Biuletyn Informacji Publicznej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Jan Potocki. Jedną z podstawowych zasad demokracji jest jawność życia publicznego. Obywatel ma prawo być informowany o wszelkich decyzjach podejmowanych.
Advertisements

1 TREŚĆ UMOWY O PRACĘ : Umowa o pracę określa strony umowy, rodzaj umowy, datę jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy, w szczególności: 1) rodzaj pracy,
Anonimizacja danych adresowych pokrzywdzonego i świadka w procedurze wykroczeniowej w świetle ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. o ochronie i pomocy dla.
Zasady udzielania zamówień Wydział Kontroli Projektów.
TERYT 2 Współdziałanie w zakresie objęcia nadzorem wstępnej weryfikacji danych inicjalnej bazy danych PRG w zakresie granic jednostek i obrębów ewidencyjnych.
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa, Polityka regulacyjna państwa w zakresie dostępu do infrastruktury na.
Prezentacja wymagań dla instytucji obowiązanych przekazujących dane w formie elektronicznej do systemu informatycznego Generalnego Inspektora Informacji.
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
ZASADY PRZYSTOSOWANIA NIERUCHOMOŚCI DLA POTRZEB ZABIEGÓW SPECJALNYCH Wydział Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa Urzędu Miasta Poznania ul. Karola.
PREZENTACJA Zmiany sposobu zgłaszania i organizacji wypoczynku dla dzieci i młodzieży NAJWAŻNIEJSZE PRZEPISY w oparciu o znowelizowane prawo oświatowe.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Uwarunkowania prawne telepracy – praktyczne rozwiązania dla pracodawców dr Jacek Męcina.
Umowy o dofinansowanie projektów, umowy partnerskie - na co warto zwrócić szczególną uwagę Grzegorz Gołda PWT PL-SK.
E-sądy po polsku IV EDYCJA Badanie i ranking stron internetowych sądów okręgowych i apelacyjnych oraz Sądu Najwyższego i Trybunału Konstytucyjnego 3 kwietnia.
W YBRANE ZAGADNIENIA POSTĘPOWANIA CYWILNEGO W SPRAWACH O OCHRONĘ WŁASNOŚCI PRZEMYSŁOWEJ Prof. dr hab. Feliks Zedler Konferencja „Rynek leków a ochrona.
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz. PRAWO KOALICJI – ZAKRES PODMIOTOWY USTAWA z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych.
UŻYTKOWANIE WIECZYSTE Literatura: red. E. Gniewek, P. Machnikowski, Zarys prawa cywilnego, Warszawa 2014 red. E Gniewek, Kodeks Cywilny. Komentarz, Wydanie.
Działalność konsultantów wojewódzkich zmiany w ustawie o konsultantach w ochronie zdrowia oświadczenia składane przez konsultantów kontrola podmiotów leczniczych.
Praca dyplomowa inżynierska Temat: Informatyczny system edukacyjny do przedmiotu „Podstawy Kryptologii” Dyplomant: Ewelina Bogusz Promotor: prof. zw.,
Usługa PUE-ZUS (Platforma Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych) Michał Dobrzyński, Departament Informatyki MRPiPS
Ustalenia z misji audytowych przeprowadzonych przez Europejski Trybunał Obrachunkowy w ramach PROW w obszarze zamówień publicznych.
Moduł SDI – zasilanie węzłów IIP oraz wykorzystanie danych. Wprowadzenie. Szkolenie przeprowadzone w ramach projektu „TERYT 3 – Rozbudowa systemów do prowadzenia.
