REGIONALNA KONFERENCJA EDUKACYJNA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Czym jest Porozumienie „Niebieska Linia”?
Advertisements

PRZECIWDZIAŁANIE PRZEMOCY
Prezentacja systemu organizowania interwencji kryzysowej dla ofiar przemocy w Polsce Liliana Krzywicka Rada Ekspertów ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie.
Zadania i rola specjalistycznych ośrodków wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie wynikające z przepisów prawnych - na przykładzie ośrodków działających.
Wydział Edukacji i Spraw Społecznych
Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych m.st. Warszawy
Biuro Polityki Społecznej Urzędu m.st. Warszawy
MIEJSKI OŚRODEK POMOCY RODZINIE W KONINIE
LOKALNA KOALICJA ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW PRZEMOCY W RODZINIE
WYDZIAŁ PREWENCJI KOMENDY WOJEWÓDZKIEJ POLICJI W GDAŃSKU
USTAWA Z DNIA 29 lipca 2005r. O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE Cele uregulowań prawnych: rozwój profilaktyki jako formy działań zapobiegających.
Rola i obowiązki Przedstawiciela Gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych w procedurze „Niebieskie Karty” Dorota Jaszczak-Kuźmińska Państwowa.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
DZIAŁANIA WOJEWODY MAŁOPOLSKIEGO W ZAKRESIE PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE JERZY SZCZEPANIEC Wydział Polityki Społecznej.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym ( Przemoc) Opracowana i zalecana przez Radę Gmin i Regionów Europy.
Wydział Prewencji KWP w Białymstoku
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Niebieskie Karty – stare czy nowe wyzwanie?
Zespół Interdyscyplinarny do spraw Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie w Bartoszycach Bartoszyce, r.
UCHWAŁĄ NR 162/2006 RADY MINISTRÓW Z DNIA 25 WRZEŚNIA 2006 r.
Model realizacji usług o określonym standardzie w miastach na prawach powiatu Zespół ekspercki ds. modelu realizacji usług w mieście na prawach powiatu.
SZKOŁA w systemie przeciwdziałania przemocy ???
PODSTAWY EDUKACJI PRAWNEJ
LOKALNY SYSTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE W TYCHACH
Przemoc w rodzinie Niebieska Karta.
Przemoc w rodzinie Bieżące refleksje wynikające z praktyki
RODZICE kierowani przez SĄD najlepiej rokujące formy pomocy psychologicznej.
IV Suwalska Kampania Białej Wstążki 25 XI – 10 XII 2013r. Patronat Kampanii Prezydent Miasta Suwałk Starosta Suwalski Koordynacja Kampanii Komenda Miejska.
ZESPÓŁ INTERDYSCYPLINARNY – WSPÓŁPRACA SŁUŻB
Polskie dobre praktyki - doświadczenia „Niebieskiej Linii”
Ogólnopolskie Porozumienie Osób i Organizacji Pomagających Ofiarom Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia”
PRZECIWDZIAŁANIE PRZEMOCY W RODZINIE
PRZECIWDZIAŁANIE PRZEMOCY W RODZINIE
Zbudujmy system przeciwdziałania przemocy w rodzinie Lublin, 25 listopada 2009 r.
Wydział Polityki Społecznej Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego
Opolski Urząd Wojewódzki Wydział Polityki Społecznej i Zdrowia WYNIKI I WNIOSKI Z KONTROLI podmiotów, realizujących zadania określone ustawą o przeciwdziałaniu.
Krajowy Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie na lata Obszar 3 Oddziaływanie na osoby stosujące przemoc w rodzinie Ogólnopolska Konferencja.
Patrycjusz Nowakowski Praktyka pracy z osobami stosującymi przemoc w rodzinie z perspektyw członka Zespołu Interdyscyplinarnego i grupy roboczej.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
Podnoszenie kompetencji służb i przedstawicieli podmiotów realizujących działania z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie O BSZAR IV KPPP W R
Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych 2002 statystyki Ponad 86 tys. interwencji policji Ponad 86 tys. interwencji policji Ponad 69 tys.
Opolski Urząd Wojewódzki Wydział Polityki Społecznej i Zdrowia Działalność Zespołów Interdyscyplinarnych w woj. opolskim w I połowie 2012 r. Opole, 7 listopada.
Wybrane aspekty prawnej ochrony dzieci.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Zespoły Interdyscyplinarne. Samorząd = wspólnota osób Samorząd terytorialny = wspólnota osób zamieszkujących wspólne terytorium.
1 10 LAT DZIAŁAŃ NA RZECZ PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE Dagmara Korbasińska Dyrektor Departamentu Matki i Dziecka Ministerstwa Zdrowia.
10 lat działań na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie z perspektywy Policji Jachranka, 14 grudnia 2015 r.
OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA „10 LAT USTAWY O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE – HISTORIA, DOŚWIADCZENIA, WYZWANIA” Jachranka, 14 – 15 grudnia.
Jachranka, 14 – 15 grudnia 2015 r. OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA „10 LAT USTAWY O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE – HISTRORIA, DOŚWIADCZENIA, WYZWANIA”
Krakowskie doświadczenia wdrażania procedury Niebieskie Karty i organizacji pracy Zespołu Interdyscyplinarnego K.
Analiza skuteczności lokalnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie z perspektywy pomocy społecznej Barbara Kowalczyk Katarzyna Rys Na podstawie.
Idea subsydiarności w praktyce na przykładzie działalności Zespołu Interdyscyplinarnego w Łodzi.
Zespół Interdyscyplinarny ds. Rozwiązywania Problemów Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie ul. Skłodowskiej – Curie
Opolski Urząd Wojewódzki Wydział Polityki Społecznej i Zdrowia SPRAWOZDANIE z realizacji Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie za I-XII.
Wojewoda Opolski PROCEDURY POSTĘPOWANIA INTERWENCYJNEGO w sytuacjach kryzysowych związanych z przemocą w rodzinie dla osób realizujących te zadania Opole,
PRACA KOREKCYJNO – EDUKACYJNA Z OSOBAMI STOSUJĄCYMI PRZEMOC REFLEKSJE, UWAGI Z PRAKTYKI JERZY SZCZEPANIEC TARNOWSKI OŚRODEK INTERWENCJI KRYZYSOWEJ I WSPARCIA.
Przemoc w rodzinie Oddziaływania korekcyjno-edukacyjne. Podstawy prawne oraz praktyki orzekania i kierowania osób stosujących przemoc w rodzinie Szanse.
„L OKALNIE PRZECIW PRZEMOCY WOBEC KOBIET ” R OLA Z ESPOŁÓW I NTERDYSCYPLINARNYCH W PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE I PRZEMOCY WOBEC KOBIET dr hab.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Co to jest Zespół Interdyscyplinarny?
Zbudujmy system przeciwdziałania przemocy w rodzinie
SKUTECZNY SYSTEM WSPARCIA RODZINY
SYSTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE, w tym przemocy WOBEC DZIECI Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz.
Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
Czy lekarz może pomóc dziecku krzywdzonemu przemocą w rodzinie?
SYSTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE, w tym przemocy WOBEC DZIECI Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz.
Zapis prezentacji:

REGIONALNA KONFERENCJA EDUKACYJNA projektu pn. Kooperacje 3 D – model wielosektorowej współpracy na rzecz wsparcia osób i rodzin Współpraca międzyinstytucjonalna (pomocy społecznej, ochrony zdrowia, sądownictwa, policji, edukacji)  w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie  w Opolu BARBARA LESZCZYŃSKA,  Specjalistyczny Ośrodek Wsparcia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie / MOPR w Opolu zespół interdyscyplinarny Opole,21.09.2018

Rodzina-z założenia to najbezpieczniejsze miejsce dla jej członków… Rodzina jako grupa społeczna- to związek intymnego, wzajemnego uczucia, współdziałania i wzajemnej odpowiedzialności, która pełni funkcje osobowe: małżeńską lub partnerską rodzicielską braterską Rodzina stanowi naturalne środowisko, poznawania podstawowych wartości, wzorców i zasad współżycia, rozwoju emocjonalnego i społecznego swoich członków- dlatego jest niezwykle ważną płaszczyzną polityki społecznej,

Kryzys rodziny Tak jak różnorodna jest rodzina i mogące pojawić się w niej problemy, tak i działania pomocowe wobec rodziny muszą być zróżnicowane, ale zarazem spójne i kompleksowe. Wielość i złożoność problemów dotykających poszczególnych członków rodziny wymaga kompleksowego podejścia do sytuacji , w jakiej znajduje się rodzina, a także wskazuje na potrzebę systemowych rozwiązań w zakresie jej wsparcia, mieszczących się w formule zintegrowanych, interdyscyplinarnych działań. Rodzina w kryzysie, to nie tylko rodzina dotknięta przemocą.

