TECHNOLOGIA ROBÓT BUDOWLANYCH

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
GHP- mycie i dezynfekcja
Advertisements

T47 Podstawowe człony dynamiczne i statyczne
Napędy hydrauliczne.
I ich znaczenie dla naszego środowiska
METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń
Zaprawy murarskie i tynkarskie - co warto o nich wiedzieć
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
POLITECHNIKA BIAŁOSTOCKA Wydział Mechaniczny
OPORNOŚĆ HYDRAULICZNA, CHARAKTERYSTYKA PRZEPŁYWU
Zagadnienia do egzaminu z wykładu z Technicznej Mechaniki Płynów
WYKŁAD 11 POMPY I UKŁADY POMPOWE.
PRZEPŁYWY W PRZEWODACH OTWARTYCH
RÓWNOWAGA WZGLĘDNA PŁYNU
Systemy odwadniająco – nawadniające cz.II – tereny zurbanizowane
PREZENTACJA PRODUKTÓW
TECHNOLOGIA I ORGANIZACJA ROBÓT BUDOWLANYCH
Prezentację przygotował
Budowa linii 1x400 kV i 2x110 kV Pasikurowice - Wrocław
Masa uszczelniająca SKD
Ekojazda.
Kamil Przeczewski kl. 1e ZSMEiE – 2010/2011
Budowa i rodzaje bieżnika
Budowa motoroweru.
OPONY.
Przemek Gackowski kl. Ie
Dostawa towaru.
Kominy ceramiczne.
Metody wytwarzania odlewów
Napędy hydrauliczne : Krzysztof Róziecki 3T
MASZYNY I SPRZĘT BUDOWLANY
Energia wodna hydroelektrownie Filip Lamański Cezary Wiśniewski
Plexifix® sp – omówienie (1/1)
Maszyny Górnicze Górnictwo -dziedzina przemysłu obejmująca ogół działalności zmierzającej do wydobycia kopaliny i jej przygotowania w procesie wzbogacania.
Stacjonarne pompy do betonu
UJĘCIA WÓD PODZIEMNYCH - STUDNIE WIERCONE
Obliczenia hydrauliczne sieci wodociągowej
Materiały i uzbrojenie sieci wodociągowej
MOTOROWER – to pojazd wyposażony w silnik spalinowy o pojemności skokowej do 50 cm3 (pojemność skokowa silnika to objętość tej części cylindra lub cylindrów,
Drukarki.
Zaprawy murarskie i tynkarskie - co warto o nich wiedzieć
JAKOŚĆ TECHNICZNA WĘGLA
Klej klei?! Tak, ale jak?.
Hygiene-Institut des Ruhrgebiets Institut für Umwelthygiene und Umweltmedizin 1 Dr. Andreas Koch Zastosowanie materiałów związanych.
Zasady budowy układu hydraulicznego
Operowanie małą jednostką pływającą
Układ smarowania (olejenia)
Osprzęt stosowany obecnie
Pompy Napędzane Pneumatycznie
Blok III: Pojazdy stosowane w rolnictwie Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Lekcja 7: Układy hamulcowe.
MOTOCYKL LECH. Producent - Wacław Sawicki i Spółka, Opalenica Wielkopolska. Projekt motocykla gotowy był już w 1928 roku, a prototypowe egzemplarze.
LABORATORIUM BUDOWLANE Oferowane badania : » Badania kruszyw » Badania cementów » Badania betonów » Badania prefabrykatów » Obsługa budowy » Badania geotechniczne.
Systemy dostarczania wody na duże odległości
TRANSPORT: RUROCIĄGI, TAŚMOCIĄGI, PRZENOŚNIKI;
Paletyzatory i depaletyzatory
Systemy logistyczne 2 M. Stanisławski
Wprowadzenie Materiały stosowane w FRP Rodzaj włókna: - Węglowe
Kominy ceramiczne.
Amortyzator.
Diagnostyka układu hamulcowego
HAMUCLE.
Urządzenia do Oczyszczania Wody i Ścieków
REAGENTY STOSOWANE PRZY UZDATNIANIU WODY
ODPROWADZENIE SPALIN Z KOTŁÓW WĘGLOWYCH 5 KLASY
KLASYFIKACJA NA HYDROCYKLONACH W ZAMKNIĘTYCH UKŁADACH MIELENIA
HYDROCYKLONY KLASYFIKUJĄCE
WPŁYW WŁÓKIEN ARAMIDOWYCH DO PRZESTRZENNEGO ZBROJENIA WSZYSTKICH TYPÓW
TECHNOLOGIA ROBÓT BUDOWLANYCH
TECHNOLOGIA ROBÓT BUDOWLANYCH
Zapis prezentacji:

TECHNOLOGIA ROBÓT BUDOWLANYCH ROBOTY MONOLITYCZNE – TRANSPORT MIESZANKI BETONOWEJ NA PODSTAWIE WYKŁADÓW P. WOYCIECHOWSKI I A. CHUDAN

TRANSPORT MIESZANKI BETONOWEJ Wymagania ogólne: transport nie powinien spowodować segregacji mieszanki betonowej zmiany składu mieszanki betonowej zanieczyszczenia mieszanki betonowej nadmiernego obniżenia temperatury mieszanki bet. zmiany właściwości mieszanki bet. chyba, że założono inaczej

TRANSPORT MIESZANKI BETONOWEJ Transport powinien: trwać jak najkrócej - dobór odp. środków i organizacja obywać się bez przeładunków o ile to możliwe środki transportu powinny mieć możliwość łatwego oczyszczenia

TRANSPORT DALEKI MIESZANKI BETONOWEJ (DROGOWY) Dotyczy tzw. betonu towarowego Definicja wg EN206 - beton zarobiony poza placem budowy […] i dostarczony użytkownikowi przez wyspecjalizowanego producenta w postaci gotowej do użycia mieszanki betonowej.

TRANSPORT DALEKI MIESZANKI BETONOWEJ (DROGOWY) Środki transportu dalekiego: betoniarka samochodowa - urządzenie do mieszania mieszanki betonowej zamontowane na samojezdnym podwoziu, przeznaczone do wytwarzania i transportu mieszanki betonowej (większa prędkość mieszania) mieszalnik samochodowy - urządzenie do mieszania mieszanki betonowej zamontowane na samojezdnym podwoziu, przeznaczone do transportu i utrzymania jednorodności mieszanki betonowej w czasie transportu (mniejsza prędkość mieszania) wywrotka samochodowa - urządzenia przeznaczone do transportu mieszanki betonowej bez mieszania

MIESZALNIKI I BETONIARKI SAMOCHODOWE Przeznaczone do transportu mieszanki suchej (bez wody) lub do transportu gotowej mieszanki o konsystencji plastycznej, półciekłej, ciekłej Mieszalniki samochodowe - do utrzymywania jednorodności gotowej mieszanki ( z wodą ) - prędkość obrotów 2-6/min

MIESZALNIKI I BETONIARKI SAMOCHODOWE Betoniarki samochodowe - mieszanie takie jak przy produkcji - składniki suche lub z wodą - prdkość 6-18 obr/min. Betoniarki samochodowe pozwalają skrócić czas mieszania w wytwórni, gdyż zapewniają dodatkowy czas efektywnego mieszania w czasie jazdy W przypadku transportu suchych składników wodę dodaje się na placu budowy - albo z dozownika zewnętrznego, albo ze zbiornika dozującego zamontowanego na mieszarce.

MIESZALNIKI I BETONIARKI SAMOCHODOWE Charakterystyka betoniarek i mieszalników samochodowych Budowa podobna jak betoniarek wolnospadowych (brak wału z łopatkami) - mieszanie dzięki sile odśrodkowej pojemność od 3 do 12 m3, z tym, że użyteczna stanowi 70-80% geometrycznej prędkość obrotów mieszalnika od 2 do 18 obr/min napęd mieszalnika - hydrauliczny bądź spalinowy napełnianie - przez lej zasypowy rozładunek - różne rozwiązania: przechył gruszki – rzadko, dawniej rynna zsypowa krótka lub długa wysuwana teleskopowo pompa zamontowana na podwoziu betoniarki przenośnik taśmowy zamontowany na podwoziu betoniarki

WYWROTKI Wywrotki - skrzynia przechylna do tyłu lub na bok, o pojemności 1,5 - 5 m3 Przeznaczone są do przewożenia mieszanek betonowych o suchszych konsystencjach - wilgotna, gęstoplastyczna - na niewielkie odległości 4-5 km Powinno się okrywać mieszankę plandekami - ochrona przed zjawiskami atmosferycznymi (deszcz, słońce) Ważna jest szczelność skrzyni ze względu na wyciekanie wody.

