Przemoc rówieśnicza w szkole

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Co to jest przemoc ? DZIAŁANIA:  Jednorazowe lub wielokrotne, naruszające prawa lub dobra osobiste człowieka, w tym: narażające na utratę życia, zdrowia,
Advertisements

Stereotypy, uprzedzenia i przesądy w sądach w sprawach związanych z przemocą wobec kobiet Temida pod lupą : stereotypy, Warszawa 28 kwietnia 2016.
Czynniki sprzyjające zdrowiu Tryb życia a zdrowie
Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Agresja i przemoc w środowisku szkolnym -metody postępowania w sytuacjach trudnych.
Jak zapobiegać przemocy domowej wobec dzieci i młodzieży. Iwona Czerwoniuk psychoterapeuta BSFT (Terapia Krótkoterminowa Skoncentrowana na Rozwiązaniu)
Mgr Justyna Prokocka-Kasjaniuk. Przedszkole (2,5) 3 – 5 lat Szkoła Podstawowa kl. I 6 lat (5 lat) Kl. IV 9 lat Gimnazjum kl. I 12 lat Szkoły ponadgimnazjalne.
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
Czyli Jędrki, Emki i Zuźki. Każdy człowiek ma w sobie wielkie możliwości, musi je tylko odkryć !
„Jak uczyć dzieci na temat przemocy i wykorzystywania”
MOTYWACJA. Słowo motywacja składa się z dwóch części: Motyw i Akcja. Aby podjąć działanie (akcję), trzeba mieć do tego odpowiednie motywy. Łaciński źródłosłów.
Jak sobie z nim radzić ?.
Przemoc w szkole Przemysław Urbański Mikołaj Wesołowski Dawid Zawadzki.
Sytuacja psychologiczna kobiet z rodzinną historią raka piersi Maria Rogiewicz Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej.
 Jak zapanować nad ludzkimi uczuciami?.  To powodowana strachem reakcja emocjonalna, która pojawia się, gdy zablokowane jest jakieś dążenie i następuje.
Depresja jest stanem charakteryzującym się długotrwale obniżonym nastrojem oraz szeregiem innych objawów psychicznych i somatycznych.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
UZALEŻNIENIA STRZEŻ SIĘ!. UZALEŻNIENIE NABYTY STAN ZABURZENIA ZDROWIA PSYCHICZNEGO ALBO FIZYCZNEGO, KTÓRY CHARAKTERYZUJE SIĘ OKRESOWYM LUB STAŁYM PRZYMUSEM.
Dlaczego dzieci są agresywne?. Czym jest agresja?  Agresja to zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub szkody, straty lub bólu. Czynności.
Jak rozmawiać z nastolatkiem?. SŁUCHANIE SŁUCHANIE Cierpliwie słuchaj – nie krytykuj, nie przerywaj dziecku w trakcie, nie komentuj każdego zdania, nie.
STOP PRZEMOCY I AGRESJI.
PRAWA DZIECKA Nikt nie może mnie poniżać krzywdzić, bić, wyzywać.
WYCHOWANIE DO WARTOŚCI
Stalking.
DEPRESJA.
Aktywny RODZIC.
Książki są jak towarzystwo, które sobie człowiek dobiera.
Światowy Dzień Rzucania Palenia
Internet to nie tylko gry .
Sylwetka Absolwenta Publicznego Gimnazjum w Piątnicy
GDZIE JESTEŚMY? DOKĄD ZMIERZAMY?
Zmiana w procesie przekwalifikowania pracownika
HEJT!.
Rządowy program wspomagania latach 2015–2018 organów prowadzących szkoły w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w szkołach – „Bezpieczna+”
Cele działania:  -rozwijanie zainteresowań uczniów  -umożliwienie uczniom prezentacji ich pasji i zdolności  -rozwijanie umiejętności autoprezentacji.
Bezpieczny Internet 12 października 2017.
CyberPrzemoc                                                                                          Julia  saik.
Co zrobić, żeby niepełnosprawni czuli się z nami Dobrze?
DLACZEGO RUCH JEST TAK WAŻNY DLA NASZEGO ZDROWIA ?
MAMO! TATO! PRZECZYTAJ! Rady i wskazówki dla rodziców dzieci korzystających  z telewizji, Internetu i grających w gry komputerowe.
Niepełnosprawność intelektualna a samodzielność
Spis treści Co to jest cyberprzemoc? Skutki przemocy wirtualnej
Metoda projektu.
Spis treści Co to jest cyberprzemoc? Skutki przemocy wirtualnej
Bezpieczeństwo w Internecie Cyberprzemoc
Nazwisko nauczyciela – klasa X
Cechy charakterystyczne stosunków administracyjnoprawnych
Agnieszka Kosowicz Marta Piegat-Kaczmarczyk Polskie Forum Migracyjne
Marta Piegat-Kaczmarczyk Polskie Forum Migracyjne
10 kroków do zmiany nawyków
AGRESJA WŚRÓD DZIECI– SKĄD SIĘ BIERZE I JAK JEJ ZAPOBIEGAĆ?
6-LATEK W SZKOLE.
Poradnia jest czynna od poniedziałku do piątku w godz.:
Bezpieczeństwo w sieci
PAMIĘĆ I UWAGA. Dlaczego w szkole tak trudno cokolwiek zapamiętać?
Akcja „Stop przemocy” Wicek Butscher
Program profilaktyczno-wychowawczy
TECHNIKI (wybrane) MANIPULACYJNE Zygmunt Korzeniewski
Problemy młodzieży i z młodzieżą okresu dorastania
NA TEMAT BEZPIECZNEGO Z KORZYSTANIA Z MEDIÓW
Uczeń na progu II etapu edukacyjnego. Cz.2
SKAZANI NA SIEBIE CZY OBDAROWANI SOBĄ?
Priorytet MEN na rok szkolny 2017/2018
Wykonała Milena Fiedorowicz
RÓWNOŚĆ I BRAK DYSKRYMINACJI
o których prawdopodobnie nie wiesz lub nie myślisz:
Stop Przemocy - nie tylko w szkole….
ISTOTA I PRZYCZYNA POWSTAWANIA TRUDNOŚCI DYDAKTYCZNYCH I WYCHOWAWCZYCH
„Ja hejtu nie promuję, ja hejt bamuję”
Zapis prezentacji:

Przemoc rówieśnicza w szkole Dlaczego ON TO ROBI? Przemoc rówieśnicza w szkole

https://www.youtube.com/watch?v=6GwFdna4CXA

Na czym polega dręczenie? Jak je odróżnić od koleżeńskich kłótni i przepychanek? Konflikty, nieporozumienia, a nawet agresja są naturalnymi elementami procesu nabywania przez dzieci kompetencji społecznych. W wieku wczesnoszkolnym dzieci uczą się bycia w grupie najbardziej intensywnie i te doświadczenia są im potrzebne do prawidłowego rozwoju.

Z przemocą rówieśniczą mamy do czynienia, kiedy konflikty stają się regularne, intencjonalne i występuje nierównowaga sił.

Jeśli dziecko jest regularnie atakowane, na różne sposoby, przez inne dziecko i nie potrafi lub nie może się obronić, to znaczy, że doświadcza przemocy rówieśniczej.

Nierównowaga sił przybiera formy: przewagi liczebnej (np. grupa chłopców wyśmiewa koleżankę), przewagi fizycznej (np. uczeń VII klasy bije ucznia z III klasy), przewagi psychicznej (np. zdolności intelektualne, zdolności związane z umiejętnościami społecznymi), przewagi komunikatywności (np. obrażanie, wyśmiewanie nieśmiałego ucznia), przewagi o charakterze formalnym (np. relacja władzy – dyrektor ośmiesza ucznia w trakcie trwania apelu).

Dzieci, które stały się ofiarami przemocy rówieśniczej doświadczają tego wszystkiego z różną regularnością: czasem kilka razy w tygodniu, a czasem nawet kilkakrotnie w ciągu dnia. Ich układ nerwowy staje się bardzo wyczulony na stres i ból. Przychodzą do szkoły z obawą i wyczekiwaniem na to, kiedy nastąpi atak i jaką przybierze formę.

Pod wpływem silnych, długotrwałych negatywnych emocji dziecko będzie coraz gorzej funkcjonowało pod względem społecznym, emocjonalnym i poznawczym.

Z trybu rozwoju, mózg przełącza się na tryb przetrwania. Długofalowe skutki: Mogą pojawić się silne dolegliwości somatyczne, problemy ze snem, pamięcią, koncentracją. Bardzo obniża się poczucie własnej wartości, mogą się pojawiać i działania autoagresywne i myśli samobójcze.

Stałe podleganie presji ze strony rówieśników. Nasilają emocje takie jak wstyd, lęk i rozpacz. Pojawia się upokorzenie i uczucie poniżenia. Trudności w nawiązywaniu kontaktów. Skłonność do izolacji.

Sygnały w zachowaniu dzieci, które powinny zwiększyć czujność nauczycieli:

trudności z wypowiadaniem się na forum klasowym, wycofywanie się z aktywności, jąkanie, utrata pewności siebie, rezygnowanie z klasowych imprez i wyjazdów, samotne spędzanie przerw, niedopuszczanie przez grupę, spędzanie przerw w pobliżu dorosłego, brak dobrego przyjaciela w klasie, bycie wybieranym do drużyny w grach zespołowych jako jedno z ostatnich, widoczny smutek i przygnębienie, skłonność do płaczu, pogorszenie wyników w nauce.