Przemoc w rodzinie to przestępstwo! definicja wg art. 2 ust. 2 znowelizowanej w 2010 roku Ustawy z dnia 29 lipca 2005 roku o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie jako przemoc w rodzinie określa: ”Jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie naruszające prawa lub dobra osobiste członków rodziny , w szczególności narażające te osoby na niebezpieczeństwo utraty życia, zdrowia, naruszające ich godność, nietykalność cielesną, wolność, w tym seksualną, powodujące szkody na ich zdrowiu fizycznym lub psychicznym, a także wywołujące cierpienia i krzywdy moralne u osób dotkniętych przemocą”.

PRZEMOC TO… DZIAŁANIE WYKORZYSTUJĄCE PRZEWAGĘ SIŁ PRZECIW CZŁONKOWI RODZINY, NARUSZAJĄCE PRAWA I DOBRA OSOBISTE, POWODUJĄCE CIERPIENIE I SZKODY. przemoc w rodzinie narusza podstawowe prawa człowieka, w tym prawo do życia i zdrowia oraz poszanowania godności osobistej.

Zespół Interdyscyplinarny  Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz.U. 2005 nr 180 poz. 1493 z poźn. zmian.) wprowadziła obowiązek ochrony ofiar przemocy w rodzinie a władze publiczne zostały zobowiązane zapewnić wszystkim obywatelom równe traktowanie i poszanowanie ich praw i wolności. Na gminy nałożono obowiązek podejmowania działań na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie, w szczególności w ramach pracy w zespole interdyscyplinarnym.(Nowelizacja ustawy z 2010r)

Podstawowym zadaniem zespołu interdyscyplinarnego  jest realizacja działań określonych w gminnym programie przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz ochrony ofiar przemocy w rodzinie, a także integrowanie i koordynowanie działań podmiotów działających na rzecz ochrony ofiar przemocy w rodzinie, oraz specjalistów w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie

oraz realizacja procedury Niebieskie Karty Co w praktyce oznacza pełną obsługę organizacyjno - techniczną procedury Niebieskie Karty (OPS) Organizację posiedzeń grup roboczych Realizację zadań związanych z przeciwdziałaniem przemocy w rodzinie

Zadania ZI cd. Prowadzenie (organizacja,motywowanie,nabór i realizacja) oddziaływań korekcyjno- edukacyjnych dla sprawców przemocy w rodzinie oraz Realizacja programów psychologiczno- terapeutycznych dla sprawców przemocy w rodzinie

Współpraca interdyscyplinarna służb-po co? Szybciej,ekonomiczniej,skuteczniej… Współdziałanie służb pozwala spojrzeć na sytuację rodzin z wielu perspektyw, co ma istotne znaczenie dla przyjęcia najlepszej strategii postępowania umożliwiającej przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, a także daje możliwość prowadzenia równoczesnych oddziaływań interwencyjnych i pomocowych.

jednostek organizacyjnych pomocy społecznej; W skład zespołu interdyscyplinarnego obligatoryjnie wchodzą przedstawiciele: jednostek organizacyjnych pomocy społecznej; gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych; policji; oświaty; ochrony zdrowia; organizacji pozarządowych; kuratorzy sądowi

Zespół interdyscyplinarny może tworzyć grupy robocze, których celem i zadaniem jest rozwiązywanie problemów związanych z wystąpieniem przemocy w rodzinie w indywidualnych przypadkach. W skład grup roboczych obligatoryjnie wchodzą przedstawiciele: jednostek organizacyjnych pomocy społecznej; gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych; policji; oświaty; ochrony zdrowia.