TRANSPORT DALEKI MIESZANKI BETONOWEJ (DROGOWY) Czas transportu gotowej mieszanki w betoniarkach zależy od konsystencji mieszanki betonowej, temperatury mieszanki i temperatury zewnętrznej, składników mieszanki (cement, domieszki) Przy transporcie mieszanek plastycznych i półciekłych zaleca się czas: 1,5 godziny - przy temperaturze 15oC 0,5 godziny - przy temperaturze 30oC

TRANSPORT DALEKI MIESZANKI BETONOWEJ (DROGOWY) TRANSPORT SUCHYCH MIESZANEK Znacznie mniej efektywny, ze względu na współczynnik wykorzystania pojemności mieszalnika. Współczynnik wykorzystania pojemności mieszalnika przy transporcie suchych mieszanek wynosi 0,55 - 0,58. Dozowanie suchych składników do betoniarki samochodowej i transport "na sucho" ze wstępnym mieszaniem. Wodę dozuje się już na placu budowy, najczęściej z własnego zbiornika betoniarki. Czas mieszania do pełnego ujednorodnienia mieszanki jest określany albo w minutach (min. 5 min) albo poprzez minimalną liczbę obrotów mieszalnika ( min 60 obrotów wg. normy branżowej Beton towarowy ). Ze względu na jakość mieszanki ogranicza się maksymalną ilość obrotów dla mieszanki. Czas transportu suchych mieszanek - przy założeniu naturalnej wilgotności kruszywa - do 480 min.

TRANSPORT BLISKI MIESZANKI BETONOWEJ Transport mieszanki na placu budowy i w obrębie zakładu prefabrykacji Środki transportu bliskiego pojazdy o napędzie ręcznym - taczki, wózki ręczne itp. wózki akumulatorowe zasypniki przenoszone żurawiem przenośniki taśmowe zasypnik podwieszone na estakadzie ( koleby uchylne, pojemniki otwierane zasuwą od dołu) pompy do betonu

TRANSPORT BLISKI MIESZANKI BETONOWEJ Rozładunek środka transportu dalekiego na placu budowy następuje bezpośrednio do konstrukcji albo do pojemnika związanego ze środkiem transportu bliskiego (np. pojemnik pompy, zasypnik itp.) W zakładzie prefabrykacji transport bliski łączy odział produkcji mieszanki betonowej z oddziałem produkcji prefabrykatów. Najczęściej odbywa się to bez pośrednich przeładunków.

TRANSPORT BLISKI MIESZANKI BETONOWEJ Pojazdy ręczne i wózki akumulatorowe Stosowane głównie w przypadku wytwarzania mieszanki na budowie w małych porcjach, rzadziej przy rozładunku małych porcji mieszanki z betoniarek samochodowych. Ze względu na możliwość segregacji niedopuszczalne są w tym wypadku przeładunki pośrednie

TRANSPORT BLISKI MIESZANKI BETONOWEJ Zasypniki przenoszone żurawiem Powszechnie stosowane, zwłaszcza przy betonowaniu mniejszych objętości i przy wykorzystywaniu mieszanek o niskim stopniu ciekłości, a także w zakładach prefabrykacji. Zasypniki mają kształt leja - górą otwarty, dołem zasuwa - otwierana bezpośrednio nad deskowaniem

TRANSPORT BLISKI MIESZANKI BETONOWEJ Przenośniki taśmowe Możliwe zastosowanie przy niewielkich odległościach transportu (kilka metrów); Sposób wydajny, ale sprzyja segregacji mieszanki betonowej, stąd stosowane tylko do konsystencji gęstoplast. i plast. Stosunkowo kosztowne utrzymanie sprzętu Prędkość ruchu taśmy - 1-1,2 m/s, kąt nachylenia zależy od konsystencji mieszanki i kierunku ruchu; jeśli transport w dół - nachylenie małe 10-12, jeśli w górę - nieco większe ( 15-18 stopni) Powinna być możliwość przykrycia - przed opadami

