Propozycja uproszczeń w zakresie dokumentowania postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięć współfinansowanych z krajowych.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
2-dniowe warsztaty dla beneficjentów projektów drogowych
Advertisements

Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Propozycje uproszczeń systemowych mających na celu usprawnienie.
Umowy o dofinansowanie projektów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata osie priorytetowe II-VII Urząd.
HARMONOGRAM PROCESU UDZIAŁU SPOŁECZEŃSTWA - ZESTAWIENIE DZIAŁAŃ, KTÓRE NALEŻY PRZEPROWADZIĆ W DRODZE KONSULTACJI Opracowanie: Ksenia Starzec-Wiśniewska.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
01 Ministerstwo Rozwoju Regionalnego0116 września 2008 r. System funduszy Unii Europejskiej i innych źródeł współfinansowania a wymogi środowiskowe – sposoby.
14/01/20141 Zmiany kompetencyjne i proceduralne w zakresie ochrony przyrody od dnia r. - ustawa z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu.
funduszy europejskich
2 XII posiedzenie Grupy do spraw Przedsiębiorców Zasady udzielania zamówień oraz wyboru wykonawców w transakcjach nieobjętych ustawą Prawo Zamówień Publicznych.
Procedura oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięć, dla których sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko jest obligatoryjne (tzw. grupa.
Wprowadzanie zmian w trakcie realizacji projektu –
Oceny oddziaływania na środowisko – najważniejsze zmiany
Postępowanie dowodowe w polskim postępowaniu administracyjnym w procedurze wydania decyzji środowiskowej prof. dr hab. Jerzy Stelmasiak Sędzia NSA mgr.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Formularz wniosku i wymagane załączniki Działanie 9.1 Wysokosprawne.
Dr inż. Andrzej Raj Karkonoski Park Narodowy
Procedury oceny oddziaływania na środowisko
PROGRAM SZKOLENIA Polskie Prawo Budowlane:
25 lat w w w. n f o s i g w. g o v. p l 25 lat Katarzyna Stankiewicz Starszy Inspektor Departament Ochrony Klimatu Wydział Systemu Zielonych Inwestycji.
Rozwój infrastruktury a ochrona środowiska Warszawa, 16 września 2008 r. Aspekty prawne systemu ocen oddziaływania na środowisko Aneta Pacek-Łopalewska.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
Wskaźniki – raportowanie, monitorowanie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Sylwia Makulec-Staszewska Departament Ochrony Klimatu Wydział.
Akty prawne Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r.
Reglamentacja procesu budowy
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Wskaźniki – raportowanie, monitorowanie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Departament Ochrony Klimatu Warszawa, 12 października 2015.
ROZPRAWA ADMINISTRACYJNA OTWARTA DLA SPOŁECZEŃSTWA Nowe Miasteczko, r.
Ocena oddziaływania na środowisko dla projektów współfinansowanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata Urząd.
PROCEDURA OCENY ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO W PROJEKTACH RPO WP 2014 – 2020 Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk,
Kryteria wyboru projektów Działanie 5.1 Gospodarka odpadowa osi priorytetowej Środowisko przyrodnicze i racjonalne wykorzystanie zasobów Regionalnego Programu.
Zmiany w przepisach o ocenach oddziaływania na środowisko Monika Stańczak Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Zmiany w RPO WK-P na lata Zmiany w RPO WK-P na lata
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
PROCEDURA OCENY ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO W PROJEKTACH RPO WP 2014 – 2020 Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk,
Departament Rozwoju Regionalnego XLVI Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P na lata Pełnomocnik Zarządu ds. Zrównoważonego Rozwoju Edward.
Podkomitet Monitorujący ds. równoważnego rozwoju Maria Manelska Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Wnioskodawca chcący ubiegać się o dofinansowanie projektu w konkursie w ramach RPO WIM powinien: 1)Zapoznać się z ogłoszeniem o konkursie: Ogłoszenie.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Departament Rozwoju Regionalnego Poddziałanie Efektywność energetyczna i gospodarka niskoemisyjna ZIT Schemat: Termomodernizacja w obiektach należących.
Wybrane zagadnienia w zakresie polityki ochrony środowiska w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego Wałbrzych,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Najważniejsze elementy ze stanu wdrażania X posiedzenie KM RPO WKP
Działanie 12.1 Edukacja przedszkolna Wymagania w zakresie wskaźników.
„ Procedury Urzędu Marszałkowskiego – mechanizmy funkcjonowania” Bartosz Szymański Naczelnik Wydziały Zarządzania PROW Urząd Marszałkowski Województwa.
REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO NA LATA Finansowanie inwestycji z zakresu gospodarki wodno-ściekowej w ramach RPO WSL na.
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Program szkolenia dotyczącego dokumentacji projektowej w zakresie OOŚ składanej w ramach konkursów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Spotkanie informacyjne w zakresie zmian w Instrukcji wypełniania załączników dotyczących OOŚ w ramach wniosków o dofinansowanie projektów z RPO WK-P.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
PROCEDURA OCENY ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO W PROJEKTACH RPO WP 2014 – 2020 Gdańsk, 28 września 2016 r. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
Spotkanie informacyjne
Wnioski o płatność- informacje potrzebne do rozliczenia operacji w ramach PROW „Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
Praktyczne informacje o procedurach administracyjnych
Zmiany w dokumentowaniu oddziaływania projektów na środowisko w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014 – 2020.
Propozycja zmian Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko- Pomorskiego na lata
Poddziałanie Kształcenie ogólne w ramach ZIT
Wybrane zagadnienia w zakresie polityki ochrony środowiska w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego Wałbrzych,
Ocena Oddziaływania na Środowisko
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Regionalny Program Operacyjny
w kontekście nowelizacji Ustawy Wdrożeniowej
Informacja w zakresie weryfikacji spełniania kwestii dotyczących ochrony środowiska w ramach wniosków o dofinansowanie projektów z RPO WK-P na lata
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
System oceny i kryteria wyboru projektów w ramach Podziałania
System wyboru projektów w ramach Działania 5. 2
System wyboru projektów w ramach Działania 6. 1
WPROWADZANIE ZMIAN W PROJEKCIE
System wyboru projektów w ramach Podziałania
Zapis prezentacji:

Propozycja uproszczeń w zakresie dokumentowania postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięć współfinansowanych z krajowych lub regionalnych programów operacyjnych Toruń, 05.05.2017 Bartosz Borysowski Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Wydział Wyboru Projektów Biuro Oceny Merytorycznej Tel. 56 621 86 91 b.borysowski@kujawsko-pomorskie.pl

Geneza zmian w zakresie sprawdzania dokumentacji OOŚ Pismo Sekretarza Stanu Pana Jerzego Kwiecińskiego z dnia 31.10.2016 r. Uchylenie Wytycznych OOŚ 18.01.2017 r. Spotkanie Grupy Roboczej ds. OOŚ z MR luty 2017 r. Decyzja o podjęciu działań w zakresie usprawnień i ograniczania weryfikacji dokumentacji OOŚ