W skład grup roboczych mogą wchodzić również kuratorzy sądowi, oraz przedstawiciele innych podmiotów będący specjalistami w dziedzinie przeciwdziałania przemocy w rodzinie. Członkowie zespołu interdyscyplinarnego oraz grup roboczych wykonują zadania w ramach obowiązków służbowych lub zawodowych. Zadania grup roboczych to w szczególności: -opracowanie i realizacja planu pomocy w indywidualnych przypadkach wystąpienia przemocy w rodzinie -monitorowanie sytuacji rodzin, w których dochodzi do przemocy oraz rodzin zagrożonych wystąpieniem przemocy -dokumentowanie działań podejmowanych wobec rodzin, w których dochodzi do przemocy oraz efektów tych działań.

Instytucja zespołu interdyscyplinarnego uregulowana jest m. in. w art Instytucja zespołu interdyscyplinarnego uregulowana jest m.in. w  art. 9a  ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie.  Ww przepis nadaje zespołowi interdyscyplinarnemu status podmiotu o charakterze wewnętrznym, działającego w gminie w ramach jej zadań własnych, a także określa szczegółowo przedstawicieli wchodzących w jego skład. Ustawa nie określa wprost statusu prawnego zespołu interdyscyplinarnego, wskazując jedynie, iż powoływany jest przez wójta, burmistrza albo prezydenta miasta. Zespół działa na podstawie porozumień zawieranych między wójtem a podmiotami, o których mowa w art. 9a ust. 3 lub 5 ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie

Przepisy prawa regulujące zarówno przestępstwo przemocy jak i obowiązki służb Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie oraz 1.Kodeks karny 2.Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 września 2011 roku w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta” 3.Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego 4.Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego 5.ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2009 r., Nr 175, poz. 1362 z późn. zm.) 6.Rozporządzenie ministra zdrowia z 22 października 2010 r. w sprawie wzoru zaświadczenia lekarskiego o przyczynach i rodzaju uszkodzeń ciała związanych z użyciem przemocy w rodzinie (Dz.U. nr 201 poz. 1334). .

Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie stanowi, że osobie dotkniętej przemocą w rodzinie udziela się bezpłatnej pomocy, w szczególności w formie: poradnictwa medycznego, psychologicznego, prawnego, socjalnego, zawodowego i rodzinnego; interwencji kryzysowej i wsparcia; ochrony przed dalszym krzywdzeniem, przez uniemożliwienie osobom stosującym przemoc korzystania ze wspólnie zajmowanego z innymi członkami rodziny mieszkania oraz zakazanie kontaktowania się i zbliżania się do osoby pokrzywdzonej; zapewnienia osobie dotkniętej przemocą w rodzinie bezpiecznego schronienia w specjalistycznym ośrodku wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie; badania lekarskiego w celu ustalenia przyczyn i rodzaju uszkodzeń ciała związanych z użyciem przemocy w rodzinie oraz wydania zaświadczenia lekarskiego w tym przedmiocie; zapewnienia osobie dotkniętej przemocą w rodzinie, która nie ma tytułu prawnego do zajmowanego wspólnie ze sprawcą przemocy lokalu, pomocy w uzyskaniu mieszkania

ZADANIA SŁUŻB ZOBOWIĄZANYCH DO INTERDYSCYPLINARNEGO WSPÓŁDZIAŁANIA W PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE

OCHRONA ZDROWIA- wszczyna procedurę NK przez wypełnienie formularza A "Niebieska Karta lekarze mają obowiązek wypełniać bezpłatne zaświadczenia lekarskie dla ofiar przemocy w rodzinie. Jest to obowiązek lekarza, zatem niedopełnienie go może skutkować zarówno odpowiedzialnością dyscyplinarną, jak i odpowiedzialnością karną – za niedopełnienie obowiązku Jeżeli przedstawiciel ochrony zdrowia uzyska informację (albo podejrzenie), że osoba będąca u niego na konsultacji może być ofiarą przemocy w rodzinie, ma obowiązek wszcząć procedurę Niebieskiej Karty (dotyczy to zarówno osób dorosłych, jak i dzieci). Obowiązek zawiadomienia o przestępstwie ( Zgodnie z art. 304 § 2 kodeksu postępowania karnego instytucje państwowe i samorządowe, które w związku ze swą działalnością dowiedziały się o popełnieniu przestępstwa ściganego z urzędu, są obowiązane niezwłocznie zawiadomić o tym prokuratora lub Policję) Przedstawiciel służby zdrowia uczestniczy również w procedurze odebrania dziecka z rodziny na podstawie art. 12a ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie

Oświata -wszczyna procedurę NK przez wypełnienie formularza A "Niebieska Karta W ramach procedury NK - udzielenie kompleksowych informacji o: możliwościach uzyskania pomocy, w szczególności psychologicznej, prawnej, socjalnej i pedagogicznej, oraz wsparcia, w tym o instytucjach i podmiotach świadczących specjalistyczną pomoc na rzecz osób dotkniętych przemocą w rodzinie, możliwościach podjęcia dalszych działań mających na celu poprawę sytuacji osoby, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie; niezwłoczne zorganizowanie dostępu do pomocy medycznej, jeżeli wymaga tego stan zdrowia osoby, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie; prowadzenie rozmów z osobami, wobec których istnieje podejrzenie, że stosują przemoc w rodzinie, na temat konsekwencji stosowania przemocy w rodzinie oraz informuje te osoby o możliwościach podjęcia leczenia lub terapii i udziale w programach oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych dla osób stosujących przemoc w rodzinie (interwencja psychologiczno – pedagogiczna). diagnozowanie sytuacji i potrzeb osoby, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie, w tym w szczególności wobec dzieci; udzielanie kompleksowych informacji rodzicowi, opiekunowi prawnemu, faktycznemu lub osobie najbliższej o możliwościach pomocy psychologicznej, prawnej, socjalnej i pedagogicznej oraz wsparcia rodzinie, w tym o formach pomocy dzieciom świadczonych przez instytucje i podmioty w zakresie specjalistycznej pomocy na rzecz osób dotkniętych przemocą w rodzinie

Policja Policjant  podejmuje działania interwencyjne mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa osobie, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą Wszczyna procedurę NK przez wypełnienie formularza A "Niebieska Karta  W ramach procedury funkcjonariusz Policji: a) udziela osobie, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie, niezbędnej pomocy, w tym udziela pierwszej pomocy; b) organizuje niezwłocznie dostęp do pomocy medycznej, jeżeli wymaga tego stan zdrowia osoby, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie; c) podejmuje, w razie potrzeby, inne niezbędne czynności zapewniające ochronę życia, zdrowia i mienia osób, co do których istnieje podejrzenie, że są dotknięte przemocą w rodzinie, włącznie z zastosowaniem na podstawie odrębnych przepisów w stosunku do osoby, wobec której istnieje podejrzenie, że stosuje przemoc w rodzinie, środków przymusu bezpośredniego i zatrzymania;

Policja cd. d) przeprowadza z osobą, wobec której istnieje podejrzenie, że stosuje przemoc w rodzinie, rozmowę o odpowiedzialności karnej za znęcanie się fizyczne lub psychiczne nad osobą najbliższą lub inną oraz wzywa do zachowania zgodnego z prawem i zasadami współżycia społecznego; e) przeprowadza na miejscu zdarzenia, w przypadkach niecierpiących zwłoki, czynności procesowe w niezbędnym zakresie, w granicach koniecznych do zabezpieczenia śladów i dowodów przestępstwa; f) podejmuje działania mające na celu zapobieganie zagrożeniom mogącym występować w rodzinie, w szczególności składa systematyczne wizyty sprawdzające stan bezpieczeństwa osoby, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie, w zależności od potrzeb określonych przez zespół interdyscyplinarny lub grupę roboczą.

Pomoc społeczna-rola pracownika socjalnego w NK Wszczyna procedurę NK przez wypełnienie formularza A "Niebieska Karta  Podejmuje interwencje w środowisku wobec rodziny dotkniętej przemocą  diagnozuje sytuację i potrzeby osoby, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie; b) udziela kompleksowych informacji o: - możliwościach uzyskania pomocy, w szczególności psychologicznej, prawnej, socjalnej i pedagogicznej, oraz wsparcia, w tym o instytucjach i podmiotach świadczących specjalistyczną pomoc na rzecz osób dotkniętych przemocą w rodzinie - formach pomocy dzieciom doznającym przemocy w rodzinie oraz o instytucjach i podmiotach świadczących tę pomoc, - możliwościach podjęcia dalszych działań mających na celu poprawę sytuacji osoby, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie;

Pomoc społeczna cd. c) organizuje niezwłocznie dostęp do pomocy medycznej, jeżeli wymaga tego stan zdrowia osoby, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie; d) zapewnia osobie, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie, w zależności od potrzeb, schronienie w całodobowej placówce świadczącej pomoc, w tym w szczególności w specjalistycznym ośrodku wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie; e) może prowadzić rozmowy z osobami, wobec których istnieje podejrzenie, że stosują przemoc w rodzinie, na temat konsekwencji stosowania przemocy w rodzinie oraz informuje te osoby o możliwościach podjęcia leczenia lub terapii i udziale w programach oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych dla osób stosujących przemoc w rodzinie.

