Renata Chronowska pielęgniarka, psycholog

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Warsztaty psychologiczne
Advertisements

AGRESJA WŚRÓD MŁODZIEŻY
BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
Nadużywanie alkoholu Przemysław Kowalik.
Dr Grażyna Poraj Instytut Psychologii Uniwersytet Łódzki
Podstawy Pomocy Psychologicznej
WYJAZDY INDYWIDUALNE UCZNIÓW Program COMENIUS
O aktywności dorosłych i seniorów
Współpraca z rodzicami-szansa czy konieczność
Podejmowanie interwencji w sytuacjach szczególnych zagrożeń
Depresja poporodowa mgr Anna Bukowska
Napięcie emocjonalne i stres
Broszura opisuje zjawisko przemocy i agresji oraz jego formy
„ MÓJ WYBÓR – MOJE ŻYCIE ”
Uzależnienia a rozwój dziecka
SYTUACJA RODZIN DZIECI NIEPEŁNOSPRAWNYCH...?
Znaczenie Kogo dotyczy Objawy Typy Zwalczanie
RODZICE kierowani przez SĄD najlepiej rokujące formy pomocy psychologicznej.
Przyczyny zaburzeń nastroju, specyfika symptomów u dzieci i młodzieży
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
Depresja - wprowadzenie Wykład nr 1
FRUSTRACJA – reakcja organizmu na przeszkodę
DYLEMATY ZAPOBIEGANIA SAMOBÓJSTWOM DZIECI I MŁODZIEŻY
ZERO TOLERANCJI DLA PRZEMOCY W SZKOLE
Praca z dzieckiem agresywnym
Przemoc w szkole ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
PROFILAKTYKA.
w praktyce pedagogicznej
Dr n. med. E.Karina Chmielewska
Myśli suicydalne i próby samobójcze dzieci i młodzieży Ewa Kustwan-Mróz ROM-E Metis Katowice ul. Drozdów 21.
Umiejętność obserwacji.
Dziecko z depresją w szkole i przedszkolu
DIAGNOZA … I CO DALEJ ? Hanna Wiśniewska-Śliwińska.
Postawa asertywna.
Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.
mgr Małgorzata Piasecka
Decyzje edukacyjno-zawodowe uczniów szkół gimnazjalnych Warszawa, 14 września 2015.
„ S ą warto ś ci, których nikomu nie mo ż emy przekaza ć, bo ka ż dy musi dojrze ć do nich sam, i to nieraz bardzo ż mudn ą prac ą „ ( ks. JanTwardowski)
PRZEMOC I AGRESJA.
The Leader in Me.
CHILD GROOMING Groom (ang.) – przygotowywać, szykować, oswajać Grooming to zjawisko, w którym sprawca podejmuje próbę zaprzyjaźnienia się z dzieckiem za.
AKTUALNE DZIAŁANIA PORADNI Natalia Bismor. AKTUALIZOWANA W KAŻDYM ROKU SZKOLNYM OFERTA WARSZTATÓW: DLA DZIECI / UCZNIÓW „Program profilaktyczno- wychowawczy.
Wypalenie zawodowe: dotyka tych najbardziej zaangażowanych ?
DEPRESJA „MŁODZIEŃCZA”
O Ś RODEK INTERWENCJI Kryzysowej Ul. Mickiewicza 31 Sucha beskidzka.
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Toruniu Zespół Interwencji Kryzysowej ul.M.Skłodowskiej-Curie Tel /92.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
ZINTEGROWANA POLITYKA BEPIECZEŃSTWA „Szkoła promująca bezpieczeństwo” Wyniki ankiet przeprowadzonych wśród uczniów, rodziców i nauczycieli Zespołu Szkół.
Pracownia Terapii i Psychoedukacji
Podstawowe założenia dotyczące rozwoju Rozwój to proces dokonujących się przez całe życie zmian, względnie nieodwracalnych, ilościowo-jakościowych, progresywno-
AGRESJA- przez agresję rozumie się każde zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub czemuś szkody, krzywdy, straty, bólu fizycznego czy.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Czym może być choroba? poważnym zakłóceniem
Doświadczanie porażki szkolnej w percepcji uczniów i nauczycieli
RAZEM PRZECIWKO PRZEMOCY
Zespół Stresu Pourazowego (PTSD)
Samobójstwa-medialna sensacja czy rzeczywisty problem?
Wykonały: Dominika Radziewińska Kinga Stelmaszczuk
„Praca z osobami po traumie”
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Diagnoza w Falochronie -i co z niej wynika?
Metody radzenia sobie ze stresem
Zapis prezentacji:

