Stan wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014-2020 oraz przyszłość Polityki Spójności po 2020 r.
Łączna wartość dofinansowania w ramach RPO WM 2007-2013 w przeliczeniu na liczbę mieszkańców subregionu
W ramach Osi Priorytetowych I-X, na dzień 31.03.2018 r. ogłoszono 129* naborów w trybie konkursowym i 18 naborów w trybie pozakonkursowym. W stosunku do poprzedniego miesiąca nie ogłoszono nowych naborów. Wraz z nieogłoszonymi naborami pozakonkursowymi oraz 4 projektami w ramach instrumentów finansowych, zaangażowanie alokacji wyniosło łącznie 6 332 433 606 PLN dofinansowania unijnego (wzrost o 97 896 648 PLN w stosunku do poprzedniego miesiąca), co stanowi 79,50 % alokacji na lata 2014-2020 (bez rezerwy wykonania), w tym: w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) ogłoszono 66 naborów w trybie konkursowym i 8 naborów pozakonkursowych. W stosunku do poprzedniego miesiąca nie ogłoszono nowych naborów. Łącznie z 7 planowanymi naborami pozakonkursowymi zaangażowany został wkład wspólnotowy w wysokości 5 189 842 823 PLN** (wzrost o 92 390 278 PLN w stosunku do poprzedniego miesiąca), co stanowi 84,90 % dostępnej alokacji EFRR; w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) ogłoszono 63 naborów w trybie konkursowym i 10 naborów pozakonkursowych. W stosunku do poprzedniego miesiąca nie ogłoszono nowych naborów. Łączne zaangażowanie wkładu wspólnotowego wyniosło 1 142 590 783 PLN (wzrost o 5 506 370 PLN w stosunku do poprzedniego miesiąca) , co stanowi 61,67 % dostępnej alokacji EFS (bez PT). **Spadek procentowy ma związek ze zmianą metodologii przedstawiania zaangażowania alokacji (bez RW) w nabory, gdzie nabory planowane w trybie konkursowym oraz ogłoszone bez zatwierdzonej przez ZWM listy projektów wybranych do dofinansowania, przeliczane są po bieżącym kursie EUR/PLN (wyjątek projekty IF), natomiast nabory rozstrzygnięte, tj. z zatwierdzoną listą projektów, zostały urealnione o zatwierdzone i anulowane wnioski o dofinansowanie. Tak przedstawione dane odzwierciedlają realny stan zaangażowanie środków wspólnotowych w nabory.
Liczba i wartość ogłoszonych naborów konkursowych w ramach RPO 2014-2020 Liczba naborów Wartość dofinansowania UE w ramach naborów w Euro Wartość dofinansowania UE w ramach naborów w PLN EFRR 66 865 610 644 3 641 797 109 Oś Priorytetowa I 11 197 755 001 831 994 840 Działanie 1.1 2 103 283 402 434 533 930 Działanie 1.2 9 94 471 599 397 460 910 Oś Priorytetowa II 8 104 038 241 437 709 688 Działanie 2.1 Oś Priorytetowa III 12 85 198 325 358 446 394 Działanie 3.1 27 448 292 115 480 454 Działanie 3.2 10 280 387 43 251 646 Działanie 3.3 47 469 646 199 714 294 Oś Priorytetowa IV 15 259 135 222 1 090 233 708 Działanie 4.1 28 878 263 121 496 629 Działanie 4.2 4 66 628 672 280 320 149 Działanie 4.3 163 628 287 688 416 930 Oś Priorytetowa