Megapiksele, kolory i szumy - czyli wszystko o matrycach aparatów

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Makrofotografia, fotomikrografia Archiwizacja zdjęć
Advertisements

Fotografia Cyfrowa Polega na utrwaleniu obrazu w postaci cyfrowej, a nie, jak w fotografii tradycyjnej, na chemicznym nośniku światłoczułym. Do wykonywania.
Modele oświetlenia Punktowe źródła światła Inne
Postrzeganie koloru NAZWA MODUŁU NUMER MODUŁU GEN_CAR_121
Urządzenia techniki komputerowej Identyfikacja i charakteryzowanie urządzeń zewnętrznych komputera Budowa, zasada działania i podstawowe parametry cyfrowego.
OPTOELEKTRONIKA Temat:
Rozdzielczość obrazu bitowego
przesunięcia liniowego przesunięcia kątowego
Grafika komputerowa Wykład 8 Wstęp do wizualizacji 3D
Zjawisko fotoelektryczne
Czy istnieje kolor różowy? Rafał Demkowicz-Dobrzański.
WYKŁAD 10 ATOMY JAKO ŹRÓDŁA ŚWIATŁA
Jadwiga Konarska Widma wibracyjnego dichroizmu kołowego i ramanowskiej aktywności optycznej sec-butanolu: Pomiary eksperymentalne i obliczenia.
Chronologiczny przebieg dojrzewania idei holografii referat dyplomanta studiów inżynierskich WPPT M.Małeckiego.
Camera fighter Michał Grędziak
TERMOMETRIA RADIACYJNA i TERMOWIZJA
Przygotowanie materiału ilustracyjnego
Czyli robotyka dla każdego
TAJEMNICE BARW Głównym celem mojej pracy jest stworzenie pokazu komputerowego przeznaczonego dla uczniów drugiego etapu edukacyjnego, przy wykorzystaniu.
Zjawisko fotoelektryczne
Podstawy grafiki komputerowej
Resonant Cavity Enhanced
Podstawowe pojęcia i problemy związane z przetwarzaniem plików graficznych.
Komputerowe metody przetwarzania obrazów cyfrowych
Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 58 im. Jana Nowaka Jeziorańskiego w Poznaniu ID grupy: 98/62_MF_G2 Opiekun Aneta Waszkowiak Kompetencja: matematyczno- fizyczna.
Parę słów o fotografii Fotografia - zbiór wielu różnych technik, których celem jest zarejestrowanie trwałego, pojedynczego obrazu za pomocą światła. Potoczne.
Powstawanie fotografii
Aparat cyfrowy- budowa i działanie.
„Fotografia nie jest związana z patrzeniem, lecz z czuciem
ZAPRASZAM DO OBEJRZENIA PREZENTACJI
Temat: Płytka równoległościenna i pryzmat.
Jak zmieniły się techniki wykonywania zdjęć?
You.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Gastronomicznych
Dane INFORMACYJNE ID grupy: B3 Lokalizacja: Białystok
Tworzenie prezentacji
Rozwiązania firmy Sigma dla profesjonalistów Film Video Foto 2005.
Formaty zdjęć.
Fotografia Marcin Staszak.
O fotografiach i fotografowaniu nieba
TECH – INFO technika, fizyka, informatyka
Projekt „Nauka to przyszłość”
Aleksandra Welik kl. II lic.
Kolory w kodzie RGB i HEX
Zintegrowany sterownik przycisków. Informacje podstawowe Każdy przycisk jest podłączony do sterownika za pośrednictwem dwóch przewodów, oraz dwóch linii.
KARTY DŹWIĘKOWE.
Fotografia cyfrowa Fotografia cyfrowa polega na utrwaleniu obrazu w postaci cyfrowej, a nie, jak w fotografii tradycyjnej, na chemicznym nośniku światłoczułym.
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Temat: O promieniowaniu ciał.
Fotografia w trudnych warunkach
Opad atmosferyczny mający zazwyczaj postać kryształków lodu, które w powiększeniu mają kształt gwiazdy 6- ramiennej, łącząc się ze sobą tworzą płatki.
WYKŁAD 4 UKŁADY OGNISKUJĄCE OPARTE NA ZAŁAMANIU ŚWIATŁA, część II PRYZMATY, DYSPERSJA ŚWIATŁA I PRYZMATYCZNE PRZYRZĄDY SPEKTRALNE.
PROMIENIOWANIE CIAŁ.
Systemy Megapikselowe Aper AHD
PROJEKTORY.
O projektorach.
Zapis cyfrowy. Technika cyfrowa W technice cyfrowej sygnał przetwarzany jest z naturalnej postaci do reprezentacji numerycznej, czyli ciągu dyskretnych.
Dyspersja światła białego wyk. Agata Niezgoda Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Efekt fotoelektryczny
W każdej lustrzance, czyli aparacie fotograficznym z wymiennymi obiektywami i lusterkiem kierującym promienie świetlne do celownika optycznego, znajduje.
Moje zdjęcia prezentowane na tym wykładzie zostały wykonane przez Martę Nowak
MODELE BARW 7 V 2017.
MODELE BARW 7 V 2017.
PORÓWNANIE FOTOGRAFII TRADYCYJNEJ i CYFROWEJ
 jeden z dwóch podstawowych rodzajów grafiki komputerowej, w której obraz opisany jest za pomocą figur geometrycznych lub brył geometrycznych, umiejscowionych.
Wiktoria Dobrowolska. Grafika komputerowa - dział informatyki zajmujący się wykorzystaniem komputerów do generowania obrazów oraz wizualizacją rzeczywistych.
KOLORY W GRAFICE.
Opracował Tomasz Durawa
Rafał Zakrzewski kl. II ASP
Zapis prezentacji:

Megapiksele, kolory i szumy - czyli wszystko o matrycach aparatów Źródło: fotografuj.pl (Marcin Pawlak, Jarosław Zachwieja)

Megapiksele, kolory i szumy… Matryca fotograficznego aparatu cyfrowego pozwala na rejestrowanie obrazu rzutowanego przez obiektyw i pełni analogiczną funkcję jak dobrze znany film światłoczuły stosowany od lat w tradycyjnych aparatach analogowych.

