Program zwalczania IBR/IPV oraz BVD/MD w stadach bydła

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
AKTUALIZACJA STANU PRAWNEGO W ZAKRESIE KONTROLI WYMOGÓW I KONTROLI IDENTYFIKACJI I REJESTRACJI ZWIERZĄT Puławy, ; r.;
Advertisements

„Zapobieganie wertykalnej transmisji HIV, 2006”
Zasady ustalania czynników analizy ryzyka oraz liczby gospodarstw, które należy objąć kontrolami, jak również postępowania Inspekcji Weterynaryjnej przy.
Identyfikacja i zdrowie zwierząt
Instrukcja GLW nr GWIz. 430/CC-27/09 z dnia 18 maja 2009 r
Poświętne, czerwiec - lipiec 2009 r.
Krajowe Laboratorium Referencyjne ds. ASF
PROJEKT WSPÓŁPRACY ARiMR I IW W ZAKRESIE PRZEPROWADZANIA KONTROLI WYMOGÓW WZAJEMNEJ ZGODNOŚCI Sporządzono na podstawie Zarządzenia Nr…. MINISTRA ROLNICTWA.
INSTRUKCJA GŁÓWNEGO LEKARZA WETERYNARII Nr GIWz.440-2/11
PROCEDURA w sprawie ustalania czynników analizy ryzyka oraz liczby gospodarstw, które należy objąć kontrolami, jak również postępowania wojewódzkich lekarzy.
1 Zmiany dotyczące raportów z IRZ. 2 Nowe rozporządzenia: Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1033/2010 z dnia 15 listopada 2010 r. zmieniające rozporządzenie.
Poświętne, czerwiec - lipiec 2009 r.
INSPEKCJA WETERYNARYJNA
Instrukcje Głównego Lekarza Weterynarii w sprawie sporządzania raportu/protokołu z kontroli wymogów Wzajemnej Zgodności przez powiatowych lekarzy weterynarii.
NIEZGODNOŚCI – bydło OCENA WAGI WEDŁUG KRYTERIUM DOTKLIWOŚCI
IDENTYFIKACJA KONIOWATYCH W UE
Wymogi Wzajemnej Zgodności Obszar Identyfikacja i Rejestracja Zwierząt
Wymogi Wzajemnej Zgodności Obszar Identyfikacja i Rejestracja Zwierząt
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych
Identyfikacja i rejestracja zwierząt
Epizootiologia i Administracja Weterynaryjna
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE NADZORU NAD WYROBAMI MEDYCZNYMI WPROWADZANYMI DO OBROTU I DO UŻYWANIA NA TERYTORIUM POLSKI Zgodnie z art ustawy z dnia 20 kwietnia.
Katedra Medycyny Sądowej Akademii Medycznej we Wrocławiu
Podstawowe warunki ochrony zdrowia i dobrostanu zwierząt
Nadzór weterynaryjny nad zdrowiem zwierząt akwakultury
Wojewódzki Inspektorat Weterynarii w Poznaniu
POWIATOWY INSPEKTORAT WETERYNARII W ZWOLENIU
Wykorzystanie dróg w sposób szczególny:
Polski Związek Hodowców i Producentów Bydła Mięsnego
Nowe przepisy dotyczące utrzymania loch i loszek Główny Inspektorat Weterynarii 11 kwietnia 2012 r.
AIDS.
CZYNNIKI SZKODLIWE I UCIĄŻLIWE W ŚRODOWISKU PRACY
Słubice, dnia 08 sierpnia 2014 r.
III Katedra i Klinika Ginekologii Akademia Medyczna w Lublinie
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
RÓŻYCZKA.
AOS Świadczenia w zakresie szybkiej diagnostyki onkologicznej
Zmiana imienia i nazwiska