Propozycje zmian w zakresie Instrukcji wypełniania załączników ZMIANA DEFINICJI PRZDSIĘWZIĘCIA INFRASRUKTURALNEGO: OBECNIE: Przedsięwzięcie infrastrukturalne należy rozumieć jako przedsięwzięcie wymagające uzyskania zezwolenia na inwestycję np. pozwolenia na budowę/decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej lub dokonania zgłoszenia robót budowlanych/zgłoszenia zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części. Przedsięwzięciem infrastrukturalnym będzie zatem zamierzenie budowlane lub inna ingerencja w środowisko polegającą na przekształceniu lub zmianie sposobu wykorzystania terenu. Zgodnie z art. 1.2 dyrektywy ooś przez pojęcie przedsięwzięcia rozumie się: - wykonanie prac budowlanych lub innych instalacji lub systemów, inne interwencje w otoczeniu naturalnym i krajobrazie, włącznie z wydobywaniem zasobów mineralnych. PROPOZYCJA: Przedsięwzięcie infrastrukturalne należy rozumieć jako przedsięwzięcie wymagające uzyskania zezwolenia na inwestycję np. pozwolenia na budowę/decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej lub dokonania zgłoszenia robót budowlanych/zgłoszenia zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części lub takie przedsięwzięcie, które nie wymaga wydania zezwolenia na inwestycję, ale wiąże się z wykonaniem prac remontowych/ budowlanych/ konserwacyjnych (np. termomodernizacja, remont obiektu, bieżąca konserwacja obiektu). Przedsięwzięciem infrastrukturalnym będzie zatem zamierzenie budowlane lub inna ingerencja w środowisko polegającą na przekształceniu lub zmianie sposobu wykorzystania terenu. Zgodnie z art. 1.2 dyrektywy OOŚ przez pojęcie przedsięwzięcia rozumie się: PRZYCZYNA ZMIANY: Rozszerzenie definicji projektu infrastrukturalnego spowodowane zmianami w ustawie Prawo budowalne. Z praktyki wynikało bowiem, że część projektów, w których roboty budowlane stanowiły znaczną część wydatków w projekcie realizowane były bez zezwoleń na realizację inwestycji (pozwoleń, zgłoszeń, zgodnie ze zmianami w ustawie Prawo budowlane). Powodowało to komplikacje w ocenie projektów i niezgodność z Instrukcją wypełniania załączników, stąd też konieczne było dokonanie doprecyzowania.

Propozycje zmian w zakresie Instrukcji wypełniania załączników ZMIANA DEFINICJI PRZDSIĘWZIĘCIA NIEINFRASRUKTURALNEGO: OBECNIE: Projekt o charakterze nieinfrastrukturalnym należy rozumieć jako projekt zakupowy, szkoleniowy, edukacyjny, reklamowy, badawczy, który nie powoduje ingerencji w środowisku lub nie polega na przekształceniu terenu lub zmianie jego wykorzystywania. PROPOZYCJA: Projekt o charakterze nieinfrastrukturalnym należy rozumieć jako projekt zakupowy, szkoleniowy, edukacyjny, reklamowy, badawczy, który nie powoduje ingerencji w środowisku lub nie polega na przekształceniu terenu lub zmianie jego wykorzystywania i nie wiąże się z jakimikolwiek pracami remontowymi/ budowlanymi/ konserwacyjnymi. PRZYCZYNA ZMIANY: Rozszerzenie definicji projektu infrastrukturalnego. Konieczne było doprecyzowanie definicji.

Propozycje zmian w zakresie Instrukcji wypełniania załączników DODANIE DOKUMENTÓW WYMAGANYCH NA ETAPIE SKŁADANIA DOKUMENTACJI ŚRODOWISKOWEJ: OBECNIE: - PROPOZYCJA: W przypadku, gdy dla przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko uzyskano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, bez przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko (nie było wymogu sporządzania raportu OOŚ, przeprowadzenia procedury udziału społeczeństwa, ani uzgodnienia z właściwymi organami ochrony środowiska) dokumentacja środowiskowa powinna składać się z następujących dokumentów: (…) -opinia organu właściwego do wydania pozwolenia zintegrowanego na podstawie ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska, o odstąpieniu od obowiązku lub nałożeniu obowiązku przeprowadzenia OOŚ, (o ile dotyczy), W przypadku, gdy dla przedsięwzięcia mogącego zawsze lub potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko uzyskano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, po przeprowadzeniu oceny oddziaływania na środowisko (był wymóg sporządzania raportu OOŚ, przeprowadzenia procedury udziału społeczeństwa oraz dokonania stosownych uzgodnień z właściwymi organami ochrony środowiska) dokumentacja środowiskowa powinna składać się z następujących dokumentów: -opinia organu właściwego do wydania pozwolenia zintegrowanego na podstawie ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska, w sprawie uzgodnienia warunków realizacji przedsięwzięcia, (o ile dotyczy), PRZYCZYNA ZMIANY: Konieczność dodania dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia oceny zgodności z przepisami OOŚ dokumentacji projektu. Zmiana wynika ze zmiany ustawy OOŚ, która weszła w życie z dniem 01.01.2017 r.

Propozycje zmian w zakresie Instrukcji wypełniania załączników WYKREŚLENIE ZAPISÓW: OBECNIE: W przypadku, gdy dla przedsięwzięcia mogącego zawsze lub potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko uzyskano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, po przeprowadzeniu oceny oddziaływania na środowisko (był wymóg sporządzania raportu ooś, przeprowadzenia procedury udziału społeczeństwa oraz dokonania stosownych uzgodnień z właściwymi organami ochrony środowiska) dokumentacja środowiskowa powinna składać się z następujących dokumentów: (…) -pełna dokumentacja potwierdzająca przeprowadzenie procedury z udziałem społeczeństwa, PROPOZYCJA: wykreślenie zapisów. PRZYCZYNA ZMIANY: Procedura udziału społeczeństwa miałby być weryfikowana z treści decyzji środowiskowej lub decyzji inwestycyjnej, w ramach której przeprowadzono procedurę oceny naturowej. W przypadku brak dokładnego opisu procedury udziału społeczeństwa, należałoby załączyć wyjaśnienie właściwego organu. Obecnie weryfikacja ta odbywa się krzyżowo: z treści ww. decyzji oraz dokumentacji z udziału społeczeństwa (obwieszczenia o udziale społeczeństwa). Praktyka dowodzi, że często zdarzają się różnice pomiędzy tym co jest w treści decyzji środowiskowej lub inwestycyjnej a tym co jest w obwieszczeniach o udziale społeczeństwa. Największy problem w udziale społeczeństwa stanowią terminy (21 dni, a od 01.01.2017 r. 30 dni, zgodnie ze zmienioną ustawą OOŚ i dyrektywą OOŚ) oraz przeprowadzenie powtórnej procedury udziału społeczeństwa po uzupełnieniach raportu. Na spotkaniu z Ministerstwem Rozwoju (po wysłaniu pisma o ograniczeniu weryfikacji w zakresie OOŚ) podkreślano, że weryfikacja procedury udziału społeczeństwa jest istotnym elementem oceny projektu.

