Upowszechnianie informacji i jej użytkownicy

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Realizacja wspólnych przedsięwzięć Lasów Państwowych i samorządów współfinansowanych ze środków zewnętrznych w perspektywie kwiecień 2015.
Advertisements

Nauczanie na odległość Dr inż. Marlena Plebańska.
Rozwój informatyzacji Rozwój informatyzacji - cele i wyzwania Agnieszka Konkel Konferencja: bezpieczeństwo teleinformatyczne państwa,
Polish Information and Foreign Investment Agency PL Warsaw, 12 Bagatela Street, phone: (+48 22) , fax: (+48 22) ;
„e-Gdańsk – europejska metropolia on-line” Projekt Współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Znaczenie instytucji w procesie rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich.
Instytucjonalne uwarunkowania realizacji koncepcji CSR w obszarze merchandisingu – zarys problemu Dr Jarosław Plichta Katedra Handlu i Instytucji Rynkowych.
AS-QUAL Szkolenia Doradztwo Audity Usprawnienia zarządzania organizacjami (normy zarzadzania) Grażyna.
Międzynarodowa konferencja naukowo-dydaktyczna Zrównoważony rozwój, zrównoważone społeczeństwo. Wyzwania edukacyjne Sustainable development, sustainable.
Naukowe Koło Marketingu MERITUM. Kontekst projektu  Nowoczesny i sprawnie funkcjonujący system IT ma istotny wpływ na poprawę konkurencyjności turystyki;
Miasta i gminy przyjazne starzeniu Paweł Kubicki, Instytut Gospodarstwa Społecznego SGH 1.
Janusz Witkowski GŁÓWNY URZĄD STATYSTYCZNY Gdynia, marca 2016 roku Rola statystyki publicznej w społeczeństwie 1 Ogólnopolska konferencja naukowa.
Audyt rachunkowości w jsfp (podsumowanie) oraz audyt projektów UE Ministerstwo Finansów 25 czerwca 2015 r. 1.
Współpraca z beneficjentami, przepływ informacji w ramach projektu Grzegorz Gołda WST PWT PL-SK.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Rok Samorządności plany Ministerstwa Spraw Zagranicznych
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego, dnia 22 lutego 2012.
Źródła informacji. Społeczeństwo informacyjne społeczeństwo charakteryzujące się przygotowaniem i zdolnością do użytkowania systemów informatycznych,
III SESJA ZIMOWEJ SZKOŁY LEŚNEJ PRZY IBL „Strategia rozwoju lasów i leśnictwa w Polsce do roku 2030” Leśne Centrum Informacji - transfer wiedzy o środowisku.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
Jak realizować wzorcową rolę instytucji publicznych w zakresie efektywności energetycznej Perspektywa biznesu Menedżer ds. Norm i Standardów ROCKWOOL Polska.
Przyszłość bibliotek cyfrowych Możliwe scenariusze Remigiusz Lis Biblioteka Śląska- Śląska Biblioteka Cyfrowa.
Konferencja Społeczeństwo Informacyjne Warmii i Mazur - kierunki rozwoju infrastruktury i e-usług w ramach Programów Operacyjnych współfinansowanych.
Andrzej Feterowski Dyrektor Wydziału Informatyki Urząd Miasta Szczecin BEZPIECZNI RAZEM, czyli zachodniopomorski portal o bezpieczeństwie.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Marek Kozłowski Przyszłość PBN. Wprowadzenie Usługi Web Servicowe – Własne – Integracja z Thomson Reuters Nadawanie ról w pełni automatycznie (brak papieru)
Współczesna środowiskowa praca socjalna na przykładzie organizowania społeczności lokalnych Zabrze, 15 czerwca 2016 rok.
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
EContentplus – szansa dla archiwów, muzeów i bibliotek Anna Bramska Krajowy Punkt Kontaktowy eContentplus Chalin, 5 września 2006.
Wprowadzenie do baz danych. Terminologia Specyfika baz danych (1) 1.Trwałość danych –Długi czas życia – kilka, kilkadziesiąt, kilkaset lat –Niezależność.
Moduł SDI – zasilanie węzłów IIP oraz wykorzystanie danych. Wprowadzenie. Szkolenie przeprowadzone w ramach projektu „TERYT 3 – Rozbudowa systemów do prowadzenia.
PRZEDSTAWIA. ZNAK JAKOŚCI KIDZONE PREZENTACJA PROJEKTU Stawiamy na jako ść ! Promujemy najlepszych! W ramach KidZone- Strefy Szcz ęś liwych Dzieci funkcjonuje.
System operacyjny Renata P. System operacyjny - jest to zbiór nadrzędnych i niezbędnych programów umożliwiających pracę na komputerze. Jest on pośrednikiem.
Zarządzanie przez Internet. Klasyczne funkcje zarządza to: planowanie, organizowanie, decydowanie, motywowanie i kontrolowanie. Dzięki rozwojowi techniki.
Ustawa o nieodpłatnej pomocy prawnej oraz edukacji prawnej
Polityka Unii Europejskiej w zakresie badań i rozwoju
Współpraca organizacji strzeleckich w Polsce
Koncepcja „generacji” praw człowieka
ZARZĄDZANIE MUNICYPALNE
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
Poradnik: Dolnośląska Biblioteka Cyfrowa - Jak szukać literatury na wybrany temat w Bibliotece i Centrum Informacji Naukowej PMWSZ w Opolu.
ORGANIZACJA.
Zasady archiwizacji dokumentów
Full Text Finder Przegląd Publication Finder
Koncepcja tworzenia Programu Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego
Moje szczęście.
Wzmacnianie potencjału rozwoju w wymiarze lokalnym i regionalnym
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Henryka Sienkiewicza
Współczesne kierunki polityki społecznej
- Krajowe Repozytorium Obiektów Nauki i Kultury
Społeczna odpowiedzialność uczelni
PROGRAMY DO KONTROLI RODZICIELSKIEJ
Git - system kontroli wersji
Trzy wyzwania medycyny personalizowanej - perspektywa pacjentów:
Możliwości rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw
Spotkanie informacyjne projektu Podniesienie kompetencji kadry dydaktycznej UMK Zadanie 4 (IINiB)
Programy do zarządzania kancelarią prawną
Portale Korporacyjne (Enterprise Portals)
ROLA DYSTRYBUTORA W PROCESIE DOSTARCZANIA INFORMACJI MEDYCZNEJ
P o l i t e c h n i k a K r a k o w s k a Biblioteka Główna / OIN
Rozwój współpracy pomiędzy sektorem badawczo-naukowym a biznesem na przykładzie Projektu: GUM
Microsoft Office Project 2003 Professional
KOMUNIKACJA KORPORACYJNA I PUBLIC RELATIONS
Czym powinien charakteryzować się innowacyjny projekt?
Ustawa o nieodpłatnej pomocy prawnej oraz edukacji prawnej
Ustawa o nieodpłatnej pomocy prawnej oraz edukacji prawnej
Współczesne kierunki polityki społecznej
Nasza działalność KLAVO to firma zajmująca się dostarczaniem usług dla instytucji kultury. Chcemy, aby zwiększały one jakość obsługi zwiedzających. Celem.
Kompetencje informatyczne – III etap edukacyjny
Zapis prezentacji:

Upowszechnianie informacji i jej użytkownicy dr Sabina Cisek Instytut Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa Uniwersytet Jagielloński 2019-01-17

Treści merytoryczne przedmiotu 2007/2008 Informacyjna funkcja bibliotek współczesnych. Problemy dostępu do informacji. Użytkownicy informacji jako przedmiot dociekań informatologii: dzieje zagadnienia, paradygmaty, kontrowersje, związki z innymi obszarami badawczymi nauki o informacji, obecny stan badań i perspektywy. Wpływ kognitywizmu na badania użytkowników. Podstawowe pojęcia i zagadnienia: użytkownik informacji, kategorie użytkowników informacji, ELIS – everyday life information seeking, Information Literacy, interakcja, interfejs, modelowanie użytkownika informacji, motywacja, potrzeba informacyjna, reprezentacja, sytuacja problemowa, wyszukiwanie – modele wyszukiwania informacji, zachowanie informacyjne – information behavior i inne. Użytkownicy informacji w Internecie – badanie, problemy, specyfika. Open Access. Web 2.0. Metody badań użytkowników informacji. Metody tworzenia modelu użytkownika. Współczesne postawy i propozycje metodologiczne. Zachowania i techniki profesjonalne sprzyjające zaspokojeniu potrzeb informacyjnych. 2019-01-17

Kontekst – społeczeństwo wiedzy i funkcje bibliotek: definicje Społeczeństwo informacyjne – społeczeństwo wiedzy – Dane – informacja – wiedza – mądrość Społeczeństwo informacyjne jest to: „Społeczeństwo, w którym informacja jest intensywnie wykorzystywana w życiu ekonomicznym, społecznym, kulturalnym i politycznym; (...) społeczeństwo, które posiada bogate środki komunikacji i przetwarzania informacji, będące podstawą tworzenia większości dochodu narodowego oraz zapewniające źródło utrzymania większości ludzi” Długosz, Joanna, (2003) [dok. elektr.]. Społeczeństwo informacyjne a wykluczeni. Biuletyn EBIB nr 7 (47). Dostęp: http://ebib.oss.wroc.pl/2003/47/dlugosz.php Społeczeństwo obywatelskie Cisek, Sabina (2005) [dok. elektr.]. Funkcje i role bibliotek naukowych i publicznych w społeczeństwie wiedzy. Dostęp: http://www.cbr.edu.pl/konf2005mat/index_konf.html 2019-01-17

obywatelski, polityczny, prawny społeczny życia codziennego Kontekst – społeczeństwo wiedzy i funkcje bibliotek: aspekty społeczeństwa informacyjnego informacyjny, technologiczno-informacyjny, sieciowy, globalizacja informacji edukacyjny ekonomiczny intelektualny kulturalny obywatelski, polityczny, prawny społeczny życia codziennego 2019-01-17