Akty prawne Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r.
NADZÓR STAROSTY NAD OŚRODKAMI SZKOLENIA KIEROWCÓW POWIAT GRODZKI TORUŃ
Realizacja programu zwalczania i monitorowania choroby Aujeszkyego u świń w Polsce – aktualna sytuacja epizootyczna Główny Inspektorat Weterynarii.
Wypadki przy pracy Akty prawne Definicje
Badania lekarskie pracowników
Twinning PL/06/IB/AG/02/TL Arnaldo Cabello Navarro Hiszpański program dot. choroby Aujeszkyego.
Twinning PL/06/IB/AG/02/TL Arnaldo Cabello Navarro Choroba Aujeszkyego: Podstawa prawna Aktualna sytuacja w Unii Europejskiej Skutki ekonomiczne.
ZAKŁAD RACHUNKOWOŚCI ROLNEJ PRZESTAWIANIE GOSPODARSTWA ROLNEGO NA METODY PRODUKCJI EKOLOGICZNEJ mgr inż. Marcin Żekało.
Ochrona lokalnych ras zwierząt gospodarskich w PROGRAMIE ROLNOŚRODOWISKOWYM Instytut Zootechniki, Krajowy Ośrodek Koordynacyjny ds. Zasobów Genetycznych.
STUACJA EPIDEMIOLOGICZNA NA TERENIE POWIATU BIALOSTOCKIEGO Jan Matczuk Jan Matczuk Powiatowy Inspektorat Weterynarii w Białymstoku.
UBOJE GOSPODARCZE Inspekcja Weterynaryjna Powiatowy Inspektorat Weterynarii w Sławnie.
Zasady ochrony gospodarstw przed ASF PAŃSTWOWY INSTYTUT WETERYNARYJNY - PAŃSTWOWY INSTYTUT BADAWCZY W PUŁAWACH 2016.
Afrykański pomór świń (ASF) Informacje dla posiadaczy zwierząt AGENCJA RESTRUKTURYZACJI I MODERNIZACJI ROLNICTWA.
Dobre praktyki produkcyjne w chowie drobiu rzeźnego Dobre praktyki produkcyjne w chowie drobiu rzeźnego w świetle „Krajowego programu zwalczania niektórych.
Afrykański pomór świń Zasady przemieszczania zwierząt , ubój, oznakowanie oraz umieszczanie na rynku mięsa i jego przetworów ze zwierząt ze stref objętych.
Tomasz Górniak Ubój, oznakowanie oraz umieszczanie na rynku zwierząt oraz mięsa i jego przetworów ze zwierząt ze stref w związku z ASF Warszawa 19 grudnia.
Zasady ochrony gospodarstw przed ASF
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
MINISTERSTWO OBRONY NARODOWEJ
REKRUTACJA DO SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NA ROK SZKOLNY 2016/2017
CERTYFIKACJA W ROLNICTWIE EKOLOGICZNYM
Procedura przeszukiwania obszarów i zbierania zwłok dzików lub ich szczątków Mając na względzie ujednolicenie działań związanych ze zbieraniem i utylizacją.
Zachowanie zasad bioasekuracji podczas polowań
PODSTAWY PRAWNE ZWALCZANIA EPIDEMII
AFRYKAŃSKI POMÓR ŚWIŃ Administracyjne Metody Zwalczania
Procedury związane z zatrudnianiem cudzoziemców
V ognisko ASF w Polsce Rębiszewo-Studzianki powiat Wysokie Mazowieckie r. ANALIZA EPIDEMIOLOGICZNA Zygmunt Pejsak, Włodzimierz Skorupski, Krzysztof.
OBRÓT MATERIAŁEM HODOWLANYM - ŚWIADECTWA RODOWODOWE
przedstawiciela Wielkopolskiego Kuratora Oświaty
Afrykański Pomór Świń (ASF) Zagrożenie Epizootyczne
Zapis prezentacji:

Program zwalczania IBR/IPV oraz BVD/MD w stadach bydła

ZAGADNIENIA CHARAKTERYSTYKA CHORÓB - ZAGROŻENIA, SKUTKI DLA STADA AKTUALNE PRZEPISY PRAWA PROGRAM ZWALCZANIA: CEL ZASADY PROGRAMU WARUNKI PROGRAMU ZASADY PRZEMIESZCZEŃ

CHARAKTERYSTYKA IBR/IPV Zakaźne ZAPALENIE NOSA I TCHAWICY/OTRĘT BYDŁA BVD-MD WIRUSOWA BIEGUNKA BYDŁA I CHOROBA BŁON ŚLUZOWYCH

PRZYCZYNY ŹRÓDŁA DROGI ZARAŻENIA IBR/IPV BVD MD CHOROBA WIRUSOWA LATENCJA (siewcy) AEROGENNIE KRYCIE (BUHAJE) INSEMINACJA CHOROBA WIRUSOWA SIEWCY (PI)- ZWIERZĘTA TRWALE ZAKAŻONE PRZEZ MATKĘ WYDALINY I WYDZIELINY (BUHAJE) ŚRODOWISKO

PRZEBIEG BEZOBJAWOWY, ALE: OBJAWY CZYNNIKI STRESOGENNE STRATY EKONOMICZNE

CZYNNIKI STRESOGENNE I INNE ZŁE WARUNKI DOBROSTANU Wysokie zagęszczenie zwierząt Nieodpowiednia wielkość stanowisk Mikroklimat I inne Transport Zmiana żywienia Zachorowania na inne choroby Poród CZYNNIKI STRESOGENNE I INNE

IBR/IPV OBJAWY KLINICZNE SPADA PRODUKCJA MLEKA PORONIENIA OBJAWY ZE STRONY GÓRNYCH DRÓG ODDECHOWYCH: surowiczy wypływ z nosa i oczu, przekrwienie kaszel GORĄCZKA UTRATA APETYTU ŚLINOTOK OBJAWY ZE STRONY NARZĄDÓW PŁCIOWYCH UPADKI SPADA PRODUKCJA MLEKA PORONIENIA UPADKI CIELĄT OGRANICZENIE ZDOLNOŚCI ROZPŁODOWYCH OBJAWY KLINICZNE IBR/IPV

BVD/MD OBJAWY KLINICZNE CIELĘTA: BARDZO WYSOKA ŚMIERTELNOŚĆ CIELĄT DO 1 ROKU ŻYCIA MNIEJSZE PRZYROSTY MASY CIAŁA U CIELĄT WYSOKA WRAŻLIWOŚĆ NA INFEKCJE UKŁADU POKARMOWEGO I ODDECHOWEGO WYSTĘPOWANIE WAD WRODZONYCH UKŁADU NERWOWEGO BYDŁO DOROSŁE: BIEGUNKA BRAK APETYTU WYCIEK Z NOSA RONIENIA OBJAWY KLINICZNE BVD/MD

PRZEPISY PRAWA IBR/IPV oraz BVD/MD

Uregulowania prawne dot. IBR/IPV choroba rejestrowana - zał. III do ustawy „zakaźnej”, choroba podlegająca od 2010 r. badaniom kontrolnym (rozp. MRiRW z dnia z dnia 17 grudnia 2004 r.), choroba, dla której w handlu wewnątrzunijnym obowiązują dodatkowe gwarancje (decyzja Komisji 2004/558/WE)

Decyzja Komisji 2004/558/WE określa wykaz państw członkowskich lub ich regionów prowadzących zatwierdzony program zwalczania IBR/IPV:

Decyzja Komisji 2004/558/WE określa wykaz państw członkowskich lub ich regionów wolnych od IBR/IPV:

Uregulowania prawne dot. BVD-MD Przepisy prawne Uregulowania prawne dot. BVD-MD BVD-MD: brak unijnych uregulowań prawnych. od 2012 r. choroba podlega obowiązkowi rejestracji w PL - rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 19 listopada 2012r. w sprawie określenia wykazu chorób zakaźnych zwierząt podlegających obowiązkowi rejestracji (Dz. U. z 2012 roku, poz. 1304).

