Socjologia prawa Socjologiczna teoria prawa (na przykładzie teorii prawa responsywnego) Część I: podstawy teorii Dr Maciej Pichlak Katedra Teorii.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Dominika Milczarek Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
Advertisements

Katedra Prawa Międzynarodowego Publicznego UG
Administracja publiczna
Teoria krytyczna.
ZASADY USTROJU RZECZYPOSPOLITEJ
Możliwości zastosowania ewaluacji w procesie zarządzania sektorem publicznym. Wnioski i doświadczenia wynikające z procesu ewaluacji polityki spójności.
Osiem sypmtomów grupowego myślenia.
Teorie kształtujące administrację w państwach europejskich
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Praca wzbogacona Model JDC Karaska
Na podstawie książki: W. Morawski (2001), Socjologia ekonomiczna, PWN
„Efektywność a sprawiedliwość jako problem ekonomiczny” Jerzy Wilkin
Podstawy metodologiczne ekonomii
Jerzy Wilkin Ewolucja ekonomii politycznej i jej miejsce we współczesnej myśli ekonomicznej autor prezentacji: Maciej Klocek.
Na podstawie J.Wilkin ,,Czym jest ekonomia polityczna dzisiaj”
Ekonomia a socjologia; istota „nowej gospodarki”
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 9 i 10 Część II Teoria agencji.
Ekonomia a Etyka Na podstawie tekstu M.Hasuman & S.McPerson.
Ekonomiczna teoria władzy ustawodawczej i sądowniczej
Renta W znaczeniu podstawowym (ekonomicznym) renta jest tą częścią przychodu która przekracza wydatki niezbędne do utrzymania przynajmniej w krótkim czasie.
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Antoni Omondi Postsocjalistyczna transformacja z perspektywy nowej ekonomii instytucjonalnej.
NEI to oparta na kryteriach racjonalności ekonomicznej - a także na założeniach metodologicznego indywidualizmu - analiza formalnych i nieformalnych instytucji.
Z wyobraźnią socjologiczną o Wrocławskiej Koncepcji Edukacyjnej
Podstawy socjologii- wykład II
KULTURA ORGANIZACYJNA
Kapitał społeczny Teoria i metody badań
„Czym skorupka za młodu...”
Administracja publiczna na rzecz spójności regionalnej i europejskiej
WIEDZA O PAŃSTWIE I PRAWIE
Profesor Piotr Gliński Zarys kierunków programowych Rządu technicznego.
PODSTAWY PRAWOZNAWSTWA
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Różnorodność, polityka równych szans, zarządzanie różnorodnością
Prezydencja w Radzie UE po Traktacie Lizbońskim – doświadczenia Belgii i wnioski dla Polski Maria Pawłowska Warszawa, 23 lutego 2011 r.
WSPÓŁCZESNE SYSTEMY POLITYCZNE A ŻYCIE GOSPODARCZE
Zarządzanie w pielęgniarstwie
ORAZ PROCES SOCJALIZACJI
Kultura - słowo o wielu znaczeniach
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
w projekcie PROCESY CELE KOMPETENCJE
Zróżnicowanie kulturowe społeczeństwa
Historia Integracji Europejskiej
Wrocławska Koncepcja Edukacyjna
…metody rozwiązywania problemów [kryminalnych] społeczności lokalnych
D. McCloskey "The Rhetoric of Economics" Justyna Kołodziejuk.
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
„What should economists do?” Przygotowano w oparciu o tekst James’a M. Buchanan’a.
Edward Lazear Imperializm ekonomiczny
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii EKONOMICZNA ANALIZA PRAWA Wykład dla studentów SNP II stopnia rok akademicki 2015/2016 Dr hab. Włodzimierz Gromski.
Stosowanie prawa Prawoznawstwo.
Teoria organizacji Wykład 1.
Dobro publiczne (dobro wspólne) – – ujęcie teorii klasycznej i pola nowelizacji (komunikat) dr hab. inż. Janusz Zawiła-Niedźwiecki
S TOSOWANIE PRAWA. P OJĘCIE Stosowanie prawa jest terminem wieloznacznym. W podstawowym znaczeniu stosowanie prawa rozumiane jest jako proces ustalania.
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii EKONOMICZNA ANALIZA PRAWA Wykład dla studentów SNP II stopnia rok akademicki 2015/2016 Dr hab. Włodzimierz Gromski.
Samorząd terytorialny
Współczesne kierunki polityki społecznej
H.L.A. Hart uważał, iż pod terminem „pozytywizm” kryje się we współczesnej literaturze brytyjskiej i amerykańskiej zbiór następujących twierdzeń:
EKONOMICZNA ANALIZA PRAWA a prawoznawstwo
OBYWATELSKA POLITYKA EDUKACYJNA
Norma prawna a norma moralna
Ogólne wiadomości o prawie cywilnym
Podstawowe pojęcia prawa i prawoznawstwa wykład 2
Kultura polityczna.
Dylematy teoretyczne w socjologii (prawa)
EKONOMICZNA ANALIZA PRAWA a prawoznawstwo
Teoria i zastosowania praktyczne
Zapis prezentacji:

Socjologia prawa Socjologiczna teoria prawa (na przykładzie teorii prawa responsywnego) Część I: podstawy teorii Dr Maciej Pichlak Katedra Teorii i Filozofii Prawa Uniwersytet Wrocławski Maciej.Pichlak@uwr.edu.pl

Prawo responsywne Koncepcja przedstawiona przez Philipa Selznicka w książce napisanej wspólnie z Philippem Nonetem, Law and Society in Transition: Toward Responsive Law Diagnoza: kryzys autorytetu prawa (w jego dotychczasowym, liberalno- formalnym wydaniu) Prawo responsywne: bardziej elastyczne, ukierunkowane na sprawiedliwość materialną, otwarte, obywatelskie.

Philip Selznick (1919 – 2010) Profesor na Uniwersytecie w Berkeley, założyciel the Center for the Study of Law and Society. Trzy zasadnicze etapy: Socjologia organizacji; TVA and the Grass Roots: a Study in the Sociology of Formal Organization, 1949 Leadership in Administration: a Sociological Interpretation, 1957 Socjologia prawa; Law, Society, and Industrial Justice, 1969 Selznick, Nonet, Law and Society in Transition: Toward Responsive Law, 1978 Socjologia wspólnoty politycznej/ Filozofia polityczna The Moral Commonwealth: Social Theory and the Promise of Community, 1992

Instytucje jako podmioty moralne Pojęcie nadrzędnego ideału (master ideal) Instytucja społeczna: „a locus of values and a center of power” (Selznick 1992, 237) Podwójne zadanie nadrzędnego ideału: Do wewnątrz danej instytucji, określa jej tożsamość („charakter”) i zapewnia integralność. Na zewnątrz, wyznacza treść odpowiedzialności danej instytucji wobec wspólnoty (polity). Nadrzędny ideał prawa: legalność „stopniowe ograniczanie zakresu arbitralności zarówno w prawie pozytywnym, jak i w jego stosowaniu”

Konsekwencje metodologiczne dla nauki „Socjologiczny naturalizm” Odrzucenie dychotomii faktów i wartości Połączenie „idealizmu” z „realizmem” (Krygier: „Ideals in the World”) Połączenie podejścia afirmującego i krytycznego Pozwala uniknąć redukcjonizmu, który sprowadza „religię do fantazji, edukację do tresury, miłość do przywiązania, prawo do władzy” (Selznick 1995, 3)

Konsekwencje metodologiczne dla nauki Rozwój (ewolucja) instytucji Badanie warunków „wzrostu i rozkwitu” społeczeństw Rozwój instytucji polega na coraz pełniejszym urzeczywistnianiu nadrzędnego ideału „Model ewolucyjny […] nie stanowi historycznego synopsisu. Nie zgłasza roszczeń do opisywania szczegółowego przebiegu zdarzeń lub przewidywania dokładnej przyszłości. […] Jego funkcją intelektualną jest identyfikowanie potencjalnych możliwości zmiany w określonym zakresie sytuacji” (Nonet i Selznick 1978, 23). „Nadrzędny ideał instytucji rodzi się pośród zamętu, a podtrzymywany jest w walce”. (Selznick 1969, 3).