Kontekst – społeczeństwo wiedzy: misja bibliotek Najważniejszym – chociaż nie jedynym – zadaniem bibliotek jest pośrednictwo w komunikacji, a dokładniej – jak pisze Jacek Wojciechowski – „mediacja pomiędzy zasobami komunikacyjnymi – także tymi z sieci (...) – a publicznością, skupioną wokół biblioteki” Wojciechowski, Jacek (2005). Biblioteczna wartość naddana. Przegląd Biblioteczny R. 73 z. 1, s. 17-29. 2019-01-17

Kontekst – społeczeństwo wiedzy: funkcje bibliotek informacyjna edukacyjna intelektualna rozrywkowa estetyczną substytutywna obywatelska 2019-01-17

Funkcja informacyjna bibliotek Kolekcja – dostęp; megakolekcja – użytkownik: Co to właściwie jest dostęp? Dostęp do czego i dla kogo? Bariery informacyjne? Nowe narzędzia informacji serwis WWW – portal biblioteczny Nowe zakresy informacji „wychodzenie” poza informację naukową Ani biblioteczna kolekcja, ani dostęp do zasobów zewnętrznych – ujmowane razem jako megakolekcja – nie stanowią wartości samych w sobie, służą natomiast celowi nadrzędnemu, tj. zaspokojeniu potrzeb informacyjnych (konkretnego) użytkownika, lub szerzej – potrzeb w zakresie informacji i wiedzy. 2019-01-17

Dostęp do informacji i użytkownicy 1 Dla kogo dostęp? publiczność biblioteczna nowe grupy użytkowników Do czego dostęp? – aspekt jakości Użytkownik nie chce „całej” informacji, lecz informacji rzetelnej, wiarygodnej. Rolą biblioteki jest wybór, ocena i selekcja źródeł. zadaniem biblioteki jest nie tyle organizacja dostępu do informacji – ale organizacja dostępu do informacji wartościowej, cechującej się wysoką jakością 2019-01-17

Dostęp do informacji i użytkownicy 2 Do czego dostęp? – aspekt indywidualizacji i wiedzy użytkownik nie tyle żąda dostępu do całej możliwej informacji na dany temat, ale informacji mu przydatnej, zaspokajającej jego potrzeby, służącej rozwiązaniu konkretnego problemu, dostarczonej we właściwym miejscu i czasie. zadanie biblioteki: nie tylko „prosty” dostęp do informacji – ale aktywna pomoc w zdobywaniu wiedzy problem informacja – wiedza 2019-01-17

Dostęp do informacji i użytkownicy 3 Na czym polega aktywna pomoc w zdobywaniu wiedzy? „fizyczny” dostęp – od tego zaczynamy stworzenie odpowiedniego warsztatu informacyjnego, tj. zgromadzenie, przetworzenie i ukierunkowanie informacji pod kątem potrzeb użytkowników; filtracja i rekomendacja informacji promocja bibliotek jako centrów informacji materiały własne budowa przyjaznych dla użytkownika narzędzi wyszukiwawczych – umożliwiających indywidualizację informacji – biblioteczny serwis WWW szkolenie i kształcenie użytkowników informacji 2019-01-17

Wybrane formy, narzędzia i zakres informacji rola współpracy bibliotek portal biblioteczny „1. dostarczanie informacji online o zasobach tradycyjnych biblioteki i obsługa procesów związanych z ich udostępnianiem (...), 2. pośredniczenie w dostępie do zasobów online niezintegrowanych ze środowiskiem WWW, 3. organizacja dostępu do zasobów WWW i informacji online zintegrowanej ze środowiskiem WWW, 4. realizacja usług informacyjnych online, 5. kształcenie użytkownika informacji, 6. organizacja przestrzeni komunikacji dla użytkowników biblioteki, promowanie serwisu i biblioteki oraz zadania z zakresu public relations, dostarczanie informacji dla kooperantów i obsługa współpracy (...).” Sapa, Remigiusz (2005). Benchmarking w doskonaleniu serwisów WWW bibliotek akademickich. Kraków: Wydaw. UJ zakres informacji – nie tylko naukowa, ale również: europejska, gospodarcza, obywatelska, publiczna 2019-01-17

Funkcja informacyjna: podsumowanie We współczesnej działalności informacyjnej bibliotek – podsumowując – istotne są m.in.: nie „cała” możliwa na dany temat informacja – ale informacja relewantna i zindywidualizowana nie bierny dostęp do informacji – ale aktywne zaspokajanie potrzeb w zakresie wiedzy nie jakakolwiek informacja – ale informacja o wysokiej jakości nie po prostu dostęp – ale dostęp we właściwym miejscu i czasie nie tylko informacja naukowa – ale również biznesowa, europejska, obywatelska itd. nie tylko transmisja informacji – ale tworzenie informacji nowej. nie zarządzanie dokumentami i instytucjami informacyjnymi – ale zarządzanie informacją i zasobami wiedzy organizacja informacji nie na podstawie formy – ale treści 2019-01-17

Użytkownicy informacji zob. prezentacja pt. „Użytkownicy informacji” 2019-01-17