Potrzeba tylko zwracać uwagę na sytuacje drażliwe i jak najczęściej omawiać je w grupie, a nie na osobności. Dla poczucia bezpieczeństwa dzieci bardzo ważna jest świadomość, że nauczyciele zauważają najdrobniejsze formy dręczenia i wyraźnie się im sprzeciwiają.

Sprawca przemocy bardzo często czuje się bezkarny Sprawca przemocy bardzo często czuje się bezkarny. Wie, że nikt go nie wyda, nikt mu nic nie udowodni, a nauczyciele nic mu nie zrobią. Nagłaśnianie przejawów przemocy sprawia, że uczniowie i uczennice mają do nauczycieli większe zaufanie i bardziej otwarcie mówią o tym, co ich niepokoi.

Zawsze należy reagować, nawet na najmniejsze przejawy agresji Jakie są 2 złote zasady przeciwdziałania agresywnym zachowaniom w szkole? ZASADA 1 Zawsze należy reagować, nawet na najmniejsze przejawy agresji (zaczepki, przezywanie, prowokacyjny ton głosu, niewłaściwa forma komunikatu). Brak reakcji powoduje powstanie możliwości eskalacji agresywnych zachowania.

Zawsze należy konsekwentnie doprowadzić sytuację do końca Jakie są 2 złote zasady przeciwdziałania agresywnym zachowaniom w szkole? ZASADA 2 Zawsze należy konsekwentnie doprowadzić sytuację do końca czyli wyegzekwować ustalone konsekwencje.

https://www.youtube.com/watch?v=bfxxNv56aL8

Masz prawo do tego, aby czuć się bezpiecznie. Jak sobie radzić z prześladowaniem? Podczas przerw staraj się przebywać w bezpiecznym miejscu w szkole, w towarzystwie kolegów i nauczycieli. Sprawca nie lubi świadków. Jeśli spotka Cię coś złego w szkole, natychmiast poinformuj o tym nauczycieli i rodziców. W trudnej sytuacji zawsze proś o pomoc i wsparcie, nie obawiaj się prosić o pomoc postronnych osób. W kontakcie ze sprawcami przemocy zachowuj się pewnie i spokojnie, nie prowokuj ich. Powiedz jasno i wprost, że nie życzysz sobie takiego traktowania. Staraj się przede wszystkim spokojnie opuścić to miejsce tak szybko, jak to jest możliwe. Jeśli sprawcy grożą Ci lub namawiają do czegoś, czego nie chcesz zrobić, zastosuj technikę „zdartej płyty”, powtarzając przez cały czas jedno zdanie, np. „mnie to nie interesuje”. Na przezwiska możesz reagować za pomocą zdania, które ma pokazać, że to Cię nie dotyka, np. powtarzaj  „możesz tak uważać”.

Propozycja 4 krokow: KROK 1 Przerwanie agresywnego zachowania (słowne) Komunikat musi być krótki, jednoznaczny, stanowczy, jednak wypowiedziany w zrównoważony i możliwie spokojny sposób. KROK 2 Ustalenie z uczestnikami agresywnego zdarzenia terminu spotkania, na którym zostanie omówione zdarzenie. Spotkanie należy odroczyć w czasie na tyle, żeby „opadły" emocje

Propozycja 4 kroków KROK 3 Odbycie spotkania z uczestnikami agresywnego zdarzenia. Bezwzględnie należy dotrzymać ustalonego terminu. W czasie spotkania omawiamy agresywne zachowanie. Komunikujemy, że widzimy dane zachowanie, łamie ono obowiązujące zasady, przepisy, normy, nie ma zgody na takie zachowanie Należy oddzielić zachowanie od podmiotu, który się go dopuścił. Piętnujemy wyłącznie zachowanie, nigdy nie dyskryminujemy osoby. Ustalamy konsekwencje zgodnie z wcześniej ustalonymi zasadami. Sankcje powinny być łatwe do zastosowania. Mają wiązać się z pewną niewygodą i w wyraźny sposób pokazać, jakie czyny są niepożądane i nie będą tolerowane w klasie. Stopień uciążliwości sankcji musi być dostosowany do „kalibru" agresywnego zachowania. KROK 4 Wyegzekwowanie ustalonych konsekwencji

Czego nie wolno robić reagując na agresywne zachowanie ucznia? nie bulwersować się , nie oburzać nie oceniać dziecka tylko zachowanie nie moralizować, nie prawić kazań nie wyrokować, co się stanie się z dzieckiem, jeśli dalej będzie tak postępować nie etykietować nie ośmieszać