mgr Ewa Demczuk mgr Leokadia Urbaniak

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Advertisements

Kim jest uczeń uzdolniony i jak wspierać jego rozwój?
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
Śmiech to zdrowie… ale i nauka.
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
Jak projekt eTwinning pomaga nauczycielowi w jego awansie zawodowym
Koncepcja rozwoju Szkoły Podstawowej nr 6 im. W. Chotomskiej w Dzierżoniowie na lata 2008 – 2013.
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 8 W Opolu
TERESA DĄBEK NAUCZYCIEL SP nr 23 w GLIWICACH
dr Robert Szwed Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
EDUKACJA NIEKONWENCJONALNA non scholae sed vitae discimus non scholae sed vitae discimus.
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Kreatywny nauczyciel – nauczyciel z wyobraźnią
Ewaluacja OBSZAR Losy absolwentów i kontakt z uczniami (rocznik 1993 i 1994)
„Chcąc ucznia pobudzić do jakiegoś czynu, postawcie go w takich warunkach, ażeby doznawał potrzeby wypełniania tej czynności, jakiej od niego oczekujecie”.
Ocenianie Kształtujące
SZEŚCIOLATKI NA ZAJĘCIACH POZALEKCYJNYCH W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 21 im. WŁADYSŁAWA JAGIEŁŁY W KRAKOWIE ul. BATALIONU SKAŁA AK 12.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Fundacja Rodzina i Przedsiębiorczość
ROLA MOTYWACJI W ROZWOJU OSOBOWYM UCZNIA
KLASA TWÓRCZA MŁODZI ODKRYWCY.
Szkoła Współpracy.
Rok szkolny 2013/2014 Zespół w składzie:
Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Piwodzie z Filią w Cetuli
Co chcieliśmy osiągnąć?
Idea oceniania kształtującego
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
WPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA opracowała : mgr Jolanta Witczak.
Opis innowacji w Zespole Szkół Samorządowych w Rzykach w latach 2014 – 2016 Ewa Demczuk Program innowacji został Zatwierdzony Uchwałą Rady Pedagogicznej.
FORUM ANIMACJI MUZYCZNEJ Warszawa Kompetencje nauczyciela w kontekście animowania uczniów i społeczności lokalnej.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Ocenianie holistyczne
Wielkopolska Konferencja dla Nauczycieli Akcja KŁADKA
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 166 W ŁODZI
Jak rozwijać karierę zawodową młodego człowieka? Przewodnik dla kluczowych aktorów - rodziców.
Program edukacji teatralnej Dla dzieci i rodziców Realizowany przez Przedszkole Niepubliczne Promyczek w Olsztynie Autorstwa AGNIESZKI KOŁODYŃSKIEJ.
Szkoła z klasą 2.0 Kodeks 2.0.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Nauczyciel – mentor, tutor, coach
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Innowacja pedagogiczna „Moja przygoda z fletem” -podsumowanie
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
Co zyska sześciolatek rozpoczynając naukę w szkole?
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
Projekt „Rozwój Kompetencji – doskonalenie zawodowe nauczycieli szansą na lepsze jutro dla oświaty” Będzin, 12 marca 2014 r. T WÓRCZA AKTYWNOŚĆ DZIECI.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Klasa pierwsza to start uczniów do samodzielnego i naukowego poznania świata. W trakcie aktywnego udziału w zajęciach.
Szkoła Podstawowa nr 16 Wrocław
Ogólnopolska Kampania Społeczna UCZEŃ TEŻ CZŁOWIEK TWÓRCZY INDYWIDUALISTA.
Przedszkole nr 71 „Chatka Małego Skrzatka”
Nauka przedsiębiorczości w polskim systemie edukacji
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Rodzaj innowacji: innowacja pedagogiczna Czas realizacji: roczny cykl listopad 2015 –listopad 2016 Zakres innowacji – uczniowie szkoły podstawowej 2.
Kreatywność w biznesie
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
Co chcieliśmy osiągnąć?
Kreatywność w realizacji podstawy programowej z wychowania fizycznego
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
LEKCJE TWÓRCZOŚCI W Szkole podstawowej nr 108
SZKOŁA PODSTAWOWA im. MARII KONOPNICKIEJ W STĘŻYCY
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Realizacja podstawy programowej poprzez różne formy aktywności cz. 4
PREZENTACJA DLA KLASY 7 SP DO LEKCJI 5
Zapis prezentacji:

mgr Ewa Demczuk mgr Leokadia Urbaniak Twórcze kompetencje nauczyciela - wyzwalanie dziecięcej kreatywności w klasie z sześciolatkiem mgr Ewa Demczuk mgr Leokadia Urbaniak

SZKOŁA POWINNA BYĆ MIEJSCEM NAJLEPSZEJ ZABAWY i źródłem radości

Fascynujący świat - nudna szkoła Wyobraź sobie, że… W jaki sposób kamień tam się znalazł? Jak można go stamtąd usunąć? Jak uratować owieczkę?