V 65 154 977 274 120 021 Działanie 5.1 5 12 355 196 51 980 783 Działanie 5.2 3 5 062 151 21 297 480 Działanie 5.3 44 596 854 187 627 886 Działanie 5.4 3 140 776 13 213 872 Oś Priorytetowa VI 6 70 563 355 296 874 149 Działanie 6.1 37 687 514 158 558 911 Działanie 6.2 32 875 841 138 315 238 Oś Priorytetowa VII 83 765 523 352 418 309 Działanie 7.1 Liczba naborów Wartość dofinansowania UE w ramach naborów w Euro Wartość dofinansowania UE w ramach naborów w PLN EFS 63 219 082 747 921 724 937 Oś Priorytetowa VIII 4 16 197 062 68 144 280 Działanie 8.2 1 4 348 327 18 294 282 Działanie 8.3 3 11 848 735 49 849 998 Oś Priorytetowa IX 36 98 104 619 412 745 756 Działanie 9.1 13 45 820 869 192 777 562 Działanie 9.2 21 48 246 255 202 981 643 Działanie 9.3 2 4 037 495 16 986 551 Oś Priorytetowa X 23 104 781 066 440 834 901 Działanie 10.1 9 43 938 929 184 859 862 Działanie 10.2 10 424 552 43 858 174 Działanie 10.3 12 50 417 585 212 116 865
Liczba i wartość ogłoszonych naborów pozakonkursowych w ramach RPO 2014-2020 Pozakonkursowe Liczba naborów Wartość dofinansowania UE w ramach naborów w Euro Wartość dofinansowania UE w ramach naborów w PLN EFRR 8 117 117 137 492 735 218 Oś Priorytetowa II 2 18 384 812 77 348 581 Działanie 2.1 Oś Priorytetowa III 13 384 910 56 312 992 Działanie 3.1 1 7 680 405 32 313 000 Działanie 3.2 5 704 505 23 999 992 Oś Priorytetowa VI 22 777 778 95 830 668 Działanie 6.1 Oś Priorytetowa VII 3 62 569 637 263 242 977 Działanie 7.1 Działanie 7.2 32 062 421 30 507 216 134 893 017 128 349 960 Suma końcowa Pozakonkursowe Liczba naborów Wartość dofinansowania UE w ramach naborów w Euro Wartość dofinansowania UE w ramach naborów w PLN EFS 10 52 574 866 220 865 845 Oś Priorytetowa VIII 2 45 435 089 190 827 372 Działanie 8.1 Oś Priorytetowa IX 3 646 453 15 341 359 Działanie 9.1 1 3 290 041 13 841 861 Działanie 9.3 356 412 1 499 498 Oś Priorytetowa X 6 3 493 324 14 697 114 Działanie 10.1 3 1 994 549 8 391 468 Działanie 10.3 1 498 775 6 305 646 Suma końcowa
Liczba i wartość złożonych wniosków o dofinansowanie
Te trzy subregiony otrzymały dotychczas 38% całkowitego wsparcia, przy 55% całkowitej ludności województwa mazowieckiego, co świadczy o decentralizacji środków.
Dofinansowanie z RPO WM 2014-2020 na jednego mieszkańca [zł] W zakresie EFRR subregion ostrołęcki jest najlepszy w działaniu 6.2 (Rewitalizacja obszarów zmarginalizowanych), zajmuje drugą pozycję w działaniach: 1.2 (Działalność badawczo - rozwojowa przedsiębiorstw) i 5.3 (Dziedzictwo kulturowe), oraz trzecią w działaniu 7.1 (infrastruktura drogowa).
W zakresie EFS subregion ostrołęcki jest drugi najlepszy Dofinansowanie z RPO WM 2014-2020 na jednego mieszkańca [PLN] W zakresie EFS subregion ostrołęcki jest drugi najlepszy w działaniu 10.3 (Doskonalenie zawodowe) i 8.1 (Aktywizacja zawodowa osób bezrobotnych przez PUP).
