Zarządzanie projektami

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
TRADYCYJNE METODY PLANOWANIA I ORGANIZACJI PROCESÓW PRODUKCYJNYCH
Advertisements

Sieci powiązań JM 1.
ANALIZA SIECIOWA PRZEDSIĘWZIĘĆ konstrukcja harmonogramu
Jarosław Kuchta Dokumentacja i Jakość Oprogramowania
Grafy spełniające nierówność Γ(G) < IR(G)
Programowanie sieciowe
Homologia, Rozdział I „Przegląd” Homologia, Rozdział 1.
Wykład 6 Najkrótsza ścieżka w grafie z jednym źródłem
Zarządzanie operacjami
Algorytm Dijkstry (przykład)
ALGORYTM Co to jest algorytm?
Badania operacyjne. Wykład 2
Opracowała: Elżbieta Fedko
WYKŁAD 7. Spójność i rozpięte drzewa
Wykład 10 Prowadzący: dr Paweł Drozda
Zadanie 1.
Algorytmy grafowe Reprezentacja w pamięci
Projektowanie i programowanie obiektowe II - Wykład IV
Problem rozbieżności czasów jednym z wielu problemów pojawiających się w systemach rozproszonych jest rozbieżność wartości zegarów na poszczególnych węzłach-maszynach.
Diagramy czynności.
Budowa algorytmów Algorytm: skończony ciąg operacji wraz z ściśle sprecyzowanym porządkowaniem ich wykonywania, które po realizacji dają rozwiązanie dowolnego.
ALGORYTMY.
WYKŁAD 7. Spójność i rozpięte drzewa Graf jest spójny, gdy dla każdego podziału V na dwa rozłączne podzbiory A i B istnieje krawędź z A do B. Definicja.
TRANSAKCJE TYLKO ODCZYT TYLKO ZAPIS
Kod Graya.
Przepływy w sieciach. Twierdzenie minimaksowe.
POJĘCIE ALGORYTMU Pojęcie algorytmu Etapy rozwiązywania zadań
Analiza sieciowa przedsięwzięć
Graf - jest to zbiór wierzchołków, który na rysunku przedstawiamy za pomocą kropek oraz krawędzi łączących wierzchołki. Czasami dopuszcza się krawędzie.
Sieci bayesowskie Wykonali: Mateusz Kaflowski Michał Grabarczyk.
Szeregowanie sieciowe
Planowanie i organizacja produkcji
Algorytmy.
Dana jest sieć dystrybucji wody w postaci: Ø      m- węzłów,
Elżbieta Fiedziukiewicz
Modelowanie obiektowe Diagramy czynności
ZWIĄZKI MIĘDZY KLASAMI KLASY ABSTRAKCYJNE OGRANICZENIA INTERFEJSY SZABLONY safa Michał Telus.
Planowanie przepływów materiałów
MS Excel - wspomaganie decyzji
Zadanie 1.
ZAPIS BLOKOWY ALGORYTMÓW
Algorytmika.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Obliczalność czyli co da się policzyć i jak Model obliczeń maszyna licznikowa dr Kamila Barylska.
Algorytmy i Struktury Danych
D. Ciołek BADANIA OPERACYJNE – wykład 5
Wyszukiwanie maksimum funkcji za pomocą mrówki Pachycondyla Apicalis.
Diagram aktywności (czynności)
Podstawy zarządzania projektami Karta projektu
Diagram czynności Diagram czynności (activity diagram) służy do modelowania dynamicznych aspektów systemu. Diagram czynności przedstawia sekwencyjne lub.
Drogi i cykle Eulera w grafach nieskierowanych
Diagramy przepływu danych
Szachy a grafy. Powiązanie szachownicy z grafem Szachownicę można przedstawić jako graf. Wierzchołek odpowiada polu, a krawędzie ruchowi danej figury.
GRA CHOMP. Czym jest chomp? Jest to gra dla dwóch osób, rozgrywana na prostokątnej tablicy, zwanej „tabliczką czekolady”
Zarządzanie projektami
Zarządzanie projektami Problem rozdziału zasobów z ograniczeniami zasobowymi (RCPSP)
Metody Badań Operacyjnych Michał Suchanek Katedra Ekonomiki i Funkcjonowania Przedsiębiorstw Transportowych.
Proces produkcyjny i technologiczny
Zagadnienia transportowe Katedra Ekonomiki i Funkcjonowania Przedsiębiorstw Transportowych.
Algorytmy, sposoby ich zapisu.1 Algorytm to uporządkowany opis postępowania przy rozwiązywaniu problemu z uwzględnieniem opisu danych oraz opisu kolejnych.
Metody programowania sieciowego w zarządzaniu przedsięwzięciami Programowanie sieciowe stanowi specyficzną grupę zagadnień programowania matematycznego.
Liczby naturalne i całkowite Spis treści Definicje Działania na liczbach Wielokrotności liczb naturalnych Cechy podzielności Przykłady potęg,potęgi o.
Planowanie działań: Harmonogram aktywności logicznej
Liczbami naturalnymi nazywamy liczby 0,1,2,3,..., 127,... Liczby naturalne poznaliśmy już wcześniej; służą one do liczenia przedmiotów. Zbiór liczb.
Elementy analizy sieciowej
Zarządzanie projektami
Rachunkowość finansowa – część 4
POJĘCIE ALGORYTMU Wstęp do informatyki Pojęcie algorytmu
Zarządzanie projektem – ścieżka krytyczna
Zapis prezentacji:

