Ustawa o zmianie ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Najważniejszy w każdym działaniu jest początek
Advertisements

Oś 3 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 2 listopad 2009 r.
POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Łódź, 28 marca 2008 r. POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Urząd Marszałkowski w Łodzi Łódź, 28 marca.
CZYSTA INWESTYCJA – ROZWÓJ I EKOLOGIA
Dr inż. Marek Mielczarek Prezes Zarządu WFOŚiGW we Wrocławiu
POLSKA AGENCJA INFORMACJI I INWESTYCJI ZAGRANICZNYCH SA
POZYSKIWANIE FUNDUSZY UNIJNYCH PRZEZ MŚP
Zespół ds. Energetyki WFOŚiGW w Gdańsku
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w Gminie Bytom
Poprawa jakości powietrza jednym z kluczowych ekologicznych wyzwań w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Śląskiego na lata Katowice,
KONFERENCJA PODSUMOWUJĄCA Katowice, 28 listopada 2008 Krystyna Kubica, Anna Bogusz, Bernard Bednorz, Jan Drużyński, Robert Kubica, Sławomir Pasierb, Andrzej.
Fundacja na rzecz Efektywnego Wykorzystania Energii w Katowicach
Stanisław Pajor Dyrektor Wydziału Zarządzania Funduszami Europejskimi
25 lat w w w. n f o s i g w. g o v. p l 25 lat Katarzyna Stankiewicz Starszy Inspektor Departament Ochrony Klimatu Wydział Systemu Zielonych Inwestycji.
związane z budownictwem energooszczędnym
Kluczowe zagadnienia związane z wyborem LGD do realizacji LSR Łukasz Tomczak ,Rzeszów.
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH działanie „Odnowa i rozwój wsi” Czerwiec 2010.
Wsparcie sektora energetyki w ramach POIiŚ
Marta Cygan Warmińsko-Mazurska Agencja Energetyczna Sp. z o.o.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
Program wspierania termomodernizacji Oferta specjalna.
„Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych – realizacja w 2015 roku
Opracowanie Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Lubsza Krzysztof Pietrzak Meritum Competence.
TERMOMODERNIZACJA DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ „MORS” W STEGNIE 1.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
204/204/ /32/56 118/126/ /32/51 227/30/54 Warszawa, 11 grudnia 2015 r. Tomasz Makowski – Specjalista Bank Gospodarstwa Krajowego Instrumenty.
PI 4a - Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych Cel szczegółowy: zwiększony udział energii ze źródeł odnawialnych.
PROSUMENCKIE INSTALACJE FOTOWOLTAICZNE W GMINIE CZARNY BÓR Regionalny Program Operacyjny Województwa Dolnośląskiego na lata 2014 – 2020 Oś priorytetowa.
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
Regionalny Program Operacyjny Województwa Dolnośląskiego na lata 2014 – 2020 Oś priorytetowa 3. Gospodarka niskoemisyjna Działanie 3.1. Produkcja i dystrybucja.
PROSUMENCKIE MIKROINSTALACJE FOTOWOLTAICZNE W GMINIE PIESZYCE
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.. Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla miasta: SPOTKANIE Z MIESZKAŃCAMI Miejski Ośrodek Kultury w Józefowie ul.
Założenia konkursu dla poddziałania Efektywność energetyczna - wsparcie dotacyjne w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa.
Polityka, strategie i regulacje w zakresie efektywności energetycznej MINISTERSTWO ENERGII Kraków, dn. 30 marca 2016 r.
Plan gospodarki niskoemisyjnej dla miasta Katowice
Program ochrony powietrza dla województwa małopolskiego Piotr Łyczko Kierownik Zespołu Ochrony Powietrza Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego.
Monika Jamróz – Koordynator Zespołu ds. Komunikacji, Promocji i Funduszy Europejskich Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Kielcach.
Kryteria wyboru projektów w ramach poddziałania Efektywność energetyczna - wsparcie dotacyjne Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Wsparcie przygotowawcze dla LGD Lublin Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Departament.
Katowice, r.. Podział powierzchni miasta Katowice Emisja zanieczyszczeń powietrza z zakładów szczególnie uciążliwych w latach Emisja.
1.KRYTERIA WYBORU PRZEDSIĘWZIĘĆ FINANSOWANYCH ZE ŚRODKÓW WFOŚiGW w KIELCACH 1.LISTA PRZEDSIĘWZIĘĆ PRIORYTETOWYCH DO DOFINANSOWANIA PRZEZ WFOŚiGW w KIELCACH.
Departament Rozwoju Regionalnego Poddziałanie Efektywność energetyczna i gospodarka niskoemisyjna ZIT Schemat: Termomodernizacja w obiektach nie.
Departament Rozwoju Regionalnego Poddziałanie Efektywność energetyczna i gospodarka niskoemisyjna ZIT Schemat: Termomodernizacja w obiektach należących.
Dotacja na inwestycję w OZE RPO Łódzkie
PROCES REALIZACJI Projekt pn. Wymiana źródeł ciepła w indywidualnych gospodarstwach domowych na terenie gminy Kościelisko.
Budowa infrastruktury OZE na terenie Gminy i Miasta Pajęczno
UCIEPŁOWNIENIE MIASTA WOJKOWICE
„Montaż instalacji OZE na terenie Gminy Rudnik”
Województwa Dolnośląskiego na lata 2014 – 2020
Dlaczego powinienem wymienić piec?
Dlaczego powinienem wymienić piec?
FINANASOWANIE i REALIZACJA PROGRAMU KOMPLEKSOWEJ LIKWIDACJI NISKIEJ EMISJI NA TERENIE KONURBACJI ŚLĄSKO-DĄBROWSKIEJ ze środków UE
LIKWIDACJA NISKIEJ EMISJI – PROGRAM SMOG STOP
Spotkanie informacyjne
Instalacje fotowoltaiczne w Gminie Mikołów
Montaż kolektorów słonecznych na domach prywatnych w Gminie Dębica
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH NA LATA
Stan powietrza w woj. małopolskim – pył zaw. PM10
Polska bez smogu. Propozycja ustawy
BEZPIECZNA ORAZ SPRAWNA REALIZACJA INWESTYCJI BUDOWLANYCH
Kryteria wyboru projektów 10. 3
Termomodernizacja oraz zakup i montaż kolektorów słonecznych do Miejskiego Centrum Sportu i Rekreacji.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Program Priorytetowy „OGRANICZENIE NISKIEJ EMISJI
Zakończenie inwestycji modernizacji energetycznej budynku Szkoły Podstawowej w Tymbarku Gmina Tymbark Zadanie modernizacji energetycznej finansowane z.
Projekt pn. „Założenia do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe dla obszaru Gminy Wrocław” na lata Wrocław, styczeń.
Program „Czyste Powietrze”
projekt planowany do realizacji w ramach Działania 4
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi
Zapis prezentacji:

Wsparcie dla gmin w ramach programu STOP SMOG termomodernizacja budynków jednorodzinnych

Ustawa o zmianie ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów 6 grudnia 2018 r. została uchwalona przez Sejm ustawa o zmianie ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz niektórych innych (Dz U. z 2019 r., poz. 51) Termin wejścia w życie przepisów – 11/02/2019

Podstawowe informacje o ustawie Adresuje problem ubóstwa energetycznego (gospodarstwo domowe jest ubogie energetycznie, jeżeli ma trudności w zaspokojeniu swoich potrzeb energetycznych z powodu niskiego dochodu lub charakterystyk mieszkania) IBS: 12,2% mieszkańców Polski było dotkniętych ubóstwem energetycznym (4,5 miliona osób, 1,3 miliona gospodarstw domowych) IBS: 75,4% gospodarstw domowych funkcjonujących w ramach ubóstwa energetycznego zamieszkuje w domach jednorodzinnych - ok. 853 000 budynków 87% ubogich energetycznie gospodarstw domowych jednorodzinnych jest zlokalizowanych na terenie miejscowości do 100 000 mieszkańców Jeden z celów w rządowym programie „Czyste Powietrze”: wsparcie finansowe dla obywateli, w tym osób ubogich energetycznie, w likwidacji/wymianie kotłów wysokoemisyjnych na niskoemisyjne źródła ogrzewania