Renata Chronowska pielęgniarka, psycholog Jak wesprzeć środowisko rówieśnicze i rodzinę w obliczu śmierci samobójczej? Renata Chronowska pielęgniarka, psycholog

Intensywny czas przemian biologicznych, psychologicznych i społecznych, określany mianem „drugich narodzin” OKRES DOJRZEWANIA

ZADANIA ROZWOJOWE Osiągnięcie niezależności osobistej Osiągnięcie dojrzałych więzi z rówieśnikami Przygotowanie do kariery zawodowej Przygotowanie do niezależności Dążenie do postawy odpowiedzialnej społecznie

CZYNNIKI RODZINNE Czynniki chroniące Pozytywne relacje z rodziną Wsparcie ze strony rodziny Czynniki ryzyka Destrukcyjne relacje z rodziną i traumatyczne doświadczenia życiowe w rodzinie związane z np. psychopatologią rodziców, alkoholizmem, przemocą w rodzinie, awanturami

CZYNNIKI POZNAWCZE I OSOBOWOŚCIOWE Czynniki chroniące Dobre umiejętności społeczne, wiara w siebie i swoje osiągniecia, korzystanie z pomocy w trudnych sytuacjach, otwartość na nowe doświadczenia i szukanie rozwiązań Czynniki ryzyka Niestabilny nastrój, zachowania agresywne, duża impulsywność, lęk, słaba umiejętność radzenia sobie z trudnościami, tendencja do życia w iluzji

CZYNNIKI SPOŁECZNO - KULTUROWE Czynniki chroniące Zaangażowanie w życie szkoły i otoczenie społeczne Dobre kontakty społeczne z rówieśnikami, nauczycielami i innymi wychowawcami Czynniki ryzyka Niski status socjoekonomiczny rodziny, niskie wykształcenie, bezrobocie rodziców Niski poziom wsparcia społecznego

CZYNNIKI ZWIĄZANE ZE ZDROWIEM PSYCHICZNYM Czynniki chroniące Wysoki poziom odporności psychicznej Dobre radzenie sobie ze stresem Czynniki ryzyka Występowanie zaburzeń psychicznych takich jak: depresja, stany lękowe, nadużywanie substancji psychoaktywnych, zaburzenia jedzenia, wcześniejsze próby samobójcze

DECYZJA O SAMOBÓJSTWIE – PROCES WIELOETAPOWY Samobójstwo wyobrażone –rezygnacja z poszukiwania innych dróg Samobójstwo upragnione – podjęcie decyzji staje się głównym celem Samobójstwo usiłowane lub dokonane – nieskuteczna próba samobójcza lub zamach kończący się śmiercią ofiary

KROKI OSÓB WCHODZĄCYCH NA ŚCIEŻKĘ SAMOBÓJCZĄ Akt uprzedmiotowienia siebie oraz własnej sytuacji życiowej Negatywna ocena własnej osoby i sytuacji, w którą jest uwikłana Dokonanie bilansu „byłoby lepiej, gdyby mnie nie było” Podjęcie decyzji o samounicestwieniu

