Obserwacja Obserwacja, to podstawowa metoda gromadzenia informacji, polegająca na systematycznym rejestrowaniu zachowań osoby obserwowanej oraz na interpretacji.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Proces doboru próby. Badana populacja – (zbiorowość generalna, populacja generalna) ogół rzeczywistych jednostek, o których chcemy uzyskać informacje.
Advertisements

Jak złożyć wniosek ? (GWA) Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Zajęcia 1-3 Układ okresowy pierwiastków. Co to i po co? Pojęcie masy atomowej, masy cząsteczkowej, masy molowej Proste obliczenia stechiometryczne. Wydajność.
Umowy Partnerskie w projektach zbiór najważniejszych składników Uwaga! Poniżej znajdują się jedynie praktyczne wskazówki dotyczące tworzenia umów. Dokładne.
POZYCJA – USYTUOWANIE SĘDZIEGO NA POLU GRY. Marek Kowalczyk Przewodniczący Centralnej Komisji Szkoleniowej KS PZPN Luty 2005.
Excel 2007 dla średniozaawansowanych zajęcia z dnia
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie „Szkolenie osób upoważnionych do odbioru prac zdających w Punktach Odbioru Prac (POP)” Wydział Organizacyjno-Administracyjny.
Metodologia tworzenia strategii wg Mirosława Gębskiego Euroinvestment.
Przemiany energii w ruchu harmonicznym. Rezonans mechaniczny Wyk. Agata Niezgoda Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
2015/2016.  określenie poziomu i rodzaju aktywności dzieci  pozyskanie informacji potrzebnych do pracy nad zwiększeniem aktywności dzieci podczas zajęć.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
Zmienne losowe Zmienne losowe oznacza się dużymi literami alfabetu łacińskiego, na przykład X, Y, Z. Natomiast wartości jakie one przyjmują odpowiednio.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
ENERGIA to podstawowa wielkość fizyczna, opisująca zdolność danego ciała do wykonania jakiejś pracy, ruchu.fizyczna Energię w równaniach fizycznych zapisuje.
Analiza tendencji centralnej „Człowiek – najlepsza inwestycja”
Zapraszamy na naszą stronę. Zależy nam na kontakcie z Wami. Czytajcie, komentujcie i dyskutujcie na forum. Nic o Was bez Was Zapraszamy na naszą stronę.
Michał Nowiński 1D.  Czym jest komunikacja? Czym jest komunikacja?  Wybrane rodzaje komunikacji Wybrane rodzaje komunikacji  Komunikacja człowieka.
ZMIANY ZWIĄZANE Z FORMUŁOWANIEM OCEN DLA UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU UMIARKOWANYM I ZNACZNYM NA WSZYSTKICH ETAPACH EDUKACYJNYCH.
BADANIA STATYSTYCZNE. WARUNKI BADANIA STATYSTYCZNEGO musi dotyczyć zbiorowościstatystycznej musi określać prawidłowościcharakteryzujące całą zbiorowość.
Budżet rodzinny Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Świat mówi o Bogu. CELE : Na dzisiejszych zajęciach: dowiesz się czy o istnieniu Boga można mieć pewną wiedzę czy też mamy w Niego tylko wierzyć.
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn (w oparciu o standard minimum) Olsztyn, 6 czerwca 2016r.
Jak tworzymy katalog alfabetyczny? Oprac.Regina Lewańska.
Projektowanie prezentacji multimedialnych Piotr Rakowski Gliwice 2006.
PORADNIK WPROWADZANIA AKCJI. OGÓLNIE: Akcja musi zostać utworzona i opublikowana co najmniej tydzień przed jej rozpoczęciem. W opisie muszą znajdować.
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 4 w Żaganiu
Projekt „Lekki tornister”
Test analizy wariancji dla wielu średnich – klasyfikacja pojedyncza
RODZAJE PODATKÓW Przygotowała: Magdalena Zawilińska.
Kluczowe elementy skutecznej strategii analizy danych internetowych
Prowadzonych przez MIASTO BIAŁYSTOK na rok szkolny 2017/2018
Informacja o maturze w 2018 roku
DEFINICJA I ZASTOSOWANIE W JĘZYKU HASKELL
SYSTEM KWALIFIKACJI, AWANSÓW I SPADKÓW
System wspomagania decyzji DSS do wyznaczania matematycznego modelu zmiennej nieobserwowalnej dr inż. Tomasz Janiczek.
Norma prawna.
PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM STO KATOWICE
Wykład 1 SSE Podstawowe pojęcia prawa i prawoznawstwa
Liczby pierwsze.
Statut Szkoły art. 98 ustęp 1.
Sprzedaż produktu lub usługi
Hermeneutyka i hermeneutyczne ujęcie prawa
Moje szczęście.
Metoda projektu.
Programowanie obiektowe
Konflikt interesów.
Cechy charakterystyczne stosunków administracyjnoprawnych
ZMIEŃ SZKOŁĘ- IDŹ NA WYBORY!
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
10 kroków do zmiany nawyków
Inżynieria Oprogramowania Laboratorium
Podstawy psychologii dla osób dojrzałych
I SOCIAL MEDIA W SPORCIE
TESTOWANIE I TESTY W BADANIACH PEDAGOGICZNYCH Opracowanie : Prof
Próg rentowności K. Bondarowska.
Pojęcie i skład spadku.
Ocena pracy nauczyciela i dyrektora
Tematy zadań. W załączeniu plik z danymi.
Najważniejsze reguły ankietowania
Porównywanie średnich prób o rozkładach normalnych (testy t-studenta)
Finansowanie zadań oświatowych
CZYNNIK LUDZKI JAKO POTENCJALNE ŹRÓDŁO ZAGROŻEŃ W SYSTEMIE OCHRONY INFORMACJI NIEJAWNYCH OPRACOWAŁ: ppłk mgr inż. Janusz PARCZEWSKI, tel
FORMUŁOWANIE HIPOTEZ STATYSTYCZNYCH
Wyrównanie sieci swobodnych
Odsetki naliczane za czas postępowania 30 marca 2017
Wydział Oświaty Starostwa Powiatowego
WYBRANE ZAGADNIENIA PROBABILISTYKI
Anoreksja – choroba czy fanaberia?
Zapis prezentacji:

Obserwacja Obserwacja, to podstawowa metoda gromadzenia informacji, polegająca na systematycznym rejestrowaniu zachowań osoby obserwowanej oraz na interpretacji uzyskanych danych.

Obserwacja Przez proces obserwowania będziemy rozumieli określenie celu obserwacji, stwierdzenie, jakie osoby lub zjawiska mają być obiektem obserwacji, określenie rodzaju planowanej obserwacji, ustalenie sposobu, w jaki ma być ona przeprowadzona, ustalenie formy prowadzenia zapisu, swoistych zachowań osoby przeprowadzającej obserwacje oraz zasad opracowywania danych i ich interpretacji.

Obserwacja Istnieją dwa podstawowe cele, którym może służyć obserwacja prowadzona przez nauczyciela. Może ona być bowiem rezultatem odpowiedzi na jakieś pytania nurtujące nauczyciela, bądź też wynikiem przeświadczenia o konieczności stałego jej stosowania w trakcie działań pedagogicznych. Obserwację pierwszego typu podejmujemy wówczas, gdy pragniemy znaleźć odpowiedź na konkretne pytania o przebieg zdarzeń lub o przyczyny zjawisk, które z wychowawczego punktu widzenia są dla nas istotne. Obserwacje drugiego typu wynikają z pedagogicznego poczucia obowiązku i potrzeby ustawicznego rozpoznawania zjawisk występujących wśród wychowanków.

Obserwacja Istnieje wiele kryteriów, według których można klasyfikować obserwacje: Treść obserwacji. Obserwacja może obejmować całość zachowań danej osoby lub grupy, albo też wybrane elementy tych zachowań. Tak więc wyróżnia się obserwację całościową i tematyczną.

Obserwacja Istnieje wiele kryteriów, według których można klasyfikować obserwacje: Liczba obserwowanych osób. Obserwację można podzielić na jednostkową i grupową. W stosunku do takich zespołów wychowawczych, jak klasa szkolna, stosuje się podział na obserwację jednostki, niewielkiego zespołu uczniów, całego zespołu klasowego oraz całego zespołu wraz z wychowawcą.

Obserwacja Istnieje wiele kryteriów, według których można klasyfikować obserwacje: Liczba obserwatorów i typ ich kontaktów z obserwowanymi. Obserwację może prowadzić jedna osoba lub więcej osób. Osobę, która sama rejestruje zachowania obserwowanych, nazywamy obserwatorem bezpośrednim. Obserwatorem pośrednim nazwiemy osobę, która określa zadania osoby obserwującej bezpośrednio, zbiera od niej dane i interpretuje uzyskane informacje.