Podstawowe informacje o ustawie Formalna podstawa do realizacji przedsięwzięć termomodernizacji mieszkalnych budynków jednorodzinnych należących do osób ubogich energetycznie połączonej z wymianą wysokoemisyjnych źródeł ciepła w tych budynkach na niskoemisyjne Ustawa obowiązuje od 2019 do 2024 r. (termin na zawieranie porozumień z gminami i przekazywanie środków z budżetu) środki budżetu państwa (do 70%) oraz środki samorządu gminy (do 30%, w tym ew. wkłady własne mieszkańców). Budżet ustawy na podstawie szacowanej ilości ubogich energetycznie domów jednorodzinnych w gminach na liście WHO do 100 000 mieszkańców (ok. 22 000) – w tym: małopolskie: 8, łódzkie: 7, śląskie: 7, wlkp.: 3 Składać wnioski mogą wszystkie gminy - uzasadnienie/jakość powietrza Miasta pow. 100 000 mieszkańców – odrębne warunki porozumienia

Podstawowe informacje o ustawie Przedsięwzięcie niskoemisyjne (przygotowanie i realizacja): wymiana urządzeń/systemów grzewczych ogrzewających budynki lub wodę użytkową z niespełniających standardów niskoemisyjnych na urządzenia spełniające standardy niskoemisyjne likwidacja urządzeń jak w 1) + przyłączenie do sieci ciepłowniczej lub gazowej termomodernizacja + ew. 1) lub 2) Standard niskoemisyjny: wymagania ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe (KE 1189/2015) wymagania ekoprojektu dla miejscowych ogrzewaczy (KE 1188/2015 wymagania przepisów odrębnych, w tym aktów prawa miejscowego

Warunki niezbędne obowiązywanie na obszarze gminy „uchwały antysmogowej” - zgodnie z art. 96 ustawy Prawo ochrony środowiska przedsięwzięcia niskoemisyjne - od 2% do 12% łącznej liczby budynków mieszkalnych jednorodzinnych w gminie w porozumieniu (nie dotyczy miast pow. 100 000) uzyskanie wymiernego efektu - wymiana lub likwidacja urządzeń niespełniających standardów niskoemisyjnych w co najmniej 80% budynkach objętych porozumieniem szacowane zmniejszenie zapotrzebowania na ciepło grzewcze liczone łącznie dla wszystkich przedsięwzięć niskoemisyjnych wyniesie nie mniej niż 50% energii finalnej zabezpieczenie środków w wysokości 30% kosztów realizacji porozumienia (w przypadku miast, pow. 100 000, wkład gminy będzie wyższy niż 30% kosztów realizacji porozumienia)

Katalog kosztów kwalifikownych likwidacja/wymiana urządzeń lub systemów grzewczych które nie spełniają standardów niskoemisyjnych, albo wymiany takich urządzeń lub systemów na spełniające standardy niskoemisyjne albo wykorzystujące paliwa gazowe albo energię elektryczną; przyłączenia budynku do sieci ciepłowniczej albo gazowej przyłączenia budynku mieszkalnego jednorodzinnego do sieci elektroenergetycznej lub modernizacji przyłącza do takiej sieci, jeżeli ma to związek z realizacją przedsięwzięcia niskoemisyjnego, docieplenia ścian, stropów, podłóg na gruncie, fundamentów, stropodachów lub dachów; wymiany stolarki okiennej i drzwiowej; modernizacja systemu ogrzewania budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub systemu przygotowania ciepłej wody użytkowej; likwidacja liniowych i punktowych mostków cieplnych; modernizacja systemu wentylacji polegającej na: a) izolacji kanałów nawiewnych i wywiewnych transportujących powietrze wentylacyjne, b) montażu systemów optymalizujących strumień objętości oraz parametry jakościowe powietrza wentylacyjnego doprowadzanego do pomieszczeń w zależności od potrzeb użytkownika; instalacji lub wymiany urządzeń pomiarowo-kontrolnych, teletransmisyjnych oraz automatyki w ramach wdrażania systemów zarządzania energią, innych niż będące własnością operatorów systemów przesyłowych i dystrybucyjnych; projektów budowlanych lub technicznych oraz innej dokumentacji niezbędnej do zrealizowania przedsięwzięć niskoemisyjnych; audytów potwierdzających zmniejszenie zapotrzebowania na ciepło grzewcze; inne koszty związane z przedsięwzięciem niskoemisyjnym, w tym koszty usług doradztwa energetycznego, jednakże nie wyższe niż 5% kosztów porozumienia

