Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie 20 września 2018 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Advertisements

Zadania i rola specjalistycznych ośrodków wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie wynikające z przepisów prawnych - na przykładzie ośrodków działających.
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Drugi priorytet Ministra Edukacji Narodowej Wrzesień 2007 r.
Kwalifikacyjne kursy zawodowe.
1 Kwalifikacyjne kursy zawodowe. Podstawy prawne: Kluczowe zagadnienia dotyczące kształcenia w formach pozaszkolnych, w tym na kwalifikacyjnych kursach.
UCHWAŁA SEJMU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
USTAWA O SYSTEMIE OŚWIATY Art. 71b pkt 2a ustawy z dnia 7 września 1991 r. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 3 lutego 2009 r. w sprawie.
Iwona Jeziorska Ośrodek Terapii w Środowisku
EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU
OFERTA III SEKTORA SKIEROWANA DO RODZIN W WOJEWÓDZTWIE POMORSKIM.
Celem utworzenia Klubu Integracji Społecznej jest konieczność zapobiegania i minimalizowania zagrożeń związanych ze skutkami wykluczenia społecznego oraz.
domów pomocy społecznej - koszty utrzymania mieszkańców domów
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
KONFERENCJA „UCZEŃ Z ZABURZENIAMI ZACHOWANIA I EMOCJI”
Opolski Urząd Wojewódzki Wydział Polityki Społecznej i Zdrowia WYNIKI I WNIOSKI Z KONTROLI podmiotów, realizujących zadania określone ustawą o przeciwdziałaniu.
OSOBA NIEPEŁNOSPRAWNA NA OTWARTYM RYNKU PRACY „Prawdziwe człowieczeństwo to akt dobrej woli. Podajmy dłoń tym, którym los podciął skrzydła.”
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
ROPS Poznań Porozumienie dotyczące współpracy – minimalny zakres umowy PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ W WIELKOPOLSCE wiedza.
Poddziałanie 7.4 Niepełnosprawni na rynku pracy Planowany termin ogłoszenia konkursu: III Kwartał 2012 Typ konkursu: A.1 -zamknięty Alokacja: ,00.
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH działanie „Odnowa i rozwój wsi” Czerwiec 2010.
Środowiskowy Dom Samopomocy
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
DOM POMOCY SPOŁECZNEJ W SOPOCIE
Realizacja specjalistycznych usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania dla osób z zaburzeniami psychicznymi na terenie województwa warmińsko-mazurskiego.
Środowiskowy Dom Samopomocy
NARADA ŚRODOWISKOWYCH DOMÓW SAMOPOMOCY r.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Możliwości rozwoju gospodarstw opiekuńczych z wykorzystaniem funduszy unijnych Aleksandra Bielińska Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Minikowie.
Co to jest ZAZ Zakład Aktywizacji Zawodowej Definicja Przeznaczony jest dla osób niepełnosprawnych zaliczonych do znacznego lub umiarkowanego stopnia.
Opiekun w domu pomocy społecznej Czas trwania nauki: 2 lata.
Usługi społeczne dla osób starszych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Sejmiku Senioralnego.
Gdańsk, r. Typy operacji i kryteria wyboru projektów- konkurs w ramach Poddziałania Oś Priorytetowa 6 Regionalnego Programu Operacyjnego.
l Projekty zmian rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Rok szkolny 2014/2015. Wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły o oddział sportowy w klasie IV.
Wybrane zagadnienia dotyczące awansu zawodowego nauczycieli.
1 DZIAŁANIE 7.4 NIEPEŁNOSPRAWNI NA RYNKU PRACY Termin ogłoszenia konkursu: III kwartał 2012 r. Planowana alokacja: zł Typ konkursu: OTWARTY Typ.
Polityka rynku pracy w Polsce
KIEROWANIE DO ŚRODOWISKOWEGO DOMU SAMOPOMOCY
Zwolnienia grupowe.
Kształcenie dualne.
NARADA ŚRODOWISKOWYCH DOMÓW SAMOPOMOCY
Warmińsko-mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie
Konkurs Katowice r..
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Minimalny standard usług i katalog stawek 9.2 B
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Zbiór przepisów dotyczących Karty Rowerowej
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
Pełnosprawny Student III Przygotował Marek Stępniak
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Formy i zasady udzielania wsparcia chorym na Alzheimera i ich rodzinom
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Nadzór Wojewody nad realizacją zadań w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej województwa warmińsko-mazurskiego Olsztyn, 20 września 2018.
Komplementarność EFS z PO PŻ
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
Ustawa z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (tzw. zwolnienia.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Projekty realizowane w Specjalistycznym Ośrodku Wsparcia w Puławach przy ul. Kołłątaja 64.
Zapis prezentacji:

Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie 20 września 2018 r. NARADA ŚRODOWISKOWYCH DOMÓW SAMOPOMOCY Województwa Warmińsko-Mazurskiego Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie 20 września 2018 r.

