SVG - Scalable Vector Graphics.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Grafika komputerowa Graphics Image Manipulation Program (GIMP) - zaawansowany edytor grafiki rastrowej za darmo Virtual Reality Modelling Language (VRML)
Advertisements

Grafika komputerowa Dr inż. Piotr Gronek Wykład dla Studium Podyplomowego „Informatyka w Szkole”
Grafika komputerowa Dr inż. Piotr Gronek Wykład dla Studium Podyplomowego „Informatyka w Szkole”
Temat 2: Podstawy programowania Algorytmy – 1 z 2 _________________________________________________________________________________________________________________.
PASZPORT JĘZYKOWY DOKUMENTY EUROPASS. 4 X EUROPASS Europass Europass jest inicjatywą Komisji Europejskiej umożliwiającą każdemu obywatelowi Unii lepszą.
OBOWIĄZKI INFORMACYJNE BENEFICJENTA Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Wałbrzyskiej.
PRACA Z APLIKACJAMI SYSTEM PRZEMIESZCZANIA oraz NADZORU WYROBÓW AKCYZOWYCH EMCS PL 1.
Portale społecznościowe. Serwis społecznościowy  to serwis internetowy, który istnieje w oparciu o zgromadzoną wokół niego społeczność. Tworzy tak zwane.
Jak majtek Kowalski wielokąty poznawał Opracowanie: Piotr Niemczyk kl. 1e Katarzyna Romanowska 1e Gimnazjum Nr 2 w Otwocku.
ORIGAMI Autor: Justyna Loryś. Origami jest to chińska sztuka składania papieru, uznawana za tradycyjną sztukę japońską, ponieważ tam właśnie zaczęła się.
WYBORY DO SEJMU I DO SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ 2015 zarządzone na dzień 25 października 2015 r. WARUNKI WAŻNOŚCI GŁOSU.
Tabliczka gliniana z Niniwy Tabliczek glinianych używali m.in. Sumerowie ok lat przed nasza erą. Głównym materiałem, na którym dokonywano zapisów.
Literary Reference Center Przewodnik
Funkcja liniowa Przygotował: Kajetan Leszczyński Niepubliczne Gimnazjum Przy Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym Księży Orionistów W Warszawie Ul. Barska.
Algorytmy Informatyka Zakres rozszerzony
Standardy de facto zapisu georeferencji map o postaci rastrowej definicja georeferencji standard „World File” standard GeoTIFF.
Opodatkowanie spółek Podziały Spółek. Podziały spółek Rodzaje podziałów wg KSH Przewidziane są cztery sposoby podziału: 1) podział przez przejęcie, który.
Rodzaje grafiki komputerowej. Lekcja 5. Spis treści Rodzaje grafiki komputerowej. Format graficzny, piksel, raster. Modele barwne zapisu plików graficznych.
Podstawowe prace w jednym z najlepszych programów graficznych.
O PARADOKSIE BRAESSA Zbigniew Świtalski Paweł Skałecki Wydział Matematyki, Informatyki i Ekonometrii Uniwersytet Zielonogórski Zakopane 2016.
Autor: Andysc dla maaaja0013
Test analizy wariancji dla wielu średnich – klasyfikacja pojedyncza
Kluczowe elementy skutecznej strategii analizy danych internetowych
wspomaganej systemem komputerowym NABÓR 2017
POD - żółw przesuwa się po ekranie nie zostawiając za sobą śladu;
Schematy blokowe.
DEFINICJA I ZASTOSOWANIE W JĘZYKU HASKELL
SYSTEM KWALIFIKACJI, AWANSÓW I SPADKÓW
Full Text Finder Przegląd Publication Finder
Paint - rysunki i nie tylko
Projektowanie wspomagane komputerem
Budowa, typologia, funkcjonalność
Wstęp do Informatyki - Wykład 9
Kurs języka C++ – wykład 13 ( )
Tytuł prezentacji szkoleniowej
Bartosz Kowkrak i Aleksander Szydłowski.
Grafika komputerowa cz.2.
Git - system kontroli wersji
Bezpieczeństwo dostępu do danych w systemie Windows
Języki programowania.
Egzamin ucznia klasy ósmej
Jak dostosować witrynę internetową usługi Microsoft SharePoint Online
Tworzenie modelu: przeglądanie wyników, redukcja rozmiarów modelu.
The Game Engine For Mobile
wspomaganej systemem komputerowym NABÓR 2018
Damian Urbańczyk xHTML Tworzenie stylów CSS.
Tytuł prezentacji szkoleniowej
Koszyk danych.
Podstawy informatyki Zygfryd Głowacz.
Dokumentacja rysunkowa
temat stwierdzenie Grafika SmartArt z obrazami na czerwonym tle
SKJ Serwer WWW Michail Mokkas.
Opracowanie: mgr Barbara Benisz
Tytuł prezentacji szkoleniowej
POZNAJEMY PULPIT Opracowanie: mgr Barbara Benisz SP nr 20 w Rybniku
Matematyka Zadania i objaśnienia Jakub Tchórzewski.
Program na dziś Wprowadzenie Logika prezentacji i artykułu
Modelowanie obiektowe - system zarządzania projektami
a silverchair information system
Najważniejsze informacje dotyczące programu Sway.
Najważniejsze operacje graficzne w programie GIMP
Platforma LearningApps
Najważniejsze operacje graficzne w programie GIMP
Zapis prezentacji:

SVG - Scalable Vector Graphics. Grafika SVG SVG - Scalable Vector Graphics. Źródła: http://www.w3bai.com/pl/svg/default.html https://www.w3schools.com/graphics/svg_intro.asp

Podstawowe informacje SVG jest używany do zdefiniowania grafiki wektorowej opartej na sieci SVG definiuje grafikę w formacie XML grafiki SVG nie tracą żadnej jakości, jeśli są one powiększony lub zmieniony Każdy element i każdy atrybut SVG mogą być animowane SVG jest rekomendacją W3C SVG integruje się z innymi standardami W3C jak DOM i XSL

Zalety SVG Obrazy SVG mogą być tworzone i edytowane za pomocą dowolnego edytora tekstu Obrazy SVG mogą być przeszukiwane, indeksowane, skrypty i sprężone Obrazy SVG są skalowalne Obrazy SVG można drukować z wysoką jakością w dowolnej rozdzielczości SVG jest otwartym standardem SVG są oparte o standard XML

Prymitywy dostępne w SVG Prostokąt <rect> Koło <circle> Ellipse <ellipse> Linia <line> Łamana <polyline> Wielokąt <polygon> Ścieżka <path> Inne zagadnienia przekraczają zakres tej prezentacji

Podstawowe kształty – okrąg, koło <!DOCTYPE html> <html> <body> <h1>My first SVG</h1> <svg width="100" height="100"> <circle cx="50" cy="50" r="40" stroke="green" stroke-width="4„ fill="yellow" /> </svg> </body> </html> Uwaga: podając wartości cx<>cy otrzymujemy elipsę.

Podstawowe kształty - prostokąt Przykład 1 <svg width="400" height="110"> <rect width="300" height="100" style="fill:rgb(0,0,255);stroke-width:3;stroke:rgb(0,0,0)" /> </svg> Uwaga: argument fill – wypełnienie, stroke – brzeg, jak nie podamy x, y, to od (0,0) Przykład 2 <svg width="400" height="180"> <rect x="50" y="20" width="150" height="150" style="fill:blue;stroke:pink;stroke-width:5;fill-opacity:0.1;stroke-opacity:0.9" /> Uwaga: argument opacity oznacza przezroczystość, zakres 0..1

Podstawowe kształty - prostokąt <svg width="400" height="180"> <rect x="50" y="20" rx="20" ry="20" width="150" height="150" style="fill:red;stroke:black;stroke-width:5;opacity:0.5" /> </svg> Uwaga: argumenty rx, ry – zaokrąglenie rogów

Podstawowe kształty linia <svg height="210" width="500"> <line x1="0" y1="0" x2="200" y2="200" style="stroke:rgb(255,0,0);stroke-width:2" /> </svg> Wielokąt <polygon points="200,10 250,190 160,210" style="fill:lime;stroke:purple;stroke- width:1" />

Podstawowe kształty Łamana <svg height="200" width="500"> <polyline points="20,20 40,25 60,40 80,120 120,140 200,180" style="fill:none;stroke:black;stroke-width:3" /> </svg>

Podstawowe kształty - ścieżka <path> element jest używany do określenia ścieżki. Następujące polecenia są dostępne dane ścieżki: M = moveTo L = lineTo H = lineTo pozioma V = lineTo pionowa C = curveTo S = gładki curveTo Q = krzywej Béziera drugiego stopnia T = gładką kwadratowego Beziera curveTo A = Łuk eliptyczny Z = closePath Przykład – rysuje trójkąt: <svg height="210" width="400"> <path d="M 150 0 L 75 200 L 225 200 Z" /> </svg>

