Młodzi strażnicy energii. Oszczędzamy energię z Orange!

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Energia Elektryczna - Co i Jak ?
Advertisements

Lokalny ekorozwój-XIX Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży
Co możesz zrobić, by walczyć ze zmianami klimatu?
KLIMAT A ODNAWIALNE ŹRÓDŁA ENERGII.
Alternatywne źródła energii
10 sposobów oszczędzania energii w życiu codziennym…
Wykonały: Sandra Bołądź Dominika Trusewicz
Dobra energia dla wszystkich. Dobra energia dla wszystkich.
Jak oszczędzać energię?
Oto 10 sposobów na to jak możesz sam chronić środowisko.
OCHRONA ŚRODOWISKA Magdalena Swinarska
Projekt Energetyczny This presentation demonstrates the new capabilities of PowerPoint and it is best viewed in Slide Show. These slides are designed to.
JAK UŻYWAĆ ENERGIĘ.
Szkoła z energią.
Etykiety Energetyczne jako narzędzie marketingowe: Etykiety energetyczne jako elementy marketingu-mix: - Cena – choć ceny urządzeń z najwyższej klasy są
Ekoprojekt Tak jak każda z trzecich klas mieliśmy za zadanie wziąć udział w projekcie edukacyjnym. Za dziedzine obraliśmy sobie ekologię, a naszym tematem.
Fundacja na rzecz Efektywnego Wykorzystania Energii w Katowicach
Projekt na temat ŹródeŁ odnawialnych i nie odnawialnych
Autorki: Karolina Bednarz i Patrycja Zielińska
Czy twoja rodzina, decydując się na zakup nowego urządzenia gospodarstwa domowego zwraca uwagę na Etykietę Efektywności Energetycznej?
Odnawialne źródła energii
Temat: Jak oszczędzać energię elektryczną i cieplną w domu?
OSZCZĘDZANIE ENERGII.
Autorzy : Dominika Nowakowska Karol Mzyk
Ekologia w gospodarstwie domowym
Oszczędzaj energię!!! Pracę wykonała: Paulina Wiśniewolska Kl. I b nr.23 Gimnazjum w Poświętnem.
Czy można zaoszczędzić na wodzie
OSZCZĘDZANIE ENERGII…
Prezentacja wykonana przez Mateusza Kiełbiowskiego w ramach lekcji przyrody Klasa VI B , 2014 , rok szkolny 2013 – 2014.
Jak Marek i Darek korzystali z energii elektrycznej
Jak to się dzieje, że żarówka świeci?
Jak oszczędzam energię
Racjonalnie korzystam z energii dla dobra mojego
Jak oszczędzać energię?
„Oszczędzanie energii – to proste”
EKOLOGIA.
Prezentację wykonała Katarzyna Konefał kl. IIa
Joanna Pawłowska-Kramer nauczyciel przyrody SP nr 31 w Częstochowie
Pomóż naszej planecie – oszczędzaj Energię...
SPOSOBY POZYSKIWANIA ENERGII elektrycznej
Energia elektryczna wczoraj, dziś, jutro Projekt „Energia elektryczna – wczoraj, dziś, jutro” jest laureatem Konkursu Grantowego „Sieć dobrych pomysłów”
10 zasad oszczędzania energii w domu
Zasady Oszczędzania Energii Elektrycznej w Domach
Akcja EURONET 50/50 w naszej szkole nadal trwa. Oszczędzajmy prąd, gaśmy niepotrzebną żarówkę. Razem zaoszczędzimy więcej. [Klasa II E - wychowawca >>>
1.W twoim domu są używane żarówki energooszczędne?
Z naszej szkoły udział w projekcie biorą: -Agata Pietrzyk kl. IIa -Debora Początek kl. IIa -Patrycja Szczepańska kl. IIb -Szymon Skrzypiec kl. IIb -Klaudia.
- Czym byłby bez niej świat???
Grupa Fizyczno-Techniczna
ALTERNATYWNE ŹRÓDŁA I OSZCZĘDZANIE ENERGII
Title, time and place of presentation Obniżenie temp. w domu o 1°C ogranicza emisję CO 2 nawet o 300 kg rocznie 70% emisji gazów cieplarnianych z każdego.
Z energią zmieńmy źródła!
W RÓŻANIE MALUCH I MŁODY DBA O OCHRONĘ PRZYRODY
Jak chronić środowisko?
Biogaz Biogaz powstaje w procesie beztlenowej fermentacji odpadów organicznych, podczas której substancje organiczne rozkładane są przez bakterie na związki.
Ekologia Prezentacja.
Ziemia jest coraz bardziej zagrożona zagładą. W powietrzu stężenie dwutlenku węgla jeszcze nigdy nie było tak wysokie jak dziś. Lodowce w ciągu 50 lat.
O ALTERNATYWNYCH ŹRÓDŁACH ENERGII. Wiemy, że paliwa kopalne, dzięki którym produkowana jest energia elektryczna, kiedyś się wyczerpią. I co wtedy? Czy.
Oszczędzanie energii elektrycznej to oszczędności:  ochrona środowiska.  w naszych budżetach domowych  oszczędność naturalnych źródeł energii.
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.. Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla miasta: SPOTKANIE Z MIESZKAŃCAMI Miejski Ośrodek Kultury w Józefowie ul.
Przemysław Kulej i Krystian Mzyk Ogniwa paliwowe-napędy wodorowe.
Bałtycka Agencja Poszanowania Energii
Projekt ma na celu ograniczenie zużycia energii w budynkach publicznych poprzez zastosowanie innowacyjnej metodologii 50/50, która aktywnie.
Co możesz zrobić, by walczyć ze zmianami klimatu?
Ślad węglowy i ochrona środowiska
PRĄD ELEKTRYCZNY Bartosz Darowski.
Departament Zrównoważonego Rozwoju Biuro Ochrony Przyrody i Klimatu
Posprzątajmy razem Ziemię - akcja "Sprzątanie świata".
Departament Zrównoważonego Rozwoju Biuro Ochrony Przyrody i Klimatu
Departament Zrównoważonego Rozwoju Biuro Ochrony Przyrody i Klimatu
Departament Zrównoważonego Rozwoju Biuro Ochrony Przyrody i Klimatu
Zapis prezentacji:

Młodzi strażnicy energii. Oszczędzamy energię z Orange! Przedstawienie uczniom tematu zajęć: zajęcia dotyczące energii i sposobów jej oszczędzania. Licencja: Creative Commons Uznanie autorstwa Na tych samych warunkach 3.0

1 Poczujmy energię! Wyjaśnienie dzieciom, że w trakcie zajęć za aktywność na lekcji będą mogły zdobyć gwiazdki, które na koniec zajęć będą sumowane. Uczniowie, którzy zbiorą najwięcej gwiazdek otrzymają nagrody.

Co to jest energia i do czego jej potrzebujemy? Burza mózgów.

Czy wiesz, że… ciepło, światło i dźwięk to wszystko formy energii? Żeby nastąpiła jakakolwiek zmiana lub zaszło jakieś zdarzenie, potrzebna jest energia. To moc, która pozwala działać, pracować i poruszać się ludziom, zwierzętom i maszynom. Organizmy żywe i maszyny korzystają z tej samej energii, chociaż występuje ona pod różnymi postaciami.

Energia do działania, do zabawy w przyrodzie Energia cieplna Energia elektryczna Najpowszechniejszą formą energii, którą wykorzystuje człowiek jest energia elektryczna, czyli prąd. Energia cieplna, czyli ciepło, sprawia, że nie marzniemy w zimie i że możemy zjeść ciepły obiad. Pochodzi np. ze spalania drewna w kominku, gazu w kuchence, węgla w piecu lub jest dostarczania z elektrociepłowni. Energii potrzebujemy także do działania i zabawy. Tą energie daje nam pożywienie, które jest naszym „paliwem”. Energia w przyrodzie czasem jest widoczna gołym okiem np. pioruny w trakcie burzy.

Po co nam energia elektryczna?

Do czego potrzebna jest energia elektryczna w domu? Burza mózgów.

Urządzenia elektryczne np. do telewizora Gotowanie np. do kuchenki Ogrzewanie np. do kaloryfera elektrycznego Oświetlenie np. do lampy Ciepła woda np. do wanny Burza mózgów.

