Przegląd najważniejszych europejskich idei politycznych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Patriotyzm przyszłości.
Advertisements

Konstruktywizm.
Racjonalizm.
Teoria krytyczna.
Największą zasługą Lockea jest sformułowanie podstawy filozoficznej i ideowej pod całą epokę oświecenia; nada jej charakter skrajnego empiryzmu w połączeniu.
ZASADY USTROJU RZECZYPOSPOLITEJ
Podstawowe prawa i wolności człowieka
Efektywność a sprawiedliwość jako problem ekonomiczny JERZY WILKIN
„Efektywność a sprawiedliwość jako problem ekonomiczny” Jerzy Wilkin
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 9 Prawa własności i ich znaczenie w gospodarce (cz. 3)
Pogoń za rentą – przykłady z życia gospodarczego w Polsce w okresie transformacji Hubert Wiligórski.
Czy demokracja sprzyja wzrostowi gospodarczemu?
Równość a wzrost gospodarczy
Charakterystyka finansów publicznych
PRAWA CZŁOWIEKA Sandra Naróg.
Prawa Człowieka Roksana Szuba.
Dziedzictwo oświecenia
Samorząd terytorialny
Sofiści.
WIEDZA O PAŃSTWIE I PRAWIE
Materializm a idealizm
GENEZA I MECHANIZM SAMOREGULACJI W DEMOKRACJI REPREZENTACYJNEJ
,,Dzieci nie będą dopiero, ale są już ludźmi, tak ludźmi są a nie lalkami, można przemówić do ich rozumu, odpowiedzą nam, przemówimy do serca, odczują.
PRAWA CZŁOWIEKA Prawa człowieka jest to zespół podstawowych, niezbywalnych i uniwersalnych praw przysługujących człowiekowi bez względu na rasę, religię,
PODSTAWY PRAWOZNAWSTWA
Prawa człowieka.
ETYKA ŻYCIA SPOŁECZNEGO
Dzień Samorządu Terytorialnego 2012 „Istota decentralizacji - współczesne wyzwania” Polańczyk, 30 maja 2012 Jerzy Stępień sędzia Trybunału Konstytucyjnego.
Według tomizmu Artur Andrzejuk.
POJĘCIE POLITYKI.
Wiek XVIII – wiek Oświecenia. „Sapere aude
Demokracja Demokracja – system rządów (reżim polityczny, ustrój polityczny) i forma sprawowania władzy, w których źródło władzy stanowi wola większości.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
ORAZ PROCES SOCJALIZACJI
SZEŚĆ ZASAD REALIZMU POLITYCZNEGO
,, Polityka nie jest sztuką tego co możliwe, lecz tego co niemożliwe” Vaclav Havel Młodzi dla Wolności Obserwatorium przemian Autor: Paulina Kurpiel.
Zasady Współczesnej Demokracji
Naczelne zasady Kontytucji
EkonomiaPopyt i podażRównowagaRynekWartośćPieniądz POZ: Przedsiębiorczość, Organizacja i Zarządzanie Wykład 3: Państwo a gospodarka Wojciech St. Mościbrodzki.
Przygotowała: Marlena Drożdż. Profesor socjologii na Uniwersytecie w Milton Keynes w Anglii.
XVIII Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży „Szkoła demokracji” Moderatorzy: Adrianna Moraczewska; Viktoria Brzeska.
PAŃSTWO-PRAWO-SPOŁECZEŃSTWO-OBYWATEL
Demokracja.
Definicja państwa opiekuńczego (socjalnego)
Wpływ komunikacji poprzez media na współczesny obraz świata
Agnieszka Kwiatkowska (UW) Zieloni reprezentacja nowych ruchów społecznych na polskiej scenie politycznej.
WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie 11 WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI.
Demokracja.
• Władza to upoważnienie do wydawania ludziom praw i poleceń.
Prawa człowieka w ramach Unii Europejskiej 1.Znaczenie oraz rola praw człowieka została wskazana w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej „Unia opiera się.
W OBRONIE KRYTYCZNIE DEMOKRATYCZNEJ EDUKACJI MICHAEL W. APPLE JOHN BASCOM PROFESOR PROGRAMÓW I PROCESU NAUCZANIA ORAZ STUDIÓW NAD POLITYKĄ EDUKACYJNĄ UNIWERSYTET.
Wokół pojęcia gender Gdańsk, 26 listopada Gender jako płeć kulturowa.
Epoka renesansu: między 2 poł. XIV a końcem XVI w.
Główne pojęcia myśli politycznej Grecji
Legitymizacja władzy: to tzw. upoważnienie – oparte na społecznej akceptacji obywateli. Jest prawem do działania w imieniu konkretnej osoby lub grupy.
Geneza społeczeństwa obywatelskiego
Niezależność i pluralizm mediów
Dobro publiczne (dobro wspólne) – – ujęcie teorii klasycznej i pola nowelizacji (komunikat) dr hab. inż. Janusz Zawiła-Niedźwiecki
Prawo wyznaniowe Zagadnienia podstawowe
ZASADY DEMOKRACJI RÓŻNE OBLICZA PAŃSTWA.
SŁOWNIK POJĘĆ LOGO POJĘCIA ZWIĄZANE Z ANTYDYSKRYMINACJĄ  Tolerancja -p ojęcie wywodzące się z języka łacińskiego i oznaczające.
Klasyczna i neoklasyczna szkoła w ekonomii a szkoła historyczna OŚWIECENIE (porządek naturalny; natura ludzka; indywidualna wolność; uniwersalne prawa)
Prawa człowieka i system ich ochrony Koncepcje praw człowieka
CECHY XIX-WIECZNEGO LIBERALIZMU:
Rola Państwa w gospodarce
Przegląd najważniejszych europejskich idei politycznych.
Naród, etniczność, rasa.
Rola Państwa w gospodarce
Państwo.
Zapis prezentacji:

Przegląd najważniejszych europejskich idei politycznych Część 4: wiek XX

John Dewey (1859-1952) znany głównie ze swojego wkładu do pedagogiki (szkoła jako miejsce nauki życia i realizacji reformy społecznej) każda sfera ludzkiej działalności jest wspólnotowa, we wszystkich winna panować demokracja demokracja służy ochronie wspólnych interesów, pozwala jednostce wyrazić się, jest też pewnym sposobem poznania (demokracja jako „organized intelligence”)

Carl Schmitt (1888-1985) w państwie musi być władza suwerenna, samo prawo nie wystarczy prawa nie da się stosować wobec chaosu, istnieje zatem porządek, który jest pierwotny w stosunku do prawa w polityce najważniejszą linią podziału jest podział na przyjaciół i wrogów. To jest podstawą politycznego zrzeszania się liberalizm nie jest w stanie stworzyć prawdziwej politycznej wspólnoty, ponieważ nie jest w stanie dać ludziom poczucia tożsamości

Antonio Gramsci (1891-1937) szereg idei zapożycza Gramsci od Marksa: determinizm ekonomiczny, walka klas, baza i nadbudowa rozwija ideę hegemonii: władzę sprawuje się nie tylko przez przemoc czy ekonomiczny i polityczny przymus, ale też przez ideologię burżuazja narzuca swoje wartości całemu społeczeństwu, tak iż są postrzegane jako „zdroworozsądkowe”. Intelektualiści powinni wziąć na siebie ciężar stworzenia alternatywnej kulturowej wizji

Hannah Arendt (1906-1975) poszukując przyczyny dwóch totalitaryzmów, konkluduje że były one skutkiem przejęcia władzy przez masy Ideałem polityki jest ateńska polis, do tego ideału należy zmierzać uwzględniając lokalny kontekst

Michel Foucault (1926-1984) *społeczeństwo ma charakter dyscyplinujący, jego metaforą jest więzienie * jednym z przejawów władzy jest biopolityka, czyli kontrolowanie przez władzę całego życia człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem sfery seksu i prokreacji

Jürgen Habermas (1929- ) odwołuje się do „niedokończonego projektu Oświecenia” kluczowa dla państwa jest sfera publiczna, w której odbywa się dyskusja, a która współcześnie według Habermasa jest zagrożona przez mass media, nacjonalizm i państwo opiekuńcze

Luce Irigaray (1930- ) w europejskiej filozofii kobieta przynależy do świata natury albo do świata materii, nie jest natomiast podmiotem w odróżnieniu od niektórych feministek uważa różnicę płci za realną porządek społeczny ma swoje źródło w relacji kobieta-mężczyzna („Democracy begins between the two”)

Friedrich Hayek (1899-1992) *społeczeństwo winno być wolne i niepoddawane planowaniu wolność przynależy jednostce i to ona jest podmiotem sprawiedliwości (odrzucenie sprawiedliwości społecznej) gwarantami wolności są ramy prawne, wolny rynek i rozproszenie własności

Isaiah Berlin (1909-1997) rozróżnienie dwa rodzaje wolności: czyli wolność do czegoś i od czegoś (pozytywna i negatywna, zakres tej drugiej powinien być jak największy) demokracja niekoniecznie musi gwarantować optymalną wolność jednostki eksponowanie wolności pozytywnej może prowadzić do autorytaryzmu

John Rawls (1921-2002) wyznacza cztery cele filozofii politycznej: rozsądne uzasadnianie pozwala łagodzić konflikty, obywatele lepiej orientują się w swojej pozycji, poszukiwanie granic politycznych możliwości, dostarczanie pociechy celem jego myśli jest złagodzenie napięcia pomiędzy wolnością a równością oraz poszukiwanie granic tolerancji ludzie są rozsądni (reasonable), a rozważania o sprawach publicznych powinny mieć miejsce w obrębie danej „publicznej kultury politycznej” należy założyć, że w demokratycznej kulturze politycznej obywatele są wolni i równi, a społeczeństwo opiera się na uczciwej (fair) współpracy

Eric Voegelin (1901-1985) współczesne nurty filozofii to ideologie roszczące sobie prawo do monopolu, rodzaj gnozy, która pragnie wybudować „nowego człowieka” i go „zbawić” kultura Zachodu wspiera się wg niego na trzech filarach: władzy publicznej, chrześcijaństwie i filozofii

Leo Strauss (1899-1973) *studiując prace Majmonidesa czy Al Farabiego postawił tezę o egzoterycznym i ezoterycznym charakterze pisarstwa wielu filozofów * mający korzenie w Oświeceniu liberalizm prowadzi do nihilizmu w wydaniu brutalnym (III Rzesza, ZSRR) albo permisywno-hedonistycznym

Alasdair MacIntyre (1929- ) krytykuje instytucje liberalnego kapitalizmu inspirując się Arystotelesem i św. Tomaszem współczesne państwa to oligarchie udające demokracje odrzuca wizję człowieka który sam siebie kształtuje, ma autonomię i prawa, rehabilituje pojęcie cnoty polityka powinna toczyć się w małych wspólnotach, polegać na tradycji