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
Tryb tworzenia związków metropolitalnych w kontekście zasady samodzielności jednostek samorządu terytorialnego Karol Ważny Uniwersytet Gdański Instytut.
WNIOSKI Z KONTROLI I NADZORU NAD REALIZACJĄ ZADAŃ POMOCY SPOŁECZNEJ
Konstytucyjny system źródeł prawa
Sześciolatek idzie do szkoły
ZINTEGROWANE INWESTYCJE TERYTORIALNE AGLOMERACJI WAŁBRZYSKIEJ NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY W PROCEDURZE UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ.
KREDYT KONSUMENCKI OCHRONA KONSUMENTA Barbara Denisiuk.
NARADA SŁUŻBY GEODEZYJNEJ I KARTOGRAFICZNEJ WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO
Finansowanie doskonalenia nauczycieli
organizowanie ochrony informacji niejawnych
Lokalne źródła prawa – zarys
regulacje NATO i Unii Europejskiej
MIENIE PUBLICZNE SĄ TO RZECZY, DOBRA (ŚRODKI FINANSOWE) PRZYSŁUGUJĄCE SKARBOWI PAŃSTWA LUB INNYM PAŃSTWOWYM OSOBOM PRAWNYM ORAZ MIENIE PRZYNALEŻNE PODMIOTOM.
E- SKARGA Formalne wymogi wniesienia skargi do WSA w kontekście informatyzacji postępowania sądowoadministracyjnego- wybrane zagadnienia.
Czynności prawne Mgr Aleksandra Spisz Instytut Prawa Cywilnego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego.
Ekspertyzy archiwalne - tryb prowadzenia, sposób dokumentowania
Środki ochrony praw i wolności w Konstytucji RP
Umowa darowizny Mgr Aleksandra Pasek Instytut Prawa Cywilnego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego.
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
Udostępnianie pojazdów wojskowych
Karnoprawna ochrona tajemnicy zawodowej dotyczącej działalności funduszy emerytalnych II Międzynarodowa Konferencja Naukowa pt. ZABEZPIECZENIE EMERYTALNE.
Rzecznik Praw Dziecka.
Standardy przesyłanych danych oraz dokumentacji medycznej.
Tajemnica statystyczna i obowiązek sprawozdawczy
- Krajowe Repozytorium Obiektów Nauki i Kultury
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
SWOBODA UMÓW.
Ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego
PROGRAMY DO KONTROLI RODZICIELSKIEJ
Bezpieczeństwo dostępu do danych w systemie Windows
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 9 kwietnia 2018 r.
Technologie informacyjne w administracji publicznej
Finansowanie programu
Nowe regulacje prawne w obszarze bezdomności
RZECZNIK FUNDUSZY EUROPEJSKICH
Departament Środowiska Wydział Informacji i Planowania
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
AGH: Sprawy pracownicze
Formy czynności prawnych
CZYNNIK LUDZKI JAKO POTENCJALNE ŹRÓDŁO ZAGROŻEŃ W SYSTEMIE OCHRONY INFORMACJI NIEJAWNYCH OPRACOWAŁ: ppłk mgr inż. Janusz PARCZEWSKI, tel
Podstawy prawa pracy Zajęcia nr 3.
Stosowanie norm polskich i międzynarodowych w budownictwie.
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
Nowe podejście do zamówień publicznych
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 27 października 2016 r., I SA/Bd 613/16
SSA(3)/SNA(3) - PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz
Zapis prezentacji:

Biuletyn Informacji Publicznej Podstawa prawna art. 8 i n. udip, Rozporządzenie z dnia 18.01.2007 r w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej dalej zw. r.b.i.p. (Dz. U. z 2007 r., nr 10, poz.68)

BIP Podstawowe źródło informacji, objęta zasadą pierwszeństwa (art. 10); Podstawowe źródło informacji o innych sposobach udostępniania informacji nieupublicznionych w BIP; Forma trybu bezwnioskowego udostępnienia informacji publicznej; Elektroniczny, teleinformatyczny urzędowy publikator; Ujednolicony system stron internetowych prowadzonych w systemie teleinformatycznym (strona główna + strony www podmiotów zobowiązanych, spełniające warunki określone zawartością udip. oraz r.b.i.p. lub odrębnie utworzone strony podmiotowe BIP) o jednolitej strukturze.

BIP Gwarantuje: Korzyści dla zainteresowanego: Powszechny, łatwy, szybki, bezpłatny dostęp do informacji publicznych przeznaczony dla nieograniczonej liczby osób; Korzyści dla zobowiązanego: Zmniejszenie nakładów związanych z udostępnianiem informacji publicznych.

BIP Odsyłanie zainteresowanego do innych stron internetowych (niezawierających się w BIP) nie jest dopuszczalne – nie zwalnia z zobowiązania informacyjnego; Nie zwalnia z zobowiązania informacyjnego odesłanie do strony BIP nieutworzonej i nieprowadzonej przez podmiot do którego wpłynął wniosek; Informacja o adresie BIP – jest informacją publiczną i podlega udostępnieniu na wniosek.

Podmioty zobowiązane informacyjnie w przedmiocie utworzenia i prowadzenia BIP Art. 4 ust. 1 i ust. 2 u.d.i.p. Obowiązane do udostępniania informacji publicznej są władze publiczne oraz inne podmioty wykonujące zadania publiczne, w szczególności: organy władzy publicznej; organy samorządów gospodarczych I zawodowych, podmioty reprezentujące zgodnie z odrębnymi przepisami Skarb Państwa, podmioty reprezentujące państwowe osoby prawne albo osoby prawne samorządu terytorialnego oraz podmioty reprezentujące inne państwowe jednostki organizacyjne albo jednostki organizacyjne samorządu terytorialnego podmioty reprezentujące inne osoby lub jednostki organizacyjne, które wykonują zadania publiczne lub dysponują majątkiem publicznym, oraz osoby prawne, których Skarb Państwa, jednostki samorządu terytorialnego lub samorządu gospodarczego albo zawodowego mają pozycję dominującą w rozumieniu przepisów o ochronie konkurencji i konsumentów. Obowiązane do udostępnienia informacji publicznej są organizacje związkowe i pracodawców, reprezentatywne w rozumieniu ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. Radzie Dialogu Społecznego innych instytucjach dialogu społecznego oraz partie polityczne.

Aspekt przedmiotowy udostępnienia w BIP Obligatoryjne udostępnianie – obejmuje informacje określone w art. 6 u.d.i.p z wyjątkiem: treści aktów administracyjnych i innych rozstrzygnięć, treści orzeczeń sądów powszechnych, Sądu Najwyższego, sądów administracyjnych, sądów wojskowych, Trybunału Konstytucyjnego i Trybunału Stanu, stanowiska w sprawach publicznych zajęte przez organy władzy publicznej i przez funkcjonariuszy publicznych w rozumieniu przepisów KK, dane publiczne gdy przepis szczególny tak stanowi, informacje o innych sposobach udostępnienia, gdy informacje znajdują się w posiadaniu a nie są udostępnione w BIP. Fakultatywne udostępnianie - inne informacje wyczerpujące znamiona publicznych

Obowiązek oznaczenia udostępnianej informacji (zarówno przy obligatoryjnym jak i fakultatywnym udostępnianiu) Podmioty udostępniające informacje publiczne w Biuletynie Informacji Publicznej są obowiązane do: oznaczenia informacji danymi określającymi podmiot udostępniający informację; podania w informacji danych określających tożsamość osoby, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji dołączenia do informacji danych określających tożsamość osoby, która wprowadziła informację do Biuletynu Informacji Publicznej; oznaczenia czasu wytworzenia informacji i czasu jej udostępnienia; zabezpieczenia możliwości identyfikacji czasu rzeczywistego udostępnienia informacji Gdy zachodzi konieczność ograniczenia dostępności ze względu na dobra określone w art. 5 udip - oznaczenie podmiotu w interesie którego dokonano ograniczenia. Tego rodzaju zabieg ma służyć zapewnieniu: poprawności, rzetelności i adekwatności publikowanych informacji oraz ma umożliwiać przeprowadzenie w odniesieniu do nich ewentualnych czynności kontrolnych.

