Psychologia w zarządzaniu

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
Advertisements

Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
Teoria poszukiwania doznań Marvina Zuckermana (1)
Uzależnienie fizyczne i psychiczne, tolerancja i zespół abstynencyjny.
Bez pozytywnej motywacji zdobywanie wiedzy przekształca się w uciążliwą, mozolną prace. "Tego się trzeba nade wszystko strzec, aby nie znienawidził nauki.
MOTYWACJA DZIECI I NAUCZYCIELI Monika Matuszczak
Zjawisko motywacji do działania
Procesy poznawcze cd Uwaga.
Kierowanie twórczością w organizacji
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
TECHNIKA Pewien sposób wykonywania zadania ruchowego. Jest to ściśle określony ruch człowieka, którego celem jest najefektywniejsze rozwiązanie zadania.
Motywacja Warszawa, Akademia Liderów Samorządowych”
Motywacja uczenia się „Umysł nie jest naczyniem, które należy napełnić, lecz ogniem, który trzeba rozniecić” Plutarch Techniki uczenia się i planowania.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Lidzbarku
Maciej Bieńkiewicz, 15 marca 2012
Projektowanie i programowanie obiektowe II - Wykład IV
Emocje i uczucia Stres opracowała dr Agata Gąsiorowska
FUNKCJA PERSONALNA.
Psychologia Psychologia definiowana jest jako naukowe badanie zachowania jednostek i ich procesów psychicznych Psychologia jest:  Nauką społeczną Nauką.
JAK MOTYWOWAĆ DZIECI DO NAUKI?
W-IV. (6/7. III. 03) O tym, co w emocjach i motywacjach ludzi i zwierząt najbardziej - ale nie całkiem - podobne O AFEKTACH i POPĘDACH PIERWOTNYCH.
Dolnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. ul. Wysockiego 10
Psychologia w zarządzaniu
Procesy poznawcze cd Uczenie się.
Czynniki kształtujące zachowanie człowieka
W poszukiwaniu granic BEx Michał Kociankowski
Wiedza o społeczeństwie
Zasady dobrej komunikacji
WYKŁAD III MOTYWACJA DO PRACY.
Biologiczne podstawy zachowań (ćwiczenia) Magdalena Reuter
PSYCHOLOGIA HUMANISTYCZNA
Psychologia w zarządzaniu
Emocje automatyczne i refleksyjne zmieniają nasze postrzeganie
Psychologia w zarządzaniu
Pytania 1 Czy dziecko rodzi się jako jednostka wybitnie uzdolniona? Czym jest wrodzony potencjał intelektualny człowieka? Czym jest inteligencja - poziomy.
MOTYWACJA - OSIĄGANIE SUKCESU W PRACY
AUTOMOTYWACJA.
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
ROLA MOTYWACJI W ROZWOJU OSOBOWYM UCZNIA
Styl działania a temperament
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Potrzeby i motywacja.
Podstawy rekreacji WYKŁAD II
Psychologia rozwoju człowieka w biegu życia
Zastosowanie techniki Motywacyjnej Analizy Potencjału Pracowniczego (MAPP) na bazie systemu w wersji MAPP3 Konferencja “Skuteczna rekrutacja – intuicja,
Teorie osobowości Literatura podstawowa
Sposoby motywowania dzieci do nauki
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Motywacja gotowość do podjęcia określonego działania gotowość do podjęcia określonego działania proces wywołujący określone zachowania zestaw sił.
Dr n. med. Agnieszka Ostachowska-Gąsior
1 ĆWICZENIA ANALIZA WRAŻLIWOŚCI. 2 WYKŁAD ANALIZA WRAŻLIWOŚCI Przez analizę wrażliwości rozumie się badanie siły oddziaływania różnych czynników lub ich.
MOTYWACJA DROGĄ DO SUKCESU
Funkcja i jej zaburzenia Maciej Kopera
Portret lidera. Zygmunt Korzeniewski Wpływ na innych Przede wszystkim na członków grupy, aby wzięli na siebie większe zadania, stosowali ostrzejsze normy.
Motywacja- podstawowe koncepcje. Punkty 1, 2, 3 – nie będzie pytań z tych tematów na kolokwium! Punkty 4, 5, 6 – będą na kolokwium! 1. Podstawowe pojęcia.
Wykład 1 Studia podyplomowe SWPS Master Class ZMIANY POSTAW I ZACHOWAŃ.
Arkadiusz Król Grupa II a
Zachowania organizacyjne 2 i 3
Teorie i modele motywowania Motywowanie (pochodzi od łacińskiego słowa motivae), to „proces świadomego i celowego oddziaływania na motywy postępowania.
Proces przewodzenia i kontrolowania
TEORIE I MODELE MOTYWOWANIA
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA III SSA, III SNA licencjat
PSYCHOLOGIA Wykład 6 STRES.
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
DLACZEGO RUCH JEST TAK WAŻNY DLA NASZEGO ZDROWIA ?
Psychologia Marta Riess.
AJ: Prawa Yerkesa-Dodsona sformułowane w 1908 roku przez Roberta Yerkesa i Johna D. Dodsona opisują zależność między pobudzeniem.
Metody radzenia sobie ze stresem
Zapis prezentacji:

Psychologia w zarządzaniu Wykład II Motywacja

MOTYWACJA Termin stosowany do opisu wszelkich mechanizmów odpowiedzialnych za: uruchomienie zachowania ukierunkowanie zachowania podtrzymanie zachowania zakończenie zachowania

DEFINICJA MOTYWACJI Podstawowe pytania związane z motywacją: 1) co decyduje o wyborze formy zachowania? (dlaczego takie, a nie inne zachowanie zostało wybrane); 2) co sprawia, że jednostka kontynuuje działania mimo konieczności wydatkowania często znacznego wysiłku? (jakie są mechanizmy podtrzymujące aktywność - wytrwałość, silną wolę); 3) co sprawia, że jednostka porzuca dana formę aktywności przed osiągnięciem założonego wyniku? 4) co sprawia, że zachowanie uznane zostaje za zakończone? (jakie są mechanizmy rozpoznawania wyniku czynności).

EWOLUCYJNE PODEJŚCIE DO MOTYWACJI Motywację w etologii pojmuje się jako gotowość do wykonania utrwalonego wzorca reakcji. Instynkt (popęd) – biologicznie ukształtowany stereotypowy wzorzec zachowania i znajdujący się w zapleczu zachowania mechanizm energetyczny Wrodzony mechanizm wyzwalający – niewymagający uczenia się bodziec (zespół bodźców), stanowiący warunek konieczny i wystarczający do wystąpienia zachowania instynktownego Hierarchiczna struktura instynktów (np. instynkt rozrodczy – instynkty niższego rzędu: budowanie gniazda, zaloty, opieka nad młodymi – konkretne konsumacyjne przejawy) Wg socjobiologów (Dawkins, Wilson) podstawowym motywem rządzącym wszelkimi zachowaniami organizmów żywych jest tendencja do rozpowszechniania własnych genów

PSYCHODYNAMICZNA TEORIA MOTYWACJI Freud, twórca psychoanalizy twierdził, iż wszelkie zachowania są zdeterminowane, rządzą nimi wrodzone instynkty (popędy); motywy ludzkiego zachowania mają charakter nieświadomy i razem ze strukturami osobowości są w ciągłym konflikcie. Najważniejsze popędy: Freud: libido – szeroko rozumiany popęd seksualny, siła tworzenia thanatos – popęd śmierci, siła destrukcji, niszczenia Horney: potrzeba bezpieczeństwa i będący konsekwencja jej niezaspokojenia lęk podstawowy, Fromm: dążenie do integralności własnej osoby

BEHAWIORYSTYCZNA TEORIA MOTYWACJI Podstawowe pojęcia: popęd, pobudka (przynęta), wzmocnienie Popęd – wielkość deficytu jakiegoś ważnego dla organizmu czynnika pozytywnego lub siła oddziaływania czynnika negatywnego (wskaźniki wielkości popędu: np. liczba godzin bez pokarmu, czas deprywacji seksualnej, wielkość przeszkód pokonywanych w celu uniknięcia bólu czy strachu). Popęd jest odczuwany jako bardziej lub mniej ukierunkowany i specyficzny niepokój uruchamiający czynności ukierunkowane na jego usunięcie. Pobudka – obiekt lub stan mający zdolność redukowania lub zmniejszania popędu (np. pokarm dla głodu). Wzmocnienie – każdy obiekt lub stan rzeczy, który zwiększa prawdopodobieństwo powtórzenia reakcji wywołanej działaniem danego bodźca.

PODEJŚCIE PSYCHOLOGII HUMANISTYCZNEJ- KONCEPCJA MASLOWA Motywacja niedoboru – potrzeby fizjologiczne, bezpieczeństwa, społeczne (przynależności) oraz egotystyczne (szacunku) – zasada homeostazy Motywacja wzrostu – potrzeby tożsamościowe (samorealizacji) Realizacja potrzeby z każdego kolejnego poziomu hierarchii jest możliwa pod warunkiem zaspokojenia potrzeb z poziomu niższego – hierarcha potrzeb

POZNAWCZE KONCEPCJE MOTYWACJI Motywujące znaczenie informacji – badania nad deprywacją sensoryczną i zachowaniami eksploracyjnymi Koncepcje równowagi poznawczej (Heider) i dysonansu poznawczego (Festinger) Motywacja wewnętrzna – tendencja podmiotu do podejmowania i kontynuowania działania ze względu na samą jego treść Motywacja zewnętrzna – działanie realizowane jest ze względu na zewnętrzne wobec podmiotu czynniki, będące konsekwencją jego wykonywania lub efektywnego zakończenia. Informacyjny i sterujący aspekt nagrody (Deci– informacja o poziomie wykonania, nawet jeśli jest to powtarzająca się pochwała, nie obniża motywacji wewnętrznej) Egzogenny i endogenny charakter nagrody - Kruglansky.