Podstawowe kształty –krzywe Beziera krzywe Beziera są wykorzystywane do modelowania gładkich krzywychość. Ogólnie, użytkownik wybiera dwa punkty końcowe i jeden lub dwa punkty kontrolne. Przykład obok tworzy krzywej Béziera drugiego stopnia, gdzie ZA i do są punkty początkowe i końcowe, b jest punkt kontrolny: <path d="M 100 350 q 150 -300 300 0" stroke="blue„ stroke-width="5" fill="none" />

Podstawowe kształty –krzywe Beziera Tekst poziomy <svg height="30" width="200"> <text x="0" y="15" fill="red">SVG</text> </svg> obrócony <svg height="60" width="200"> <text x="0" y="15" fill="red" transform="rotate(30 20,40)">SVG</text>

Własności argumentu stroke SVG oferuje możliwość ustawienia właściwości obrysu: kolor, stroke-width skoku linecap skoku dasharray Wszystkie właściwości obrysu można zastosować do każdego rodzaju linii, tekstu i obrysów elementów, takich jak okrąg.

Własności argumentu stroke Przykład dla koloru: <svg height="80" width="300"> <g fill="none"> <path stroke="red" d="M5 20 l215 0" /> <path stroke="black" d="M5 40 l215 0" /> <path stroke="blue" d="M5 60 l215 0" /> </g> </svg>

Własności argumentu stroke Przykład dla grubości: <svg height="80" width="300"> <g fill="none" stroke="black"> <path stroke-width="2" d="M5 20 l215 0" /> <path stroke-width="4" d="M5 40 l215 0" /> <path stroke-width="6" d="M5 60 l215 0" /> </g> </svg>

Własności argumentu stroke Przykład dla różnych końcówek <svg height="80" width="300"> <g fill="none" stroke="black" stroke-width="6"> <path stroke-linecap="butt" d="M5 20 l215 0" /> <path stroke-linecap="round" d="M5 40 l215 0" /> <path stroke-linecap="square" d="M5 60 l215 0" /> </g> </svg> Uwaga: butt – grubszy koniec, round – zaokrąglony, square - kwadratowy

Własności argumentu stroke Przykład dla linii przerywanych (dasharray) <svg height="80" width="300"> <g fill="none" stroke="black" stroke-width="4"> <path stroke-dasharray="5,5" d="M5 20 l215 0" /> <path stroke-dasharray="10,10" d="M5 40 l215 0" /> <path stroke-dasharray="20,10,5,5,5,10" d="M5 60 l215 0" /> </g> </svg>

Grafika w SVG - podsumowanie Grafika wektorowa stanowi bardzo atrakcyjną propozycję dla aplikacji WWW. Pozwala bowiem uwolnić się od ograniczeń obrazów rastrowych takich jak znaczna objętość, ustalona rozdzielczość, brak interakcyjności czy też praktyczna niemożność dodania w ich wnętrzu informacji opisowych. W przeciwieństwie do nich, grafika wektorowa oferuje dobre skalowanie (dostosowanie do rozdzielczości u danego klienta) oraz możliwość transformacji i aktywnej interakcji. Niezależnie od tego można naturalnie osadzić w jej wnętrzu także rastrowe obrazy. Język SVG stara się połączyć te zalety z możliwościami przetwarzania i komponowania zapewnianymi przez składnię XML i dedykowane jej technologie. Tym samym SVG staje się jeszcze jednym językiem XML-owym, który może być wkomponowany w dokument XHTML.

Możliwości wykorzystania SVG Zaletą opisu w XML jest separowalność i adresowalność poszczególnych konstrukcji. Można zdefiniować grupę elementów do późniejszego użycia: <svg:g id="nazwaGrupy"> ...tutaj przygotowane elementy... </svg:g> Grupę taką możemy następnie użyć umieszczając ją w zadamym miejscu rysunku: <use x="5" y="5" xlink:href="#nazwaGrupy"/> Można też zastosować transformację istniejącej zawartości: <use xlink:href="#nazwaGrupy" transform="scale(-1 1) translate(-20 20) rotate(45)" /> Przykładami rozległej pozostałej funkcjonalności są wstawianie zasobów z innego dokumentu, manipulacja obiektami graficznymi z poziomu języka skryptowego (np. JavaScript), czy dowiązywanie definicji stylów CSS.