Rola pracownika socjalnego w ramach procedury interwencyjnego odebrania dziecka z rodziny W razie bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia dziecka w związku z przemocą w rodzinie pracownik socjalny wykonujący obowiązki służbowe ma prawo odebrać dziecko z rodziny i umieścić je u innej niezamieszkującej wspólnie osoby najbliższej, w rodzinie zastępczej lub w placówce opiekuńczo-wychowawczej. Decyzję pracownik socjalny podejmuje wspólnie z funkcjonariuszem Policji, a także z lekarzem, lub ratownikiem medycznym, lub pielęgniarką. Pracownik socjalny ma obowiązek niezwłocznego powiadomienia sądu opiekuńczego, nie później niż w ciągu 24 godzin, o odebraniu dziecka z rodziny i umieszczeniu go u niezamieszkującej wspólnie osoby najbliższej, w rodzinie zastępczej lub w placówce opiekuńczo-wychowawczej.

KURATORZY SĄDOWI zgodnie z § 20 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 26 lutego 2013 roku w sprawie sposobu wykonywania obowiązków i uprawnień przez kuratorów sądowych w sprawach karnych wykonawczych (Dz.U. poz. 335), w przypadku orzeczonego dozoru wobec sprawcy przemocy istnieje wręcz obowiązek kuratora zawodowego uczestniczenia w posiedzeniach zespołu i grupy. W przypadku kuratorów zawodowych w sprawach rodzinnych już takiego obowiązku nie ma. kurator posiada szerszą wiedzę na temat skazanego i równocześnie może wzmocnić poczucie bezpieczeństwa osoby pokrzywdzonej. Kurator sądowy może udzielać informacji zespołowi interdyscyplinarnemu o obowiązującym stanie prawnym w zakresie oddziaływania prawnego na osoby stosujące przemoc w rodzinie.

Stan obecny tj. 2018 rok: Brak w składzie ZI: -TRR - Przedstawiciela sądu-służby kuratorskiej -Prokuratury -Domu Dziecka Nowy Członek ZI od 2018r: Fundacja „Bądź Dobroczyńcą „

Wnioski po niemal 8 latach funkcjonowania Zespołu Interdyscyplinarnego i procedury Niebieska Karta ( prac grup roboczych)

Z poziomu systemu: Skutecznym sposobem przeciwdziałania przemocy w rodzinie jest: możliwość zgłoszenia na Policji lub w prokuraturze przypadków stosowania przemocy w rodzinie przez każdego obywatela -dostępność bezpłatnego poradnictwa psychologicznego dla rodzin w zakresie rozwiązywania konfliktów, które w nich się pojawiają - orzekanie dozoru kuratora sądowego dla osób stosujących przemoc w rodzinie -realizacja procedury „Niebieskie Karty”

-zaostrzenie przepisów karnych dla osób stosujących przemoc w rodzinie cd. skutecznym sposobem przeciwdziałania przemocy w rodzinie z punktu widzenia ofiary jest: -zaostrzenie przepisów karnych dla osób stosujących przemoc w rodzinie -kampanie społeczne i akcje informujące, jak zapobiegać przemocy w rodzinie i jak sobie radzić w przypadku jej wystąpienia - kara pozbawienia wolności dla osób stosujących przemoc w rodzinie

Bardzo ważne w przeciwdziałaniu przemocy jest: orzekanie dozoru kuratora sądowego dla osób stosujących przemoc w rodzinie – co oznacza zwiększenie możliwości oddziaływania na te osoby poprzez zastosowanie środków prawnych lub świadomość ryzyka zastosowania kolejnych, np. kary pozbawienia wolności w razie niewywiązywania się z nałożonych na sprawcę przemocy w rodzinie obowiązków. -w ramach obowiązków, które sprawca przemocy w rodzinie musi wykonać w okresie próby (np. przy warunkowym umorzeniu postępowania bądź warunkowym zawieszeniu wykonania kary) –kierowanie i podjęcie PKE i PPT sądowy nakaz powstrzymywania się od kontaktowania się z osobą pokrzywdzoną dla osób stosujących przemoc w rodzinie ( zakaz zbliżania się, nakaz opuszczenia lokalu)