Projekt zmian do rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie środowiskowych domów samopomocy

PROJEKT ZMIAN § 3. 1. Domy, w zależności od kategorii osób, dla których są przeznaczone, dzielą się na następujące typy: 1) typ A - dla osób przewlekle psychicznie chorych; 2) typ B - dla osób upośledzonych umysłowo; 3) typ C - dla osób wykazujących inne przewlekłe zaburzenia czynności psychicznych; Po § 3 ust. 1 pkt 3, dodaje się pkt 4, w brzmieniu: 4) Typ D - dla osób ze spektrum autyzmu.

PROJEKT ZMIAN § 5. 1. Liczba miejsc w domu usytuowanym w jednym budynku nie może być mniejsza niż 15 i większa niż 60, z zastrzeżeniem ust. 2 dodaje się wyrazy „i 3”. § 5 ust. 2. Maksymalna liczba miejsc w domu prowadzonym w kilku odrębnych budynkach nie może być większa niż 120. Po § 5 ust. 2. dodaje się ust. 3 , w brzmieniu: „W domu typu D liczba miejsc nie może być mniejsza niż 10”.

PROJEKT ZMIAN § 6 ust. 3 otrzymuje brzmienie: ”Dopuszcza się możliwość zamknięcia domu na okres łącznie nie dłuższy niż 15 dni roboczych w roku kalendarzowym, po uprzednim poinformowaniu, z dwutygodniowym wyprzedzeniem, jednostki prowadzącej lub jednostki zlecającej oraz wydziału właściwego do spraw pomocy społecznej odpowiedniego urzędu wojewódzkiego. Termin zamknięcia domu ustala się po zasięgnięciu opinii uczestników lub ich opiekunów”.

PROJEKT ZMIAN W § 7 ust. 9. W razie częstych nieobecności uczestników, trwających przez okres dłuższy niż 10 dni roboczych i związanej z tym możliwości świadczenia usług dla dodatkowych osób, do domu mogą być skierowane kolejne osoby, jednak w liczbie nieprzekraczającej liczby uczestników o częstych nieobecnościach, (dodane) ”ale nie wyższej niż 10% liczby miejsc w domu”.

PROJEKT ZMIAN § 11 ust. 1, otrzymuje brzmienie: ”Pracownicy, o których mowa w § 10 ust. 1 i 2, są obowiązani posiadać co najmniej trzymiesięczne doświadczenie zawodowe w pracy z osobami z zaburzeniami psychicznymi”.

PROJEKT ZMIAN Po § 12. 1. Wskaźnik zatrudnienia pracowników zespołu wspierająco-aktywizującego wynosi nie mniej niż 1 etat na: 1) 7 uczestników w domu typu A; 2) 5 uczestników w domu typu B lub C; Po §12 ust. 1 pkt 2, dodaje się pkt 3 w brzmieniu: „3) 3 uczestników w domu typu D”.

PROJEKT ZMIAN W § 12 po ust. 1 dodaje się ust. 1a, w brzmieniu: „1a. Do uczestników z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub spektrum autyzmu, o których mowa w art. 51c ust. 5 ustawy, będących uczestnikami domów typu B i C stosuje się wskaźnik zatrudnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 3”.

PROJEKT ZMIAN W § 14. (Usługi, o których mowa w art. 51a ust. 2 ustawy, obejmują w szczególności:) Po pkt 2 dodaje się pkt 2a, w brzmieniu: „2a) trening umiejętności komunikacyjnych, w tym z wykorzystaniem alternatywnych i wspomagających sposobów porozumiewania się, w przypadku osób z problemami w komunikacji werbalnej;” Pkt 7 otrzymuje brzmienie: „7) niezbędną opiekę, w szczególności dla uczestników z niepełnosprawnościami, o których mowa w art. 51c ust. 5 ustawy;”

PROJEKT ZMIAN § 15. Dom umożliwia uczestnikom skierowanym na pobyt dzienny spożywanie gorącego posiłku, przyznanego w ramach zadania własnego gminy, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 3 i 14 ustawy, lub w ramach treningu kulinarnego. W § 15 dotychczasową treść oznacza się, jako ust. 1 i dodaje się ust. 2, w brzmieniu: „2. W przypadku braku możliwości zapewnienia posiłku w sposób, o którym mowa w § 15 ust. 1, dopuszcza się możliwość zakupu gorącego posiłku dla uczestników”.

