Pomniki i pamięć Jest dyskretny i łatwo go przeoczyć, ale pomnik prosi nas o refleksję nad historią i nad nami samymi.
Kilka ogólnonarodowych lub lokalnych pomników – czy je widzieliście? Prowadzący zajęcia umieszcza poniżej kilka slajdów zawierających lokalne lub ogólnonarodowe pomniki i pyta uczestników, czy są im one znane Kilka ogólnonarodowych lub lokalnych pomników – czy je widzieliście? TUTAJ OBRAZY
Pamięć o konfliktach i wojnie Co wydarzyło się podczas konfliktu? Jakie mogły być przyczyny konfliktu? Jakie były konsekwencje konfliktu? Kim były ofiary? Kim byli prześladowcy? W jaki sposób możemy najlepiej uczcić pamięć tamtych wydarzeń?
Kto bierze udział w uroczystościach upamiętniających wydarzenia historyczne? Aktywiści i edukatorzy Władze Ofiary i ocaleli (cywile) Weterani (żołnierze) Artyści
Pamięć o konflikcie i wojnie Pomniki, rzeźby, cmentarze, budynki (oficjalne) miejsca pamięci… Pamięć o konflikcie i wojnie Podręczniki do historii, media Miejsca pamięci Muzea, (nieoficjalne) miejsca pamięci, nazwy ulic Film, literature, Arts Ceremonies, Remembrance days, Streetnames
Decyzje, które należy podjąć wznosząc pomnik Kogo należy włączyć w proces tworzenia pomnika? Kogo zamierzamy upamiętnić? Jaką chcemy przekazać myśli? Gdzie zamierzamy czcić pamięć dawnych wydarzeń? Jaki wybierzmy projekt? W jaki sposób poinformujemy o tym innych? Jak duży powinien być pomnik?
Kogo upamiętniamy? Ofiary/Ocalałych Żołnierzy Ratowników/pomocników Miejsca, przedmioty… Zbrodnie, jakich dopuścili się wrogowie czy zbrodnie, jakich dopuściły się nasze własne siły zbrojne A co ze zróżnicowaniem płciowym (kobiety równie często jak mężczyzn)?
Jaką przekażemy informację? Podtrzymywanie pamięci! Pamięć i uznanie Cierpienia ofiar konfliktów zbrojnych Uhonorowanie i żałoba Wina sprawców prześladowań Prowokacja i obwinianie Wybiórcza pamięć i zapomnienie Gloryfikacja i wyparcie Nigdy więcej! Edukacja, kształtowanie światopoglądu, ostrzeżenie
Gdzie będziemy upamiętniać? Jak będzie to wyglądało? Projekt Abstrakcyjny vs. dosłowny Lokalizacja Autentyczna vs. symboliczna Proces Głos większości czy głos mniejszości Podejście Polityczne vs. edukacyjne