symbolizm w malarstwie
Odilon Redon (ur. 22 kwietnia 1840 w Bordeaux, zm. 6 lipca 1916 w Paryżu) – francuski malarz i grafik symbolista. Krótka biografia: Rysować zaczął w dzieciństwie, studiował w École des Beaux-Arts u Jeana-Léona Gérôme. Po powrocie do Bordeaux zajął się rzeźbą, litografią i akwafortą. Wziął udział w wojnie francusko-pruskiej, pod koniec wojny osiadł w Paryżu i zajmował się litografią i rysunkiem węglem. W 1879 opublikował pierwszy album litografii (Dans le Rêve). W latach 90. XIX w. zainteresował się kolorem i zaczął używać pasteli i farb olejnych, wystawiał prace z nabistami u Paula Durand-Ruela. Malował portrety i barwne pastele, w których przedstawiał kwiaty i tematy mitologiczne. W 1903 r. został kawalerem Legii Honorowej, jego popularność wzrosła po wydaniu w 1913 r. katalogu litografii i akwafort. Redon jest uważany za prekursora surrealizmu, szczególnie jego wczesne prace, wykonane węglem i przedstawiające koszmary i marzenia senne. Całe życie żył w odosobnieniu, popularność zdobył dopiero po ukazaniu się w 1884 głośniej powieści Jorisa Karla Huysmansa À rebours (Na wspak). Bohater powieści, diuk Jan des Esseintes, kolekcjonował rysunki Redona, którego od tej pory zaczęto kojarzyć z dekadentyzmem.
„ Młoda dziewczyna patrząca w lewo”
„ Angelika na skale”
„ Anioł Stróż od wody”
„ Beatrycze”- 1885r.
„ Brunhilda”
„ Kalwaria”
„ Profil w niebieskościach”
„ Kobieta w czerwieni”
„ Kruk”- rysunek
„ Kuszenie św. Antoniego”
„ Lot 23A”
„ Heliotropy”
„ Autoportret”
‘ L’oeuf’
„ Cyklop”
„ Zamknięte oczy”
‘ Hommage a Goya’
„ Potwór”
„ Czarny Pegaz”
„ Narodziny Wenus”
„ Zamyślenie”
„ Zamknięte oczy”
„ Duch lasu”
„ Głowa św. Jana”
„ Płaczący pająk”
„ Człowiek- kaktus”
„Św. Jan”
‘ Les epines rouges’