Pozyskanie dofinansowania – etapy działań 1 Decyzja MPiT o uruchomieniu naboru wniosków o współfinansowanie 2 Przygotowanie i złożenie przez gminę wniosku do MPiT o współfinansowanie przedsięwzięć niskoemisyjnych 3 Weryfikacja/akceptacja/wezwanie o uzupełnienie/odrzucenie wniosku przez MPiT 4 Podpisanie porozumienia MPiT - gmina 5 Realizacja inwestycji przez gminę (zamówienia publ., nadzór, umowy z beneficjentami) + raportowanie 6 Weryfikacja osiągnięcia przez gminę celów - likwidacja kotłów + oszczędność energii finalnej

I. Ogłoszenie naboru Minister Przedsiębiorczości i Technologii uruchamia nabór wniosków o współfinansowanie Planowanie naborów na podstawie informacji o spodziewanej gotowości gmin do złożenia wniosku Może być kilka naborów w ciągu roku Gmina może złożyć maksymalnie 6 wniosków (min. 2%, max 12% budynków)

II. Przygotowanie i złożenie wniosku - Gminny program niskoemisyjny Musi być zgodny z planem gospodarki niskoemisyjnej (o ile został uchwalony). planem zaopatrzenia gminy w ciepło, energię elektryczną oraz paliwa gazowe (o ile został uchwalony). programem ochrony powietrza - art. 91 ust.3 POŚ (o ile został uchwalony). Określa szacowaną liczbę budynków mieszkalnych jednorodzinnych oraz wielorodzinnych i użyteczności publicznej (stanowiących własność gminy) z urządzeniami/ systemami grzewczymi, które nie spełniają standardów niskoemisyjnych. budynków mieszkalnych jednorodzinnych , w których planowane jest zmniejszenie zapotrzebowania na ciepło grzewcze. Opisuje dotychczasowe działania zmierzające do poprawy jakości powietrza w gminie (szczególnie na 5 lat przed przyjęciem GPN). planowane działania w celu poprawy jakości powietrza w gminie oraz wysokość środków przeznaczonych przez gminę na te działania w tym m.in.: - planowane rodzaje przedsięwzięć niskoemisyjnych oraz planowane przyłączenia do sieci ciepłowniczej lub gazowej, obszar, na którym będą realizowane przedsięwzięcia/ przyłączenia wskazane powyżej, - proponowane instrumenty wsparcia dla mieszkańców gminy, działania edukacyjne, informacyjne i promocyjne. Zaopiniowany przez operatora systemu dystrybucyjnego elektroenergetycznego, operatora systemy dystrybucyjnego gazowego, przedsiębiorstwo zajmujące się przesyłaniem lub dystrybucją ciepła (brak opinii po 30 dniach, traktuje się to jako domniemaną zgodę).

II. Przygotowanie i złożenie wniosku Określić ile % wszystkich budynków mieszkalnych jednorodzinnych stanowią budynki do przedsięwzięć niskoemisyjnych Oszacować liczbę beneficjentów Określić liczbę budynków mieszkalnych jednorodzinnych Określić liczbę przedsięwzięć niskoemisyjnych planowanych do realizacji, w podziale na ich rodzaje Zdefiniować spodziewane korzyści z realizacji przedsięwzięć niskoemisyjnych w stosunku do kosztów realizacji tych przedsięwzięć Określić liczbę budynków mieszkalnych jednorodzinnych z urządzeniami/systemami grzewczymi niespełniającymi standardów niskoemisyjnych Pozyskać informacje o stopniu zanieczyszczenia powietrza w gminie Opis sposobu prawidłowości realizacji porozumienia i utrzymania efektów

II. Przygotowanie i złożenie wniosku Efekty konieczne do osiągnięcia Określić % budynków mieszkalnych jednorodzinnych, w których nastąpi wymiana lub likwidacja urządzeń/ systemów grzewczych/ systemów podgrzewających wodę Oszacować zmniejszenie zapotrzebowania na ciepło grzewcze (łącznie dla wszystkich przedsięwzięć niskoemisyjnych) nie mniej niż w 80% budynków mieszkalnych jednorodzinnych Nie mniej niż 50% energii finalnej

II. Przygotowanie i złożenie wniosku Szacowanie kosztów porozumienia Oszacować koszt realizacji przedsięwzięć niskoemisyjnych - Zabezpieczyć środki finansowe w budżecie gminy (dochody własne/ środki art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych) WFOSiGW/ Urzędy Marszałkowskie Średni koszt do 53 tys. zł (bez udziału własnego beneficjenta) 30% zabezpiecza gmina w budżecie (montaż finansowy) 70% współfinansowane z FTiR Środki własne 30% kosztów realizacji porozumienia Wkład własny beneficjentów - decyzja gminy max. 10% kosztów porozumienia

