Sprawdzian ósmoklasisty Rok szkolny 2018/2019
Podstawa prawna Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (DzU z 2017 r. poz. 59) Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity DzU z 2017 r. poz. 2198) Rozporządzenie MEN z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty (DzU z 2017 r. poz. 1512) Rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (DzU z 2017 r. poz. 356)
Cele przeprowadzania egzaminu Egzamin ósmoklasisty obejmuje wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej w odniesieniu do wybranych przedmiotów nauczanych w klasach I–VIII. Po raz pierwszy egzamin zostanie przeprowadzony w roku szkolnym 2018/2019. Egzamin ósmoklasisty jest egzaminem obowiązkowym, co oznacza, że każdy uczeń musi do niego przystąpić, aby ukończyć szkołę. Nie jest określony minimalny wynik, jaki uczeń powinien uzyskać, dlatego egzaminu ósmoklasisty nie można nie zdać.
Egzamin ósmoklasisty pełni dwie zasadnicze funkcje: 1. określa poziom wykształcenia ogólnego uczniów w zakresie obowiązkowych przedmiotów egzaminacyjnych i zapewnia uczniowi, jego rodzicom, nauczycielom oraz władzom oświatowym informację zwrotną na temat tego poziomu wykształcenia 2. zastępuje egzamin wstępny do szkół ponadpodstawowych, które wykorzystują wyniki egzaminu ósmoklasisty z poszczególnych przedmiotów jako kryteria w procesie rekrutacji, jeżeli liczba kandydatów jest większa niż liczba wolnych miejsc w danej szkole.
W latach 2019–2021 ósmoklasista przystępuje do egzaminu z trzech przedmiotów obowiązkowych, tj.: języka polskiego matematyki języka obcego nowożytnego, w przypadku naszej szkoły jest to język angielski.
Przebieg egzaminu ósmoklasisty Egzamin odbywa się w kwietniu. Uczeń, który z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpi do egzaminu w tym terminie, przystępuje do niego w czerwcu. Egzamin ma formę pisemną, jest przeprowadzany przez trzy kolejne dni: pierwszego dnia – egzamin z języka polskiego, który trwa 120 minut drugiego dnia – egzamin z matematyki, który trwa 100 minut trzeciego dnia – egzamin z języka obcego nowożytnego, a od roku 2022 również egzamin z przedmiotu do wyboru, z których każdy trwa po 90 minut. Egzamin z każdego przedmiotu rozpoczyna się o godzinie określonej w harmonogramie przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty.
Podczas egzaminu z każdego przedmiotu każdy zdający siedzi przy osobnym stoliku. Na stoliku mogą znajdować się wyłącznie arkusze egzaminacyjne, materiały i przybory pomocnicze wskazane w komunikacie dyrektora CKE oraz - w przypadku uczniów chorych lub niepełnosprawnych - leki i inne pomoce konieczne ze względu na chorobę lub niepełnosprawność. Do sali egzaminacyjnej nie można wnosić żadnych urządzeń telekomunikacyjnych, np. telefonów komórkowych, odtwarzaczy mp3, smartwatchy, ani korzystać z nich w sali. Złamanie powyższej zasady będzie każdorazowo skutkować unieważnieniem egzaminu z danego przedmiotu. W czasie egzaminu zdający mogą opuszczać salę egzaminacyjną w uzasadnionej sytuacji, po uzyskaniu zezwolenia przewodniczącego zespołu nadzorującego i po zapewnieniu warunków wykluczających możliwość kontaktowania się z innymi osobami, poza osobami udzielającymi pomocy medycznej. Członkowie zespołu nadzorującego nie mogą udzielać zdającym wyjaśnień dotyczących zadań egzaminacyjnych. Nie mogą również w żaden sposób komentować zadań egzaminacyjnych.