Propozycje zmian w zakresie Instrukcji wypełniania załączników UZUPEŁNIENIE ZAPISÓW: OBECNIE: W przypadku, gdy dla przedsięwzięcia innego niż mogące znacząco oddziaływać na środowisko (art. 96 ustawy ooś) na etapie wydawania decyzji inwestycyjnej (np. pozwolenia na budowę) miała miejsce procedura w sprawie oceny wpływu inwestycji na obszary Natura 2000, a regionalny dyrektor ochrony środowiska stwierdził potrzebę przeprowadzenia oceny oddziaływania na obszary Natura 2000 (był wymóg sporządzania raportu naturowego, przeprowadzenia procedury udziału społeczeństwa oraz dokonania stosownych uzgodnień z właściwym organem ochrony środowiska), dokumentacja środowiskowa powinna składać się z następujących dokumentów: …. PROPOZYCJA: W przypadku, gdy dla przedsięwzięcia innego niż mogące znacząco oddziaływać na środowisko (art. 96 ustawy OOŚ) na etapie wydawania decyzji inwestycyjnej (np. pozwolenia na budowę) lub przyjmowania zgłoszenia (ostatecznie zakończonego jednak decyzją administracyjną), miała miejsce procedura w sprawie oceny wpływu inwestycji na obszary Natura 2000, a regionalny dyrektor ochrony środowiska stwierdził potrzebę przeprowadzenia oceny oddziaływania na obszary Natura 2000 (był wymóg sporządzania raportu naturowego, przeprowadzenia procedury udziału społeczeństwa oraz dokonania stosownych uzgodnień z właściwym organem ochrony środowiska), dokumentacja środowiskowa powinna składać się z następujących dokumentów: …. PRZYCZYNA ZMIANY: Konieczność dokonania zmiany po zmianie z dniem 01.01.2017 r. ustawy OOŚ i weryfikacji procedur dotyczący wpływu zgłoszeń robót budowlanych na obszary Natura 2000.

Propozycje zmian w zakresie Instrukcji wypełniania załączników UZUPEŁNIENIE ZAPISÓW: OBECNIE: - PROPOZYCJA: W przypadku inwestycji wymagających wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (lub decyzji inwestycyjnych wymagających przeprowadzenia oceny oddziaływania na obszary Natura 2000) do dofinansowania ze środków RPO WK-P na lata 2014-2020 dopuszczone będą tylko te projekty, dla których decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach/decyzja inwestycyjna została wydana na podstawie przepisów ustawy z dnia z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. PRZYCZYNA ZMIANY: Eliminacja z dofinansowania przedsięwzięć, wydanych jeszcze na podstawie ustawy Prawo ochrony środowiska i rozporządzenia Rady Ministrów z 2004 r. (niezgodność prawa krajowego z prawem unijnym). OBECNIE: Na etapie składania wniosku o dofinansowanie projektu należy dostarczyć ostateczną decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach lub ostateczną decyzję inwestycyjną (np. decyzję o warunkach zabudowy lub pozwolenie na budowę), na etapie wydawania której przeprowadzono postępowanie w sprawie oceny oddziaływania na obszary Natura 2000. PROPOZYCJA: Na etapie składania wniosku o dofinansowanie projektu należy dostarczyć ostateczną decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach lub ostateczną decyzję inwestycyjną (np. decyzję o warunkach zabudowy lub pozwolenie na budowę), na etapie wydawania której przeprowadzono postępowanie w sprawie oceny oddziaływania na obszary Natura 2000, chyba, że kryteria wyboru projektów stanowią inaczej. PRZYCZYNA ZMIANY: Konieczność dokonania zmiany wynika z faktu rezygnacji z kryterium gotowość techniczna projektu do realizacji w formie pierwotnie ustalonej (ostateczne decyzje budowlane i pisma organu o niewniesieniu sprzeciwu do zgłoszeń), na formę bardziej liberalną (np. wystarczy mieć wniosek o wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę).

Propozycje zmian w zakresie Instrukcji wypełniania załączników USUNIĘCIE ZAPISÓW: OBECNIE: oceniono efekty skumulowanych oddziaływań, o których mowa zarówno w Załączniku III pkt 1 lit. b oraz pkt 3 lit. g dyrektywy OOŚ oraz art. 63 ust. 1 i 2, art. 65 ust. 3 ustawy OOŚ; PROPOZYCJA: usunięcie zapisów PRZYCZYNA ZMIANY: W poprzedniej perspektywie finansowej aspekt ten był weryfikowany przez Instytucje kontrolujące (np. UKS). Brak danych czy aspekt ten będzie weryfikowany obecnie. ISTOTNA MODYFIKACJA ZAPISÓW: OBECNIE: W przypadku, gdy przeprowadzono ocenę oddziaływania na środowisko/ocenę oddziaływania na obszary Natura 2000, do dokumentacji w ramach wniosku o dofinansowanie projektu należy dostarczyć raport OOŚ/naturowy (wraz z ewentualnymi aneksami/wyjaśnieniami do raportu) w wersji elektronicznej oraz dokonać właściwego zaznaczenia w pkt 10 Oświadczenie dotyczące elektronicznej wersji Raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko / Raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na obszary Natura 2000 w załączniku 2.2. Formularz do wniosku o dofinansowanie w zakresie OOŚ. PROPOZYCJA: W przypadku, gdy przeprowadzono ocenę oddziaływania na obszary Natura 2000, do dokumentacji w ramach wniosku o dofinansowanie projektu należy dostarczyć raport naturowy (wraz z ewentualnymi aneksami/wyjaśnieniami do raportu) w wersji elektronicznej oraz dokonać właściwego zaznaczenia w pkt 5 Oświadczenie dotyczące elektronicznej wersji Raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na obszary Natura 2000 w załączniku 2.2. Formularz do wniosku o dofinansowanie w zakresie OOŚ. PRZYCZYNA ZMIANY: Propozycja usunięcia konieczności dostarczania raportu OOŚ wraz z aneksami i uzupełnieniami do raportu w zakresie inwestycji innych niż mogących znacząco oddziaływać na obszary Natura 2000. Do tej pory w Wytycznych OOŚ istniał obowiązek dostarczania streszczenia raportu OOŚ (ze względu jednak na braki w streszczeniach IZ od razu wzywała o dostarczenia całego raportu OOŚ wraz z uzupełnieniami do raportu w wersji elektronicznej). Brak dostarczenia raportu OOŚ uniemożliwi weryfikację zakresu przedsięwzięcia objętego oceną oddziaływania na środowisko oraz uniemożliwi weryfikację wariantów inwestycji i streszczenia raportu w języku nietechnicznym. Po uchyleniu Wytycznych, obowiązek dostarczania raportów OOŚ i naturowych/ streszczeń do raportów dotyczy projektów dużych.

Propozycje zmian w zakresie Instrukcji wypełniania załączników USUNIĘCIE ZAPISÓW: OBECNIE: Należy pamiętać, że w raporcie OOŚ/naturowym (bądź aneksach/wyjaśnieniach do raportu) muszą się znaleźć, zgodnie z wymogami ustawy OOŚ i dyrektywy OOŚ (a także dyrektywy ptasiej i siedliskowej), takie elementy jak, m.in.: •opis analizowanych wariantów w tym: a)wariantu proponowanego przez wnioskodawcę oraz racjonalnego wariantu alternatywnego, b)wariantu najkorzystniejszego dla środowiska, wraz z uzasadnieniem ich wyboru, •streszczenie w języku niespecjalistycznym informacji zawartych w raporcie, w odniesieniu do każdego elementu raportu. Powyższe elementy będą podlegały weryfikacji na etapie oceny merytorycznej wniosku o dofinansowanie projektu. PROPOZYCJA: Usunięcie całego punktu w Instrukcji wypełniania załączników (ewentualne pozostawienie zapisów odnośnie wariantów i streszczenia w przypadku raportu dotyczącego oceny oddziaływania na obszary Natura 2000). PRZYCZYNA ZMIANY: Do rozważenia usunięcie zapisu, w konsekwencji powyższego (braku konieczności dostarczania raportu OOŚ, o ile taka decyzja zostanie podjęta). Analiza wariantowa i streszczenie informacji w języku nietechnicznym to jedne z najważniejszych elementów raportu OOŚ/raportu naturowego. Brak informacji na chwilę obecną czy elementy te będą podlegały weryfikacji przez Instytucje kontrolujące. W przypadku, gdy kontrola poddała by ten element weryfikacji, brak analizy wariantowej (od 01.01.2017 r. po zmianie ustawy OOŚ analiza wariantów została uszczegółowiona i rozszerzona) oznacza, iż procedura OOŚ została przeprowadzona nieprawidłowo i projekt kwalifikować się będzie do zwrotu dofinansowania.