PROGRAM ZWALCZANIA IBR/IPV orAZ BVD/MD

Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 4 sierpnia 2017 roku w sprawie wprowadzenia programu zwalczania zakaźnego zapalenia nosa i tchawicy/otrętu bydła oraz wirusowej biegunki bydła i choroby błon śluzowych w wybranych stadach bydła (Dz. U. 2017 poz. 1722) PODSTAWA PRAWNA

Program zwalczania – podstawa prawna Art. 57 d ustawy o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt: GLW może opracować program na wniosek organizacji zrzeszającej podmioty prowadzące działalność w zakresie utrzymywania zwierząt gospodarskich, Minister właściwy ds. rolnictwa może wdrożyć program w drodze rozporządzenia,

Informacje ogólne nt. opracowanego programu opracowany na wniosek Polskiej Federacji Hodowców Bydła Mlecznego i Producentów Mleka (PFHBiPM), opracowany przez PIWet-PIB w Puławach, uzupełniony przez GLW, złożony z 2 części – dotyczącej IBR/IPV oraz BVD MD (realizowane razem lub osobno) w części dotyczącej IBR - oparty o wymagania zał. III do decyzji Komisji nr 2004/558/WE,

CEL programu rozpoznanie i poprawa sytuacji epizootycznej w odniesieniu do IBR/IPV i/lub BVD MD w stadach bydła objętych programem. w konsekwencji stada te będą spełniały wymagania dla uznania ich za wolne od IBR/IPV i/lub BVD MD, co po pozytywnej kontroli PLW będzie mogło zostać potwierdzone decyzją administracyjną. Rozpoczęcie programu: 1 stycznia 2018 r. Przystąpienie do programu: DOBROWOLNE Koszty programu: Koszty realizacji programu, w tym koszty pobierania próbek i badań laboratoryjnych próbek oraz koszty nadzoru sprawowanego przez organy Inspekcji Weterynaryjnej, ponoszą posiadacze zwierząt, którzy uczestniczą w programie.

UCZESTNICTWO W PROGRAMIE w programie mogą uczestniczyć stada bydła zarejestrowane zgodnie z ustawą z dnia 2 kwietnia 2004 r. o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt (Dz. U. z 2017 r. poz. 546), które posiadacz bydła zgłosi do uczestnictwa w programie. zgłoszenia należy dokonać do powiatowego lekarza weterynarii właściwego dla miejsca siedziby stada za pośrednictwem lekarza weterynarii zwyczajowo opiekującego się stadem. do uczestnictwa w programie od 2019 roku należy zgłosić się najpóźniej do dnia 31 grudnia 2018 r. nowe stada mogą być zgłaszane do programu pod koniec każdego roku kalendarzowego tak, aby w nowym roku kalendarzowym mogły przystąpić one do realizacji programu, posiadacz bydła może zrezygnować z uczestnictwa w programie w trakcie jego realizacji (pisemnie, za pośrednictwem lekarza weterynarii).

REALIZACJA PROGRAMU za prawidłową realizację programu odpowiada posiadacz bydła, którego stado zostało objęte programem próbki pobiera i przesyła do laboratorium lekarz weterynarii opiekujący się stadem. hodowca ma obowiązek przed rozpoczęciem realizacji programu przekazać PLW dane dotyczące lekarza weterynarii, który będzie pobierał próbki tj. imię, nazwisko i numer prawa wykonywania zawodu (nie musi być to ten sam lekarz, który zgłosił wcześniej do powiatowego lekarza weterynarii chęć przystąpienia hodowcy do uczestnictwa w programie). o każdej zmianie lekarza weterynarii należy niezwłocznie informować PLW. hodowca ma obowiązek prowadzenia tzw. karty zdrowia bydła dla każdej sztuki bydła w stadzie, którą należy uzyskać od PLW. KZB może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej. KZB uzupełnia i aktualizuje, we współpracy z lekarzem weterynarii opiekującym się stadem, oraz przechowuje posiadacz bydła. W karcie tej są dokumentowane m.in. wyniki programu. Kartę wydaje PLW

Informacje ogólne NA TEMAT programu PLW (przekazanie KZB, lista hodowców, kontrola, decyzja) Lekarz weterynarii (pobieranie i przesyłanie próbek) Hodowca (odpowiedzialność za całość programu) Przekazanie danych o lek. wet. (+ ew. zmiany) wniosek o uwolnienie Zgłoszenie/rezygnacja hodowcy z uczestnictwa w programie Współpraca przy zgłoszeniu/rezygnacji z programu, podczas zwalczania i uzupełniania karty zdrowia bydła