Jak powstaje energia?

Po kablu do gniazdka… Skąd bierze się prąd? Prąd powstaje, gdy poruszają się maleńkie, niewidoczne gołym okiem cząsteczki, zwane elektronami. Cząsteczki są naładowane elektrycznie, a w ruch wprawia je niewidzialna siła – napięcie elektryczne. Ruchu cząsteczek, nie możemy zobaczyć, ale za to widzimy efekt tego ruchu, na przykład w postaci świecącej się żarówki, czy grającego radia. Korzystamy z prądu przez cały czas, ale rzadko zastanawiamy się, skąd się bierze. Prąd elektryczny wytwarzany jest w elektrowniach. Wytworzony w nich prąd elektryczny jest rozsyłany do wszystkich odbiorców – do domów, biur i fabryk – siecią przewodów wysokiego napięcia. Za prąd, który otrzymujemy z elektrowni, płaci każdy z nas.

A jak prąd jest wytwarzany w elektrowniach? Do wytworzenia prądu elektrownia potrzebuje paliwa/surowca! Prowadzący uświadamia uczniom, że elektrownia do wytworzenia prądu potrzebuje ogromnych ilości paliwa lub surowca. Paliwo może pochodzić ze źródeł odnawialnych lub nieodnawialnych. Odnawialne źródła energii – źródła energii, które uzupełniają się w procesach naturalnych, lub ich zużywanie następuje w bardzo powolnym tempie, przez co traktowane są jako niewyczerpalne. Pozyskiwanie energii z tych źródeł w porównaniu z pozyskiwaniem energii z paliw kopalnych jest bardziej przyjazne dla środowiska, głównie poprzez ograniczenie emisji szkodliwych substancji, w tym gazów cieplarnianych, np. wiatr, słońce, woda. Nieodnawialne źródła energii – źródła energii, które nie odnawiają się w krótkim czasie, a ich wykorzystanie jest znacznie szybsze niż ich uzupełnianie. Nieodnawialne źródła energii są obecnie podstawowym źródłem energii dla gospodarki światowej, np. węgiel.

Dlaczego warto oszczędzać energię?

Oszczędzanie energii to korzyść dla… …portfela …środowiska Podsumowanie burzy mózgów: Oszczędność dla: …portfela – mniejsze rachunki za prąd …środowiska – wpływ na emisję szkodliwych substancji do środowiska (np. ze spalania złej jakości paliwa), zużywając mniej energii, generujemy mniej zanieczyszczeń, oszczędzając energię, dbamy o polepszenie jakości powietrza i nasze zdrowie

Kto „zjada” najwięcej energii? 2 Kto „zjada” najwięcej energii?

Który „pożeracz energii” zjada jej najwięcej? Zadanie nr 1 Który „pożeracz energii” zjada jej najwięcej? Żeby nastąpiła jakakolwiek zmiana lub zaszło jakieś zdarzenie, potrzebna jest energia. To moc, która pozwala działać, pracować i poruszać się ludziom, zwierzętom i maszynom. Organizmy żywe i maszyny korzystają z tej samej energii, chociaż występuje ona pod różnymi postaciami.

Najwięksi „pożeracze energii” w domu Omówienie prawidłowej kolejności i przedstawienie wykresu z wartościami procentowymi zużycia energii przez poszczególne sprzęty. Prowadzący pyta uczniów, który zespół prawidłowo przewidział kolejność (ten dostaje gwiazdki). Następnie prosi uczniów, aby odpowiednio ułożyli grafiki i zanotowali tę kolejność w Zeszycie ćwiczeń przy zadaniu nr 1. Źródło: Fundacja na rzecz Efektywnego Wykorzystania Energii

Sprawdźmy zużycie prądu! Demonstracja: Sprawdźmy zużycie prądu! a) Omówienie, jak skonstruowany jest układ. b) Pokazanie działania licznika, gdy nie ma podłączonych urządzeń (licznik się nie kręci ) oraz przy podłączonym urządzeniu (licznik zaczyna się kręcić). c) Podłączanie różnych urządzeń, które znajdują się w klasie/które przyniósł ze sobą prowadzący, i sprawdzenie, które pobierają najwięcej, a które najmniej energii. d) Podłączenie wielu urządzeń jednocześnie i obserwacja, że gdy mamy podłączonych mniej urządzeń, to pobieramy mniej energii (licznik kręci się wolniej).

