Regionalny Program Operacyjny

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Instytucja Wdrażająca komponent regionalny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Advertisements

Uwzględnienie aspektów środowiskowych. Badanie w liczbach: Liczba nadesłanych, ważnych ankiet: 12 Ankiety RPO:10 ( brakuje 6) Programy Centralne : 2 (
Od pomysłu do realizacji projektu - procedury. 2. Jakie są źródła finansowania naszego projektu?
HARMONOGRAM PROCESU UDZIAŁU SPOŁECZEŃSTWA - ZESTAWIENIE DZIAŁAŃ, KTÓRE NALEŻY PRZEPROWADZIĆ W DRODZE KONSULTACJI Opracowanie: Ksenia Starzec-Wiśniewska.
Monitoring i sprawozdawczość Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007 – 2013 dla Województwa Dolnośląskiego na lata.
Przygotowanie wniosku Złożenie wniosku Ocena Umowa o dofinansowanie Realizacja działań Kontrola.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Inteligentne Specjalizacje Pomorza - zmiany w regulaminie Spotkanie dot. II etapu Konkursu na wybór Inteligentnych Specjalizacji Pomorza Gda ń sk, 17 październik.
Ogólne zasady systemu oceny projektów w RPO WD
Fundusze unijne system prawny: od Brukseli do regulaminów KM Julia Krzyszkowska Bankwatch/Polska Zielona Sieć Warszawa, 15 lipca 2015.
Tan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Stan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Adam Hamryszczak.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Wskaźniki – raportowanie, monitorowanie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Departament Ochrony Klimatu Warszawa, 12 października 2015.
w Regionalnym Programie Operacyjnym
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Toruń, 18 lutego 2016 r.
Propozycja zmiany systematyki kryteriów obowiązujących w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014 – EFRR.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 18 grudnia 2015 r. Założenia konkursu dla działania Gospodarka Wodno-Ściekowa.
PROCEDURA OCENY ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO W PROJEKTACH RPO WP 2014 – 2020 Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk,
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Zmiany w przepisach o ocenach oddziaływania na środowisko Monika Stańczak Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Zmiany w RPO WK-P na lata Zmiany w RPO WK-P na lata
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Stan wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata Instytucja Zarządzająca stan na r. Instytucja.
Stan wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata Instytucja Zarządzająca stan na r. Instytucja.
PROCEDURA OCENY ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO W PROJEKTACH RPO WP 2014 – 2020 Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk,
Departament Rozwoju Regionalnego XLVI Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P na lata Pełnomocnik Zarządu ds. Zrównoważonego Rozwoju Edward.
Podkomitet Monitorujący ds. równoważnego rozwoju Maria Manelska Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Propozycje systematyki kryteriów obowiązujących w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014 – EFS Posiedzenie.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 1 kwiecień 2016 r. Kryteria wyboru projektów Działanie 4.2 Infrastruktura.
Stan wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata Instytucja Zarządzająca stan na r. Instytucja.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
1. Rozstrzygnięcie konkursu ofert na realizację zadań publicznych z zakresu kultury i ochrony dziedzictwa kulturowego w 2011 roku na terenie Dolnego Śląska.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Najważniejsze elementy ze stanu wdrażania X posiedzenie KM RPO WKP
REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO NA LATA Finansowanie inwestycji z zakresu gospodarki wodno-ściekowej w ramach RPO WSL na.
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
01 Departament Polityki Regionalnej KOMITET MONITORUJACY RPO WK-P 12 MARCA 2010 SPRAWOZDANIE Z ZAKRESU WYPEŁNIANIA ZASADY ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU w ramach.
PROCEDURA OCENY ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO W PROJEKTACH RPO WP 2014 – 2020 Gdańsk, 28 września 2016 r. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Działanie 1.7 PO IiŚ na lata Kompleksowa likwidacja niskiej emisji na terenie województwa śląskiego Mariola Orlik Zespół Funduszy.
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
Praktyczne informacje o procedurach administracyjnych
Zmiany w dokumentowaniu oddziaływania projektów na środowisko w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014 – 2020.
Propozycja zmian Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko- Pomorskiego na lata
Instytucja Zarządzająca stan na r.
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P r.
Kryteria wyboru projektów 10. 3
Warunki wstępne (ex ante) stan
Toruń, kwiecień 2017 r.   Departament Rozwoju Regionalnego
Informacja o stanie wdrażania
Informacja o stanie wdrażania
Informacja o stanie wdrażania
Instytucja Zarządzająca stan na r.
System oceny projektów w ramach RPO WP
Informacja o stanie wdrażania
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Informacja o stanie wdrażania
Kryteria wyboru projektów w ramach działania Gospodarka Odpadowa
w kontekście nowelizacji Ustawy Wdrożeniowej
Informacja o stanie wdrażania
System oceny i kryteria wyboru projektów w ramach Podziałania
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Działania ewaluacyjne prowadzone przez IZ RPO WK-P w 2017 roku
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
System wyboru projektów w ramach Działania 5. 2
Informacje w zakresie harmonogramu renegocjacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Toruń, listopad.
System wyboru projektów w ramach Działania 6. 1
System wyboru projektów w ramach Podziałania
Zapis prezentacji:

Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020 Sprawozdanie z realizacj zasad zrównoważonego rozwoju wg stanu 31.12.2017 roku Toruń, 18.04.2018 r.

Informacja o sprawozdaniu Pełnomocnika Zarządu ds Informacja o sprawozdaniu Pełnomocnika Zarządu ds. zrównoważonego rozwoju za okres do 31.12.2017 roku - monitoring realizacji zasad zrównoważonego rozwoju w projektach finansowanych ze środków RPO WK-P 2014-2020

Podstawa monitorowania realizacji zasad zrównoważonego rozwoju: Zapisy Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020 mówiącego w sekcji 11.1 „Program uwzględnia zasadę zrównoważonego rozwoju w programowaniu i wdrażaniu obejmując finansowanie przedsięwzięć minimalizujących oddziaływanie działalności na środowisko, w tym nakierowanych na spełnienie wymogów prawnych w obszarze środowiska.” „Zapewnione zostaną mechanizmy monitorowania i raportowania wydatków wsparcia związanych z realizacją celów dotyczących zmian klimatu, realizowane z wykorzystaniem metodyki przyjętej przez KE i przy wykorzystaniu systemu kategorii interwencji oraz systemu „Rio markers””. Rekomendacja z prognozy sooś w sprawie: „…utworzenia dedykowanego stanowiska „Pełnomocnika Instytucji Zarządzającej lub menadżera do spraw monitorowania interwencji w ramach RPO w zakresie zrównoważonego rozwoju”. Uchwała Nr 8/2015 z dnia 3 sierpnia 2015 roku w sprawie powołania Grupy Roboczej do spraw zrównoważonego rozwoju w ramach Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020

Projekty konkursowe Pełnomocnik Zarządu ds. Zrównoważonego Rozwoju {dalej Pełnomocnik} może przeprowadzić weryfikację prawidłowości przeprowadzonej oceny środowiskowej na puli 10% złożonych wniosków w danym konkursie. W takim przypadku DW EFRR przekazuje zestawienie złożonych wniosków na dany konkurs. Pełnomocnik na podstawie listy wskazuje projekty. Po ocenie środowiskowej wskazane projekty przekazywane są Pełnomocnikowi. Po dokonaniu weryfikacji {nie dłużej niż 2 dni robocze}, wnioski zwracane są do DW EFRR {str. 307 dot. oceny formalno-merytorycznej projektów konkursowych. Zgodnie z Instrukcją Wykonawczą Instytucji Zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020 {wersja V - listopad 2016}.

Projekty pozakonkursowe. Pełnomocnik ds. Zrównoważonego Rozwoju {dalej Pełnomocnik} może przeprowadzić weryfikację prawidłowości przeprowadzonej oceny środowiskowej danego wniosku. Pełnomocnik wskazuje projekty do weryfikacji po ocenie środowiskowej. Wskazane projekty przekazywane są Pełnomocnikowi. Po dokonanej weryfikacji {nie dłużej niż 2 dni robocze} przez Pełnomocnika, wnioski są zwracane do DW EFRR . {str. 274 dot. oceny formalno-merytorycznej projektów pozakonkursowych . Zgodnie z Instrukcją Wykonawczą Instytucji Zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020 {wersja V - listopad 2016} }.

Tryb konkursowy i pozakonkursowy - liczba ogłoszonych konkursów EFRR: Monitorowanie: Tryb konkursowy i pozakonkursowy - liczba ogłoszonych konkursów EFRR: 2015 rok 5 konkursów, 2016 rok 46 konkursów 2017rok 73 konkursów Narastająco: 124 konkursy - liczba ogłoszonych konkursów EFS: w 2015 roku 7 w 2016 roku 35 w 2017 roku 30 Narastająco: 72 konkursy

