UPRZYWILEJOWANIE TRANSPORTU ZBIOROWEGO MICHAŁ MIROSŁAW STARSZY SPECJALISTA, DZIAŁ ORGANIZACJI PRZEWOZÓW ZARZĄD TRANSPORTU MIEJSKIEGO W WARSZAWIE
UPRZYWILEJOWANIE TRANSPORTU ZBIOROWEGO W RUCHU AUTOBUSY TRAMWAJE ORGANIZACJA RUCHU, PRZEBIEG DROGI WYDZIELONE TOROWISKA BUSPASY PASY AUTOBUSOWO – TRAMWAJOWE SYGNALIZACJA ŚWIETLNA PRIORYTET W SYGNALIZACJI PRIORYTET W SYGNALIZACJI ŚLUZY ? ? DALSZE ŚRODKI USPRAWNIANIA BRT – Bus Rapid Transit TUNELE, ESTAKADY
CELE PRZYWILEJOWANIA TRANSPORTU ZBIOROWEGO W RUCHU SKRÓCENIE CZASU JAZDY KONTROLA POJEMNOŚCI KOMUNIKACYJNEJ OBSZARÓW CENTRALNYCH (ograniczenie przestrzeni dla infrastruktury KI) ZWIĘKSZENIE EFEKTYWNOŚCI WYKORZYSTANIA TABORU POPRAWA ATRAKCYJNOŚCI TRANSPORTU ZBIOROWEGO OSZCZĘDNOŚĆ ILOŚCI TABORU ZWIĘKSZENIE LICZBY PASAŻERÓW TRANSPORTU ZBIOROWEGO ZMNIEJSZENIE LICZBY UŻYTKOWNIKÓW SAMOCHODÓW PRYWATNYCH
BUSPASY Obecna sieć w Warszawie: ok. 67 km + PASY DO RUCHU W WYBRANYCH RELACJACH TYLKO DLA AUTOBUSÓW
PASY AUTOBUSOWO – TRAMWAJOWE
TRAMWAJE PRIORYTETY W SYGNALIZACJI Nadanie korzystnego układu sygnałów zezwalających dla tramwajów w celu minimalizacji strat czasu, minimalizacji liczby zatrzymań poza przystankami Koordynacja programów stałoczasowych sąsiednich skrzyżowań Algorytmy Systemy sterowania Priorytet może być nadawany: w ramach jednego skrzyżowania w ramach ciągu / sieci
TRAMWAJE – PRIORYTETY W SYGNALIZACJI DETEKTOR Informacja o identyfikacji pojazdu Wzbudzenie fazy STEROWNIK: Analiza zgłoszeń na detektorach Decyzja o zmianie kolejności faz Wydłużenie fazy Wcześniejsze zakończenie fazy i jej ponowne wzbudzenie czas droga
TRAMWAJE – PRIORYTETY W SYGNALIZACJI W WARSZAWIE Ciągi z funkcjonującym priorytetem pozwalają osiągać tramwajom prędkości komunikacyjne 24 – 30 km/h Ciągi z funkcjonującym priorytetem pozwalają zwiększyć prędkość komunikacyjną nawet do 30% (dane Tramwajów Warszawskich) Priorytety występują głównie na zmodernizowanych / wybudowanych trasach: Dw. Wileński – Żerań Wschodni Nowodwory – Marymoncka Wolska – Połczyńska – Powstańców Śląskich
AUTOBUSY – PRIORYTETY W SYGNALIZACJI (projekt) Obecnie autobusy nie są wyposażone w urządzenia do komunikacji ze sterownikami sygnalizacji świetlnej Trudniejsza detekcja twarda (za pomocą detektorów) niż w przypadku tramwajów Opracowany jest obecnie projekt detekcji i przyznawania priorytetów autobusom: Obecnie informacja o lokalizacji pojazdu co 5 – 10s, docelowo co 2s SERWER administrujący danymi z całej sieci STEROWNIK SYGNALIZACJI ŚWIETLNEJ
AUTOBUSY – PRIORYTETY W SYGNALIZACJI (projekt) „Przedsygnał” dla autobusu umożliwiający pierwszeństwo w zajęciu dowolnego pasa ruchu przed innymi pojazdami BUS BUS
ANALIZA RZECZYWISTYCH CZASÓW PRZEJAZDU Analizy ruchowe ANALIZA RZECZYWISTYCH CZASÓW PRZEJAZDU MAKROsymulacje Identyfikacja zmian przemieszczeń pasażerów w transporcie zbiorowym (zwiększenie atrakcyjności korytarza z buspasem) MIKROsymulacje Identyfikacja wpływu zmian w organizacji ruchu na ruch kołowy (zmniejszenie przepustowości korytarza z buspasem dla ruchu ogólnego)
Makrosymulacje – transport zbiorowy Identyfikacja wielkości ruchu przejętego przez usprawniony korytarz BEZ BUSPASA ZMIANA Z BUSPASEM
Makrosymulacje – transport indywidualny Rozkład ruchu w sieci drogowej w wyniku zmniejszenia przepustowości węzłów lub odcinków międzywęzłowych w sieci BEZ BUSPASA ZMIANA Z BUSPASEM
Mikrosymulacje Wariant bez buspasa Wariant z buspasem
Mikrosymulacje
BRT – SZYBKI TRANSPORT AUTOBUSOWY Zróżnicowane definicje Szybki transport autobusowy cechujący się wyższym standardem usług, często wykorzystujący dedykowaną infrastrukturę: jezdnie estakady tunele np. Europa Zachodnia, Ameryka Południowa, USA Potencjalne zastosowanie w Warszawie w nowych lub istniejących korytarzach?
TRAMWAJE – dalsze usprawnienia tunele w centrach miast estakady premetro Potencjalne zastosowanie w Warszawie w nowych lub istniejących korytarzach?
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ MICHAŁ MIROSŁAW STARSZY SPECJALISTA, DZIAŁ ORGANIZACJI PRZEWOZÓW ZARZĄD TRANSPORTU MIEJSKIEGO W WARSZAWIE