Bezpieczne hasło Szkoła Podstawowa nr 24 im. Jana Marcina Szancera w Częstochowie Opracowała: mgr Beata Janus- Lewczyńska
wybór bezpiecznego hasła sprawdzenie czy hasło jest bezpieczne Zadania przeznaczone są dla uczniów klasy 6b - Godzina z wychowawcą wybór bezpiecznego hasła sprawdzenie czy hasło jest bezpieczne dostosowujemy hasła do własnych potrzeb
Cel główny: Poprawa bezpieczeństwa w sieci Cele: - uczeń wybiera bezpieczne hasło, - sprawdza czy hasło jest bezpieczne, - dostosowuje hasło do swoich potrzeb
Karta pracy ucznia Propozycje twoich haseł: ---------------------------------------- -------------------------------------------- -------------------------------- Hasła twoich kolegów (zapisz najlepsze twoim zdaniem): Hasła wybrane przez klasę/ zespół, które spełniają wszystkie zasady BEZPIECZNEGO HASŁA: ……………………………………………………………. ……………………………………………………………
Zasady pracy podczas zajęć - każdy uczeń ma prawo zgłosić dowolną ilość pomysłów - ważna jest liczba, a nie jakość pomysłów - pomysły nie mogą być przez nikogo oceniane, krytykowane i komentowane - można korzystać z wcześniej zgłoszonych pomysłów, zmieniać je lub rozwijać - nie notuje się autora pomysłu - pomysły mogą być najbardziej śmiałe i niedorzeczne - głosu udziela prowadzący sesję - pomysły notuje się na karcie pracy
Karta ewaluacji Lekcja nie podoba /podobała mi się*, bo …………………………………………………………………. . Dowiedziałem się, że .………………………………………………………………………………………………. . Moje dotychczasowe hasło nie było/ było* ……..…………………………………………………………. . MOJE UWAGI I SPOSTRZEŻENIA: ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… *Niepotrzebne skreślić
HASŁO
Kiedy stosujemy hasło: W banku; Logując się na serwer; Używając komunikatora; Tworząc swój profil; Robiąc zakupy przez internet; Inne
Co może spowodować źle wybrane hasło? Ktoś wypłaci pieniądze z naszego konta w banku; Udostępnieniem naszych danych osobowych; Czytaniem naszej korespondencji; Podszywaniem się innych osób ; Przykrymi żartami pod naszym adresem.
Najbardziej popularne hasła: - 123456, - 111111, - qwerty, - abc123, - kocham_cie, - haslo, - szkoła, - dom,
Jakie hasło wybrać? 1. Hasło powinno być długie (przynajmniej 6 znaków). O ile nie ma ograniczeń dotyczących liczby znaków, im dłuższe hasło - tym lepsze. 2. Wykorzystuj litery (duże i małe), cyfry i znaki specjalne (np. h@$eŁk_0). Przy haśle długości 8-10 znaków co najmniej trzy znaki powinny być dużymi literami. Litery powinny być przypadkowe, nie mogą stanowić np. twoich inicjałów. Co kilka liter wstaw liczbę. Liczby nie powinny kojarzyć się z twoją datą urodzin, imienin lub numerem telefonu. Żeby łatwo zapamiętać położenie użytych znaków specjalnych, można np. zamienić litery "a" na "@", a "s" na "$". 3. Unikaj powtórzeń znaków (np. 11111111). 4. Unikaj sekwencyjności (np. abcdefgh).
Jakie hasło wybrać? Unikaj ciągów występujących obok siebie na klawiaturze, (np. QWERTY, !@#$%). 6. Unikaj danych osobistych typu inicjały, imię, nazwisko, PESEL, data urodzenia, hobby, numer rejestracyjny samochodu, (np. krzysiek1122, BB17-09). 7. Unikaj wyrazów (szczególnie pojedynczych występujących w słownikach).
Wymyśl propozycje własnego hasła i zapisz na karcie pracy .
Propozycje haseł: Ania 24 ani@24 Anianowak 110304 Szkola123 t@bletk@
Wpisz na kartę pracy propozycje kolegów które uznasz za bezpieczne.
Rady praktyczne Nie wykorzystuj tych samych haseł do różnych zasobów. Okresowo zmieniaj hasła. W przypadku choćby podejrzenia o poznanie hasła przez inną osobę zmień je. Nigdy nie twórz pliku z hasłami na swoim komputerze. Jeśli musisz zapisać gdzieś hasło to zmodyfikuj jego formę (np. dodając kilka znaków).
Menadżery haseł To programy integrujące się z przeglądarką lub systemem operacyjnym, które generują długie i trudne do złamania frazy dla każdej usługi, zapisują je na dysku i szyfrują.
Menadżery haseł Mają swoje wady. Jeśli włamywacz złamie jedno hasło, zdobędzie wszystkie.
Wypełnij część karty pracy z podsumowaniem zajęć Zapisz na karcie swoje własne uwagi i spostrzeżenia
Dodatkowe informacje znajdziesz: http://www.microsoft.com/poland/protect/yourself/password/checker.mspx http://www.cert.pl/PDF/dobre_haslo http://www.microsoft.com/poland/protect/yourself/password/create.mspx http://www.cert.pl/PDF/dobre_haslo.pdf http://www.bezpieczenstwo.naszastrona.pl/publikacje/elementarz_hasla.php http://www.tipy.pl/artykul_2635,jak-stworzyc-bezpieczne-haslo.html http://tech.wp.pl/kat,1009779,title,Jak-stworzyc-bezpieczne-haslo,wid,11632944,wiadomosc.html?ticaid=19cfb http://bezpieczenstwo.onet.pl/1581020,item,0,artykuly.html http://tech.wp.pl/kat,1009779,title,Jak-stworzyc-bezpieczne-haslo,wid,11632944,wiadomosc.html?ticaid=1be65&_ticrsn=3
Karta ewaluacji Lekcja nie podoba /podobała mi się*, bo …………………………………………………………………. . Dowiedziałem się, że .………………………………………………………………………………………………. . Moje dotychczasowe hasło nie było/ było* ……..…………………………………………………………. . MOJE UWAGI I SPOSTRZEŻENIA: …………………………………………………………………… ………..………………………………………………………… *Niepotrzebne skreślić
Dziękuję za pracę i uwagę w trakcie zajęć.