3 Na straży energii Jak ją oszczędzać „z głową”? Podsumowanie demonstracji: prowadzący naprowadza dzieci na wniosek – pierwszym sposobem na oszczędzanie energii jest wyłączanie niepotrzebnie działających urządzeń (TV, światło w pokoju, itp.).

Zadanie nr 2 Szukamy sposobów na oszczędzanie energii

Zaproś rodziców do zastosowania tych zasad! Nie używasz? Wyłącz! Wyłączaj światło, gdy wychodzisz z pokoju/sali. Zmywarkę i pralkę włączaj tylko, gdy są pełne – zaoszczędzisz prąd i wodę. W trakcie mycia zębów zakręcaj wodę. Wybieraj częściej prysznic niż kąpiel Rozsądnie korzystaj z ciepłej wody podczas mycia. Gotuj tyle, ile zjesz / wypijesz. Konieczne w garnku z pokrywką – zaoszczędzisz nawet 30% energii! A+ Korzystaj ze sprzętuo klasie energetycznej „A” i wyższych. Nie otwieraj lodówki niepotrzebnie. Gdy wyjmujesz jedzenie z lodówki, szybko zamykaj drzwi. Wymień żarówki na energooszczędne. Zaproś rodziców do zastosowania tych zasad! Prowadzący wyświetla slajd podsumowujący z zasadami „energooszczędności”, zwracając uwagę uczniów, jak ważne są pomysły, które zapisali w swoich Zeszytach ćwiczeń.

Zadanie nr 3 Policzmy oszczędności!

Oszczędności w wydatkach na prąd – wymiana 10 żarówek [zł] Rodzaj żarówki  Moc żarówki [W] Cena za prąd zużyty w ciągu roku przez 1 żarówkę [zł] Cena za prąd zużyty w ciągu roku przez 10 żarówek [zł] Oszczędności w wydatkach na prąd – wymiana 10 żarówek [zł] Tradycyjna 60 30 300 250 zł! Energooszczędna 10 5 50 Prośba o policzenie, ile razy więcej prądu zużywa zwykła żarówka w porównaniu z energooszczędną i zapisanie wyników w Zeszycie ćwiczeń w zadaniu nr 3. Zaznaczenie, że takie różnice przekładają się na wymierne oszczędności i prosi uczniów, aby spróbowali policzyć, ile mniej wydadzą w ciągu roku na opłacenie rachunków za prąd, zmieniając żarówki w swoim domu na energooszczędne.

Jak rozpoznać urządzenia energooszczędne?

Spójrzmy na etykiety energetyczne! Jak rozpoznać urządzenia energooszczędne? MAXIŻAR | KL1234GH Spójrzmy na etykiety energetyczne! Prowadzący wyjaśnia, że do sprawdzenia energooszczędności urządzenia służy etykieta energetyczna. Wyjaśnia, że etykiety energetyczne znajdują się np. na lodówkach, pralkach, kuchenkach, zmywarkach. Etykiety energetyczne mówią nam wiele o wpływie danego produktu na środowisko naturalne. Opisują zużycie wody i energii elektrycznej przez dane urządzenie i wpływ na zanieczyszczenie środowiska. Pozwalają konsumentom zorientować się w oferowanych na rynku produktach a także porównać je z wyrobami innych producentów. Prowadzący pokazuje uczniom pustą/niepokolorowaną etykietę energetyczną i w dyskusji z klasą ustala, że krótkie strzałki to urządzenia najbardziej energooszczędne, a najdłuższe najmniej. Następnie prosi uczniów o wykonanie zadania nr 5 – odpowiednie pokolorowanie etykiety energooszczędnej. Dzieci dostają kredki w kolorach zielonym, czerwonym, pomarańczowym, żółtym (takie jak występują na etykietach).

etykiety energetycznej Oznaczenia etykiety energetycznej MAXIŻAR| KL1234GH Po wykonaniu zadania prowadzący pyta uczniów, jakie kolory dali na górze (zielony), a jakie na dole etykiety (czerwony). Pokazuje prawidłowo pokolorowaną etykietę. Dzieci powinny zapamiętać, że urządzenia o najwyższej klasie efektywności energetycznej mają oznaczenia zielone. Następnie prowadzący omawia oznaczenia, jakie pojawiają się na etykietach i pokazuje przykład realnej etykiety – np. opakowanie żarówki.