Propozycje zmian w zakresie Instrukcji wypełniania załączników ZNACZĄCA MODYFIKACJA ZAPISÓW: OBECNIE: Poprzez pełną dokumentację potwierdzającą przeprowadzenie procedury z udziałem społeczeństwa należy rozumieć zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 11 ustawy OOŚ obwieszczenia podane do publicznej wiadomości: w siedzibie właściwego organu (tablica ogłoszeń), w miejscu realizacji inwestycji, na stronie BIP organu właściwego w sprawie, na podstawie których można ocenić w jakim terminie została przeprowadzona procedura z udziałem społeczeństwa (informacje o prowadzonym postępowaniu, w szczególności o możliwości składania uwag i wniosków oraz wskazaniu miejsca i 21-dniowego terminu ich składania). W przypadku, gdy na etapie OOŚ lub oceny naturowej miały miejsce uzupełnienia raportu OOŚ/naturowego (na wezwanie właściwego organu w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach) należy dostarczyć również komplet dokumentacji z przeprowadzonej procedury z udziałem społeczeństwa na etapie uzupełnień przedmiotowego raportu lub pisemne stanowisko organu, który prowadził przedmiotowe postępowanie, z wyjaśnieniem dlaczego nie przeprowadzono ponownie procedury udziału społeczeństwa po złożeniu przez wnioskodawcę uzupełnienia (aneksu/wyjaśnień) do raportu. Jeżeli brak będzie w dokumentacji dotyczącej właściwego postępowania środowiskowego, np. obwieszczenia o udziale społeczeństwa z miejsca realizacji inwestycji a informacje o udziale społeczeństwa nie zostaną w wystarczający sposób odzwierciedlone w uzasadnieniu decyzji środowiskowej, IZ RPO może wezwać wnioskodawcę do wystąpienia do organu, który przeprowadzał procedurę udziału społeczeństwa w celu złożenia oświadczenia/wyjaśnienia sposobu przeprowadzenia procedury udziału społeczeństwa w ramach właściwego postępowania środowiskowego.

Propozycje zmian w zakresie Instrukcji wypełniania załączników PROPOZYCJA: Procedura z przeprowadzonego udziału społeczeństwa w ramach postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko/oceny oddziaływania na obszary Natura 2000 weryfikowana będzie poprzez zapisy dokonane w uzasadnieniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach/ decyzji inwestycyjnej, w ramach której miała miejsce procedura oceny oddziaływania na obszary Natura 2000. W przypadku, gdy w treści ww. decyzji brak będzie uzasadnienia (lub uzasadnienie będzie niepełne) dotyczącego przeprowadzonej procedury z udziałem społeczeństwa wówczas IZ RPO WK-P wezwie wnioskodawcę do przedstawienia wyjaśnień przez właściwy organ, w jaki sposób przeprowadzono procedurę udziału społeczeństwa w ramach właściwego postępowania środowiskowego. Uzasadnienie uznane zostanie za pełne, gdy w treści ww. decyzji znajdą się: zapisy dotyczące prawidłowego terminu przeprowadzenia procedury udziału społeczeństwa, pełne informacje na temat miejsc przeprowadzenia procedury udziału społeczeństwa oraz opis wyników konsultacji społecznych. Powyższe dotyczy także sytuacji, gdy na etapie OOŚ lub oceny naturowej miały miejsce uzupełnienia raportu OOŚ/naturowego (na wezwanie właściwego organu w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach). Wówczas weryfikacji również podlegać będą zapisy z uzasadnienia decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach/ decyzji inwestycyjnej, w ramach której miała miejsce procedura oceny oddziaływania na obszary Natura 2000, w zakresie przeprowadzonej powtórnej procedury z udziału społeczeństwa. W przypadku braku przeprowadzenia powtórnej procedury udziału społeczeństwa konieczne będzie złożenie szczegółowych wyjaśnień przez organ, który prowadził przedmiotowe postępowanie, dlaczego nie przeprowadzono ponownie procedury udziału społeczeństwa po złożeniu przez wnioskodawcę uzupełnienia (aneksu/wyjaśnień) do raportu. Należy jednak podkreślić, że na etapie kontroli projektu IZ RPO WK-P zastrzega sobie prawo do weryfikacji dokumentacji z przeprowadzonego udziału społeczeństwa – zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 11 ustawy OOŚ należy przez to rozumieć obwieszczenia podane do publicznej wiadomości: w siedzibie właściwego organu (tablica ogłoszeń), w miejscu realizacji inwestycji, na stronie BIP organu właściwego w sprawie, na podstawie których można ocenić w jakim terminie została przeprowadzona procedura z udziałem społeczeństwa (informacje o prowadzonym postępowaniu, w szczególności o możliwości składania uwag i wniosków oraz wskazaniu miejsca i 21-dniowego terminu ich składania, a od 01.01.2017 r. 30-dniowego terminu ich składania). Wyżej opisana procedura weryfikacji udziału społeczeństwa będzie przebiegała analogicznie w przypadku ponownej oceny oddziaływania na środowisko, na etapie wydawania decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1, 10, 14 i 18 ustawy OOŚ (np. decyzji o pozwoleniu na budowę lub decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej).

Propozycje zmian w zakresie Instrukcji wypełniania załączników PRZYCZYNA ZMIANY: Procedura udziału społeczeństwa miałby być weryfikowana z treści decyzji środowiskowej lub decyzji inwestycyjnej, w ramach której przeprowadzono procedurę oceny naturowej. W przypadku brak dokładnego opisu procedury udziału społeczeństwa, należałoby załączyć wyjaśnienie właściwego organu. Obecnie weryfikacja ta odbywa się krzyżowo: z treści ww. decyzji oraz dokumentacji z udziału społeczeństwa (obwieszczenia o udziale społeczeństwa). Praktyka dowodzi, że często zdarzają się różnice pomiędzy tym co jest w treści decyzji środowiskowej lub inwestycyjnej a tym co jest w obwieszczeniach o udziale społeczeństwa. Największy problem w udziale społeczeństwa stanowią terminy (21 dni, a od 01.01.2017 r. 30 dni, zgodnie ze zmienioną ustawą OOŚ i dyrektywą OOŚ) oraz przeprowadzenie powtórnej procedury udziału społeczeństwa po uzupełnieniach raportu. Na spotkaniu z Ministerstwem Rozwoju (po wysłaniu pisma o ograniczeniu weryfikacji w zakresie OOŚ) podkreślano, że weryfikacja procedury udziału społeczeństwa jest istotnym elementem oceny projektu.

