O lataniu.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Entropia Zależność.
Advertisements

Wykład Mikroskopowa interpretacja entropii
Kinetyczna Teoria Gazów Termodynamika
Cykl przemian termodynamicznych
Zastosowanie Helowców w życiu codziennym
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Płyny – to substancje zdolne do przepływu, a więc są to ciecze i gazy
Pola sił i ruchy Dział III.
Wykład IX CIECZE.
Nazwa szkoły: Publiczne Gimnazjum im. Książąt Pomorza Zachodniego w Trzebiatowie ID grupy: 98/46_MF_G1 Kompetencja: Zajęcia projektowe, komp. Mat.
DYNAMIKA Zasady dynamiki
Cele lekcji: Poznanie poglądów Arystotelesa na ruch ciał i ich spadanie. Poznanie wniosków wynikających z eksperymentów Galileusza. Wykazanie, że spadanie.
Temat: Prawo ciągłości
Silnik odrzutowy Silnik odrzutowy składa się z wielu elementów, gdzie jednym z podstawowych jest dysza. Dysza – rura o zmiennym przekroju poprzecznym.
Właściwości i budowa gazów
Skutkiem różne działalności cz ł owieka jest zanieczyszczenie środowiska, wzrost ekonomiczny powoduje równoczesny wzrost ilo ści wytwarzanych śmieci i.
ZASTOSOWANIE NISKICH TEMPERATUR
I.Wartości współczynnika Oporu CD dla ciał o różnych kształtach.
Zjawisko dyfuzji obserwujemy codziennie,
Pola sił i ruchy Powtórzenie.
Przystosowanie ptaków
Prąd elektryczny Wiadomości ogólne Gęstość prądu Prąd ciepła.
Samoloty świata.
Fizyka-Dynamika klasa 2
SAMOLOT.
Tunele Aerodynamiczne
Dane INFORMACYJNE Zespół Szkół w Mosinie 98/67_MF_G2 Kompetencja:
1.
Elementy kinetycznej teorii gazów i termodynamiki
Dlaczego woda jest niezwykła
Dlaczego samoloty latają?
Mały Einstein 2006.
Opracowanie: Krzysztof Zegzuła
Prezentacja opracowana w ramach projektu „Na skrzydłach wiatru”
Przyspieszenie ciała zależy od masy Wykonajmy doświadczenie jak na rysunku powyżej. Działając z jednakową siłą (popchnięcia przez kolegę) dwóch chłopców.
Anna Hycki i Aleksander Sikora z Oddziałami Dwujęzycznymi
Podstawy mechaniki płynów - biofizyka układu krążenia
II zasad termodynamiki
Narzędzia do obserwacji kosmosu
Lekcja fizyki: W poszukiwaniu maszyn prostych
Siły, zasady dynamiki Newtona
Kinetyczna teoria gazów
Dynamika.
Energia wiatrowa Krzysztof Pyka Kl 1 W.
Elementy hydrodynamiki i aerodynamiki
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
MOTOROWER – to pojazd wyposażony w silnik spalinowy o pojemności skokowej do 50 cm3 (pojemność skokowa silnika to objętość tej części cylindra lub cylindrów,
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego
W okół każdego przewodnika, przez który płynie prąd elektryczny, powstaje pole magnetyczne. Zmiana tego pola może spowodować przepływ prądu indukcyjnego,
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Loty w okresie zimowym Mały teścik wiedzy. Czy jesteś gotowy na loty w warunkach zimowych? Quiz: Jak dobrze znasz zimowe warunki pogodowe?
1.
Jagoda Bałamącek kl. VI c
Dynamika punktu materialnego Dotychczas ruch był opisywany za pomocą wektorów r, v, oraz a - rozważania geometryczne. Uwzględnienie przyczyn ruchu - dynamika.
Środki transportu powietrznego
Zastosowanie zasad dynamiki Newtona w zadaniach
Przygotowała; Alicja Kiołbasa
Wykorzystanie wiedzy fizycznej.. Samochód,a fizyka.
Konwekcja. Definicja  Konwekcja – proces przekazywania ciepła związany z makroskopowym ruchem materii w płynie; gazie, cieczy bądź plazmie, np. powietrzu,
WYZNACZENIE WARTOŚCI PRZYSPIESZENIA ZIEMSKIEGO (METODĄ SWOBODNEGO SPADKU) Autor: Mateusz Dargiel Gimnazjum im. Leszka Czarnego w Lutomiersku.
Silniki odrzutowe.
Składniki pogody.
Druga zasada termodynamiki praca ciepło – T = const? ciepło praca – T = const? Druga zasada termodynamiki stwierdza, że nie możemy zamienić ciepła na pracę.
Atmosfera Dr inż. Andrzej MAJKA
1.
3. Siła i ruch 3.1. Pierwsza zasada dynamiki Newtona
Prawa ruchu ośrodków ciągłych
1.
Prawa ruchu ośrodków ciągłych
Napięcie powierzchniowe
Zapis prezentacji:

O lataniu

Aerodynamika Aerodynamika – dział fizyki, zajmujący się badaniem zjawisk związanych z ruchem gazów, a także ruchu ciał stałych w ośrodku gazowym i sił działających na te ciała. Ze względu na metody badawcze wyróżnia się aerodynamikę teoretyczną i doświadczalną. W aerodynamice doświadczalnej stosuje się często tak zwany - tunel aerodynamiczny. Jest to komora zapewniająca symulację rzeczywistych procesów związanych z ruchem gazów.