Liczba złożonych wniosków : koniec 2017 roku 2 912 {narastająco} monitorowanie c.d.: Liczba złożonych wniosków : koniec 2017 roku 2 912 {narastająco} w tym preselekcyjne - 591 w 2016 r. 1 448 wniosków w 2017 r. 1 464 wniosków Liczba ocenionych wniosków: koniec 2016 r. 280 koniec 2017 r. 1 989 {narastająco} Liczba wniosków zatwierdzonych do dofinansowania: ponad 1 100 na koniec 2017 roku

w tym kwalifikujących się do przedsięwzięć: monitorowanie c.d. : w zakresie monitorowania realizacji zasady zrównoważonego rozwoju dotyczącej oddziaływania na środowisko do końca roku 2017 zmonitorowano 814 wniosków dla których zakończono ocenę merytoryczno-formalną: w tym kwalifikujących się do przedsięwzięć: mogących zawsze negatywnie oddziaływać na środowisko, dla których wymagane jest przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko (A) {Załącznik I Dyrektywy Rady 2011/92/UE - 0 projektów, mogących potencjalnie negatywnie oddziaływać na środowisko {Załącznik II Dyrektywy Rady 2011/92/UE: dla których przeprowadzono ocenę ooś (A) - 11 projektów, dla których odstąpiono od przeprowadzenia oceny ooś (A) - 40 projektów przedsięwzięcia nie objęte Dyrektywą Rady 2011/92, dla których nie jest wymagane prowadzenie procedury ocen ooś - infrastrukturalne (B) - 489 projektów przedsięwzięcia nie objęte Dyrektywą Rady 2011/92, dla których nie jest wymagane prowadzenie procedury ocen ooś nieinfrastrukturalne (C) - 274 projektów  

monitorowanie c. d. : w 814 zmonitorowanych wnioskach: 11 wniosków monitorowanie c.d.: w 814 zmonitorowanych wnioskach: 11 wniosków - z przeprowadzona oceną ooś 40 wniosków - które uzyskały stwierdzenie braku potrzeby przeprowadzenia oceny ooś pozostałe wnioski - 769 - były „poza” dyrektywą {dla których nie jest wymagana procedura ceny ooś} dofinansowano projekty: - „bez wpływu” na obszary objęte ochroną przyrodniczą, - realizowane poza obszarami objętymi prawą ochroną przyrody i obszarami Natura 2000 tylko w 7 wnioskach wykazano neutralny wpływ na środowisko, w pozostałych oceniano pozytywny wpływ na środowisko

monitorowanie c.d.: We wszystkich możliwych obszarach wspieranych przez Program, wprowadzone zostały kryteria weryfikujące spełnianie wymogów ochrony środowiska naturalnego w celu jego ochrony i poprawy jakości oraz preferujące efektywne wykorzystanie zasobów, łagodzenie skutków zmian klimatu oraz dostosowanie do zmian klimatu. Zapewniono mechanizmy monitorowania i raportowania wydatków wsparcia związanych z realizacją celów dotyczących zmian klimatu, realizowane z wykorzystaniem metodyki przyjętej przez KE i przy wykorzystaniu systemu kategorii interwencji oraz systemu „Rio markers”. W zmonitorowanych wnioskach : 335 projektów realizuje przedsięwzięcia z Kategorii Interwencji zaliczane do „wydatków klimatycznych” - to znaczy są to wydatki na przeciwdziałanie zmianom klimatu. Wielkości „wydatków klimatycznych”: wydatki te monitorowane są na etapie wniosków końcowych składanych przez beneficjentów , przy uwzględnieniu kwot dotacji UE, po przemnożeniu przez współczynniki do obliczania wydatków na cele klimatyczne.  

Ustawa z dnia z dnia 3 października 2008 r Ustawa z dnia z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U.2017.1405 ) {aktualny tekst od 01.01.2017 r} od stycznia 2017 roku wprowadziła ustawa szereg zmian, które mogą przysporzyć wnioskodawcom utrudnień, m.in.: - w art. 33.1. pkt 7) - wskazano 30-dniowy termin składania uwag i wniosków {zamiast dotychczasowego 21-dniowego} - w art. 62a.1. - wyszczególniono literalnie co powinna zawierać karta informacyjna przedsięwzięcia {KIP} . - w art. 75.1. litera l - określono przypadki, dla których organem wydającym będzie Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska {m.in. przedsięwzięcia dla których wnioskodawcą będzie jednostka samorządu terytorialnego, dla której organem wykonawczym jest organ właściwy do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach lub podmiot od niej zależny.

