Style uczenia się
Platon powiedział kiedyś, że „wiedza nabyta pod przymusem nie trzyma się głowy”. Nie jest tajemnicą, że uczniowie w szkole mają obowiązek uczenia się. Czy sam ten fakt sprawia, że uczą się gorzej? Na to pytanie trudno udzielić jednoznacznej odpowiedzi, a nawet jeśliby się udało – niewiele można z tym zrobić. Jak zatem sprawić, by wiedza bardziej „trzymała się naszych głów”?
Jednym ze sposobów jest dostosowanie przekazu wiedzy do indywidualnych stylów uczenia się.
Styl uczenia się jest to sposób, w jaki najlepiej zapamiętujemy nowe informacje czy uczymy się nowych umiejętności. W zależności od preferencji poszczególnych zmysłów, możemy wyróżnić grupy: - wzrokowców - słuchowców - kinestetyków
Dzięki temu, przy niewielkiej modyfikacji stosowanych metod, uczący się szybciej zapamiętają materiał, a nauka nie będzie już tak uciążliwym obowiązkiem.
wzrokowcy Osoby, które uczą się wzrokowo wolą myśleć obrazami, niż słowami. Szybciej zapamiętują kolorową informację, przekazaną za pomocą map, diagramów, rysunków, grafów czy wykresów. Ważnym elementem jest uporządkowanie stanowiska pracy, by każda rzecz leżała na swoim miejscu i nie rozpraszała uwagi uczącego się.
wzrokowiec Najlepiej uczy się, gdy... tworzy materiał graficzny tego, czego się uczy; tworzy wizualizacje; robi notatki używając kolorowych długopisów, mazaków, zakreślaczy lub kredek informacja jest przekazana wzrokowo i pisemnie, np. za pomocą wykresów, tabelek, diagramów, rysunków, to, o czym mówi nauczyciel, uczeń może śledzić wzrokiem w książce, zeszycie czy na tablicy; wokół panuje cisza i porządek; zapisuje nowo poznane słowa i przykleja je w różne miejsca, na które często patrzy.
słuchowcy uczą się najlepiej wtedy, gdy słyszą informacje. Preferują oni wykłady, ćwiczenia, dyskusje grupowe, mówienie, rozmowy i debaty. Uczą się słuchając, ale i mówiąc. Wolą naukę raczej w cichych warunkach, gdyż nadmierne bodźce słuchowe mogą rozpraszać ich uwagę. Mają dobrą pamięć do dialogów, muzyki, dźwięków.
słuchowiec Najlepiej uczy się, gdy ... współpracuje, dyskutuje, wymienia zdanie z innymi; informacja jest przedstawiona werbalnie; prowadzący zajęcia umożliwiają klasową debatę czy dyskusję; czyta na głos swoje notatki; powtarza stosując różną intonację; układa rymowanki, wierszyki, piosenki, tworzy mapy myśli i na głos omawia ich elementy; słucha nagrań nowych słówek, śpiewa zagraniczne piosenki; może zadawać pytania, rozmawiać, dyskutować z prowadzącym lub innymi uczniami.
kinestetycy uczą się najskuteczniej poprzez wykonywanie czynności. Najlepiej chłoną wiedzę przez doświadczenie, przykład i ćwiczenia. Nauka kinestetyczna uwzględnia korzystanie z pokazów, filmów odnoszących się do świata rzeczywistego, scenek, bogatej mimiki, ruchu (chodzenie, skakanie). Dobrze sprawdzają się ćwiczenia, umożliwiające zastosowanie nowo poznanej wiedzy w codziennym życiu.
kinestetyk Najlepiej uczy się, gdy ... jest fizycznie zaangażowany w ćwiczenie; informacja jest przedstawiona w sposób, który pobudza do aktywności fizycznej; korzysta z zachęty uczącego do klasowych demonstracji, scenek, doświadczeń, eksperymentów; gdy uczy się w praktyce, łatwiej mu zrozumieć coś nowego w połączeniu z tym, czego nauczył się już wcześniej, konstruuje przestrzenne modele (wycinanki, lepienie z plasteliny, modelowanie, itp.); pracuje w terenie, na wycieczkach, wyjściach z klasą w różne miejsca podczas nauki chodzi czytając książkę lub notatki; odgrywa scenki, gestykuluje, demonstruje pojęcia za pomocą pozy ciała, mimiki.
Największą korzyścią zastosowania stylów i technik nauki odpowiednich dla preferencji zmysłów jest umożliwienie uczącemu się pełnej kontroli nad jego nawykami podczas nauki.
Często spotykamy się z typami mieszanymi, więc nie należy kategorycznie odcinać się od technik uczenia się proponowanych dla innego stylu. Dobrym pomysłem jest łączenie różnych technik oraz dobieranie techniki w zależności od specyfiki materiału, którego trzeba się nauczyć. Dzięki takiemu eksperymentowaniu, możemy odkryć najbardziej efektywną dla nas metodę pracy i skrócić czas potrzebny na uczenie się.
Nie ma ani najgorszego, ani najlepszego stylu! Ważne jest, by znaleźć takie sposoby na naukę, które będą się podobały i pomogą zapamiętać jak najwięcej nowego materiału.
Jeśli jesteś wzrokowcem - spróbuj czasem zastosować techniki ruchowe, scenki czy wykonywanie modeli. Jeśli jesteś słuchowcem -nie poprzestawaj na słuchaniu, eksperymentuj, rysuj, odkrywaj! Jeśli jesteś kinestetykiem - poczytaj książkę, może zainspiruje Cię do czegoś ciekawego?