W pogoni za realizacją programu, przewodnika metodycznego, podręcznika uczy się bezradności, pesymizmu, „produkuje się” lepszych i słabszych uczniów.

Próba oceny twórczych kompetencji nauczycieli Edukacja zniewala, ale wyzwolenie wymaga edukacji prof. Tomasz Szkudlarek

Nauczyciel – „homo creator” Co w tym kontekście powinien umieć nauczyciel dziecka sześcioletniego? Tworzenie jest jedną z cech wyróżniających człowieka. Jako homo creator może on zmieniać, ulepszać siebie i swoje otoczenie. Postawa twórcza przejawia się ciekawością życia, żądzą wiedzy, zainteresowaniem światem, zdziwieniem, chęcią poznania siebie i świata oraz inwencją przejawianą w tym kierunku. Jest to również wewnętrzna motywacja do samodoskonalenia, wychodzenia poza zastane układy, przełamywania barier i przezwyciężania przeszkód.

Cechy i powinności twórczego nauczyciela Twórczy nauczyciel: - jest przewodnikiem po świecie wiedzy -ułatwia jej zdobywanie, a nie podaje jej. SAMOPOZNANIE EMPATIA ŻYCZLIWOŚĆ AUTENTYCZNOŚĆ AKCEPTACJA UCZUĆ KONKRETNOŚĆ BIEGŁOŚĆ ODWAGA

Twórczy nauczyciel motywuje uczniów do działania, zachęca do poszukiwania, do zadawania pytań i do uczenia się. Twórczość może rozwinąć się tylko w bezpiecznej atmosferze, w której o wszystko można zapytać, wszystko zakwestionować i o wszystkim dyskutować, w której uczeń nie będzie się bał negatywnej oceny nauczyciela.

Dychotomie Nowe – znane (dla mnie) Ważne – nieważne Potrzebne (przydatne dla mnie) - niepotrzebne (dla mnie) Intrygujące (dla mnie) – nudne (dla mnie) Nietypowe, zaskakujące (dla mnie) – typowe, codzienne Śmieszne – neutralne Wymagające wyjaśnienia – niewymagające wyjaśnienia Mózgi uczniów bez udziału świadomości wyłapują to, co nowe, zaskakujące, intrygujące, przydatne…, kierują się przy tym własnymi subiektywnymi kryteriami. Uwaga automatycznie zanika, gdy omawiane zagadnienia ocenione zostaną przez układ limbiczny jako małe istotne, nie wnoszące nic nowego, nie wymagające wyjaśnień. Wyłączają one tzw. detektor nowości.

Nauczyciel pobudza ciekawość poznawczą dzieci - stawia i odpowiada na pytania Albert Einstein nawoływał: „Najważniejsze, to nie zaprzestać zadawania pytań. Ciekawość ma dobrą rację istnienia. (...) Obyśmy nigdy nie utracili świętej ciekawości”.

W edukacji ze zdziwieniem mamy do czynienia, kiedy dziecko styka się po raz pierwszy z nieznaną sytuacją Ciekawość wiąże się z twórczym odkrywaniem świata…

Twórcze predyspozycje nauczyciela- potencjał dywergencyjny/twórczy Wskaźnikami potencjału twórczego jest: płynność, giętkość, oryginalność oraz wrażliwość na problemy i elaboracja

Płynność – selekcja informacji Płynność jest rozumiana, jako zdolność do wytwarzania w krótkim czasie wielu słów, sentencji, idei, pomysłów i tym podobnych; Im więcej pozytywnych bodźców, tym lepsze warunki do rozwoju sześciolatka; Dzieci sześcioletnie pragną dużej liczby nowości, zmian, różnych form aktywności i celów będących wyzwaniem; Aktywna i twórcza nauka wpływa na liczbę i różnorodność powstających w tym wieku połączeń neuronalnych odpowiedzialnych za płynność myślenia