Propozycje zmian w zakresie Instrukcji wypełniania załączników UZUPEŁNIENIE ZAPISÓW: OBECNIE: Zgodnie z art. 86 ustawy OOŚ decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach wiąże organ wydający decyzje, o których mowa w art. 72 ust. 1 ustawy OOŚ. Wobec powyższego decyzje następcze (np. decyzje lokalizacyjne, decyzje o pozwoleniu na budowę) powinny być wydane w oparciu o uzyskaną decyzję środowiskową oraz powinny uwzględniać zapisy decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. W uzasadnieniach decyzji następczych powinny znaleźć się zapisy, w których właściwy w sprawie organ powołuje się na wydaną decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach oraz opisuje w jaki sposób uwzględnił on podczas ich wydawania zapisy z decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, jak również czy decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach jest zgodna z decyzją następczą. W szczególności istotne jest to w przypadku decyzji środowiskowych wydawanych po przeprowadzonej ocenie oddziaływania na środowiskowo, w której organ nałożył wymagania dotyczące ochrony środowiskowa niezbędne do uwzględnienia w projektach budowlanych oraz określił środowiskowe uwarunkowania realizacji inwestycji. W przypadku braku w uzasadnieniach dostarczonych decyzji administracyjnych (lub innej dostarczonej dokumentacji) stosownych zapisów odnoszących się do ww. kwestii, IZ RPO WK-P, o ile stwierdzi taką konieczność, może wezwać wnioskodawcę do dostarczenia oświadczenia/ zaświadczenia/ postanowienia/ wyjaśnienia właściwego w sprawie organu, w jaki sposób wypełnione zostały obowiązki wynikające z art. 86 ustawy OOŚ. PROPOZYCJA: Zgodnie z art. 86 ustawy OOŚ decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach wiąże organ wydający decyzje i przyjmujący zgłoszenia, o których mowa w art. 72 ust. 1 i 1a ustawy OOŚ. Wobec powyższego decyzje następcze (np. decyzje lokalizacyjne, decyzje o pozwoleniu na budowę) oraz dokonane zgłoszenia (robót budowlanych, zmiany sposobu użytkowania) powinny być odpowiednio wydane/dokonane w oparciu o uzyskaną decyzję środowiskową oraz powinny uwzględniać zapisy decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. W uzasadnieniach decyzji następczych/ piśmie o przyjęciu dokonanego zgłoszenia powinny znaleźć się zapisy, w których właściwy w sprawie organ powołuje się na wydaną decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach oraz opisuje w jaki sposób uwzględnił on podczas ich wydawania/przyjmowania zgłoszenia zapisy z decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, jak również czy decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach jest zgodna z decyzją następczą/dokonanym zgłoszeniem. W szczególności istotne jest to w przypadku decyzji środowiskowych wydawanych po przeprowadzonej ocenie oddziaływania na środowiskowo, w której organ nałożył wymagania dotyczące ochrony środowiskowa niezbędne do uwzględnienia w projektach budowlanych oraz określił środowiskowe uwarunkowania realizacji inwestycji. W przypadku braku w uzasadnieniach dostarczonych decyzji administracyjnych (lub innej dostarczonej dokumentacji) stosownych zapisów odnoszących się do ww. kwestii, IZ RPO WK-P, o ile stwierdzi taką konieczność, może wezwać wnioskodawcę do dostarczenia oświadczenia/ zaświadczenia/ postanowienia/ wyjaśnienia właściwego w sprawie organu, w jaki sposób wypełnione zostały obowiązki wynikające z art. 86 ustawy OOŚ. PRZYCZYNA ZMIANY: Konieczność dokonania zmiany po zmianie z dniem 01.01.2017 r. ustawy OOŚ.

Propozycje zmian w zakresie Instrukcji wypełniania załączników UZUPEŁNIENIE ZAPISÓW: OBECNIE: Jeżeli przedsięwzięcie będzie realizowane w granicach obszaru Natura 2000 lub w jego pobliżu to zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy OOŚ (chociaż art. 96 ustawy OOŚ nie wskazuje na to, że przedsięwzięcie musi być zlokalizowane na obszarach Natura 2000 lub w ich pobliżu, ocena taka powinna być dokonywana każdorazowo, istotna jest bowiem skala potencjalnego oddziaływania, a nie położenie przedsięwzięcia), organ właściwy do wydania decyzji wymaganej przed rozpoczęciem realizacji przedsięwzięcia, innego niż przedsięwzięcie mogące znacząco oddziaływać na środowisko, które nie jest bezpośrednio związane z ochroną obszaru Natura 2000 lub nie wynika z tej ochrony, jest obowiązany do rozważenia przed wydaniem tej decyzji, czy przedsięwzięcie może potencjalnie znacząco oddziaływać na obszar Natura 2000. W związku z powyższym na etapie postępowania administracyjnego w sprawie wydania decyzji (np. o warunkach zabudowy, o pozwoleniu na budowę) dla danego przedsięwzięcia, właściwy organ zobligowany jest rozważyć przed wydaniem tej decyzji czy przedsięwzięcie może potencjalnie znacząco oddziaływać na obszary Natura 2000. Jeżeli właściwy organ rozważył, że wspomniane potencjalne negatywne oddziaływanie na obszary Natura 2000 nie wystąpi, powinien zawrzeć w uzasadnieniu decyzji stosowne zapisy, zgodnie z art. 96 ust. 1 i 2 ustawy OOŚ. W przypadku braku w uzasadnieniu dostarczonej decyzji administracyjnej stosownego rozważenia wpływu inwestycji na obszary Natura 2000, IZ RPO, o ile stwierdzi taką konieczność, może wezwać wnioskodawcę do dostarczenia oświadczenia/zaświadczenia/ postanowienia/wyjaśnienia właściwego w sprawie organu, w jaki sposób wypełnione zostały obowiązki wynikające z art. 96 ust. 1 i 2 ustawy OOŚ. W tym miejscu należy również podkreślić, że Załącznik 2.3 Zaświadczenie organu odpowiedzialnego za monitorowanie obszarów Natura 2000 wydawane przez RDOŚ, nie jest równoznaczne z przeprowadzeniem rozważania, zgodnie z art. 96 ustawy OOŚ na etapie decyzji inwestycyjnych. Może ono służyć jako pewnego rodzaju materiał dowodowy, ale nie zwalnia organu od ustawowego obowiązku wskazanego powyżej. PROPOZYCJA: Jeżeli przedsięwzięcie będzie realizowane w granicach obszaru Natura 2000 lub w jego pobliżu to zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy OOŚ (chociaż art. 96 ustawy OOŚ nie wskazuje na to, że przedsięwzięcie musi być zlokalizowane na obszarach Natura 2000 lub w ich pobliżu, ocena taka powinna być dokonywana każdorazowo, istotna jest bowiem skala potencjalnego oddziaływania, a nie położenie przedsięwzięcia), organ właściwy do wydania decyzji lub przyjęcia zgłoszenia wymaganych przed rozpoczęciem realizacji przedsięwzięcia, innego niż przedsięwzięcie mogące znacząco oddziaływać na środowisko, które nie jest bezpośrednio związane z ochroną obszaru Natura 2000 lub nie wynika z tej ochrony, jest obowiązany do rozważenia przed wydaniem tej decyzji, czy przedsięwzięcie może potencjalnie znacząco oddziaływać na obszar Natura 2000. W związku z powyższym na etapie postępowania administracyjnego w sprawie wydania decyzji (np. o warunkach zabudowy, o pozwoleniu na budowę) dla danego przedsięwzięcia, właściwy organ zobligowany jest rozważyć przed wydaniem tej decyzji czy przedsięwzięcie może potencjalnie znacząco oddziaływać na obszary Natura 2000. Jeżeli właściwy organ rozważył, że wspomniane potencjalne negatywne oddziaływanie na obszary Natura 2000 nie wystąpi, powinien zawrzeć w uzasadnieniu decyzji stosowne zapisy, zgodnie z art. 96 ust. 1 i 2 ustawy OOŚ. W przypadku braku w uzasadnieniu dostarczonej decyzji administracyjnej/piśmie o przyjęciu zgłoszenia stosownego rozważenia wpływu inwestycji na obszary Natura 2000, IZ RPO, o ile stwierdzi taką konieczność, może wezwać wnioskodawcę do dostarczenia oświadczenia/ zaświadczenia/ postanowienia/ wyjaśnienia właściwego w sprawie organu, w jaki sposób wypełnione zostały obowiązki wynikające z art. 96 ust. 1 i 2 ustawy OOŚ. W tym miejscu należy również podkreślić, że Załącznik 2.3 Zaświadczenie organu odpowiedzialnego za monitorowanie obszarów Natura 2000 wydawane przez RDOŚ, nie jest równoznaczne z przeprowadzeniem rozważania, zgodnie z art. 96 ustawy OOŚ na etapie decyzji inwestycyjnych lub przyjmowania zgłoszenia. Może ono służyć jako pewnego rodzaju materiał dowodowy, ale nie zwalnia organu od ustawowego obowiązku wskazanego powyżej. PRZYCZYNA ZMIANY: Konieczność dokonania zmiany po zmianie z dniem 01.01.2017 r. ustawy OOŚ.

