System prawa System prawa – pojęcie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Nauka o państwie i prawie II
Advertisements

Akt administracyjny.
PRAWNE FORMY DZIAŁANIA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ.
Gałęzie prawa wewnętrznego
Źródła i obszary prawa Konstytucja RP Art.87
Władza sądownicza w Polsce
„Zaniechanie prawodawcze” w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego dr Piotr Radziewicz Zakład Prawa Konstytucyjnego i Badań Europejskich INP PAN.
WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH Dr hab. Mariusz Jagielski
Wstęp do prawoznawstwa
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Podstawy prawa Prawo cywilne Magdalena niedolaz katedra prawa administracyjnego i finansowego przedsiębiorstw.
GAŁĘZIE I DZIEDZINY PRAWA. Podział prawa PRAWO Prawo wewnętrzne Prawo międzynarodowe Prawo kościelne Prawo zwyczajowe.
Stosunki prawne.
Norma prawna.
Norma postępowania jako wyrażenie języka
Zdarzenie Prawne Jest to działanie ,fakt, wywołujące skutki prawne w postaci powstania, zmiany lub wygaśnięcia stosunku prawnego.
Zasady i przesłanki ograniczeń wolności i praw jednostki
Język prawny i język prawniczy
Zbieg przepisów i przestępstw
Pojęcie, rodzaje, relacja norma prawna – przepis prawny
System prawa.
Art. 77 ust. 1 Konstytucji jest to odpowiedzialność za własny czyn odpowiedzialność oparta na obiektywnej ocenie działania lub zaniechania szkodzącego.
GAŁĘZIE I DZIEDZINY PRAWA
CO TO TAKIEGO Statut?.
ZASADY PRAWA ADMINISTRACYJNEGO
SWOBODA UMÓW SWOBODA UMÓW. 1) swoboda umów wiązana jest z pojęciem kompetencji: Z. Radwański: kompetencja do kształtowania przez podmioty wiążących je.
Wnioskowania prawnicze
PRAWO ADMINISTRACYJNE
M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Majątek publiczny. M AJĄTEK PUBLICZNY WEDŁUG KONCEPCJI PRZEDWOJENNYCH Majątek skarbowo-fiskalny – jest to zasób środków finansowych.
Prawo administracyjne – źródła prawa
Ustrój administracji publicznej
PRAWO ADMINISTRACYJNE
M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Prawo administracyjne - stosunki ustrojowo-prawne między podmiotami administrującymi.
System prawa System prawa – pojęcie.
 Art Jeżeli liczba zmian w ustawie jest znaczna lub gdy ustawa była wielokrotnie uprzednio nowelizowana i posługiwanie się tekstem ustawy może.
Pojęcie normy postępowania
Wykład 1.  Zjawisko prawa stanowi w cywilizacji zachodniej, wywodzącej się z intelektualnego dorobku starożytnych Greków i Rzymian oraz z wartości wniesionych.
Norma prawna a norma moralna. 1)Podstawa obowiązywania Normy prawne obowiązują ze względu na to, że zostały ustanowione. Podstawa ich obowiązywania jest.
Przepisy i System prawa
Wnioskowania prawnicze
Rodzaje przepisów prawnych:
M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji cz. I.
Istota regulacji zawartej w art. 11 § 1 k.k. sprowadza się do tego, iż ten sam czyn stanowić może tylko jedno przestępstwo - niezależnie od tego, znamiona.
Prawo wyznaniowe Zagadnienia podstawowe
Ordynacja podatkowa Przepisy ogólne. Praktyczne i teoretyczne przesłanki wyodrębnienia gałęzi prawa podatkowego. O wyodrębnieniu danej gałęzi decydują.
Wolność gospodarcza w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego.
Stosunki a sytuacje administracyjnoprawne
Podmioty prawa z uwzględnieniem spółek prawa handlowego
Statutowe i porządkowe akty prawa miejscowego
Akt administracyjny a akt normatywny na przykładzie administrowania lokalnych jednostek samorządu terytorialnego.
PRAWO ADMINISTRACYJNE rok akademicki 2016/2017 Jakub Zabłocki Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytet Wrocławski.
Podstawy logiki praktycznej
Grupa 3,4 NSP Zajęcia nr 2 System źródeł prawa Grupa 3,4 NSP Zajęcia nr 2
Konstytucyjny system źródeł prawa
Tworzenie i stosowanie prawa
Akt administracyjny – pojęcie, sposoby klasyfikowania
Norma prawna a norma moralna
Wstęp do prawoznawstwa ćwiczenia 4
Ogólne wiadomości o prawie cywilnym
System prawa.
System prawa.
Podstawowe pojęcia prawa i prawoznawstwa wykład 2
System prawa.
Wnioskowania prawnicze
SYSTEM PRAWA.
Ogólne wiadomości o prawie rzeczowym
SWOBODA UMÓW.
dr Katarzyna Górska Uniwersytet Wrocławski
NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz.
Zapis prezentacji:

System prawa System prawa – pojęcie. Systematyzacja pozioma i systematyzacja pionowa Systematyzacja pozioma, czyli podział systemu na gałęzie prawa. Gałęzie prawa to podsystemy prawa. Prawo publiczne – prawo prywatne.

Kryteria systematyzacji poziomej Przedmiot regulacji – czyli rodzaj regulowanych stosunków społecznych np. prawo konstytucyjne reguluje ustrój polityczny; prawo karne odpowiedzialność za popełnione przestępstwa. Metoda regulacji – sposób uregulowania danej sfery stosunków społecznych (metoda cywilistyczna, administracyjna, karna {karnistyczna}). Podmioty do których dane normy są adresowane – kryterium to ma charakter historyczny. Wyróżniano w prawie rzymskim ius civile (zespół norm regulujących stosunki między obywatelami) i ius gentium (zespół norm regulujących stosunki między obywatelami rzymskimi a cudzoziemcami). Wedle kryterium podmiotowego w prawie polskim wyodrębniono preferencyjny system ubezpieczenia społecznego rolników KRUS).

Typy kolizji między normami Kolizje o charakterze logicznym (analitycznym) - wynikają z samego sformułowania norm prawnych, dla ich stwierdzenia wystarczy analiza języka tekstów prawnych). W ich ramach wyróżniamy: sprzeczność i przeciwieństwo. Sprzeczność - 1. jeden przepis czegoś zakazuje, drugi na to samo zezwala; 2. jeden przepis coś nakazuje, drugi przepis zakazuje; 3. jeden przepis coś nakazuje, a drugi stwierdza, że to samo nie jest nakazane. W przypadku dwóch norm sprzecznych logicznie tylko jednej z nich można przestrzegać. Warunkiem zaistnienia kolizji o charakterze logicznym jest całkowita lub częściowa wspólność zakresów zastosowania.

Kolizje o charakterze logicznym (analitycznym) Przeciwieństwo – normy nakazują różne zachowania tym samym podmiotom w tych samych okolicznościach. Normy przeciwne nakazywać będą zachowania, których zarazem spełnić nie można, ale można zachować się w sposób trzeci.

Kolizje o charakterze prakseologicznym (praktycznym) W przypadku tych kolizji oceniamy skutki określonych regulacji prawnych. I Realizacja jednej normy doprowadzi do powstania sytuacji, która wyklucza przyczynowo realizację drugiej normy. Przykład: N1 nakazuje rodzicom dbać o fizyczny i duchowy rozwój dziecka; N2 pozbawia rodziców wpływu na proces wychowania dziecka, przyznając mu suwerenne prawo wyboru światopoglądu. II Realizacja obu norm prowadzi do sprzecznych celów, czyli zamierzone skutki obu regulacji wzajemnie się unicestwiają. Przykład: N1 nakazuje uznać trzeźwość za istotną wartość w procesie edukacyjnym; N2 zezwala na umieszczanie reklam piwa w pobliżu placówek oświatowo – wychowawczych.