W przypadku: a. stwierdzenia niesamodzielnego rozwiązywania zadań egzaminacyjnych lub b. zakłócania przebiegu egzaminu, lub c. wniesienia do sali egzaminacyjnej materiałów lub przyborów pomocniczych niewymienionych w komunikacie dyrektora CKE egzamin danego ucznia z danego przedmiotu egzaminacyjnego może zostać unieważniony. Czas trwania egzaminu z poszczególnych przedmiotów może być wydłużony w przypadku uczniów, którym przysługuje dostosowanie warunków przeprowadzania egzaminu.
Zadania na egzaminie ósmoklasisty W arkuszu egzaminacyjnym z każdego przedmiotu znajdą się zarówno zadania zamknięte (tj. takie, w których uczeń wybiera jedną odpowiedź z kilku podanych), jak i zadania otwarte (tj. takie, w których uczeń samodzielnie formułuje odpowiedź). Przykładowe zadania wraz z rozwiązaniami można znaleźć w informatorach o egzaminie ósmoklasisty z poszczególnych przedmiotów. Rozwiązania zadań otwartych sprawdzają i przyznają punkty egzaminatorzy wyznaczeni przez dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej. Egzaminatorzy stosują jednolite dla całego kraju zasady oceniania rozwiązań zadań.
Wyniki i zaświadczenia W dniu zakończenia roku szkolnego każdy uczeń otrzyma zaświadczenie o szczegółowych wynikach egzaminu ósmoklasisty. Na zaświadczeniu podany będzie wynik procentowy oraz wynik na skali centylowej dla egzaminu z każdego przedmiotu. Na przykład uczeń, który z języka polskiego uzyskał 78% punktów możliwych do zdobycia (wynik procentowy), dowie się z zaświadczenia, że wynik taki sam lub niższy uzyskało 73% wszystkich zdających (wynik centylowy), co oznacza, że wynik wyższy uzyskało 27% zdających. Wynik centylowy umożliwia porównanie swojego wyniku z wynikami uczniów w całym kraju.
EGZAMIN ÓSMOKLASISTY Z JĘZYKA OBCEGO NOWOŻYTNEGO Rodzice ucznia nie później niż do 30 września roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany egzamin, składają dyrektorowi szkoły pisemną deklarację o przystąpieniu do egzaminu z jednego z języków obcych nowożytnych, którego uczeń uczył się w szkole jako przedmiotu obowiązkowego. Osoby pełnoletnie składają taką deklarację samodzielnie. UPRAWNIENIA LAUREATÓW I FINALISTÓW KONKURSÓW Uczeń, który jest laureatem lub finalistą olimpiady przedmiotowej lub laureatem konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim i ponadwojewódzkim, organizowanych z zakresu jednego z przedmiotów objętych egzaminem ósmoklasisty jest zwolniony z egzaminu z danego przedmiotu. Zwolnienie jest równoznaczne z uzyskaniem z przedmiotu najwyższego wyniku.
Wykaz olimpiad przedmiotowych przeprowadzanych z przedmiotu lub przedmiotów objętych egzaminem ósmoklasisty uprawniających laureatów i finalistów tych olimpiad do zwolnienia z egzaminu z danego przedmiotu ogłasza Minister Edukacji Narodowej w formie komunikatu w Biuletynie Informacji Publicznej MEN. Uczeń zwolniony z egzaminu będzie miał na zaświadczeniu o szczegółowych wynikach egzaminu ósmoklasisty w rubryce danego przedmiotu wpisane słowo - odpowiednio - „zwolniony” lub „zwolniona” oraz maksymalny wynik, tj. „100%” (wynik procentowy) oraz „100” (wynik na skali centylowej). Uczeń, który został laureatem konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim albo laureatem lub finalistą olimpiady z języka obcego nowożytnego albo (od 2022 r.) z przedmiotu dodatkowego innego niż wskazany w deklaracji złożonej do 30 września, może zmienić przedmioty wskazane w deklaracji na przedmioty, z których został laureatem konkursu / laureatem lub finalistą olimpiady. Informację o takiej zmianie przekazuje do okręgowej komisji egzaminacyjnej dyrektor szkoły na wniosek rodziców ucznia lub na wniosek słuchacza, nie później niż na 2 tygodnie przed egzaminem ósmoklasisty. Język obcy nowożytny może zostać zmieniony wyłącznie na taki język obcy, którego uczeń uczy się w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
UPRAWNIENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniowie niepełnosprawni, niedostosowani społecznie oraz zagrożeni niedostosowaniem społecznym, oraz uczniowie, o których mowa w art. 165 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (cudzoziemcy) przystępują do egzaminu ósmoklasisty w warunkach i/lub formach dostosowanych do ich potrzeb. Dostosowanie warunków lub form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty przysługuje na podstawie dokumentów określonych poniżej: a. Na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dostosowanie przysługuje uczniom: - słabosłyszącym i niesłyszącym - słabowidzącym i niewidomym - z niepełnosprawnością ruchową - z afazją - z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim - z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera - niedostosowanym społecznie oraz zagrożonym niedostosowaniem społecznym.