Zarządzanie projektami PROJEKT JAKO SIEĆ CZYNNOŚCI

Zarządzanie projektami Plan Projekt Zasoby Sieć czynności, zdarzenie, czynność Reprezentacje projektu Wymagania dotyczące sieci czynności w reprezentacji łukowej Ograniczenia w kolejności wykonywania czynności Algorytm konstruowania sieci czynności Algorytm topologicznego numerowania wierzchołków w grafie G(V,E) o n wierzchołkach Przykład sieci czynności dotyczący wprowadzenia nowego produktu na rynek Zarządzanie projektami

Projekt Projekt (przedsięwzięcie): służy realizacji określonego celu polega na skoordynowaniu powiązanych ze sobą działań (czynności) jest ograniczone w czasie (ma początek i koniec) oraz posiada określony budżet i zasoby ma wyjątkowy charakter

Projekt Projekt jest zbiorem czynności, które mają być wykonane przy użyciu pewnych zasobów. Czynności projektu są ograniczone kolejnościowo, z powodów technicznych, technologicznych lub innych.

Projekt Żadna czynność nie może się rozpocząć przed zakończeniem wszystkich czynności ją poprzedzających. Struktura projektu jest reprezentowana przez graf skierowany, spójny i acykliczny (tzw. sieć czynności).

Sieć, zdarzenie, czynność Sieć czynności składa się z dwóch podstawowych elementów - zdarzeń i czynności. Zdarzenie oznacza osiągnięcie pewnego stanu zaawansowania prac przy realizacji projektu. Czynność to dowolnie wyodrębniona część projektu charakteryzująca się czasem trwania, ograniczeniami kolejnościowymi i żądaniami zasobowymi. Zarządzanie projektami

Projekt Projekt jako sieć czynności (ang. activity network). Rozróżnia się dwie reprezentacje sieci czynności – reprezentację łukową i reprezentację wierzchołkową.

Reprezentacje projektu W reprezentacji łukowej (ang. AoA – Activity on Arc) wierzchołki reprezentują zdarzenia, a łuki – czynności (Kelley i Walker, 1959; Malcolm, Roseboom, Clark, Fazar, 1959) Czynność 1 poprzedza czynności 2 i 3 2 1 A 3

Reprezentacje projektu W reprezentacji wierzchołkowej (ang. AoN – Activity on Node) wierzchołki reprezentują czynności, a łuki ograniczenia kolejnościowe pomiędzy czynnościami (Fondahl, 1962) Czynność 1 poprzedza 2 i 3 2 1 3

Reprezentacje projektu Każdy zbiór ograniczeń kolejnościowych posiada reprezentację AoN. Powyższe nie zachodzi dla reprezentacji AoA, chyba że dopuszcza się wprowadzanie do sieci tzw. czynności pozornych.

Reprezentacje projektu Każdą sieć AoA można łatwo przekształcić w równoważną sieć AoN. Operacja odwrotna nie jest trywialna, wymaga często wprowadzenia do sieci czynności i zdarzeń pozornych.

Reprezentacje projektu W 1979 r. Krishnamoorthy i Deo wykazali, że problem znalezienia minimalnej liczby czynności pozornych w sieci AoA reprezentującej dany zbiór ograniczeń kolejnościowych jest NP-trudny.

Metoda CPM Do analizy czasowej sieci czynności służy metoda ścieżki krytycznej (ang. Critical Path Method – CPM) (Kelley i Walker, 1959). Metoda CPM pozwala znaleźć minimalny czas wykonania zbioru czynności.