Szczególnie nieskutecznymi sposobami przeciwdziałania przemocy w rodzinie okazują się – sądowne nakazywanie osobom stosującym przemoc w rodzinie i nadużywającym alkoholu do powstrzymywania się od nadużywania alkoholu -sądownie nałożony obowiązek przeproszenia osoby pokrzywdzonej dla osób stosujących przemoc w rodzinie -w ramach obowiązków, które sprawca przemocy w rodzinie musi wykonać w okresie próby (np. przy warunkowym umorzeniu postępowania bądź warunkowym zawieszeniu wykonania kary) oraz sądowy nakaz powstrzymywania się od kontaktowania się z osobą pokrzywdzoną dla osób stosujących przemoc w rodzinie

Z poziomu realizatorów NK : Najbardziej skutecznym sposobem przeciwdziałania przemocy w rodzinie jest: - dobra współpraca różnych instytucji w ramach grup roboczych a zwłaszcza kuratorów sądowych, Policji, pracowników socjalnych , ochrony zdrowia, placówek oświatowych, gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych oraz stowarzyszeń i fundacji (Członków ZI)– polegająca na rzetelnym wykonywaniu obowiązków służbowych w ramach własnych kompetencji, wymiana informacji, wspólne budowanie planu pomocy rodzinie, uzupełnianie się, pomaganie sobie wzajemnie i zastępowanie, wspomaganie pracownika socjalnego w prowadzeniu grup roboczych i dokumentowaniu posiedzeń.

Z poziomu przewodniczącej ZI praca w zespole to: dla wielu osób dodatkowa funkcja zawodowa, co bardzo utrudnia dopasowanie terminu posiedzeń zespołu, udział w posiedzeniach ZI traktują jako wymuszoną konieczność darmowa praca społeczna ( krzywdzące, zwłaszcza że inne służby otrzymują za swoją pracę wynagrodzenie) działalność w ZI bardzo dezorganizuje czas i obowiązki związane z pracą zawodową, w związku z ww aktywność niektórych członków ZI ogranicza się jedynie do przyjścia na posiedzenie zespołu; nic nie wnoszą do jego pracy.

Z perspektywy przewodniczącej ZI brakuje możliwości egzekwowania realizowanych zadań gdy przedstawiciele tych podmiotów podchodzą biernie do pracy w zespole, przy braku zaangażowania lub nawet akceptacji takiej postawy i poparcie swoich szefów. w takiej sytuacji nawet zmiana „martwej duszy" na innego przedstawiciela danej instytucji niewiele zmieni. W sytuacji gdy członkami ZI nie są osoby kierujące danymi podmiotami, ale ostatecznie zasiadają w zespole z polecenia swego szefa, niewiele można uzyskać, Nadal obserwuję słabą wiedzę zarówno wśród członków ZI jak i osoby decyzyjne - istnieje konieczność edukacji i podniesienie świadomości zwłaszcza osób decyzyjnych.

TRUDNOŚCI we współpracy ZESPOŁU INTERDYSCYPLINARNEGO w realizacji nałożonych na nie zadań (ZI oraz NK) -godzenie obowiązków i ograniczeń czasowych (spotkania wymagają pogodzenia obowiązków i ograniczeń czasowych wielu osób) -ograniczenia budżetowe - braki w zasobach po stronie instytucji zaangażowanych do pracy w zespole -brak instrumentów do egzekwowania podjętych wspólnie decyzji - utrudnienia biurokratyczne (nierówny podział obowiązków) - brak zaangażowania lub nierówne zaangażowanie członków w prace zespołu -brak możliwości skorzystania z superwizji -oraz brak profesjonalnego przygotowania członków do pracy w zespole, brak szkoleń - w składzie zespołu brakuje przedstawicieli niektórych instytucji