ZNAKI OSTRZEGAJĄCE O SAMOBÓJSTWIE Wzmianki o samobójstwie, poczuciu bezsensu życia Zmiany zachowania Informacje o wcześniejszych samouszkodzeniach, próbach samobójczych oraz zachowaniach impulsywnych Trudna sytuacja rodzinna Występowanie w rodzinie samobójstw i zaburzeń psychicznych

SAMOBÓJSTWO Celowe i świadome pozbawienie się życia… Przemyślane, zamierzone działanie zagrażające życiu, podjęte samodzielnie, którego następstwem jest śmierć Wybrane dobrowolne zachowanie, które w możliwie najkrótszym terminie ma spowodować własną śmierć Wyraz szczególnie nasilonej agresji Nawet jeśli agresja jest kierowana ku sobie, to należy ją traktować także jako agresję wobec otoczenia

Śmierć samobójcza Przyjmuje się, że 4 osoby bezpośrednio i do 20 osób pozostających w pośrednim kontakcie ofiary samobójstwa cierpi po jej śmierci. (wg. Polskiego Towarzystwa Suicydologicznego)

Żałoba Żałoba jest to psychiczna, społeczna i cielesna reakcja, stanowiąca odpowiedź człowieka na utratę – śmierć bliskiej osoby, ale również najwyżej cenionych wartości. Reakcje i zachowania po śmierci bliskiej osoby odczuwane są w trzech wymiarach psychologicznym somatycznym społecznym

Żałoba po śmierci samobójczej Osoby w żałobie po samobójstwie kogoś bliskiego obarczone są wysokim ryzykiem samobójstwa, ponieważ: doświadczają reakcji żałoby (ze wszystkimi jej fazami, tj. odrętwieniem, rozpaczą, reakcją depresyjną), grozi im naśladownictwo (zjawisko Wertera) mogą odczuwać presję środowiska (np. potępienie, obciążenie winą), mogą być obciążeni rodzinną predyspozycją do depresji mogą chcieć dołączyć do ofiary. Kiedy ktoś odbiera sobie życie, to cios, jakim jest śmierć, działa jak fala uderzeniowa, rażąca wokół wszystkich, którzy znali tę osobę i mieli z nią kontakt. W przeciwieństwie do nagłego wypadku, w przypadku samobójstwa pozostaje na zawsze boleśnie raniąca świadomość członków rodziny, iż stracili kogoś ukochanego w wyniku jego własnej decyzji odejścia ze świata. Żałoba po samobójstwie jest inna!

Zjawisko Wertera Bezpośredni wzrost liczby samobójstw w związku z nagłośnieniem przez media czynów samobójczych znanych osób Ta sama płeć, podobny wiek, zastosowanie tej samej metody Raportowanie samobójstw przez media wiąże się ze wzrostem zachowań samobójczych w okresie 4-6 tygodni

Postwencja samobójstw Działania podejmowane po wystąpieniu traumatycznego zdarzenia, których celem jest zredukowanie jego negatywnych skutków dotykających osobę, która podjęła próbę samobójczą lub działania, których celem jest zmniejszenie negatywnych skutków śmierci samobójczej doświadczanych przez osoby, które znały zmarłego. (za: K. Krysińska, 2002, s.198).

Cele postwencji w szkole Identyfikacja uczniów, którzy są zagrożeni samobójstwem lub u których jest wysokie ryzyko pojawienia się depresji Zmniejszenie ryzyka samobójstw naśladowczych wśród uczniów szkoły i innych osób, które dowiadują się o samobójstwie Ułatwienie przebiegu procesu żałoby doświadczanej przez osoby, które znały zmarłego Zmniejszenie ryzyka wystąpienia zespołu stresu pourazowego u osób, które były świadkiem samobójstwa

Ogólne założenia i zasady działań postwencyjnych Opracowanie programu przed wystąpieniem zdarzenia Wyznaczenie grupy osób, odpowiedzialnych za wprowadzenie programu w życie Spotkanie grupy IK zanim jeszcze powiadomią o śmierci pracowników szkoły Wprowadzenie programu jak najszybciej po otrzymaniu informacji o śmierci samobójczej ucznia Utrzymanie normalnego programu zajęć równocześnie uruchomiając zdrowy proces przepracowania kryzysu Zapewnienie uczniom możliwości uzyskania wsparcia i pomocy psychologicznej Współpraca z innymi podmiotami