BIP Adres: www.bip.gov.pl – strona główna – adres ten jest informacją publiczną podlegającą udostępnieniu na wniosek Strona główna jest prowadzona przez ministra właściwego ds.. informatyzacji Na stronie głównej powinny znajdować się adresy stron podmiotowych skorelowanych ze stroną główną BIP (udostępnianie m.in. przy pomocy linków i hiperłączy); Minister właściwy do spraw informatyzacji tworzy stronę główną Biuletynu Informacji Publicznej: zawierającą wykaz podmiotów zobowiązanych informacyjnie wraz z odnośnikami umożliwiającymi połączenie z ich stronami; zapewniającą dostęp do informacji publicznej oraz możliwość jej przeszukiwania w scentralizowanym systemie dostępu do informacji publicznej ; zapewniającą dostęp do centralnego repozytorium.

Scentralizowany System Dostępu do Informacji Publicznej System informatyczny - który umożliwia tworzenie stron Biuletynu Informacji Publicznej oraz przetwarzanie informacji publicznych, w tym ich przeszukiwanie według kryteriów przedmiotowych i podmiotowych.

Obowiązek po stronie podmiotów zobowiązanych informacyjnie Podmioty zobowiązane informacyjnie są zobowiązane do przekazania (za pomocą modułu administracyjnego) ministrowi właściwemu do spraw informatyzacji informacje niezbędne do zamieszczenia na stronie głównej BIP oraz do niezwłocznego informowania o zmianach w treści informacji, które zostały uprzednio przekazane (§ 12 pkt.2 ); Obowiązek ten jest niezależny od samego faktu prowadzenia własnych stron podmiotowych;

Udostępnianie w BIP Dostęp do informacji zawartych i udostępnianych w BIP jest możliwy poprzez: Stronę główną; Spis podmiotów zobowiązanych informacyjnie tam znajdujących się; Menu przedmiotowego; Stron podmiotowych BIP podmiotów zobowiązanych informacyjnie.

Organizacja i udostępnianie w BIP Organizacja danych następuje przy pomocy baz danych; Baza danych- zbiór danych lub jakichkolwiek innych materiałów i elementów zgromadzonych według określonej systematyki lub metody, indywidualnie dostępnych w jakikolwiek sposób, w tym środkami elektronicznymi, wymagający istotnego, co do jakości lub ilości, nakładu inwestycyjnego w celu sporządzenia, weryfikacji lub prezentacji jego zawartości (art. 2 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2001 o ochronie baz danych (Dz. U. z 2001 r., nr 128 , poz. 1402 ze zm.) Udostępnienie przy pomocy mechanizmów baz danych

Zasada ciągłości Co do zasady udostępnienie informacji w BIP następuje przez całą dobę bez przerwy. Odpowiedzialność w tym przedmiocie ponosi _ minister ds. informatyzacji w zakresie strony głównej, podmioty z art. 4 ust. 1 i ust. 2 udip w zakresie ich stron podmiotowych. Dopuszczalność odstępstwa od zasady - przerwa techniczna (awaria) nie dłużej niż 8 godzin gdy chodzi o stronę główną i 24 godziny gdy chodzi o strony podmiotowe.

Zasada zakazu skrótowości i zasada zakazu zamieszczania reklam Strony BIP nie mogą zawierać niewyjaśnionych skrótów, wyjątek dopuszcza skróty powszechnie znane i zrozumiałe (§ 6). Strony BIP nie są przeznaczone do reklamowania produktów i usług (§ 11 ust. 2).

Zasada odpowiedniej jakości danych upublicznianych Informacje są udostępniane w BIP w jakości niepozostawiającej wątpliwości co do ich zawartości; Informacje mają być jasne przejrzyste i jednoznaczne.

Zasada zakazu ograniczeń przed kopiowaniem i drukowaniem Strony BIP nie są zabezpieczone przed kopiowaniem i dokonywaniem wydruków; To umożliwia bierne zapoznawanie się z treścią informacji publicznych i ich aktywne wykorzystywanie.