Giętkość – mniej słów więcej działań Giętkość myślenia można ująć, jako zdolność wytwarzania jakościowo różnych wytworów a także zmiany kierunku poszukiwań; Potrzebujemy prawdziwych, trójwymiarowych pomocy dydaktycznych – takich, które angażują emocjonalnie, sprawiają radość Uczniowie nie mogą uczyć się reguł i zasad – muszą je samodzielnie odkrywać

Nauczyciel jest organizatorem i animatorem różnych sytuacji dydaktycznych, wskazuje uczniom drogę uczenia się w czasie grupowego i indywidualnego działania edukacyjnego (stwarza warunki do dokonywania odkryć)

Oryginalność – nie bójmy się innowacji! Oryginalność myślenia umożliwia dostrzeganie nowych, niezwykłych aspektów sytuacji, problemów, wychodzenia poza stereotypowe rozwiązania; Małe dzieci uczą się najefektywniej, gdy zapominają, że się uczą; Projekty, metody aktywne, teatralizacja (różne rodzaje inscenizacji i dramy);

Co to jest drama? Drama jest specyficzną formą artystyczną zbliżoną do teatru. Wykorzystuje jego techniki i środki. Jest jednak formą przede wszystkim improwizowaną. Szczególnie sprawdza się w pracy z najmłodszymi 5 - 10 latkami, gdzie nie ogranicza działania, pozwala rozbudzić wyobraźnię, wykreować postać..

Żywy obraz - balet

Pantomima – głaszczę malutkiego kotka

Teatralizacja angażuje ucznia poznawczo, emocjonalnie i ruchowo, pozwalając na zdobywanie wiedzy o sobie, stawianie pytań, poszukiwanie odpowiedzi oraz konstruowanie wiedzy o świecie w kontekście interakcji społecznych.

Wprowadzenie do zajęć edukacyjnych elementów teatralizacyjnych w niezwykły sposób wzbogaci każdego ucznia, jego wyobraźnię, aktywność, kreatywność, otwartość i wiedzę.

Dla dzieci w młodszym wieku szkolnym kreacja teatralna aktora – amatora jest nową jakością doświadczania siebie

W takim teatrze, który tworzą dzieci jest sporo miejsca na improwizację i niekonwencjonalność

Wrażliwość na problemy – uczucia są pochodną relacji z innymi ludźmi wrażliwość na problemy to zdolność wykrywania wad, luk, niedostatków oraz trudności występujących w różnych sytuacjach i działaniach ludzi; Siła i otwartość dziecka, podatność na uczenie się i dostrzeganie przez niego problemów jest jego odpowiedzią na otwartość nauczyciela z którym się spotyka , którego naśladuje i któremu ufa; Oczekując szacunku, najpierw okazujmy go sami; Od samego początku należy dbać o relacje i dostarczać dobrych wzorów zachowania.

Nauczyciel pozwala współdziałać, współpracować, komunikować się, rozwiązywać problemy, pytać i podejmować różnorodne działania

Nie jest ważne, jak i o co dziecko pyta, ale że w ogóle pyta. Powinniśmy nagradzać i doceniać sam fakt pojawiania się pytań, a nie ich formę czy treść.

Dokąd biegnie droga… Gdzie mieszkają kolory. Po co wieje wiatr Dokąd biegnie droga… Gdzie mieszkają kolory? Po co wieje wiatr? Gdzie mieszka szczęście? Gdzie mieszkają pory roku? Dokąd odchodzą pory roku? Gdzie ptaki uczą się śpiewać? Gdzie mieszka cisza? Gdzie się chowa ciepło w zimie? Gdzie się chowa ciemność? Dokąd lecą bańki mydlane? Dokąd idzie droga? O czym myślą biedronki?

Gdzie zaczyna się tęcza?

O czym rozmawiają krople deszczu?

Kiedy biedronka jest szczęśliwa?

Jakie może być morze? Jakie może być morze??

Dlaczego morze jest słone?

Na co czeka kamień? Jak złapać wiatr? Kogo goni wiatr? Skąd przypływają chmury? Jak złapać wiatr? Kogo goni wiatr? Na co czeka kamień?

Co można usłyszeć w lesie? Co można policzyć? Co w trawie piszczy?

Elaboracja Elaboracja - zdolność ekspresyjnego, wyczerpującego, pełnego szczegółów zamknięcia sytuacji problemowej.

TRAWA JEST ZIELONA JAK..., Trawa jest miękka jak…, Uzupełnij, w jak najbardziej pomysłowy sposób, porównania dotyczące trawy.

Trawa jest tajemnicza jak.. Skąd się bierze łąkowa muzyka?

Po co są marzenia?

Dziękujemy za uwagę