Propozycje zmian w zakresie Instrukcji wypełniania załączników USUNIĘCIE ZAŁĄCZNIKA: OBECNIE: Załącznik 2.5. Oświadczenie dotyczące ochrony gatunkowej roślin, zwierząt i grzybów oraz wycinki drzew i krzewów PROPOZYCJA: Rezygnacja z załączenia Załącznika 2.5. Oświadczenie dotyczące ochrony gatunkowej roślin, zwierząt i grzybów oraz wycinki drzew i krzewów PRZYCZYNA ZMIANY: W celu ograniczenia ilości dokumentów niezbędnych do wypełnienia i załączenia do wniosku o dofinansowanie projektu przez wnioskodawców zdecydowano się zrezygnować z przedmiotowego załącznika. Załącznik stworzony przez IZ RPO WK-P miał na celu weryfikację wypełnienia wymogów ustawy o ochronie przyrody i rozporządzeń Ministra środowiska w zakresie ochrony gatunkowej w ramach projektów.. DODANIE ZAPISÓW: OBECNIE: - PROPOZYCJA: Realizacja inwestycji możne się także wiązać z koniecznością uzyskania decyzji o odstępstwie od zakazów ochronnych w stosunku do gatunków roślin, zwierząt i grzybów (np. porostów nadrzewnych) podlegających ochronie gatunkowej lub decyzji zezwalającej na wycinkę drzew i krzewów. Należy pamiętać, że przypadku, gdy jest to konieczne, należy ww. decyzje uzyskać. W przypadku, gdy wnioskodawca uzyska dofinansowanie na realizację swojego projektu, spełnienie tych wymogów może być weryfikowane na etapie kontroli projektu. Więcej informacji na temat ochrony gatunkowej roślin, zwierząt i grzybów oraz stosownych zezwoleń można uzyskać z pisma GDOŚ z dnia 10.08.2012 r., znak: DOP-OR.075.03.5.2012.ep.1, Wytycznych Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Bydgoszczy do prowadzenia inwentaryzacji ornitologicznych budynków oraz schematów postępowania przed rozpoczęciem i w trakcie realizacji prac związanych z remontem/dociepleniem elewacji budynku w zakresie ochrony gatunkowej ptaków. Ww. dokumenty dostępne są na stronie: www.mojregion.eu/index.php/rpo/zobacz-ogloszenia (pod ogłoszeniem o danym konkursie w zakładce Dokumenty pomocnicze w zakresie OOŚ). PRZYCZYNA ZMIANY: W związku z usunięciem Załącznika 2.5. Oświadczenie dotyczące ochrony gatunkowej roślin, zwierząt i grzybów oraz wycinki drzew i krzewów, stwierdzono, iż w Instrukcji wypełniania załączników należy pozostawić zapis informujący Wnioskodawcę, że aspekty ochrony gatunkowej oraz wycinki drzew i krzewów należy brać pod uwagę podczas realizacji projektu i że mogą być one weryfikowane na etapie kontroli projektu.

Propozycje zmian w zakresie Instrukcji wypełniania załączników MODYFIKACJA ZAPISÓW I ZAŁĄCZNIKA: OBECNIE: W przypadku projektów: -infrastrukturalnych niewymienionych w § 2 lub § 3 rozporządzenia ooś (niewymagających wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach) i nie mających znaczącego wpływu na obszary Natura 2000 (uzyskano zaświadczenie od RDOŚ o braku negatywnego wpływu na obszary Natura 2000 lub właściwy w sprawie organ administracji stwierdził brak konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na obszary Natura 2000), -nieinfrastrukturalnych (np. zakup taboru, sprzętu, urządzeń) niewymienionych w § 2 lub § 3 rozporządzenia ooś (niewymagających wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach) bądź o charakterze „miękkim” (np. szkolenia, kampania edukacyjna), składających się z kilku inwestycji (np. renowacja kilkunastu obiektów zabytkowych czy kamienic, zakup kilku tablic informacyjnych do szkół), należy złożyć tylko jeden Formularz OOŚ. PROPOZYCJA: W przypadku projektów: -infrastrukturalnych niewymienionych w § 2 lub § 3 rozporządzenia OOŚ (niewymagających wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach) i nie mających znaczącego wpływu na obszary Natura 2000 (uzyskano zaświadczenie od RDOŚ o braku negatywnego wpływu na obszary Natura 2000 lub właściwy w sprawie organ administracji stwierdził brak konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na obszary Natura 2000), -nieinfrastrukturalnych (np. zakup taboru niskoemisyjnego) niewymienionych w § 2 lub § 3 rozporządzenia OOŚ (niewymagających wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach), składających się z kilku inwestycji (np. renowacja kilkunastu obiektów zabytkowych czy kamienic), należy złożyć tylko jeden Formularz OOŚ. W przypadku projektów nieinfrastrukturalnych (chyba, że projekt dotyczy inwestycji nieinfrastrukturalnej, dla której współczynnik wysokości wydatków na cele dotyczące zmian klimatu związanych z realizacją projektu, zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) 215/2014 wynosi więcej niż 0%, np. zakup taboru niskoemisyjnego) NIE NALEŻY wypełniać i dołączać do wniosku o dofinansowanie projektu, Formularza OOŚ. Dotyczy to projektów nieinfrastrukturalnych jakich jak np. promocja, szkolenia, różnego rodzaju kampanie, edukacja w tym ekologiczna, reklama, badania, organizacja imprez kulturalnych, zakup tablic interaktywnych, sprzętu muzycznego, komputerowego, badawczego, medycznego, ratowniczego, dydaktycznego, wyposażenia muzealnego. PRZYCZYNA ZMIANY: Proponowane zmiany dotyczące załączania Formularza OOŚ. W przypadku projektów nieinfrastrukturalnych rezygnacja z dołączania załącznika 2.2. Formularz OOŚ. Wnioskodawcy byliby zobligowani do dołączenia załącznika 2.2. jedynie w przypadku projektów nieinfrastrukturalnych, w których współczynnik wysokości wydatków na zmiany klimatu był by wyższy niż 0%. W przypadków projektów infrastrukturalnych konieczność dołączenia Formularza OOŚ bez zmian.