Zasoby Przykłady zasobów: maszyny, narzędzia, sprzęt ludzie i ich umiejętności surowce i półprodukty moc i energia zasoby naturalne (woda, wiatr, przestrzeń) informacja pieniądze

Zarządzanie projektami Zasoby - przykłady Ziemniaki Pieniądze Cegły ZASOBY Magazyny Komputery Ludzie Sale wykładowe Samochody Zarządzanie projektami

Zasoby Klasyfikacje zasobów: ze względu na ograniczenia zasobowe ze względu na sposób podzielności ze względu na przywłaszczalność

Wymagania dotyczące sieci czynności w reprezentacji łukowej istnieje dokładnie jeden wierzchołek (zdarzenie) początkowy i dokładnie jeden wierzchołek (zdarzenie) końcowy wymaganie to można spełnić wprowadzając tzw. czynności pozorne: są to czynności, które nie angażują żadnych zasobów, a ich czas realizacji wynosi zero (oznaczane są zazwyczaj przerywaną strzałką) zdarzenie początkowe nie ma czynności poprzedzających zdarzenie końcowe nie ma czynności następujących Zarządzanie projektami

Wymagania dotyczące sieci czynności w reprezentacji łukowej dowolne dwa zdarzenia mogą by połączone tylko jedną czynnością (np. jeśli kilka czynności wykonywanych równolegle poprzedza jedną czynność, to należy wprowadzić czynności pozorne) a a b d b d c c Zarządzanie projektami

Wymagania dotyczące sieci czynności w reprezentacji łukowej każde zdarzenie z wyjątkiem początkowego i końcowego musi by początkiem i końcem co najmniej jednej czynności sieć jest uporządkowana topologicznie (każdy poprzednik ma numer niższy od następnika) każda czynność może być zrealizowana tylko jeden raz z prawdopodobieństwem równym 1 podczas całego projektu Zarządzanie projektami

Ograniczenia w kolejności wykonywania czynności Aby przedstawić projekt w postaci sieci czynności należy go zdekomponować na zbiór pojedynczych czynności wraz z jednoznacznym określeniem kolejności ich wykonania. W ogólności kolejność wykonywania czynności zależy od następujących ograniczeń: Zarządzanie projektami

Ograniczenia w kolejności wykonywania czynności technologiczne - wynikające z technologii procesu czasowe - tzw. okna czasowe (ang. time windows) w których musi by wykonana dana czynność zasobowe - wynikające z niepodzielności i niesubstytucyjności zasobów; czynności mogłyby być wykonane równolegle (nie ma ograniczeń technologicznych) gdyby nie ograniczona i niepodzielna ilość zasobu (np. trzy wykopy do wykonania, a dostępne są dwie koparki) bilansowe - występują w sytuacji ograniczonej ilości zasobów podzielnych (np. siła robocza, pieniądze), które należy dzielić między czynności Zarządzanie projektami

Algorytm konstruowania sieci czynności Ustalenie listy czynności Ustalenie zdarzenia początkowego i zdarzenia końcowego Określenie kolejności wykonywania czynności czyli określenie dla każdej czynności: zbioru czynności poprzedzających – takich, które powinny być zakończone przed rozpoczęciem czynności zbioru czynności równoległych – takich, które mogą być wykonywane w tym samym czasie, co dana czynność Zarządzanie projektami

Algorytm konstruowania sieci czynności zbioru czynności następujących – takich, które mają się rozpocząć dopiero po zakończeniu wykonywania danej czynności ewentualnie wprowadzeniu czynności pozornych Ponumerowanie wierzchołków sieci zgodnie z zasadą, że zdarzenie o numerze wyższym nie może wystąpić w sieci przed zdarzeniem o numerze niższym. Zarządzanie projektami

Zarządzanie projektami Algorytm topologicznego numerowania wierzchołków w grafie G(V,E) o n wierzchołkach oraz sprawdzenie acykliczności 1. k=1, Gk=(V,E). 2. Wybrać dowolny wierzchołek początkowy (bez łuków wchodzących) grafu Gk i nadać mu numer k; Jeśli taki wierzchołek nie istnieje, to graf ma cykl i STOP. 3. Jeżeli k=n, to STOP. 4. Utworzyć graf Gk+1 przez usunięcie z grafu Gk wierzchołka o numerze k i wszystkich łuków z niego wychodzących. 5. k=k+1, wrócić do punktu 2. Zarządzanie projektami

Zarządzanie projektami Przykład sieci czynności dotyczący wprowadzenia nowego produktu na rynek para (1,3) - badanie popytu na rynku para (1,2) - nabycie surowców na prototypy para (3,4) - wyprowadzenie prototypów i ocena jakości para (4,6) - nabycie surowców do produkcji para (4,5) - wybór opakowań para (5,9) - nabycie opakowań para (6,7) - analiza kosztów produkcji para (6,10) - regulacja i zbieranie zamówień para (7,8) - analiza ekonomicznych parametrów decyzji para (8,9) - proces produkcji para (9,10) - pakowanie wyrobu para (10,11) - wysyłka do handlu Zarządzanie projektami

Zarządzanie projektami Przykład sieci czynności dotyczący wprowadzenia nowego produktu na rynek Zdarzenie 2 nie jest początkiem żadnej czynności, więc należy wprowadzić czynność pozorną 5 9 2 8 1 4 10 11 7 3 6 Zarządzanie projektami