Ewolucyjny rozwój prawa Prawo represyjne Prawo autonomiczne Prawo jest bezpośrednią ekspresją i narzędziem władzy, przymusem wyposażonym w autorytet reguł Prawo bezpośrednio podporządkowane władzy politycznej Decyzje podejmowane często ad hoc Celem prawa jest zapewnianie społecznego porządku i gwarantowanie skuteczności władzy, ale także jej legitymizacja jako wyposażonej w autorytet prawny -> Wytworzenie się „presji legitymizacyjnej” Prawo pozostaje oddzielone od polityki. Niezależność sądownictwa, ostra linia między legislacją a judykaturą. „Model reguł”. Formalizm i koncentracja na regułach pomaga wzmocnić narzędzia służące pociąganiu do odpowiedzialności; ogranicza kreatywność i upolitycznianie instytucji prawnych. „Procedura jest sercem prawa”. Cel prawa to powtarzalność i formalna sprawiedliwość «Wiernosć wobec prawa» rozumiana jest jako ścisłe podporządkowanie regułom prawa pozytywnego. Krytyka obowiązującego prawa skanalizowana w procesie politycznym

Ewolucja rozwoju prawa Prawo autonomiczne Prawo responsywne Prawo pozostaje oddzielone od polityki. Niezależność sądownictwa, ostra linia między legislacją a judykaturą. „Model reguł”. Formalizm i koncentracja na regułach pomaga wzmocnić narzędzia służące pociąganiu do odpowiedzialności; ogranicza kreatywność i upolitycznianie instytucji prawnych. „Procedura jest sercem prawa”. Cel prawa to powtarzalność i formalna sprawiedliwość «Wiernosć wobec prawa» rozumiana jest jako ścisłe podporządkowanie regułom prawa pozytywnego. Krytyka obowiązującego prawa skanalizowana w procesie politycznym Ponowne powiązanie prawa z polityką. Roszczenia prawne i polityczne przenikają się wzajemnie W rozumowaniach dominuje „autorytet celu”. „ Cel czyni obowiązek prawny bardziej problematycznym, a poprzez to rozluźnia roszczenie prawa do posłuszeństwa i otwiera możliwość pojmowania porządku prawnego na mniej rygorystyczny i bardziej obywatelski sposób” Celem prawa staje się sprawiedliwość materialna i odpowiadanie na społeczne oczekiwania Nacisk na „kompetentne instytucje prawne”

Prawo responsywne cd. Otwartość, koncentracja na zasadach (a nie regułach) „Obywatelski charakter” prawa responsywnego Możliwe zagrożenia: regresja do populizmu, capture Sposób na przezwyciężenie zagrożeń: silna wspólnota + kompetentne instytucje

Dodatek: Alternatywny model ewolucji prawa wg Gunthera Teubnera Typ prawa Racjonalność Prawo formalne Prawo materialne Prawo refleksyjne Normatywna Autonomia i indywidualizm Regulacja aktywności ekonomicznej i społecznej Koordynacja i kontrola samo- regulacji Wewnętrzna Orientacja na reguły Orientacja na cele Orientacja na procedury Systemowa Warunki mobilizacji i alokacji zasobów, legitymizacja procesu politycznego Modyfikacja wzorów i schematów działań rynkowych Strukturyzacja podsystemów dla wewnętrznego dyskursu i zewnętrznej koordynacji