Kontakt szkoły z rodziną przekazanie kondolencji i wyrażenie gotowości do udzielenia wsparcia ustalenie sposób poinformowania szkoły o śmierci ich bliskiego. Ważne by uszanować ich decyzję o tym, jakie informacje chcą, by zostały przekazane pokazanie też ewentualne konsekwencje niewyjawienia prawdy

Tworzenie programu postwencji Potrzeby uczniów Potrzeby nauczyciel Potrzeby rodziców

Potrzeby uczniów informacje na temat śmierci pozwolenie na przeżywanie reakcji żałoby miejsce na przeżywanie żałoby informacje na temat możliwości uzyskania pomocy na terenie szkoły i poza szkołą opieka nad uczniami najbardziej dotkniętymi śmiercią wsparcie

Potrzeby nauczycieli informacje na temat śmierci informacje na temat planu interwencji kryzysowej w szkole pozwolenie na przeżywanie reakcji żałoby miejsce na przeżywanie żałoby przygotowanie się na reakcje uczniów zaangażowanie w proces identyfikowania uczniów zagrożonych samobójstwem pomoc w strukturyzowaniu zajęć szkolnych informacje na temat możliwości uzyskania pomocy na terenie szkoły i poza szkołą

Potrzeby rodziców uczniów informacja na temat śmierci przygotowanie się na reakcje dzieci informacja na temat planu interwencji kryzysowej w szkole informacje na temat możliwości uzyskania pomocy wsparcie

Podstawowe cele wsparcia klasy lepsze zrozumienie przyczyny samobójstwa złagodzenie poczucia winy i odpowiedzialności u osób z otoczenia samobójcy prewencję zachowań suicydalnych odreagowanie, przeżycie smutku, złości, napięcia i innych trudnych emocji wskazanie pozytywnych cech, zachowań osoby, która odebrała sobie życie pożegnanie z kolegą/koleżanką, który/a odebrał/a sobie życie szukanie innych rozwiązań niż samobójstwo

Praca z klasą wskazana jest praca w małe grupie, dając możliwość wypowiedzenia się każdemu. Akceptowanie pozytywnych i negatywnych komentarzy oraz unikanie niejasnych określeń

Jak rozmawiać o samobójstwie -wskazówki wyjaśnijcie co się stało, w sposób prosty i rzetelny odpowiadajcie na pytania obserwując reakcje dzieci rozmawiajcie o odczuciach związanych z tą wiadomością zapewnijcie, że to co się stało nie miało jednej przyczyny

Osieroceni – co mogą czuć poczucie winy i nawracające pytania „dlaczego?” poczucie opuszczenia i niezrozumienia podejrzenie, że śmierć nastąpiła z jego winy wstyd przed konfrontacją, powrotem do szkoły strach, że inna ukochana osoba umrze dezorientacja i samotność nadmiernie utożsamianie się ze zmarłym

Rodzaje wsparcia uczniów Podstawowa pomoc oparta na relacjach wyrażających troskę Psychoedukacja pokazująca podstawowe informacje o reakcjach związanych z żałobą, oraz interwencje terapeutyczne Wsparcie psychoterapeutyczne

Żałoba to proces , który trwa, a czas jej przeżywania jest bardzo osobisty i dla każdego inny

Gdzie szukać wsparcia Fundacja NAGLE SAMI 800 108 108 TUMBO pomaga tumbolinia 800 111 123 Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111 Antydepresyjny Telefon Zaufania Fundacji ITAKA 22 484 88 01

DZIĘKUJE ZA UWAGĘ http://zobaczznikam.pl/szukam-pomocy-jestem-nauczycielempracuje-z-dziecmi/