TRANSPORT BLISKI MIESZANKI BETONOWEJ Przenośniki taśmowe

TRANSPORT BLISKI MIESZANKI BETONOWEJ Zasypniki na estakadzie Wyłącznie w zakładzie prefabrykacji - rozładunek bezpośrednio do formy przez uchylenie koleby lub przez otwarcie zasuwy

TRANSPORT BLISKI MIESZANKI BETONOWEJ – POMPY DO BETONU Powszechny sposób transportu mieszanki betonowej na budowie zwłaszcza przy betonowaniach dużych objętości

TRANSPORT BLISKI MIESZANKI BETONOWEJ – POMPY DO BETONU Pompą możliwe jest podawanie mieszanki betonowej o określonych właściwościach: konsystencja tzw. "pompowalna" - 8-12 cm opadu stożka ( ew. 4-14 cm), dobrze gdy z domieszkami duża ilość zaprawy w składzie mieszanki kruszywo z odpowiednio dużą ilością drobnych frakcji maksymalne ziarno kruszywa dostosowane do średnicy przewodu

TRANSPORT BLISKI MIESZANKI BETONOWEJ – POMPY DO BETONU Pompy konstruowane są jako samojezdne lub jako przyczepy dwukołowe do holowania za ciągnikiem   Ogólny podział pomp pod względem napędu: hydrauliczno - mechaniczne pneumatyczne mechaniczne - rotorowe (perystaltyczne)

TRANSPORT BLISKI MIESZANKI BETONOWEJ – POMPY DO BETONU hydrauliczno - mechaniczne są stosowane najczęściej konstruowane są jako jedno tłokowe lub dwutłokowe zapewniają ciągłość strumienia mieszanki betonowej Pompa zazwyczaj jest połączona z układem rurociągu (rury stalowe), co pozwala pompować mieszankę na większe odległości.

TRANSPORT BLISKI MIESZANKI BETONOWEJ – POMPY DO BETONU Podstawowe parametry standardowych pomp hydraulicznych: Zasięg poziomy - 12-60 m (pompy specjalne: do 4000 m ) Zasięg pionowy - 15 - 60 m (pompy specjalne: do 500 m) Kąt obrotu - 360o Średnica rurociągu - 100 - 125 mm Ciśnienie tłoczenia - 45 - 130 barów Długość przewodu gumowego na końcu rury - 3-5m

TRANSPORT BLISKI MIESZANKI BETONOWEJ – POMPY DO BETONU Wydajność pompy W tech = 60* F*s*n*i*η F - powierzchnia przekroju tłoka w m2 s - skok tłoka w m n - liczba skoków tłoka na minutę i - liczba cylindrów ( 1 lub 2) η - współczynnik sprawności

TRANSPORT BLISKI MIESZANKI BETONOWEJ – POMPY DO BETONU Odległość podawania mieszanki betonowej Dla danej pompy określony jest maksymalny zasięg podawania mieszanki betonowej Lmax Droga, którą może przebyć mieszanka Lp musi być mniejsza od Lmax Lp = Lrp + kw*H + Σki*αi/90o Lrp - odległość podawania w rzucie poziomym kw - współczynnik oporów podawania H - odległość podawania w rzucie pionowym ki - współczynnik oporów załamania rurociągu αi - kąt załamania w stopniach

TRANSPORT BLISKI MIESZANKI BETONOWEJ – POMPY DO BETONU Ogólne wymagania dotyczące transportu pompowego minimalna możliwa liczba załamań rurociągu na trasie transportu sprawdzenie ciśnienia urządzenia pompującego przed rozpoczęciem pompowania zwilżenie wewnętrznej powierzchni przewodów i przetłoczenie zaprawy przed rozpoczęciem pompowania mieszanki ( "smarowanie" przewodów) jeśli przerwa w podawaniu przekracza 1/2 godziny czyszczenie i przepłukanie przewodu