SYSTEM PRAWA.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Nauka o państwie i prawie II
Advertisements

Akt administracyjny.
STOSOWANIE I OBOWIĄZYWANIE PRAWA, WYKŁADNIA PRAWA, PAŃSTWO.
ZRÓDŁA PRAWA, STOSOWANIE I OBOWIĄZYWANIE PRAWA
PRAWNE FORMY DZIAŁANIA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ.
Charakterystyka władzy wykonawczej
Prawo finansów publicznych
„Zaniechanie prawodawcze” w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego dr Piotr Radziewicz Zakład Prawa Konstytucyjnego i Badań Europejskich INP PAN.
Uchylenie pośrednie rozporządzeń
WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH Dr hab. Mariusz Jagielski
Wstęp do prawoznawstwa
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Wiedza o państwie i prawie
Stosunki prawne.
Norma postępowania jako wyrażenie języka
Język prawny i język prawniczy
Zbieg przepisów i przestępstw
Pojęcie, rodzaje, relacja norma prawna – przepis prawny
System prawa.
CO TO TAKIEGO Statut?.
SWOBODA UMÓW SWOBODA UMÓW. 1) swoboda umów wiązana jest z pojęciem kompetencji: Z. Radwański: kompetencja do kształtowania przez podmioty wiążących je.
Wnioskowania prawnicze
PRAWO ADMINISTRACYJNE
M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Majątek publiczny. M AJĄTEK PUBLICZNY WEDŁUG KONCEPCJI PRZEDWOJENNYCH Majątek skarbowo-fiskalny – jest to zasób środków finansowych.
Prawo administracyjne – źródła prawa
Ustrój administracji publicznej
Teoria i filozofia prawa
ŹRÓDŁA PRAWA ADMINISTRACYJNEGO
Tworzenie prawa Prawoznawstwo.
System prawa System prawa – pojęcie.
 Art Jeżeli liczba zmian w ustawie jest znaczna lub gdy ustawa była wielokrotnie uprzednio nowelizowana i posługiwanie się tekstem ustawy może.
Przepisy prawne Pojęcie, rodzaje, relacja norma prawna – przepis prawny.
Pojęcie normy postępowania
Norma prawna a norma moralna. 1)Podstawa obowiązywania Normy prawne obowiązują ze względu na to, że zostały ustanowione. Podstawa ich obowiązywania jest.
Przepisy i System prawa
Wnioskowania prawnicze
Rodzaje przepisów prawnych:
Stosowanie prawa Prawoznawstwo.
W YKŁADNIA PRAWA PPPiP. K LARYFIKACYJNA KONCEPCJA WYKŁADNI Koncepcja, w której zakłada się, że wykładnia to ustalenie językowego znaczenia (sensu) przepisu.
S TOSOWANIE PRAWA. P OJĘCIE Stosowanie prawa jest terminem wieloznacznym. W podstawowym znaczeniu stosowanie prawa rozumiane jest jako proces ustalania.
NEOLIBERALNA FILOZOFIA PRAWA RONALDA DWORKINA Teoria i filozofia prawa.
Zasady stosowania prawa unijnego Jan Ludwik
Stosunki a sytuacje administracyjnoprawne
Podmioty prawa z uwzględnieniem spółek prawa handlowego
Akt administracyjny a akt normatywny na przykładzie administrowania lokalnych jednostek samorządu terytorialnego.
Wnioskowania prawnicze
Podstawy logiki praktycznej
Grupa 3,4 NSP Zajęcia nr 2 System źródeł prawa Grupa 3,4 NSP Zajęcia nr 2
Konstytucyjny system źródeł prawa
Sankcje wadliwych czynności prawnych
Tworzenie i stosowanie prawa
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
Norma postępowania jako wyrażenie języka
Akt administracyjny – pojęcie, sposoby klasyfikowania
Norma prawna a norma moralna
Wstęp do prawoznawstwa ćwiczenia 1
Wstęp do prawoznawstwa ćwiczenia 4
System prawa.
System prawa.
Reguły kolizyjne Kurs: Propedeutyka prawa
Podstawowe pojęcia prawa i prawoznawstwa wykład 2
System prawa.
Norma postępowania jako wyrażenie języka
Wnioskowania prawnicze
SWOBODA UMÓW.
Stosunki administracyjno- prawne
Powtórka przed kolokwium końcowym
System prawa System prawa – pojęcie.
NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz.
Zapis prezentacji:

SYSTEM PRAWA

Cechy systemu prawa 1. niesprzeczność – system jest niesprzeczny, gdy jego normy nie kolidują ze sobą 2. zupełność – system jest zupełny, gdy nie ma w nim luk

Typy kolizji między normami Kolizje o charakterze logicznym (analitycznym) - wynikają z samego sformułowania norm prawnych, dla ich stwierdzenia wystarczy analiza języka tekstów prawnych). W ich ramach wyróżniamy: sprzeczność i przeciwieństwo. Sprzeczność 1. jeden przepis czegoś zakazuje, drugi na to samo zezwala; 2. jeden przepis coś nakazuje, drugi przepis zakazuje; 3. jeden przepis coś nakazuje, a drugi stwierdza, że to samo nie jest nakazane. W przypadku dwóch norm sprzecznych logicznie tylko jednej z nich można przestrzegać.