Zasada zabezpieczania danych Mechanizm dziennika służy : Do odnotywania przeprowadzonych zmian w treści informacji publicznych; Do ujawniania wszelkich prób nieuprawnionego dokonywania zmian (przez osoby nieposiadające stosownej legitymacji) Dzienniki są prowadzone w sposób automatyczny Dodatkowo dla zabezpieczenia informacji przed zniszczeniem i modyfkacją strony BIP są chronione za pomocą modułu bezpieczeństwa – rozwiązania programowego lub sprzętowo – programowego; Ponadto rozwiązania mające na celu ochronę stron przed celowym spowolnieniem lub uniemożliwieniem dostępu do zasobów informacyjnych zawartych na stronach BIP.

Wymagania dla stron BIP (głównej i podmiotowych)- wymagania minimalne Strona gówna BIP: logo (znak graficzny) umieszczone w górnej części strony; adres redakcji strony głównej BIP; imię i nazwisko, numer telefonu, numer telefaksu i adres poczty elektronicznej co najmniej jednej z osób redagujących stron´ główną BIP; instrukcję korzystania z BIP; spis podmiotów; menu przedmiotowe; informacje o podmiotach (w szczególności URL strony podmiotowej BIP) prowadzących strony podmiotowe BIP; moduł wyszukujący.

Wymagania dla stron BIP (głównej i podmiotowych)- wymagania minimalne Strony podmiotowe: logo (znak graficzny) BIP, umieszczone w górnej części strony; adres redakcji strony podmiotowej BIP; imię i nazwisko, numer telefonu, numer telefaksu i adres poczty elektronicznej co najmniej jednej z osób redagujących stronę podmiotową BIP; instrukcję korzystania ze strony podmiotowej BIP; menu przedmiotowe umożliwiające odnalezienie: informacji publicznych.

KONTROLA BIP Podmiot przeprowadzający: administratorzy stron BIP dokonują kontroli dzienników prowadzonych automatycznie Kontrola bieżąca przeprowadzana w każdy dzień powszedni.

Literatura 1. P. Sitniewski, Ustawa o dostępie do informacji publicznej. Komentarz, Wrocław, 2011 2. I. Kamińska, M. Rozbicka-Ostrowska, Ustawa o dostępie do informacji publicznej. Komentarz, Warszawa 2012 3. T. R. Aleksandrowicz, Komentarz do ustawy o dostępie do informacji publicznej, Warszawa 2008 4. M. Jabłoński, K. Wygoda, Ustawa o dostępie do informacji publicznej. Komentarz Wrocław 2002 5. M. Bernaczyk, K. Wygoda, M. Jabłoński, Biuletyn Informacji Publicznej. Informatyzacja administracji, Wrocław 2005 6. M. Jabłoński, K. Wygoda, Dostęp do informacji publicznej i jego granice; Wrocław 2002 7. M. Bernaczyk, Obowiązek bezwnioskowego udostępniania informacji publicznej; Warszawa 2008 8. M. Zaremba, Prawo dostępu do informacji publicznej. Zagadnienia praktyczne, Warszawa 2009 9. M. Bidziński, M. Chmaj, P. Szustakiewicz, Ustawa o dostępie do informacji publicznej, Komentarz, Warszawa 2010 10. P. Szustakiewicz (red.), Dostęp do informacji publicznej, Warszawa 2016 11.A. Gałąch, K. Kędzierska, A. Lipiński, B. Opaliński, B. Pietrzak, P. Szustakiewicz, A. Zolotar- Wiśniewska, Dostęp do informacji publicznej a prawo do prywatności, Warszawa 2015, 12. P. Sitniewski, Dostęp do informacji publicznej. Pytanie i odpowiedz. Wzory pism, Warszawa 2016, 13. P. Sitniewski, Ustawa o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego. Komentarz, Warszawa 2017,