Status prawny pracowników administracji publicznej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WYPOWIADANIE UMÓW O PRACĘ PRZYGOTOWAŁ: DANIEL BADAN
Advertisements

Przekazywanie szkół i placówek
Odbywanie stażu przez nauczyciela zatrudnionego w kilku szkołach.
Rozwiązanie umowy o pracę za wypowiedzeniem
Likwidacja szkoły a obowiązek wypłacania odpraw
Sporządzanie świadectwa pracy.
Ustrój sądownictwa w państwach skandynawskich
Wynagrodzenie 1. Ustawa o pracownikach samorządowych z dnia 22 marca 1990 r. Dz. U ze zm. 2. Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie zasad.
FUNKCJONOWANIE 2011 – ROZLICZANIE maj 2011 r.. Wykorzystanie środków PROW Świętokrzyskie.
Tryb i zasady przechodzenia pracowników wojska z jednostek wojskowych do tworzonych Wojskowych Oddziałów Gospodarczych Department Spraw Socjalnych.
Zmiany organizacyjne w szkole lub placówce oświatowej i ich wpływ na sytuację zatrudnionych nauczycieli.
Pracownicze dane osobowe
Postępowanie zabezpieczające Materiały pomocnicze Prawo egzekucyjne
mgr Małgorzata Grześków
Rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia
Czy to jest możliwe? Art. 56. § 1. Jeżeli między małżonkami nastąpił zupełny i trwały rozkład pożycia, każdy z małżonków może żądać, ażeby sąd rozwiązał.
Wypowiedzenie zmieniające
Rozwiązanie stosunku pracy bez wypowiedzenia
Ustrój samorządu terytorialnego
Być może wkrótce….  Zmiany w zakresie regulowanym do tej pory przez art. 25 z ind. 1 k.p.
Zmiana imienia i nazwiska
Mgr Sabina Wencel WSP gr.4
OKRES WYPOWIEDZENIA DR JACEK BOROWICZ.
UMOWY O PRACĘ – ZMIANY.
Reglamentacja procesu budowy
Obowiązki pracodawcy i pracownika wynikające ze stosunku pracy
O zatrudnianiu pracowników tymczasowych
Badania lekarskie pracowników
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
U RLOP WYPOCZYNKOWY CZ. 2 Małgorzata Grześków. URLOP PROPORCJONALNY ZASADA Pracownik nabywa prawo do urlopu wypoczynkowego w pełnym wymiarze określonym.
Prawo Pracy II Wykład SSA(3)III Dr Jacek Borowicz.
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz. Art. 9. § 1. K.P.
Prawo pracy – ćwiczenia (V) mgr Ilona Szwedziak – Bork WZ UW.
Prawo pracy – ćwiczenia (III) mgr Ilona Szwedziak – Bork WZ UW.
WYBRANE ZAGADNIENIA MATERIALNEGO I PROCESOWEGO PRAWA PRACY
Pracownicze dane osobowe
Zwolnienia grupowe.
Wypowiedzenie warunków pracy i płacy
Kuratorium Oświaty w Opolu.
Ruch kadrowy w szkołach w okresie reformy oświaty
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
mgr Małgorzata Grześków
Prawo pracy – ćwiczenia (VI)
WYBRANE ZAGADNIENIA MATERIALNEGO I PROCESOWEGO PRAWA PRACY
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Umowa o pracę - zmiany w kodeksie pracy
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Dostęp do informacji niejawnych
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Zajęcia niedopuszczalne oraz konflikt interesów
CZAS PRACY NAUCZYCIELA GODZINY PONADWYMIAROWE
Prawo pracy.
- na podstawie materiałów przygotowanych przez Ministerstwo
Ubezpieczenie wypadkowe
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Podstawy prawa pracy Zajęcia nr 5.
Podstawy prawa pracy Zajęcia nr 1.
Zmiana wierzyciela i dłużnika
Podstawy prawa pracy i Zabezpieczenia społecznego
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Podstawy prawa pracy i Zabezpieczenia społecznego
Ustawa z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (tzw. zwolnienia.
Podstawy prawa pracy i Zabezpieczenia społecznego
Obywatel w gospodarce rynkowej Prawa pracodawcy i pracownika Formy zatrudnienia Dokumenty aplikacyjne.
Prawo pracy.
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
przygotowała mgr Beata Spruch
Wyniki kontroli Warszawa, czerwiec 2019 r..
Zapis prezentacji:

Status prawny pracowników administracji publicznej Dr Dominika Cendrowicz Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytet Wrocławski

Zmiany treści stosunku pracy pracowników samorządowych Art. 21 u.p.s. Jeżeli wymagają tego potrzeby jednostki, pracownikowi samorządowemu można powierzyć, na okres do 3 miesięcy w roku kalendarzowym, wykonywanie innej pracy niż określona w umowie o pracę, zgodnej z jego kwalifikacjami. W okresie tym przysługuje pracownikowi wynagrodzenie stosowne do wykonywanej pracy, lecz nie niższe od dotychczasowego.

Warunki: Powierzenie pracownikowi samorządowemu innej pracy, nieprzewidzianej w umowie o pracę, ma charakter czasowy - nie może ono trwać dłużej niż 3 m-ce w roku kalendarzowym: okres wykonywania pracy na innym stanowisko może jednak trwać nieprzerwanie przez 6 m-cy (3 ostatnie m-ce jednego roku i 3 pierwsze roku kolejnego); warunkiem czasowego powierzenia pracy innej niż określona w umowie o pracę jest to, aby pracownik posiadał kwalifikacje do jej wykonywania; w okresie pracy na nowym stanowisku pracownikowi przysługuje wynagrodzenie stosowne do wykonywanej pracy, lecz nie niższe od dotychczasowego.