Kolizje o charakterze logicznym (analitycznym) Przeciwieństwo – normy nakazują różne zachowania tym samym podmiotom w tych samych okolicznościach. Normy przeciwne nakazywać będą zachowania, których razem spełnić nie można, ale można zachować się w sposób trzeci.

Kolizje o charakterze prakseologicznym (praktycznym) W przypadku tych kolizji oceniamy skutki określonych regulacji prawnych. I Realizacja jednej normy doprowadzi do powstania sytuacji, która wyklucza przyczynowo realizację drugiej normy. Przykład: N1 nakazuje rodzicom dbać o fizyczny i duchowy rozwój dziecka; N2 pozbawia rodziców wpływu na proces wychowania dziecka, przyznając mu suwerenne prawo wyboru światopoglądu. II Realizacja obu norm prowadzi do sprzecznych celów, czyli zamierzone skutki obu regulacji wzajemnie się unicestwiają. Przykład: N1 nakazuje uznać trzeźwość za istotną wartość w procesie edukacyjnym; N2 zezwala na umieszczanie reklam piwa w pobliżu placówek oświatowo – wychowawczych.

Kolizje o charakterze prakseologicznym (praktycznym) Mogą być dwustronne i jednostronne. Niezgodność prakseologiczna dwustronna – jedna norma nakazuje osiągnąć stan rzeczy S, druga zlikwidować stan rzeczy S. Niezgodność prakseologiczna jednostronna – możliwe jest uniknięcie niezgodności pod warunkiem wykonania czynności nakazanych przez dwie normy we właściwej kolejności.

Kolizje o charakterze aksjologicznym Prawodawca wbrew postulatowi racjonalności nie jest konsekwentny w swoich preferencjach. W N1 preferuje wartość X przed Y, w N2 preferuje wartość Y przed X.

Likwidacja kolizji między normami 1. Uchylenie (derogacja) przez prawodawcę jednej z norm pozostających w kolizji. 2. Wykładnia (interpretacja). 3. Reguły kolizyjne.

Reguły kolizyjne Hierachiczna – Lex superior derogat legi inferiori Zakresowa– Lex specialis derogat legi generali Chronologiczna – Lex posterior derogat legi priori

Luki w systemie prawa Luka konstrukcyjna (rzeczywista) – czyli brak zupełności istniejącej regulacji prawnej. W jej ramach wyróżniamy: 1. swoistą lukę w prawie, czyli brak normy, która powinna zostać ustanowiona zgodnie z inną normą obowiązującą. Rozpoczęty proces legislacyjny nie został zakończony. Brak aktu normatywnego, który powinien zostać ustanowiony zgodnie z normą upoważniającą do jego wydania, np. RM nie korzysta z delegacji ustawowej. 2. lukę techniczną – proces legislacyjny został ukończony, ale regulacja danej kwestii jest nadal niekompletna, np. wydano przepisy, które tworzą jakąś instytucję bez określenia jej kompetencji lub trybu powoływania.

Luki w systemie prawa Luka aksjologiczna (pozorna) – określenie to wskazuje na relacje między prawem obowiązującym i pewnym idealnym, postulowanym systemem prawa. Luka aksjologiczna extra legem – postulat dotyczy uchwalenia określonych norm Luka aksjologiczna contra legem – postulat dotyczy uchylenia określonych norm, ponieważ luka polega na ich obowiązywaniu.

System prawny typ i system prawny konkretny System prawny typ – grupa systemów prawa obowiązująca w określonym miejscu i czasie dla których można znaleźć pewne cechy wspólne. System typ jest postacią uogólnienia właściwości posiadanych przez rzeczywiste porządki prawne (system prawa stanowionego i common law). System konkretny – obowiązuje na danym terytorium państwowym w określonym miejscu i czasie, charakteryzuje go zmienność norm oraz niezależność od doktryny. System ten uzależniony jest od charakteru państwa, przekształceń ustrojowych i napięć politycznych.