II. Przygotowanie i złożenie wniosku Działania po stronie rady gminy Uchwalenie gminnego programu niskoemisyjnego Regulamin realizacji przedsięwzięć niskoemisyjnych Uchwała o sposobie i warunkach wnoszenia wkładu własnego przez beneficjenta oraz wysokość tego wkładu

Wkład własny beneficjenta Gmina na etapie składania wniosku musi podjąć decyzję o wkładzie własnym beneficjenta tj. czy będzie wymagany, a następnie jego wysokość (maksymalnie 10% kosztów realizacji przedsięwzięcia) ewentualnie odpracowane w ramach prac społecznych na rzecz gminy. Powyższe musi uregulować uchwała rady gminy o sposobie i warunkach wnoszenia wkładu własnego przez beneficjenta oraz wysokość tego wkładu. Ministerstwo rekomenduje, aby uchwała została uchwalona przed podpisaniem porozumienia między Ministerstwem, a gminą.

III. Weryfikacja wniosków w MPiT Rozpatrując wniosek, MPiT bierze pod uwagę: dostępne środki finansowe na realizację przedsięwzięć niskoemisyjnych spełnienie przez gminę warunków ustawowych jakość powietrza na terenie danej gminy lub miasta liczbę mieszkańców na terenie danej gminy lub miasta spodziewane korzyści z realizacji przedsięwzięć niskoemisyjnych, w szczególności w zakresie wymiany i likwidacji wysokoemisyjnych urządzeń grzewczych w 80% przedsięwzięć niskoemisyjnych oraz zmniejszenia zapotrzebowania na ciepło grzewcze o nie mniej niż 50% energii finalnej, zdolność organizacyjną gminy do realizacji porozumienia

IV. Porozumienie MPiT – gmina Zawierane na okres do 3 lat Doszczegółowienie wymogów ustawowych i zobowiązań stron Wypłacenie środków finansowych z FTiR po podpisaniu porozumienia Finalne ilości poszczególnych rodzajów przedsięwzięć niskoemisyjnych, liczbę beneficjentów, szacowane efekty realizacji porozumienia Szczegółowe informacje o koszcie realizacji porozumienia i finalnym montażu finansowym na poziomie gminy Harmonogram wypłat środków finansowych z FTiR na rachunek gminy Harmonogram rzeczowo-finansowy realizacji porozumienia Zobowiązania sprawozdawcze gminy

V. Realizacja porozumienia (przedsięwzięć niskoemisyjnych) Przedsięwzięcia niskoemisyjne są planowane, przygotowywane, realizowane przez gminę – inwestor Gmina dokonuje inwentaryzacji i selekcji obiektów na przedsięwzięcia niskoemisyjne dobór rodzaju przedsięwzięcia niskoemisyjnego do obiektu Gmina podpisuje umowy z beneficjentami umożliwiające wykonywanie przedsięwzięć na terenie nieruchomości Gmina przeprowadza zamówienie na usługi i dostawy oraz roboty budowlane w ramach przedsięwzięć niskoemisyjnych Zaplanowanie sposobu kontraktacji Przygotowanie dokumentacji przetargowej, warunków udziału, kryteriów wyboru Gmina musi potwierdzić osiągnięcie efektów realizacji porozumienia Gmina organizuje zasoby niezbędne na przygotowanie i nadzór nad realizacją przedsięwzięć niskoemisyjnych oraz nad trwałością inwestycji

Wsparcie eksperckie dla gmin I. Bezpośrednie wsparcie doradcze dla gmin: przygotowania zakresu wniosku i gminnego programu niskoemisyjnego – planowanie działań na rzecz poprawy efektywności energetycznej, poprawy jakości powietrza i przedsięwzięć niskoemisyjnych zaplanowania i przygotowania zakresu i sposobu realizacji postępowań o zamówienie publiczne Oszacowanie efektów realizacji porozumienia i weryfikacja ich osiągnięcia II. Wsparcie w przygotowaniu kadr gminnych do realizacji porozumień - program energetyk gminny

Obsługa spraw dot. MPiT: Departament Gospodarki Niskoemisyjnej termomodernizacja@mpit.gov.pl Kontakt: Dyrektor Przemysław Hofman Przemyslaw.Hofman@mpit.gov.pl tel. 538 812 478