Obserwacja Istnieje wiele kryteriów, według których można klasyfikować obserwacje: Człowiek jest obserwatorem pośrednim także i wówczas, gdy posługuje się magnetofonem lub kamerą bezpośrednio rejestrującymi zachowania osób obserwowanych. Gdy obserwujemy zjawiska zachodzące w grupie, zauważymy, że obserwator może być przez cały czas kimś, kto zachowuje status osoby z zewnątrz lub też pozornym uczestnikiem zespołu. W tym ostatnim wypadku mamy do czynienia z obserwacją uczestniczącą ukrytą, gdyż obserwowani nie znają prawdziwej roli obserwatora; jeśli obserwator grający rolę członka grupy wyznaje, jaki cel ma jego uczestnictwo, jest to obserwacja jawna. W badaniach mamy nieraz do czynienia z obserwacją pozornie uczestniczącą, tj. taką, w której obserwator gra pewną rolę, np. pomocnika wychowawcy kolonii itp.

Obserwacja Istnieje wiele kryteriów, według których można klasyfikować obserwacje: Czas. Obserwacja może być ciągła, prowadzona przez pewien okres bez przerwy, bądź też prowadzona w określonym terminie; można też stosować próbki czasowe polegające na doborze ściśle wyznaczonego czasu na przeprowadzenie obserwacji, np. 5 minut obserwacji co 15 minut. Przy obserwacji większych grup lub jednoczesnym obserwowa­niu licznych zjawisk, można także dobierać określonych ludzi do badań w poszczególnych momentach czasowych, np. ustalić, że dziś w ciągu pierwszych 10 minut obserwuje się uczniów z pierwszego rzędu ławek, w ciągu następnych - z drugiego rzędu, a jutro kolejność ulegnie zmianie. Niekiedy można także pobierać próbki tematyczne, a więc rejestrować tylko pewne rytmicznie pojawiające się symptomy zachowań charakterystyczne dla danego tematu, np. rejestrować reakcje uczniów na co trzecie polecenie nauczyciela.

Obserwacja Istnieje wiele kryteriów, według których można klasyfikować obserwacje: Aktywność obserwatora. Istnieją klasyfikacje, w których przeciwstawia się obserwację bierną obserwacji czynnej lub kontrolowanej. Ta pierwsza polega na samym obserwowaniu sensu stricto i rejestrowaniu zjawisk, druga zaś - na wywoływaniu pewnych reakcji wychowanka po to, aby je następnie obserwować, na przykład na zadaniu prowokującego pytania w celu zanalizowania wywołanej reakcji obserwowanego. Stosując tę drugą formę obserwacji, mamy do czynienia nie ze zmianą samej obserwacji, lecz zmianą okoliczności, w których ją prowadzimy. Ta zmiana okoliczności powoduje, że przykładowo przedstawiony tu układ zdarzeń podobny jest do układu eksperymentalnego i jako taki będzie rozpatrywany później. Nas interesuje stosowanie obserwacji jako techniki samoistnej, a nie fragmentu układu, dlatego nie będziemy poświęcać więcej uwagi obserwacji kontrolowanej.

czy i jak dokładnie określono cel obserwacji, Obserwacja Istnieje wiele kryteriów, według których można klasyfikować obserwacje: Uszczegółowienie obserwacji i stopień standaryzacji zapisu. Jest to najważniejsza kategoria, zgodnie z którą można scharakteryzować różne rodzaje obserwacji. Stopień uszczegółowienia zależy od następujących czynników: czy i jak dokładnie określono cel obserwacji, czy i jak dokładnie przedstawiono wszystkie wytyczne postępowania składającego się na obserwację, czy i jak dokładnie przewidziano kategorie, w które można ująć obserwowane zachowania.

Przykład obserwacji Bardzo proszę opisać, co znajduje się na tym zdjęciu. Ćwiczenie wykonujemy „dla siebie” – nie jest konieczne wysyłanie wyników obserwacji do prowadzącego kurs . (Oczywiście opowiadałem o tym ćwiczeniu podczas naszych zajęć, ale jestem przekonany, że nie wszyscy pamiętają .) Ciąg dalszy nastąpi podczas kolejnych zajęć.