PROJEKT ZMIAN W § 18 w pkt 5: (znajdują się w nim pomieszczenia wyposażone w meble i sprzęty niezbędne do prowadzonych w nich zajęć, w tym:) a) sala ogólna umożliwiająca spotykanie się uczestników zajęć i ich rodzin, „mogąca ponadto pełnić funkcje sali aktywizacji i terapii zajęciowej lub pomieszczenia do terapii ruchowej”,

PROJEKT ZMIAN § 18 pkt 5, lit. c, otrzymuje brzmienie: „ c) pokój do indywidualnego poradnictwa psychologicznego, socjalnego, pedagogicznego, logopedycznego, pełniący ponadto funkcję pokoju wyciszenia, przy czym w domach, w których uczestnikami są osoby ze spektrum autyzmu w liczbie przekraczającej 3 osoby, pokój wyciszeń stanowi odrębne pomieszczenie”.

PROJEKT ZMIAN § 18 pkt 5, lit. e, otrzymuje brzmienie: „e) jadalnia mogąca ponadto pełnić funkcję klubu”

PROJEKT ZMIAN § 23. Kierownik domu lub upoważniony przez niego pracownik organizuje, co najmniej raz na 6 miesięcy, zajęcia i szkolenie dla pracowników w zakresie tematycznym wynikającym ze zgłoszonych przez nich potrzeb, związanych z funkcjonowaniem domu. § 23 dotychczasową treść oznacza się, jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 w brzmieniu: „2. Szkolenie, o którym mowa w ust. 1 w zakresie usług wymienionych w § 14 pkt 2a przeprowadza się dla wszystkich pracowników, a dla osób realizujących treningi, o których mowa w § 14 pkt 2a nie rzadziej niż raz na rok”.

PROJEKT ZMIAN § 26 otrzymuje brzmienie: „Termin dostosowania domów do wymaganych standardów upływa z dniem 31 grudnia 2022 r.” §2. Do spraw wszczętych i niezakończonych przed wejściem w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy rozporządzenia zmienionego w § 1 w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem. §3. Rozporządzenie wchodzi w życie po 14 dniach od dnia ogłoszenia.

Zadania środowiskowych domów samopomocy Art. 51a ust. 2 ustawy - Środowiskowy dom samopomocy świadczy usługi w ramach indywidualnych lub zespołowych treningów samoobsługi i treningów umiejętności społecznych, polegających na nauce, rozwijaniu lub podtrzymywaniu umiejętności w zakresie czynności dnia codziennego i funkcjonowania w życiu społecznym.

Zadania środowiskowych domów samopomocy § 14. Usługi, o których mowa w art. 51a ust. 2 ustawy, obejmują w szczególności: 1) trening funkcjonowania w codziennym życiu, w tym: trening dbałości o wygląd zewnętrzny, trening nauki higieny, trening kulinarny, trening umiejętności praktycznych, trening gospodarowania własnymi środkami finansowymi; 2) trening umiejętności interpersonalnych i rozwiązywania problemów, w tym: kształtowanie pozytywnych relacji uczestnika z osobami bliskimi, sąsiadami, z innymi osobami w czasie zakupów, w środkach komunikacji publicznej, w urzędach, w instytucjach kultury; 3) trening umiejętności spędzania czasu wolnego, w tym: rozwijanie zainteresowań literaturą, audycjami radiowymi, telewizyjnymi, internetem, udział w spotkaniach towarzyskich i kulturalnych; 4) poradnictwo psychologiczne;

Zadania środowiskowych domów samopomocy 5) pomoc w załatwianiu spraw urzędowych; 6) pomoc w dostępie do niezbędnych świadczeń zdrowotnych, w tym uzgadnianie i pilnowanie terminów wizyt u lekarza, pomoc w zakupie leków, pomoc w dotarciu do jednostek ochrony zdrowia; 7) niezbędną opiekę; 8) terapię ruchową, w tym: zajęcia sportowe, turystykę i rekreację; 9) całodobowe wyżywienie dla uczestników skierowanych na pobyt całodobowy w formie posiłków lub produktów żywnościowych do przygotowania posiłków przez uczestnika; 10) inne formy postępowania przygotowujące do uczestnictwa w warsztatach terapii zajęciowej lub podjęcia zatrudnienia, w tym w warunkach pracy chronionej na przystosowanym stanowisku pracy.

Zadania środowiskowych domów samopomocy § 7 ust. 8 - Okres, na jaki osoba została skierowana do domu, może być przedłużony, w szczególności w sytuacji braku postępów w realizacji indywidualnego planu postępowania wspierająco-aktywizującego, okresowego braku możliwości skierowania osoby do innego ośrodka wsparcia, domu pomocy społecznej lub warsztatu terapii zajęciowej albo braku możliwości zatrudnienia, w tym w warunkach pracy chronionej na przystosowanym stanowisku pracy.