Konkursy w zakresie gospodarki wodno-ściekowej - „utrudnienia” w procesie oceny formalno-merytorycznej: 1) weryfikacji i sprawdzeniu we wnioskach podlegają m.in.: - zgodność z aKPOŚK’i i Master Planem, - zgodność z zachowaniem parametrów wymaganych dla oczyszczalni ścieków w aglomeracjach o wielkości 2.000 - 10.000 RLM {Równoważna Liczba Mieszkańców} dotyczy to m.in.: konkursów: Działanie 4.3. schemat w zakresie gospodarki wodno-ściekowej w polityce terytorialnej Działanie 4.6.1 schemat w zakresie gospodarki wodno-ściekowej w ramach ZIT w 2017 roku KZGW przygotował V aKPOŚK’i, która została przyjęta w lipcu.

c.d. 2) uzyskiwanie deklaracji zgodności z celami środowiskowymi zgodnie z art. 439 ustawy prawo wodne - ww. deklaracje wymagane są dla przedsięwzięć, dla których wymagane jest uzyskanie oceny wodnoprawnej, o której mowa w art. 425 Prawa wodnego 3) Współfinansowanie projektów, które mają wpływ na stan lub potencjał jednolitych części wód i które mogą być realizowane tylko po spełnieniu warunków określonych w art. 4.7 Ramowej Dyrektywy Wodnej, znajdujących się na listach nr 2 będących załącznikami do Master Planów dla dorzeczy Odry i Wisły, nie będzie dozwolone do czasu przedstawienia wystarczających dowodów na spełnienie warunków określonych w art. 4.7 Ramowej Dyrektywy Wodnej w drugim cyklu Planów Gospodarowania Wodami w Dorzeczach. Wypełnienie warunku będzie uzależnione od potwierdzenia zgodności z Ramową Dyrektywą Wodną drugiego cyklu Planów Gospodarowania Wodami w Dorzeczach przez Komisję Europejską . dot. m.in. konkursów: Działanie 4.1.1 - schemat: infrastruktury malej retencji Działanie 4.1.1 - schemat: wały przeciwpowodziowe

Spostrzeżenia i uwagi w zakresie oddziaływania na środowisko {procedury ooś} do wniosków składanych do RPO WK-P {najczęściej popełniane uchybienia/błędy w dokumentacji środowiskowej} Niespójność pomiędzy zadaniami z wniosku o dofinansowaniu a decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach. Brak analizy wariantów w raporcie oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko {tak zwany wariant zerowy - formalnie nie jest wariantem}. Błędy w przeprowadzonej procedurze udziału społeczeństwa podczas oceny oddziaływania na środowisko. Brak zachowania kolejności wydawanych decyzji administracyjnych, gdzie prawidłowa kolejność: decyzja środowiskowa => decyzja lokalizacyjna => decyzja o pozwoleniu na budowę. Korzystanie/zaniechanie korzystania z procedury screeningu - czyli badania przesiewowego czy dany projekt jest w załączniku I lub II Dyrektywy i czy należy przeprowadzić procedurę ooś {na podstawie Karty Informacyjnej Przedsięwzięcia}. Często powinno się to zakończyć wydaniem postanowienia i następnie decyzji o braku potrzeby przeprowadzenia oceny ooś. (procedura scopingu - to następna procedura, która uzgadnia zakres raportu czy prognozy jeśli dotyczy. .

c. d. spostrzeżeń/uwag: Niespójność pomiędzy zadaniami z wniosku o dofinansowaniu a decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach/pozwoleniu budowlanym. Uzyskiwanie dla jednego przedsięwzięcia więcej niż jednej „decyzji środowiskowej” {„dzielenie przedsięwzięcia” lub w przypadku etapowania przedsięwzięcia brak odniesienia się w kolejnych decyzjach o środowiskowych uwarunkowaniach do poprzednich, często już zrealizowanych etapów} . Brak dołączonego kompletu dokumentacji środowiskowej {załączników do wniosku o dofinansowanie projektu}. Niespójność pomiędzy zakresem prac wskazanych we wniosku o dofinansowanie a załączonym zgłoszeniem robót budowlanych, decyzją o pozwoleniu na budowę a dokumentacją techniczną. Niewymagane {niepotrzebne} pisma wystąpień do RDOŚ o uzyskanie potwierdzeń w formie zaświadczeń o braku konieczności prowadzenia procedury ooś dla ewidentnych przedsięwzięć, które tego nie wymagają lub są literalnie wskazane w dokumentacji konkursowej .

Dziękuję za uwagę Edward Reszkowski Pełnomocnik Zarządu ds Dziękuję za uwagę Edward Reszkowski Pełnomocnik Zarządu ds. zrównoważonego rozwoju Toruń 18.04.2018 r.