Z uwagi na prędkości przepływów rozróżnia się aerodynamikę małych prędkości oraz aerodynamikę dużych prędkości. Dział aerodynamiki zajmujący się ruchem ciał w rozrzedzonych gazach, np. w górnych warstwach atmosfery, to aerodynamika molekularna. Z uwagi na zastosowania wyróżniamy aerodynamikę lotniczą, przemysłową i inne. Stosowana jest w technice lotniczej, przy projektowaniu pojazdów (np. samochodów), przy projektowaniu maszyn i urządzeń z elementami ruchomymi, a także przy projektowaniu wysokich budowli.

Napędy lotnicze Każdy zgodzi się ze stwierdzeniem, że od człowiek zaczął myśleć abstrakcyjnie, obserwować otaczającą go przyrodę, zwierzęta, dziwił się jednemu: dlaczego może tylko chodzić? Bo przecież ptaki latają! A on nie. Czemu? I drążąc tą myśl, stworzył legendę Ikara oraz jego syna Dedala. Obaj wznieśli się w powietrze w jedyny możliwy sposób: machając rękami, pokrytymi piórami, niczym ptaki skrzydłami. Przypłacili to życiem.

Ale ludzkość uczyła się szybko Ale ludzkość uczyła się szybko. Odkryła, dlaczego latają ptaki: wytwarzają siłę nośną większą od swojego ciężaru za pomocą skrzydeł. Zbudował więc balon i na zasadzie wypornościowej uniósł się wreszcie w powietrze. Ale nie był to lot swobodny: gdzie zawiał wiatr, tam balon musiał lecieć…

Ale nadal brakowało mu jednego: swobodnego unoszenia się w powietrze - kiedy chce, szybować - jak długo chce i opadać bezpiecznie - kiedy i gdzie chce. Trzy warunki, do spełnienia których brakowało mu już tylko jednego elementu: napędu, który pozwoliłby na poruszanie się maszyny ze skrzydłami, które poruszając się wytworzyłyby siłę nośną.  I tak naprawdę zaczął swobodnie latać (tak jak ptaki, choć inaczej) wtedy dopiero, kiedy wynalazł napęd lotniczy: śmigło, paliwo, silnik, turbinę… odkrył prawa termodynamiki. Dzięki temu mógł wreszcie nadać rozpęd maszynie, którą nazwał samolotem, i unieść się w powietrze.

Przykład silnika samolotu

Samolot Samolot - statek powietrzny cięższy od powietrza, utrzymujący się w powietrzu dzięki wytwarzanej sile nośnej za pomocą nieruchomych, w danych warunkach względem statku, skrzydeł. Ciąg potrzebny do utrzymania prędkości w locie poziomym wytwarzany jest przez jeden lub więcej silników. Wyróżnia się dwa rodzaje napędów: - śmigłowy, w którym moment obrotowy silnika zamieniany jest na ciąg za pomocą śmigła; do takiego napędu stosuje się silniki tłokowe lub turbinowe, - odrzutowy, w którym ciąg wytwarzany jest bezpośrednio w silniku; zwykle stosuje się silniki turboodrzutowe, silniki rakietowe wykorzystywane są głównie w konstrukcjach eksperymentalnych lub jako napęd pomocniczy przy starcie.

g – przyspieszenie ziemskie Balon Balon na ogrzane powietrze – rodzaj balonu, w którym siła nośna wynika z różnicy gęstości ogrzanego powietrza wewnątrz i chłodniejszego na zewnątrz balonu. Najprostszym typem takiego balonu była historyczna montgolfiera. Zgodnie z prawem Archimedesa siła nośna balonu jest równa: F = gV (Pzewn –Pwewn) gdzie: V – objętość balonu (może być mniejsza, gdy balon nie jest całkowicie wypełniony) ρ – gęstość gazu g – przyspieszenie ziemskie

Siła ta jest równoważona przez wagę samego balonu oraz jego ładunku Siła ta jest równoważona przez wagę samego balonu oraz jego ładunku. Należy zwrócić uwagę na to, że siła nośna balonu zmienia się z wysokością, gdyż z wysokością zmienia się gęstość powietrza. Jeżeli weźmiemy pod uwagę temperaturę T na zewnątrz i wewnątrz balonu, to zgodnie z równanie Clapeyrona dla tego samego ciśnienia (dla balonu otwartego – ten sam gaz wewnątrz i na zewnątrz):

Widać, że nawet przy bardzo silnym ogrzaniu wnętrza balonu (ograniczeniem jest wytrzymałość powłoki – musi być cienka i lekka aby ograniczyć masę balonu), ograniczeniem będzie gęstość powietrza silnie obniżająca się wraz ze wzrostem wysokości. Pokonanie dużych wysokości wymaga stosowania bardzo dużych objętości balonu i raczej innych gazów niż powietrze – ze względów bezpieczeństwa zamiast najlżejszego gazu, czyli wodoru stosuje się hel. Często też balon na gorące powietrze może zawierać wewnątrz mniejszy napełniony helem, co oszczędza paliwo, zwiększa siłę nośną, oraz pozwala łatwo sterować wysokością lotu balonu.

Napełnianie balonu ciepłym powietrzem

Współczesny balon

Koniec Tomasz Olejniczak Karolina Safian Damian Sierotko

Źródła http://www.zgapa.pl/zgapedia/Aerodynamika.html http://pl.wikipedia.org/wiki/Balon_na_ogrzane_powietrze http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:Cechy_konstrukcyjne_samolotow.jpg&filetimestamp=20100805170045 http://www.samoloty.pl/index.php/napdy-lotnicze http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:Aeronautics2.jpg&filetimestamp=20090109102838