Art. 22 u.p.s. Pracownika samorządowego zatrudnionego na stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym, można na jego wniosek lub za jego zgodą przenieść do pracy w innej jednostce, o której mowa w art. 2, w tej samej lub innej miejscowości, w każdym czasie, jeżeli nie narusza to ważnego interesu jednostki, która dotychczas zatrudniała pracownika samorządowego, oraz przemawiają za tym ważne potrzeby po stronie jednostki przejmującej. Przeniesienia dokonuje się w drodze porozumienia pracodawców. W przypadku przeniesienia pracownika samorządowego zatrudnionego na stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym, do innej jednostki jego akta osobowe wraz z pozostałą dokumentacją w sprawach związanych ze stosunkiem pracy przekazuje się do jednostki, w której pracownik ma być zatrudniony.

Warunki: Pracownik samorządy zatrudniony na stanowisku urzędniczym, w tym na stanowisku kierowniczym. Wniosek pracownika lub za jego zgodą. Przeniesienie ma miejsce do innej jednostki, o której mowa w art. 2 u.p.s., znajdującej się w tej samej lub innej miejscowości. Przeniesienie: może nastąpić w każdym czasie, jeżeli: nie narusza to ważnego interesu jednostki, która dotychczas zatrudniała pracownika samorządowego, oraz przemawiają za tym ważne potrzeby po stronie jednostki przejmującej. dokonuje się go w drodze porozumienia pracodawców.

Przeniesienie na wniosek pracownika: wniosek powinien zostać złożony na piśmie i określać, do której jednostki ma nastąpić przeniesienie; należy się upewnić czy przeniesienie to nie narusza ważnego interesu jednostki, która dotychczas pracownika zatrudniała. jeśli wniosek został złożony a przeniesienie nie narusza interesu jednostki pracodawca może wyrazić zgodę na przeniesienie, ale nie ma obowiązku wyrażenia tej zgody.

Przeniesienie pracownika samorządowego do pracy w innej jednostce na jej wniosek: jeśli w jednostce JST występują ważne potrzeby przejęcia pracownika zatrudnionego w innej jednostce, może ona wystąpić z inicjatywą przejęcia takiego pracownika; w tym celu składa pisemny wniosek do dotychczasowego pracodawcy tego pracownika o przejęcie go w drodze porozumienia pracodawców; jednostka dotychczas zatrudniająca pracownika może wyrazić zgodę, gdy przeniesienie nie narusza jej ważnego interesu, ale nie ma obowiązku wyrażenia zgody – wtedy nie prowadzi dalszego postępowania w tym kierunku; pracodawca powinien jednak – choć nie ma takiego obowiązku – poinformować pracownika o wpłynięciu wniosku o przeniesienie.

Porozumienie pracodawców o przeniesieniu pracownika: Treść porozumienia pracodawca dotychczasowy oraz pracodawca przejmujący uzgadniają drodze negocjacji: przedmiotem negocjacji może być termin przeniesienia pracownika. w razie potrzeby można włączyć do negocjacji zainteresowanego pracownika, szczególnie gdy konieczne okaże się zmodyfikowania warunków jego zatrudnienia w przejmującej jednostce.

Porozumienie powinno zawierać: oświadczenia pracodawców wyrażające zgodę na przeniesienie pracownika, termin przeniesienia oraz stanowisko, na którym pracownik będzie zatrudniony w jednostce przejmującej. jeżeli pozostałe warunki zatrudnienia przenoszonego pracownika nie ulegają zmianie, warto to zaznaczyć w treści porozumienia. Porozumienie zostaje zawarte w formie pisemnej.

Przekazanie dokumentacji W przypadku przeniesienia pracownika samorządowego do innej jednostki, jego akta osobowe wraz dokumentacją pracowniczą przekazuje się do jednostki, w której pracownik ma być zatrudniony. Skutki prawne przeniesienia pracownika Przeniesienie pracownika nie powoduje rozwiązania stosunku pracy, przez co dotychczasowy pracodawca nie wystawia świadectwa pracy temu pracownikowi.

Art. 23 u.p.s. 1. W przypadku reorganizacji jednostki pracownika samorządowego zatrudnionego na stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym, można przenieść na inne stanowisko odpowiadające jego kwalifikacjom, jeżeli ze względu na likwidację zajmowanego przez niego stanowiska nie jest możliwe dalsze jego zatrudnienie na tym stanowisku. 2. Pracownik, o którym mowa w ust. 1, zachowuje prawo do dotychczasowego wynagrodzenia, jeżeli jest ono wyższe od wynagrodzenia przysługującego na nowym stanowisku przez okres 6 m-cy następujących po miesiącu, w którym pracownik został przeniesiony na nowe stanowisko.

Warunki: pracodawca samorządowy nie ma obowiązku przeniesienia pracownika na inne stanowisko - „można przenieść”; pracownik: nie może żądać zmiany stanowiska pracy, nie może zasłaniać się zarzutem braku przeniesienia w procesie wytoczonym pracodawcy z powodu rozwiązania stosunku pracy - sąd nie będzie badał możliwości przeniesienia na inne stanowisko w procesie o przywrócenie do pracy lub o odszkodowanie z tytułu bezprawnego lub nieuzasadnionego wypowiedzenia stosunku pracy.

Dziękuję za uwagę!