Pomniki i pamięć Jest dyskretny i łatwo go przeoczyć, ale pomnik prosi nas o refleksję nad historią i nad nami samymi.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KOGO NIE MA W MEDIACH TEGO NIE MA WCALE.
Advertisements

Spacerkiem po Dajtkach
Miejsca Pamięci w Radziłowie
„Tu, gdzie nasz dom…” Zespół Szkół nr 6 - Żory „Ślady przeszłości”
Lekcja… Niczego sobie
Niesienie pomocy osobom uwikłanym w przemoc domową Centrum Ochrony Dziecka i Rodziny PSPiA KLANZA Oddział Białostocki.
Frida Kahlo ( ) żyła 47 lat.
Dla tych co umierali i cierpieli za Ojczyznę w XX wieku
KOBIETA AKTYWNA to KOBIETA SKUTECZNA
Katyń… ocalić od zapomnienia
Trzy drzewa.
Inicjatywa Złoczew Głosuje Jest to inicjatywa społeczna koordynowana przez Urząd Miejski w Złoczewie. Pomysłodawcą projektu i autorem prezentacji jest.
Warsztaty tematyczne dla grupy religioznawców, realizującej projekt edukacyjny Śladami Żydów na Górnym Śląsku.- IX 2007 Katowice W ramach XIV Europejskich.
Święto Niepodległości-11 listopada
ODNOWA WSI W KADŁUBIE Rozbudowa i zmiana konstrukcji dachu Domu Strażaka Prace objęły : Rok 2003 zmianę konstrukcji dachu oraz wymianę pokrycia generalny.
Magdalena Florek Warszawa
Strategie pracy psychologicznej z osobą doznającą przemocy domowej
Podgórki Tynieckie -Miejsce Mojego Zamieszkania
Obchody 70. rocznicy wybuchu II Wojny Światowej i napaści sowietów na Polskę w Szkole Podstawowej nr 16 im. Tadeusza Kościuszki w Białymstoku.
Przemoc w szkole ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH
Mur Berliński Patrycja Mosur.
Pragnę się odnieść w prezentacji nie tyle do wydarzeń sensu stricte historycznych, co społeczno – gospodarczych. Społeczność Daleszyc i okolic często.
Autorzy:Ania Szczubełek Kasia Sul
PROJEKT MŁODY OBYWATEL - BADANIE ZASOBÓW MIASTA Autorzy: Kamila Pazura Beata Boczkowska Michał Tomaszewski.
DYSKRYMINACJA – FORMA ANTYDEMOKRATYCZNYCH ZACHOWAŃ
„Nie tylko wybory-jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?”
Ankieta nt. wolontariatu
Polacy o Powstaniu Warszawskim
SZKOLNE KOŁO MUZEALNE 2013/2014. Historyczne koło - co to i dla kogo? Zajęcia historyczne, są dla wszystkich chętnych uczniów klas szóstych. Uczniowie.
Westerplatte.
Chronimy pamięć, kształtujemy przyszłość Centrum Edukacyjne Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN.
o potencjalnym konflikcie zbrojnym.
Bóg – Honor – Ojczyzna - Pamięć
Po debacie …. Czego dowiedziałeś się dzięki debacie?  Jak ważne jest uczestnictwo w wyborach  Jeśli większość z nas by głosowała mogłoby to znacznie.
Największe konflikty zbrojne. Kto i Dlaczego walczy
Gliwice Nasze piękne miasto.
SZKOŁA DEMOKRACJI.
Cele projektu chęć poznania dziejów naszych przodków zdobycie wiedzy na temat historii naszej gminy poznanie różnych metod badawczych w pracy historyka.
Pomniki w Centrum Rzeszowa.
STUDENCKICH SŁÓW KILKA O NAUCZANIU W JĘZYKACH OBCYCH Walery Stasiak Zarząd Samorządu Studentów Uniwersytetu Warszawskiego.
Akademia z okazji Dnia Patrona. Wstęp : Dnia 21 grudnia 2009 r. w auli szkolnej odbył się apel z okazji Dnia Patrona naszej szkoły – Powstańców Wielkopolskich.
Współczesne problemy ochrony dziedzictwa kulturowego w planowaniu przestrzennym dr Monika Drela.
STUDENCKICH SŁÓW KILKA O NAUCZANIU W JĘZYKACH OBCYCH Walery Stasiak Zarząd Samorządu Studentów Uniwersytetu Warszawskiego Kształcenie w językach obcych.
PREZENTACJA DO WNIOSKU O PRZYZNANIE NAGRODY „MARKA – ŚLĄSKIE” W KATEGORII DZIEDZICTWO KULTUROWE REGIONU.
„Egzekucja 100 Polaków”.
„Tadeusz Kościuszko w świecie”
96. ROCZNICA ODZYSKANIA NIEPODLEGŁOŚCI PRZEZ POLSKĘ
KONFLIKTY I KONTROWERSJE – obszary podziału we współczesnych społeczeństwach oraz sposoby ich prezentacji w lokalnej/małej kinematografii. Siódma Międzynarodowa.
„Migracje w naszym obszarze- przeszłość i teraźniejszość” Migracje mniejszości Żydowskiej na teren Łodzi Agata Szafrańska.
Warszawa.  Jest najstarszą dzielnicą stolicy.  Powstało pod koniec XIII wieku.  Leży na skarpie tuż nad Wisłą.  Jest wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa.
Ślady II wojny światowej w Gminie Łaszczów
„Ocalić od zapomnienia…” *** Miejsca Pamięci w Inowrocławiu.
Miejsca pamięci narodowej w mojej gminie i powiecie
Edukacja dla bezpieczeństwa Aleksandra Czakon. Nagłe, niespodziewane zdarzenie, którego konsekwencjami są poszkodowani ludzie i/lub straty materialne.
XLIV Liceum Ogólnokształcące Ł ód ź. Weź ster w swoje ręce! Posiadamy ofertę dostosowaną do uczniów o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych. Podczas.
NIEZŁOMNY PUSZCZYK Rys biograficzny por. Wacława Grabowskiego.
PAMIĘĆ W KAMIENIU WYKUTA Praca konkursowa w ramach projektu edukacyjnego „Póki nie jest za późno”
WYNIKI ANKIETY. CO TO JEST PATRIOTYZM? KTO TO JEST PATRIOTA?
 Czy zastanawialiście się kiedyś kim jest osoba/osoby, których imieniem i nazwiskiem nazwana jest ulica, na której mieszkamy, przy której znajduje się.
Bezpieczni w sieci CYBERPRZEMOC
13 GRUDNIA rocznica stanu wojennego Szczecinie
WARSZAWA MOJE MIASTO.
Ocalić od zapomnienia Zbrodnia Katyńska.
MAŁOPOLSKA – MOJE MIEJSCE NA ZIEMI, MOJA MAŁA OJCZYZNA
„TYM, CO ZA OJCZYZNĘ…” – OBCHODY ŚWIĘTA NIEPODLEGŁOŚCI
Wycieczka do Warszawy - miejsca które zwiedziłem
Relacja zdjęciowa z podsumowania działań projektowych w ramach programu „O Niepodległej” 22 maja 2018 r.
lat od odzyskania przez Polskę Niepodległości
Opracował: Filip Kałuziński kl. I Korekta: Ewa Knyspel
Zapis prezentacji:

Pomniki i pamięć Jest dyskretny i łatwo go przeoczyć, ale pomnik prosi nas o refleksję nad historią i nad nami samymi.

Kilka ogólnonarodowych lub lokalnych pomników – czy je widzieliście? Prowadzący zajęcia umieszcza poniżej kilka slajdów zawierających lokalne lub ogólnonarodowe pomniki i pyta uczestników, czy są im one znane Kilka ogólnonarodowych lub lokalnych pomników – czy je widzieliście? TUTAJ OBRAZY

Pamięć o konfliktach i wojnie Co wydarzyło się podczas konfliktu? Jakie mogły być przyczyny konfliktu? Jakie były konsekwencje konfliktu? Kim były ofiary? Kim byli prześladowcy? W jaki sposób możemy najlepiej uczcić pamięć tamtych wydarzeń?

Kto bierze udział w uroczystościach upamiętniających wydarzenia historyczne? Aktywiści i edukatorzy Władze Ofiary i ocaleli (cywile) Weterani (żołnierze) Artyści

Pamięć o konflikcie i wojnie Pomniki, rzeźby, cmentarze, budynki (oficjalne) miejsca pamięci… Pamięć o konflikcie i wojnie Podręczniki do historii, media Miejsca pamięci Muzea, (nieoficjalne) miejsca pamięci, nazwy ulic Film, literature, Arts Ceremonies, Remembrance days, Streetnames

Decyzje, które należy podjąć wznosząc pomnik Kogo należy włączyć w proces tworzenia pomnika? Kogo zamierzamy upamiętnić? Jaką chcemy przekazać myśli? Gdzie zamierzamy czcić pamięć dawnych wydarzeń? Jaki wybierzmy projekt? W jaki sposób poinformujemy o tym innych? Jak duży powinien być pomnik?

Kogo upamiętniamy? Ofiary/Ocalałych Żołnierzy Ratowników/pomocników Miejsca, przedmioty… Zbrodnie, jakich dopuścili się wrogowie czy zbrodnie, jakich dopuściły się nasze własne siły zbrojne A co ze zróżnicowaniem płciowym (kobiety równie często jak mężczyzn)?

Jaką przekażemy informację? Podtrzymywanie pamięci! Pamięć i uznanie Cierpienia ofiar konfliktów zbrojnych Uhonorowanie i żałoba Wina sprawców prześladowań Prowokacja i obwinianie Wybiórcza pamięć i zapomnienie Gloryfikacja i wyparcie Nigdy więcej! Edukacja, kształtowanie światopoglądu, ostrzeżenie

Gdzie będziemy upamiętniać? Jak będzie to wyglądało? Projekt Abstrakcyjny vs. dosłowny Lokalizacja Autentyczna vs. symboliczna Proces Głos większości czy głos mniejszości Podejście Polityczne vs. edukacyjne