna, określona jako wartość siły działającej prostopadle do powierzchni podzielona przez powierzchnię na jaką ona działa.

CIŚNIENIE jest odwrotnie proporcjonalne do pola powierzchni CIŚNIENIE jest odwrotnie proporcjonalne do pola powierzchni. Im mniejsze pole powierzchni, tym większe ciśnienie.

Wnioski: korek, metalowy spinacz unoszą się na powierzchni wody, ponieważ tworzy się tam cienka, „elastyczna błona”. Dzieje się tak, ponieważ na cząsteczki wody znajdujące się przy powierzchni działa siła zwana napięciem powierzchniowym oraz tylko substancje o mniejszej gęstości niż gęstość wody pływają po jej powierzchni.

Wnioski: Płaski krążek wykonany z plasteliny pływa po powierzchni, ponieważ zajmuje większy obszar i wywiera mniejsze ciśnienie - rozkłada się na większą powierzchnię. Kulka natomiast jest mniejsza i naciska na mniejszy obszar dlatego wywiera większe ciśnienie i opada na dno.

Wnioski: Moneta tonie, gdyż ma większą gęstość (8 Wnioski: Moneta tonie, gdyż ma większą gęstość (8.9g/cm3) od gęstości wody (1g/cm3).

CZY KAŻDY RODZAJ WODY PRZEWODZI PRĄD ELEKTRYCZNY? PRĄD ELEKTRYCZNY – uporządkowany ruch ładunków elektrycznych.

DYSOCJACJA JONOWA (ELEKTROLITYCZNA) to rozpad cząsteczek soli, kwasów na jony pod wpływem wody Dysocjacji elektrolitycznej ulegają cząsteczki o wiązaniu jonowym lub atomowym spolaryzowanym. Dysocjacja elektrolityczna nadaje roztworom specyficzne właściwości. Roztwory związków chemicznych, które ulegają dysocjacji przewodzą prąd elektryczny. Zjawisko dysocjacji elektrolitycznej zostało odkryte w XIX wieku przez szwedzkiego uczonego Arrheniusa, laureata Nagrody Nobla w dziedzinie chemii z 1903 roku.

Schemat dysocjacji elektrolitycznej (jonowej) soli kuchennej – chlorku sodu. H2O

Roztwór wodny chlorku sodu (NaCl) i octu (CH3COOH)

Wnioski: Woda z solą kuchenną(NaCl) i woda z octem(CH3COOH) przewodzą prąd elektryczny, ponieważ pod wpływem wody cząsteczki NaCl i CH3COOH rozpadają się na jony, które są nośnikami ładunków prądu elektrycznego.

Woda destylowana

Wnioski: Woda destylowana nie przewodzi prądu elektrycznego, ponieważ jest pozbawiona soli mineralnych i gazów, czyli nośników ładunków prądu elektrycznego.

CZY MOŻNA ZMIESZAĆ WODĘ Z OLEJEM? Hydrofilowość (wodolubność) to skłonność cząsteczek chemicznych do łączenia się z wodą. Hydrofobowość (gr. hydro – woda, phobos – strach) – skłonność cząsteczek chemicznych do odpychania od siebie cząsteczek wody.

EMULSJA – układ dwóch niemieszających się wzajemnie cieczy EMULSJA – układ dwóch niemieszających się wzajemnie cieczy. Przykładem emulsji występujących w naturze są wszelkie produkty mleczne zawierające tłuszcz. Ale również majonezy, emulsje i kremy kosmetyczne oraz różnego rodzaju roztwory białek.

Woda z olejem i płynem do mycia naczyń

Wnioski: Po zamieszaniu łyżką oleju z wodą i płynem do mycia naczyń otrzymano mieszaninę, w której rozbiło się olej i wodę na tak małe krople, że nie były one w stanie z powrotem połączyć się w dwie różne, separujące się substancje. Otrzymano emulsję.

CZY WODA „WĘDRUJE” MIEDZY CIAŁAMI STAŁYMI? Dyfuzja to samorzutne przenikanie cząsteczek jednej fazy układu w głąb fazy drugiej, spowodowane bezładnym ruchem cieplnym, a także większych cząstek zawieszonych w płynach. Dyfuzja zachodzi w każdej temperaturze. Obserwujemy ją pomiędzy gazami, cieczami i ciałami stałymi. Szybkość dyfuzji wzrasta przy podwyższaniu temperatury.

Gips z ziarnami przed dyfuzją po dyfuzji

Wnioski: Dyfuzja wody z gipsu do ziaren kukurydzy spowodowała ich rozsadzenie. Doświadczenie to potwierdza fakt, iż woda „wędruje” między ciałami stałymi.

Efekty pracy badawczej Cząsteczka wody: w przestrzeni ma kształt tetraedru; ma budowę polarną; jest dipolem; jest dobrym rozpuszczalnikiem substancji polarnych; przyczynia się do rozpadu cząsteczek soli, kwasów na jony; tworzy roztwory, które przewodzą prąd elektryczny; na powierzchni tworzy sprężystą błonę zwaną napięciem powierzchniowym; charakteryzuje się określona gęstością 1g/cm3; z substancjami niepolarnymi tworzy emulsje; ulega zjawisku dyfuzji.

Jednym słowem woda jest magiczną substancją, z którą spotykamy się przez całe życie, na każdym kroku. Towarzyszy nam w naszych codziennych zajęciach. Bez niej nie moglibyśmy się obejść.

BIBLIOGRAFIA „Chemia Nowej Ery” podręcznik dla gimnazjum, część 1 i 2. „Chemia” podręcznik do kształcenia rozszerzonego w liceach, część I chemia ogólna. „Biologia” vademecum. Przyroda „Ciekawi świata 4”. „Fizyka 1” gimnazjum. „Tajemnice przyrody” podręcznik dla klasy 5.  „Chemia” podręcznik do kształcenia rozszerzonego w liceach. Część 2. Chemia fizyczna.

DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