Megapiksele, kolory i szumy… Prosta matryca światłoczuła nie rejestruje informacji o barwie padającego światła, dlatego uzyskiwany obraz jest monochromatyczny.

Megapiksele, kolory i szumy… Sposób pracy matrycy powoduje, że zapisany obraz ma nieciągłą strukturę – składa się z szachownicy punktów o zmiennej jasności.

Od szarości do koloru Dzięki zastosowaniu filtrów RGB możliwe jest rejestrowane informacji o barwie światła padającego na matrycę.

Od szarości do koloru Fragment zdjęcia w postaci nieprzetworzonego zapisu danych z matrycy światłoczułej.

Od szarości do koloru Na powiększonym fragmencie zdjęcia wyraźnie widać, iż filtry składowych RGB mają różną siłę oddziaływania.

Od szarości do koloru Informacja o barwie pojedynczego punktu obrazu jest interpolowana na podstawie danych pochodzących z sąsiednich komórek matrycy

Po przekątnej, czyli matryce od Fuji Oktagonalny układ elementów matrycy SuperCCD HR pozwala na lepsze wykorzystanie powierzchni sensora.

Po przekątnej, czyli matryce od Fuji Wprowadzenie dodatkowych, niskoczułych punktów pozwoliło zwiększyć rozpiętość tonalną rejestrowanego obrazu.

Dwa razy więcej punktów – czy dwa razy lepiej? Schemat budowy matrycy Super CCD EXR oraz porównanie struktury starych wersji sensorów Super CCD z najnowszą. Schemat parowania się fotodiod odczytujących barwy składowe o mniejszym i większym natężeniu światła.

Dwa razy więcej punktów – czy dwa razy lepiej? Schemat separacji informacji o barwie jaśniejszych i ciemniejszych obszarów zdjęcia. Producent twierdzi, że udało się w ten sposób zwiększyć powierzchnię pojedynczych fotoelementów, które mogą w ten sposób przechwytywać więcej światła.

Foveon – odmienny sposób na kolor Choć rozwiązanie zastosowane przez Foveona gwarantuje bardzo wierne odwzorowanie kolorów, zupełnie nie sprawdza się przy rejestracji słabo oświetlonych scen. Kolejne warstwy sensorów pochłaniają na tyle dużo światła, że do ich grupy znajdującej się na spodzie dociera go już zbyt mało.

Matryca światłoczuła to nie tylko fotoelementy W lustrzankach Sigmy filtr IR jest osobnym elementem i w razie potrzeby – np. przy fotografowaniu w podczerwieni – łatwo można go zdemontować. Przed matrycą umieszczony jest filtr podczerwieni. Gdyby nie jego obecność, fotografie byłyby zafałszowane dodatkowym obrazem rejestrowanym w promieniowaniu niewidzialnym.

Przetwornik w okularach Zastosowanie mikrosoczewek pozwala zwiększyć powierzchnię aktywnie zbierającą światło padające na powierzchnię przetwornika aparatu.

Trzy matryce w jednej, czyli lustra zamiast filtrów W układach trójprzetwornikowych zestaw pryzmatów dichroicznych rozdziela światło na trzy wiązki kierowane do osobnych matryc światłoczułych, odpowiadających za rejestrację składowych RGB. (fot.: wikimedia)

Trzy matryce w jednej, czyli lustra zamiast filtrów Dzięki temu rozwiązaniu każdy z fotoelementów otrzyma tę samą ilość światła, bez żadnych strat, gdyż światło padające na zestaw luster dichroicznych jest separowane na składowe poprzez odbicie promieniowania o określonej częstotliwości, a nie jego pochłanianie.

Trzy matryce w jednej, czyli lustra zamiast filtrów W rozwiązaniu Nikona elementy światłoczułe mają stosunkowo niewielką powierzchnię.

Trzy matryce w jednej, czyli lustra zamiast filtrów Przesunięcie poszczególnych linii przetwornika względem siebie pozwala lepiej zagospodarować powierzchnię sensora.

Sensor aparatu jak ludzkie oko Różnica pomiędzy konstrukcją filtra stosowanego w matrycy bayerowskiej (z lewej) a Color Filter Array 2.0 (z prawej). Poprzez połączenie ze sobą danych o barwach składowych (chrominancji) z informacjami o luminancji możliwe będzie odtworzenie obrazu o większej rozpiętości tonalnej i mniejszym zaszumieniu.

Sensor aparatu jak ludzkie oko W zależności od budowy przetwornika obrazu oraz jego oprogramowania może zostać wykorzystany jeden z kilku wzorów matrycy. Trzy zaprojektowane wzory pozwolą konstruować matryce o wysokiej precyzji obrazu, wymagające silnego procesora oraz takie, których sygnał będzie znacznie łatwiejszy do przetworzenia na gotowy obraz.

Spis treści Megapiksele, kolory i szumy… Od szarości do koloru Po przekątnej, czyli matryce od Fuji Dwa razy więcej punktów – czy dwa razy lepiej? Foveon – odmienny sposób na kolor Matryca światłoczuła to nie tylko fotoelementy Przetwornik w okularach Trzy matryce w jednej, czyli lustra zamiast filtrów Sensor aparatu jak ludzkie oko