Oznaczenia etykiety energetycznej pralka lodówka TV Można również pokazać etykiety innych urządzeń – pralek, czy lodówek. Te etykiety są zestandaryzowane zgodnie z wymogami prawa.

Pokoloruj odpowiednio etykietę energetyczną. Zadanie nr 4 Pokoloruj odpowiednio etykietę energetyczną. MAXIŻAR | KL1234GH

Jak dbamy o środowisko w naszych budynkach? Miasteczko Orange Jak dbamy o środowisko w naszych budynkach? Omówienie na przykładzie Miasteczka Orange, jak firma dba o oszczędzanie energii

Nowoczesne systemy wind oszczędność do 20% energii Zieleń na dachach budynków – większa ekologiczna wartość terenu Omówienie na przykładzie Miasteczka Orange, jak firma dba o oszczędzanie energii Parkingi dla rowerów – zachęta do korzystania z ekologicznego transportu System recyklingu – dbałość o prawidłowe zagospodarowanie odpadów

Stała kontrola zużycia wody – szybkie wykrycie awarii i przecieków. Bieżąca kontrola zużycia energii na oświetlenie, chłodnie czy wentylatory Otwierane okna – naturalna wentylacja i rzadsze użycie klimatyzacji

4 Podsumowanie Prowadzący podsumowuje, czego uczniowie dowiedzieli się na lekcji: Dlaczego warto oszczędzać energię? Jak można ją oszczędzać? Jak producenci pomagają nam rozpoznać urządzenia energooszczędne w sklepie?

Oszczędzanie energii to korzyść dla… …portfela …środowiska Podsumowanie burzy mózgów: Oszczędność dla: …portfela – mniejsze rachunki za prąd …środowiska – wpływ na emisję szkodliwych substancji do środowiska (np. ze spalania złej jakości paliwa), zużywając mniej energii, generujemy mniej zanieczyszczeń, oszczędzając energię, dbamy o polepszenie jakości powietrza i nasze zdrowie

Zaproś rodziców do zastosowania tych zasad! Nie używasz? Wyłącz! Wyłączaj światło, gdy wychodzisz z pokoju/sali. Zmywarkę i pralkę włączaj tylko, gdy są pełne – zaoszczędzisz prąd i wodę. W trakcie mycia zębów zakręcaj wodę. Wybieraj częściej prysznic niż kąpiel Rozsądnie korzystaj z ciepłej wody podczas mycia. Gotuj tyle, ile zjesz / wypijesz. Konieczne w garnku z pokrywką – zaoszczędzisz nawet 30% energii! A+ Korzystaj ze sprzętuo klasie energetycznej „A” i wyższych. Nie otwieraj lodówki niepotrzebnie. Gdy wyjmujesz jedzenie z lodówki, szybko zamykaj drzwi. Wymień żarówki na energooszczędne. Zaproś rodziców do zastosowania tych zasad! Prowadzący wyświetla slajd podsumowujący z zasadami „energooszczędności”, zwracając uwagę uczniów, jak ważne są pomysły, które zapisali w swoich Zeszytach ćwiczeń.

Oznaczenia etykiety energetycznej pralka lodówka TV Prowadzący wyjaśnia, że do sprawdzenia energooszczędności urządzenia służy etykieta energetyczna. Wyjaśnia, że etykiety energetyczne znajdują się np. na lodówkach, pralkach, kuchenkach, zmywarkach.

Czas na odznaki dla Młodych Strażników! Dobra robota! Czas na odznaki dla Młodych Strażników! Na zakończenie zajęć prowadzący prosi uczniów o podsumowanie gwiazdek zebranych w trakcie zajęć i wręcza nagrody najaktywniejszym uczniom. Wszyscy uczniowie dostają odznaki „Młody strażnik energii” (do wydruku dokument odznaki.pdf)

Dziękujemy :-)