Karta zdrowia bydła

Laboratoria Badania serologiczne ZHW wyznaczone przez GLW spośród laboratoriów akredytowanych (IBR/IPV: ELISA IgB, IgE w krwi i mleku; BVD MD: badania serologiczne w celu wykrycia przeciwciał, stałe monitorowanie choroby) Badania wirusologiczne PIWet – PIB w Puławach (BVD MD: wykrywanie zwierząt trwale zakażonych, monitorowanie nowo narodzonych cieląt, stałe monitorowanie choroby)

IBR/IPV Zakaźne ZAPALENIE NOSA I TCHAWICY/OTRĘT BYDŁA

Kwalifikacja poszczególnych siedzib stad: 1) O NIEZNANYM STATUSIE EPIZOOTYCZNYM: badanie serologiczne wszystkich zwierząt przy użyciu ELISA gB (określenie stopnia zakażenia); 2) O NIEZNANYM STATUSIE EPIZOOTYCZNYM, W KTÓRYCH STOSOWANO SZCZEPIENIE: badanie serologiczne wszystkich zwierząt przy użyciu ELISA gE (określenie stopnia zakażenia); 3) O ZNANYM STOPNIU ZAKAŻENIA, W KTÓRYCH NIE STOSOWANO SZCZEPIEŃ: bez badań wstępnych (znany stopień zakażenia)

Program zwalczania IBR/IPV – zasady uwalniania PRZYKŁAD SIEDZIBY STAD BEZ SZCZEPIENIA: 1) Ustalenie odsetka zwierząt zakażonych (ELISA gB) – w przypadku statusu nieznanego, 2) Postępowanie w zależności od % zwierząt zakażonych w stadzie: a) ZAKAŻENIE < 10% (lub 10 % i więcej jeżeli tak postanowi hodowca) eliminacja zwierząt z wynikiem +, spełnienie warunków z zał. III decyzji 2004/558/WE (min. 6 m-cy) b) ZAKAŻENIE 10 % lub większe jałówki/krowy z wynikiem „+” grupuje się, jałówki/krowy z wynikiem „–” bada się serologicznie ELISA gB co 6 m-cy (wynik dodatni - przeniesienie zwierzęcia do grupy „zakażonej”) , sukcesywna eliminacja zwierząt „+”, zgodnie z cyklem hodowlanym lub produkcyjnym, zakaz krycia naturalnego, zakaz szczepień

Program zwalczania IBR/IPV – zasady uwalniania 1. W ciągu ostatnich 6 m-cy: brak podejrzeń zakażenia IBR/IPV w gospodarstwie, wszystkie sztuki bydła w gospodarstwie nie wykazują objawów klinicznych wskazujących na IBR/IPV, gospodarstwo i wszelkie sąsiadujące pastwiska lub pomieszczenia muszą być skutecznie oddzielone od wszelkich pastwisk lub pomieszczeń o niższym statusie (zgodnie z programem: bezpośrednio sąsiadujące pastwiska zabezpieczone ogrodzeniem z palików otoczonych co najmniej 2 liniami drutu, przy zachowaniu 3m pasa między tymi ogrodzeniami).

PRZEMIESZCZANIE ZWIERZĄT

Przemieszczanie zwierząt bydło niezakażone wirusem IBR/IPV, pochodzące z siedzib o statusie epizootycznym równym lub wyższym w odniesieniu do IBR/IPV; do stada można wprowadzić zwierzęta pochodzące ze stad o nieznanym statusie epizootycznym w odniesieniu IBR/IPV pod warunkiem, że: nie wykazują objawów klinicznych tej choroby w dniu przemieszczania do siedziby stada oraz poddane z wynikiem ujemnym dwukrotnemu badaniu krwi w kierunku IBR/IPV w odstępie nie