Kolizje o charakterze prakseologicznym (praktycznym) Niezgodność prakseologiczna – może być dwustronna i jednostronna. Niezgodność prakseologiczna dwustronna – jedna norma nakazuje osiągnąć stan rzeczy S, druga zlikwidować stan rzeczy S. Niezgodność prakseologiczna jednostronna – możliwe uniknięcie niezgodności pod warunkiem wykonania czynności nakazanych przez dwie normy we właściwej kolejności.

Kolizje o charakterze aksjologicznym Prawodawca wbrew postulatowi racjonalności nie jest konsekwentny w swoich preferencjach. W Normie 1 preferuje wartość X przed Y, w Normie 2 wartość Y przed X.

Likwidacja kolizji między normami 1. Uchylenie przez prawodawcę jednej z norm pozostających w kolizji. 2. Wykładnia (interpretacja). Reguły kolizyjne

Reguły kolizyjne Hierarchii norm – Lex superior derogat legi inferiori Zakresów regulacji – lex specialis derogat legi generali Chronologiczna – lex posterior derogat legi priori

Systematyzacja pionowa Relacja między normą hierarchicznie wyższą a normą hierarchicznie niższą. Normy usystematyzowane są ze względu na zależności wertykalne oparte na więziach kompetencyjnych, ściśle powiązanych z odpowiednią hierarchią organów prawodawczych.

System allopojetyczny i system autopojetyczny System allopojetyczny – to system, który nie jest zdolny do samoregulacji zachodzących w nim procesów i który musi być sterowany z zewnątrz. Prawo służące jako narzędzie sterowania zmianami społecznymi może być traktowane jako posiadające cechy systemu allopojetycznego. System autopojetyczny - to system, który sam tworzy elementy z których się składa. Musi spełniać określone warunki: samoodnoszenia – operacje systemu mogą się odnosić lub być powiązane tylko z operacjami tego systemu; samoorganizacji – sam konstruuje swoje struktury, bez ingerencji z zewnątrz; samosterowania – sam przekształca swoje struktury; samoreprodukcji – sam wytwarza elementy z których się składa.

Luki w systemie prawa Luka konstrukcyjna (rzeczywista) – czyli brak zupełności istniejącej regulacji prawnej. W jej ramach wyróżniamy: 1. swoistą lukę w prawie, czyli brak normy, która powinna zostać ustanowiona zgodnie z inną normą obowiązującą. Rozpoczęty proces legislacyjny nie został zakończony. Brak aktu normatywnego, który powinien zostać ustanowiony zgodnie z normą upoważniającą do jego wydania, np. RM nie korzysta z delegacji ustawowej. 2. Luka techniczna – proces legislacyjny został ukończony, ale regulacja danej kwestii jest nadal niekompletna, np. wydano przepisy, które tworzą jakąś instytucję bez określenia jej kompetencji lub trybu powoływania.

Luki w systemie prawa Luka aksjologiczna (pozorna) – określenie to wskazuje na relacje między prawem obowiązującym i pewnym idealnym, postulowanym systemem prawa. Luka aksjologiczna extra legem – postulat dotyczy uchwalenia określonych norm Luka aksjologiczna contra legem – postulat dotyczy uchylenia określonych norm ponieważ luka polega na ich obowiązywaniu.

System prawny typ i system prawny konkretny System prawny typ – grupa systemów prawa obowiązująca w określonym miejscu i czasie dla których można znaleźć pewne cechy wspólne. System typ jest postacią uogólnienia właściwości posiadanych przez rzeczywiste porządki prawne (system prawa stanowionego i common law). System konkretny – obowiązuje na danym terytorium państwowym w określonym miejscu i czasie, charakteryzuje go zmienność norm oraz niezależność od doktryny. System ten uzależniony jest od charakteru państwa, przekształceń ustrojowych i napięć politycznych.

Więzi w systemie prawa Więzi statyczne – podstawowym kryterium identyfikacji więzi tego rodzaju jest treść aktów prawotwórczych oparta na charakterystyce odmiennych przedmiotów regulacji. Normy łączone są ze względów treściowych. Więzi dynamiczne – obejmuje zależności hierarchiczne między aktami prawnymi, przekazywanie kompetencji.