Propozycje zmian w zakresie Instrukcji wypełniania załączników MODYFIKACJA ZAŁĄCZNIKA FORMULARZ OOŚ: PROPOZYCJA: Usunięcie punktów z Formularza OOŚ: 2. Stosowanie dyrektywy 2001/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (dyrektywa SOOŚ) 3. Stosowanie dyrektywy 2011/92/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (dyrektywa OOŚ) 4. Zezwolenie na inwestycję 7. Zgodność projektu z innymi dyrektywami środowiskowymi (w stosownych przypadkach) 8. Koszt rozwiązań na rzecz zmniejszenia lub skompensowania negatywnego oddziaływania na środowisko, w szczególności wynikającego z procedury OOŚ lub innych procedur oceny (takich jak dyrektywa siedliskowa, ramowa dyrektywa wodna, dyrektywa w sprawie emisji przemysłowych) lub wymogów krajowych/regionalnych Modyfikacja punktów: 1. Zgodność projektu z polityką ochrony środowiska 5. Stosowanie Dyrektywy Rady 92/43/EWG w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory (dyrektywa siedliskowa); ocena oddziaływania na obszary Natura 2000 6. Stosowanie dyrektywy 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (ramowa dyrektywa wodna); ocena oddziaływania na jednolitą część wód 9. Przystosowanie projektu do zmian klimatu i łagodzenia zmian klimatu, a także jego odporność na klęski żywiołowe 10. Oświadczenie dotyczące elektronicznej wersji raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko / raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na obszary natura 2000 PRZYCZYNA ZMIANY: Uproszczenie wypełniania Formularza OOŚ w związku z uchyleniem Wytycznych OOŚ. Część pytań (np. 3 i 4) znajdują się w wersji formularza wniosku o dofinansowanie projektu w sekcji D.1 i F. Skrócenie i połączenie niektórych pytań. Inne zmiany wynikające ze zmian w Instrukcji wypełniania załączników. Przedyskutowaniu podlega jedynie usunięcie pkt. 2 – stosowanie dyrektywy SOOŚ. Po usunięciu tego punktu z Formularza OOŚ nie będzie już „dowodu”, że analizowaliśmy projekt w szerszym kontekście – pod kątem strategicznej oceny oddziaływania na środowisko.

Propozycje zmian w zakresie Instrukcji wypełniania załączników MODYFIKACJA ZAPISÓW: OBECNIE: W przypadku, gdy w ww. Formularzu OOŚ do wniosku o dofinansowanie projektu przy pytaniu, o którym mowa powyżej, wnioskodawca zaznaczył odpowiedź „Nie”, konieczne będzie dostarczenie przez wnioskodawcę wypełnionego przez właściwy organ Zaświadczenia organu odpowiedzialnego za monitorowanie obszarów Natura 2000, dalej: Zaświadczenie Natura 2000. (…) W przypadku przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko oraz mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, przeprowadzenie postępowania w sprawie OOŚ nie oznacza zawsze, że przeprowadzono również ocenę oddziaływania na obszary Natura 2000. Nawet jeżeli w raporcie OOŚ i w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach odniesiono się do kwestii obszarów Natura 2000 i stwierdzono, że przedsięwzięcie nie będzie miało wpływu na te obszary np. z uwagi na odległość od obszarów Natura 2000 – to taka sytuacja nie stanowi oceny oddziaływania na obszary Natura 2000 i oznacza konieczność wystąpienia o Zaświadczenie Natura 2000. (…) Najczęściej spotykanymi sytuacjami, w których konieczne jest uzyskanie Zaświadczenia Natura 2000 przez wnioskodawcę, są następujące przypadki: -dla przedsięwzięcia mogącego zawsze znacząco oddziaływać na środowisko, właściwy organ określając zakres raportu OOŚ, wskazał i uzasadnił, że ze względu na brak możliwości wpływu przedsięwzięcia na obszary Natura 2000, nie ma konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na obszar Natura 2000 – co powinno znaleźć swoje odzwierciedlenie w postanowieniu tego organu, a następnie w postanowieniu uzgadniającym RDOŚ oraz w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach; -dla przedsięwzięcia mogącego zawsze znacząco oddziaływać na środowisko, dla którego nie ustalano zakresu raportu OOŚ, przeprowadzona OOŚ, ze względu na wykazany w raporcie OOŚ brak możliwości wpływu przedsięwzięcia na obszary Natura 2000, nie obejmowała oceny na obszar Natura 2000 (a jedynie wyniki kwalifikacji przedsięwzięcia do oceny oddziaływania na obszar Natura 2000) – co powinno znaleźć swoje odzwierciedlenie w postanowieniu uzgadniającym RDOŚ oraz w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach; -dla przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, właściwy organ nie stwierdził potrzeby przeprowadzenia OOŚ (w tym w zakresie wpływu na obszary Natura 2000) w ramach kwalifikacji przedsięwzięcia do oceny – co powinno znaleźć swoje odzwierciedlenie w postanowieniu tego organu oraz w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach; -dla przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, właściwy organ, stwierdzając obowiązek przeprowadzenia OOŚ i określając jednocześnie zakres raportu OOŚ, wskazał i uzasadnił, że ze względu na brak możliwości wpływu przedsięwzięcia na obszary Natura 2000, nie ma konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na obszar Natura 2000 – co powinno znaleźć swoje odzwierciedlenie w postanowieniu tego organu, a następnie w postanowieniu uzgadniającym RDOŚ oraz w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach; -dla przedsięwzięcia innego niż mogące znacząco oddziaływać na środowisko, organ właściwy do wydania decyzji wymaganej przed rozpoczęciem realizacji przedsięwzięcia, po rozważeniu czy przedsięwzięcie może potencjalnie znacząco oddziaływać na obszar Natura 2000 i stwierdzeniu braku takiej możliwości, nie wydał postanowienia nakładającego obowiązek przedłożenia przez inwestora dokumentacji, w tym karty informacyjnej przedsięwzięcia, do RDOŚ, aby ten przeprowadził kwalifikację przedsięwzięcia do oceny oddziaływania na obszar Natura 2000 – co powinno znaleźć swoje odzwierciedlenie w decyzji wymaganej przed rozpoczęciem realizacji przedsięwzięcia; -dla przedsięwzięcia innego niż mogące znacząco oddziaływać na środowisko, RDOŚ stwierdził, po przeanalizowaniu przedłożonej przez inwestora dokumentacji, w tym karty informacyjnej przedsięwzięcia, brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na obszar Natura 2000 (w ramach kwalifikacji przedsięwzięcia do oceny oddziaływania na obszar Natura 2000) – co powinno znaleźć swoje odzwierciedlenie w postanowieniu RDOŚ o braku potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na obszar Natura 2000 oraz w decyzji wymaganej przed rozpoczęciem realizacji przedsięwzięcia.