Zakontraktowana alokacja w podziale na działania EFRR Na terenie powiatu makowskiego realizowane są przede wszystkim projekty z zakresu działań: 2.1 (E- usługi dla Mazowsza) i 6.2 (Rewitalizacja obszarów zmarginalizowanych) Na terenie powiatu ostrołeckiego w działaniach: 7.1 (Infrastruktura drogowa), 5.3 (Dziedzictwo kulturowe) i 4.2 (Efektywność energetyczna) Na terenie miasta Ostrołęka zaś w działaniach: 7.1 (Infrastruktura drogowa), 4.3 (Redukcja emisji zanieczyszczeń powietrza), 2.1 (E-usługi dla Mazowsza) i 6.1 (Infrastruktura ochrony zdrowia)
Na terenie powiatu ostrowskiego realizowane są przede wszystkim projekty z zakresu działań: 1.2 (Działalność badawczo - rozwojowa przedsiębiorstw), 4.3 (Redukcja emisji zanieczyszczeń powietrza), 5.3 (Dziedzictwo kulturowe) i 4.2 (Efektywność energetyczna). Na terenie powiatu przasnyskiego w działaniach: 7.1 (Infrastruktura drogowa), 6.2 Rewitalizacja obszarów zmarginalizowanych, 3.1 (Poprawa rozwoju MŚP) i 1.2 (Działalność badawczo - rozwojowa przedsiębiorstw) Na terenie powiatu wyszkowskiego zaś w działaniu 7.1 (Infrastruktura drogowa), 4.2 (Efektywność energetyczna), 4.1 (Odnawialne źródła energii), 6.1 (Infrastruktura ochrony zdrowia) i 3.3 (Innowacje w MŚP)
Podział alokacji w podziale na działania EFS Na terenie powiatu makowskiego realizowane są przede wszystkim projekty z zakresu działań: 8.1 (Aktywizacja zawodowa osób bezrobotnych przez PUP), 10.3 (Doskonalenie zawodowe), i 9.1 (Aktywizacja społeczno-zawodowa osób wykluczonych i przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu) Na terenie powiatu ostrołęckiego z działań: 10.3 (Doskonalenie zawodowe), 9.1 (Aktywizacja społeczno- zawodowa osób wykluczonych…) i 8.1 (Aktywizacja zawodowa osób bezrobotnych przez PUP) Na terenie miasta Ostrołęka zaś w działaniach: 8.1 (Aktywizacja zawodowa osób bezrobotnych przez PUP) i 10.3 (Doskonalenie zawodowe)
Podział alokacji w podziale na działania EFS Na terenie powiatu ostrowskiego realizowane są przede wszystkim projekty z zakresu działań: 8.1 (Aktywizacja zawodowa osób bezrobotnych przez PUP), 10.3 (Doskonalenie zawodowe), 10.1 (Kształcenie i rozwój dzieci i młodzieży) i 9.2 (Usługi społeczne i usługi opieki zdrowotnej). Na terenie powiatu przasnyskiego z działań: 10.3 (Doskonalenie zawodowe), 8.1 (Aktywizacja zawodowa osób bezrobotnych przez PUP) i 10.1 (Kształcenie i rozwój dzieci i młodzieży). Na terenie powiatu wyszkowskiego zaś w działaniach: 10.3 (Doskonalenie zawodowe), 10.1 (Kształcenie i rozwój dzieci i młodzieży) i 8.1 (Aktywizacja zawodowa osób bezrobotnych przez PUP).
Wybrane wskaźniki RPO WM 14-20 subregion ostrołęcki I Inwestycje prywatne uzupełniające wsparcie publiczne dla przedsiębiorstw (dotacje) [EUR] 4 612 238,1 Liczba przedsiębiorstw otrzymujących wsparcie w formie bonów na innowacje [przedsiębiorstwa] 18 II Liczba usług publicznych udostępnionych on-line o stopniu dojrzałości co najmniej 3 [szt.] 63 III Liczba przedsiębiorstw otrzymujących wsparcie w formie bonów na doradztwo [przedsiębiorstwa] 13 Powierzchnia przygotowanych terenów inwestycyjnych [ha] 80 Liczba inwestycji zlokalizowanych na przygotowanych terenach inwestycyjnych [szt.] 8 Liczba przedsiębiorstw objętych wsparciem w celu wprowadzenia produktów nowych dla rynku [przedsiębiorstwa] 9 5 142 279,8 IV Dodatkowa zdolność wytwarzania energii odnawialnej [MW] 2,2 Liczba zmodernizowanych energetycznie budynków [szt.] 40 Długość wybudowanych lub przebudowanych dróg dla rowerów [km] 17,34 Liczba wybudowanych lub przebudowanych obiektów "parkuj i jedź” [szt.] 1 Liczba zakupionych jednostek taboru pasażerskiego w publicznym transporcie zbiorowym komunikacji miejskiej [szt.] 10