Przemieszczanie zwierząt w okresie co najmniej 6 m-cy przed złożeniem wniosku o uznanie siedziby stada za wolną od zakażenia IBR/IPV: do siedzib stad mogą być wprowadzane jedynie zwierzęta pochodzące z gospodarstw położonych w państwach członkowskich lub ich regionach wymienionych w załączniku II lub z gospodarstw wolnych od wirusa IBR/IPV, 4) zaleca się aby przy wprowadzeniu bydła do stada posiadać kopię karty zdrowia tego bydła, jeżeli pochodzi ono z gospodarstwa również prowadzącego program lub kopię decyzji PLW jeżeli gospodarstwo uzyskało już taki status.

BVD-MD WIRUSOWA BIEGUNKA BYDŁA I CHOROBA BŁON ŚLUZOWYCH

program Zwalczania BVD MD ETAP I. Identyfikacja zwierząt trwale zakażonych (persistently infected – PI) i ich eliminacja 2 badania wirusologiczne wszystkich zwierząt w stadzie w odstępie co najmniej 3 tyg. i eliminacja ze stada zwierząt PI (krew lub wycinek małżowiny), w przypadku uzyskania 1 wyniku ujemnego – dodatkowe badanie wirusologiczne po 2 tygodniach (wynik dodatni – zwierzę PI) alternatywnie: badanie serologiczne wszystkich zwierząt w stadzie, a następnie badanie wirusologiczne próbek od zwierząt pozbawionych przeciwciał, ale: - istnieje możliwość pominięcia zwierzęcia PI, które będzie posiadać przeciwciała dla szczepu heterologicznego (zaleca się dodatkowe badanie pulowanych próbek pochodzących od zwierząt sero +, aby potwierdzić, że nie ma wśród nich osobników PI), metoda ta nie może być stosowana w przypadku stad szczepionych, po eliminacji zwierząt PI ze stada: uznanie stada za wolne (decyzja PLW). ETAP II. W stadach, w których wykryto zwierzęta PI - monitorowanie nowo narodzonych cieląt badanie wirusologicznie wszystkich nowo narodzonych cieląt, przez okres 1 roku od momentu usunięciu ostatniego osobnika PI ze stada,

program Zwalczania BVD MD ETAP III. Stałe monitorowanie stad wolnych od siewców wirusa prowadzony w stadach: wolnych od zakażenia wirusem BVD-MD (brak osobników PI) oraz wcześniej zakażonych, po okresie 1 roku od usunięcia ostatniego osobnika PI (po monitoringu nowo narodzonych cieląt), w celu szybkiego wykrycia nowego zakażenia w stadzie,

program Zwalczania BVD MD Utrzymanie statusu - stały monitoring wykluczył obecność zwierząt PI w stadzie Zawieszenie statusu - stały monitoring potwierdził obecność zwierząt PI w stadzie (obowiązek zgłoszenia do PLW wyniku dodatniego, zawieszenie stada w drodze decyzji), Przywrócenie statusu - przeprowadzenie badań wirusologicznych w stadzie w celu identyfikacji i eliminacji zwierząt PI ze stada

program zwalczania BVD MD Warunki przemieszczania Do stada bydła można wprowadzać zwierzęta o statusie równym lub wyższym w odniesieniu do BVD MD, W przypadku stad o statusie nieznanym: zwierzęta nie wykazują objawów klinicznych w dniu przemieszczenia oraz przed wprowadzeniem do stada były trzymane przez 30 dni w stacji kwarantanny, gdzie zostały 2 krotnie zbadane wirusologicznie na obecność BVD MD w ostępie co najmniej 3 tygodni z wynikiem ujemnym Zaleca się aby przy wprowadzeniu bydła do stada posiadać kopię karty zdrowia tego bydła, jeżeli pochodzi ono z gospodarstwa również prowadzącego program lub kopię decyzji PLW jeżeli gospodarstwo uzyskało już taki status. Można również poprosić posiadacza sprzedającego bydło o zaświadczenie, że pochodzi ono z gospodarstwa, w którym nie występuje IBR/IPV