Propozycje zmian w zakresie Instrukcji wypełniania załączników PROPOZYCJA: W przypadku, gdy w ww. Formularzu OOŚ do wniosku o dofinansowanie projektu przy pytaniu, o którym mowa powyżej, wnioskodawca zaznaczył odpowiedź „Nie”, konieczne będzie dostarczenie przez wnioskodawcę wypełnionego przez właściwy organ Zaświadczenia organu odpowiedzialnego za monitorowanie obszarów Natura 2000, dalej: Zaświadczenie Natura 2000 lub w ramach Załącznika 2.1. do wniosku o dofinansowanie projektu, decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach/postanowienie RDOŚ, w treści której/w treści którego zapisano, iż przeanalizowano wpływ inwestycji na obszary Natura 2000 i nie stwierdzono potencjalnego negatywnego oddziaływania. (…) Jeśli w trakcie przeprowadzonego postępowania w sprawie OOŚ, w przypadku przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko oraz mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, przeprowadzono również ocenę oddziaływania na obszary Natura 2000 i w treści decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach/postanowieniu uzgadniającym RDOŚ odniesiono się do kwestii obszarów Natura 2000 stwierdzając, że przedsięwzięcie nie będzie miało wpływu na te obszary np. z uwagi na odległość od obszarów Natura 2000 lub zakres projektu – wówczas nie ma konieczności wystąpienia o Zaświadczenie Natura 2000 i IZ RPO nie będzie go wymagać*. Powyższe nie dotyczy jednak projektów dużych. Obowiązek przedłożenia Zaświadczenia Natura 2000 będzie dotyczył sytuacji, w których stwierdzona zostanie rozbieżność zakresu rzeczowego i obszarowego pomiędzy uzyskaną dokumentacją środowiskową a uzyskanym zezwoleniem na inwestycję/dokumentacją techniczną. TEKST WYKREŚLONO *Z wyłączeniem sytuacji, w ramach których na etapie oceny projektu, stwierdzona zostanie rozbieżność zakresu rzeczowego i obszarowego pomiędzy uzyskaną dokumentacją środowiskową a uzyskanym zezwoleniem na inwestycję/ dokumentacją techniczną. W takiej sytuacji konieczne może się okazać przedłożenie Zaświadczenia Natura 2000. PRZYCZYNA ZMIANY: W celu ograniczenia nadmiernej ilości generowanych przez RDOŚ zaświadczeń organu odpowiedzialnego za monitorowanie obszarów Natura 2000, w związku z uchyleniem Wytycznych OOŚ, do rozważenia poddaje się opcję rezygnacji z uzyskiwania Zaświadczenia RDOŚ odnośnie Natury 2000 w przypadku, gdy w treści decyzji środowiskowej lub postanowieniu RDOŚ dokonano już stosownych analiz pod kątem wpływu przedsięwzięcia na środowisko i w opinii osoby oceniającej uzasadnienie to jest właściwe i pełne. Zmniejszy to obciążania dla wnioskodawców, dla RDOŚ i sprawi, że do weryfikacji projektu będzie mniejsza ilość dokumentów.

Propozycje zmian w zakresie Instrukcji wypełniania załączników MODYFIKACJA ZAPISÓW: OBECNIE: W przypadku, gdy w ww. Formularzu OOŚ do wniosku o dofinansowanie projektu przy pytaniu, o którym mowa powyżej, wnioskodawca zaznaczył odpowiedź „Nie”, konieczne będzie dostarczenie przez wnioskodawcę wypełnionego przez właściwy organ Zaświadczenia właściwego organu odpowiedzialnego za gospodarkę wodną, dalej: Zaświadczenie RDW. (…) PROPOZYCJA: W przypadku, gdy w ww. Formularzu OOŚ do wniosku o dofinansowanie projektu przy pytaniu, o którym mowa powyżej, wnioskodawca zaznaczył odpowiedź „Nie”, konieczne będzie dostarczenie przez wnioskodawcę wypełnionego przez właściwy organ Zaświadczenia właściwego organu odpowiedzialnego za gospodarkę wodną, dalej: Zaświadczenie RDW lub w ramach Załącznika 2.1. do wniosku o dofinansowanie projektu, decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach/postanowienie RDOŚ, w treści której/ w treści którego zapisano, iż organ przeanalizował wpływ inwestycji na jednolite części wód i nie stwierdził potencjalnego negatywnego oddziaływania. (…) Jeśli przeprowadzono ocenę oddziaływania na jednolite części wód w ramach OOŚ, w przypadku przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko oraz mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko i w treści decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach/ postanowieniu uzgadniającym RDOŚ odniesiono się do kwestii wpływu inwestycji na jednolite części wód stwierdzając, że przedsięwzięcie nie będzie miało wpływu na stan jednolitych części wód np. z uwagi na skalę lub zakres projektu – wówczas nie ma konieczności wystąpienia o Zaświadczenie RDW i IZ RPO nie będzie go wymagać*. Powyższe nie dotyczy jednak projektów dużych. (…) Brak obowiązku uzyskiwania Zaświadczenia RDW obejmuje również projekty dotyczące: -termomodernizacji budynków; -instalacji kolektorów słoneczne, paneli fotowoltaicznych, powietrznych pomp ciepła; -wszelkich prace konserwatorskie i restauratorskie prowadzone wewnątrz i na zewnątrz budynków; -prac związane z wymianą źródeł i systemów grzewczych w budynkach; -przebudową obiektów, mieszczącą się w obrysie zewnętrznym ścian parteru budynku (m.in. nadbudowa, przebudowa układu wewnętrznego pomieszczeń itp.); -energooszczędnym oświetlenia ulic i dróg. *Z wyłączeniem sytuacji, w ramach których na etapie oceny projektu, stwierdzona zostanie rozbieżność zakresu rzeczowego i obszarowego pomiędzy uzyskaną dokumentacją środowiskową a uzyskanym zezwoleniem na inwestycję/ dokumentacją techniczną. W takiej sytuacji konieczne może się okazać przedłożenie Zaświadczenia Natura 2000. PRZYCZYNA ZMIANY: W celu ograniczenia nadmiernej ilości generowanych przez RDOŚ zaświadczeń organu odpowiedzialnego za gospodarkę wodną, w związku z uchyleniem Wytycznych OOŚ, do rozważenia poddaje się opcję rezygnacji z uzyskiwania Zaświadczenia RDOŚ odnośnie RDW w przypadku, gdy w treści decyzji środowiskowej lub postanowieniu RDOŚ dokonano już stosownych analiz pod kątem wpływu przedsięwzięcia na środowisko i w opinii osoby oceniającej uzasadnienie to jest właściwe i pełne. Zmniejszy to obciążania dla wnioskodawców, dla RDOŚ i sprawi, że do weryfikacji projektu będzie mniejsza ilość dokumentów. Ostatnie punkt dotyczący możliwości wyłączenia niektórych typów projektów, został uzgodniony z Ministerstwem Rozwoju oraz Komisją Europejską i zaakceptowany.

Dziękuję za uwagę Bartosz Borysowski Tel. 56 621 86 91 Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Wydział Wyboru Projektów Biuro Oceny Merytorycznej Tel. 56 621 86 91 b.borysowski@kujawsko-pomorskie.pl