Wybrane wskaźniki RPO WM 14-20 subregion ostrołęcki V Liczba wspartych Punktów Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych [szt.] 4 Liczba osób objętych selektywnym zbieraniem odpadów [osoby] 28076 Liczba instytucji kultury objętych wsparciem [szt.] 10 Liczba obiektów zabytkowych objętych wsparciem [szt.] 7 VI Liczba wspartych podmiotów leczniczych [szt.] 2 Liczba urządzeń aparatury medycznej/ sprzętu medycznego zakupionych w programie o wartości powyżej 3,5 tys. zł [szt.] 252 Powierzchnia obszarów objętych rewitalizacją [ha] 256,92 VII Całkowita długość nowych dróg [km] 14,35 Całkowita długość przebudowanych lub zmodernizowanych dróg [km] 24,91
Polityka Spójności po 2020 r. Główne założenia nowego budżetu: 1. Koncentracja na europejskiej wartości dodanej; 2. Większy budżet 3. Niewiele mniej pieniędzy na politykę spójności; 4. Nowe cele 5. Nowe inicjatywy 6. Nowe źródła finansowania
Polityka Spójności po 2020 r. Główne założenia nowego budżetu: 1. Koncentracja na europejskiej wartości dodanej; 2. Większy budżet 3. Niewiele mniej pieniędzy na politykę spójności; 4. Nowe cele 5. Nowe inicjatywy 6. Nowe źródła finansowania
Polityka Spójności po 2020 r. Komisarz Günther H. Oettinger, odpowiedzialny za budżet i zasoby ludzkie, stwierdził: Nasza propozycja budżetu naprawdę skupia się na unijnej wartości dodanej. Inwestujemy jeszcze więcej w obszarach, w których jedno państwo członkowskie nie może działać w pojedynkę albo w których wspólne działania są skuteczniejsze, takich jak badania naukowe, migracja, kontrola granic czy obronność. Musimy też kontynuować finansowanie tradycyjnych – chociaż zmodernizowanych – polityk, takich jak wspólna polityka rolna i polityka spójności, ponieważ wysoka jakość produktów rolnych i nadrabianie zaległości gospodarczych przez opóźnione regiony leżą w naszym wspólnym interesie.
Polityka Spójności po 2020 r. Główne założenia nowego budżetu: 1. Koncentracja na europejskiej wartości dodanej 2. Większy budżet 3. Niewiele mniej pieniędzy na politykę spójności 4. Nowe cele 5. Nowe inicjatywy 6. Nowe źródła finansowania Komisja proponuje przyjęcie długoterminowego budżetu wynoszącego 1 135 mld euro w okresie od 2021 r. do 2027 r., co stanowi równowartość 1,11 proc. dochodu narodowego brutto (DNB) UE-27.
Polityka Spójności po 2020 r. Główne założenia nowego budżetu: 1. Koncentracja na europejskiej wartości dodanej 2. Większy budżet 3. Niewiele mniej pieniędzy na politykę spójności 4. Nowe cele 5. Nowe inicjatywy 6. Nowe źródła finansowania Ze względu na Brexit budżet na politykę spójności i Wspólną Politykę Rolną będzie mniejszy o ok. 5%
Polityka Spójności po 2020 r. Główne założenia nowego budżetu: 1. Koncentracja na europejskiej wartości dodanej 2. Większy budżet 3. Niewiele mniej pieniędzy na politykę spójności 4. Nowe cele 5. Nowe inicjatywy 6. Nowe źródła finansowania PKB per capita PPS pozostanie głównym wskaźnikiem, jednak będą również nowe wskaźniki takie jak bezrobocie, migranci, dostosowanie do zmian klimatu.
Polityka Spójności po 2020 r. Główne założenia nowego budżetu: 1. Koncentracja na europejskiej wartości dodanej 2. Większy budżet 3. Niewiele mniej pieniędzy na politykę spójności 4. Nowe cele 5. Nowe inicjatywy 6. Nowe źródła finansowania Instrumenty na rzecz stabilnej i efektywnej unii gospodarczej i walutowej.
Polityka Spójności po 2020 r. Główne założenia nowego budżetu: 1. Koncentracja na europejskiej wartości dodanej 2. Większy budżet 3. Niewiele mniej pieniędzy na politykę spójności 4. Nowe cele 5. Nowe inicjatywy 6. Nowe źródła finansowania m.in. nowa wspólna skonsolidowana stawka podatku od osób prawnych (CIT).
Polityka Spójności po 2020 r. Dzięki podziałowi statystycznemu obszar Mazowiecki Regionalny pozostanie na pewno obszarem słabiej rozwiniętym (poniżej 75% średniej unijnej) z jednym Programem Operacyjnym.
Dziękuję Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w Warszawie Al. Solidarności 61 03-402 Warszawa dsrr@mazovia.pl