Trudności tkwiące w „systemie”: -Obciążenie biurokratyczne-nieadekwatne do wpływu na przebieg spraw Słabe zaangażowanie/udział ochrony zdrowia (niezwykle rzadko zakładają NK)-brak możliwości egzekwowania ? Duża fluktuacja kadr w policji (uciążliwe zastępstwa) Brak poczucia wspólnoty celu działań służb kuratorskich z pracą grup roboczych Odmowa udziału w procedurze osób stosujących przemoc – ale też osób doznających przemocy Nadmiernie rozbudowana procedura NK –słabe przygotowanie służb do realizacji procedury

Trudności wynikające ze stosunku Członków do ZI -słabe zaangażowanie Członków ZI w jakiekolwiek prace- -pozorowanie współpracy „odbywanie posiedzeń” Z powodu: -braku wynagrodzenia za dodatkową pracę niedoceniania przez pracodawców, i tzw. „ważnych osób” – decydentów, władz samorządowych. Braku zainteresowania zwierzchników problematyką przemocy oraz samym ZI –na co dzień ,lecz wyłącznie w związku z kontrolami, spektakularnymi zdarzeniami lub skargami

Nasze oczekiwania wobec wymiaru sprawiedliwości : częstsze stosowanie i egzekwowanie dostępnych środków prawnych oddziałujących na osoby stosujące przemoc w rodzinie, tj.; -zakaz zbliżania się do członków rodziny/ domowników, -nakaz opuszczenia lokalu mieszkalnego zajmowanego wspólnie z pokrzywdzonymi, -obowiązek uczestnictwa w programie oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych -nakaz poddania się leczeniu, np. odwykowemu. szczególnie ważne w związku z koniecznością stosunkowo szybkiego i konsekwentnego oddziaływania na sprawcę przemocy w rodzinie Egzekwowanie oddziaływań specjalistycznych :psychologiczno-terapeutycznych na sprawców przemocy w rodzinie.

Najważniejszymi korzyściami wynikającymi z pracy interdyscyplinarnej w procedurze NK są: integracja służb – zgranie się, wzajemne poznanie – także swoich kompetencji, wzajemne motywowanie do działania, wzajemne wsparcie profesjonalistów, wymiana - przepływ informacji, skoordynowane działania – dzięki czemu nie dublują się i nie wykluczają, a w efekcie - podniesiona skuteczność i efektywność działań lepsze wykorzystywanie zasobów lokalnych, a dzięki temu kompleksowa i spójna pomoc dla ofiar przemocy w rodzinie oraz oddziaływania kor-eduk. wobec sprawcy przemocy w rodzinie mające na celu ustanie przemocy w rodzinie.

Sukcesy ZI: -systematyczne spotkania Członków ZI- posiedzenia, zgodnie z przepisami, -blisko 100% frekwencja -opracowany i realizowany Miejski Program przeciwdziałania przemocy w rodzinie i ochrony ofiar przemocy w rodzinie, -terminowa sprawozdawczość -istnienie ZI

Interdyscyplinarność a współpraca Istniejące regulacje prawne porządkują wiele spraw, np. podział obowiązków na szczeblu wojewódzkim, powiatowym i gminnym, i pozwalają na tworzenie lokalnych systemów przeciwdziałania przemocy w rodzinie, uwzględniających specyfikę danego obszaru administracyjnego (istniejące zaplecze pomocowe, możliwości kadrowe i finansowe podmiotów). Skuteczność pracy zespołu interdyscyplinarnego i grup roboczych na rzecz rodzin doświadczających przemocy w rodzinie w niewielkim stopniu zależy od tego, czy są odpowiednie przepisy na wszystko- zależy po prostu od ludzi, którzy pomagają, od ich zaangażowania i postaw wobec przemocy w rodzinie.

Siła lokalnego partnerstwa system to nie przepisy, lecz ludzie, którzy je tworzą oraz ci, którzy je stosują. Dlatego w optyce zespołu interdyscyplinarnego oprócz rodzin doświadczających przemocy w rodzinie to właśnie profesjonaliści powinni być w centrum uwagi decydentów na poziomie gminy. Przy wykonywaniu trudnych i emocjonalnie obciążających zadań ważne jest ich wspieranie, utrzymanie wysokiego poziomu ich motywacji i zaangażowania oraz dobra organizacja pracy. Każdy realizator systemu powinien być również doceniony za swoją aktywność.

Dziękuję 