b. Na podstawie zaświadczenia o stanie zdrowia wydanego przez lekarza dostosowanie przysługuje uczniom: - z czasową niesprawnością rąk - z przewlekłymi chorobami - chorym lub niesprawnym czasowo. c. Na podstawie opinii rady pedagogicznej dostosowanie przysługuje uczniom: - którzy znaleźli się w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej - którzy mają trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem za granicą - z zaburzeniami komunikacji językowej - o których mowa w art. 165 ust. 1 ustawy „Prawo oświatowe” (cudzoziemcy). d. Na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej dostosowanie przysługuje uczniom: - ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, np. z dysleksją, dysgrafią, dysortografią, dyskalkulią - z zaburzeniami komunikacji językowej. e. Na podstawie orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania dostosowanie przysługuje uczniom z chorobami przewlekłymi. Zaświadczenie o stanie zdrowia lub opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej należy przedłożyć dyrektorowi szkoły nie później niż do 15 października. Jeżeli dokument został wydany po tym terminie - należy go złożyć niezwłocznie po otrzymaniu.
Sposób dostosowania warunków lub form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty do potrzeb i możliwości danego ucznia wskazuje rada pedagogiczna, wybierając spośród dostosowań wskazanych w komunikacie dyrektora CKE. Komunikat ten jest publikowany do 10 września roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany egzamin ósmoklasisty. Dyrektor szkoły lub upoważniony przez niego nauczyciel ma obowiązek - do 30 września - poinformować rodziców o możliwych sposobach dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty. Nie później niż do 20 listopada dyrektor szkoły przekazuje rodzicom ucznia na piśmie informację o sposobie dostosowania warunków lub form egzaminu przyznanych uczniowi przez radę pedagogiczną. Jeżeli konieczność dostosowania warunków i form egzaminu nastąpiła po 20 listopada - dyrektor szkoły niezwłocznie zawiadamia rodziców ucznia oraz dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej o przyznanych przez radę pedagogiczną dostosowaniach. W szczególnych przypadkach wynikających ze stanu zdrowia lub niepełnosprawności ucznia, za zgodą dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej, egzamin ósmoklasisty może być przeprowadzony w innym miejscu niż szkoła, np. w domu ucznia. Wniosek w tej sprawie składa dyrektor szkoły w porozumieniu z rodzicami ucznia do ok. 15 stycznia.
Unieważnienie egzaminu ósmoklasisty z danego przedmiotu Uczeń ma obowiązek samodzielnie rozwiązywać zadania zawarte w arkuszu egzaminacyjnym, w szczególności tworzyć własny tekst lub własne rozwiązania zadań w czasie trwania egzaminu. Egzamin ósmoklasisty z danego przedmiotu może zostać unieważniony. Unieważnienie może nastąpić: a. podczas egzaminu lub b. po egzaminie, jeżeli podczas sprawdzania pracy egzaminacyjnej stwierdzone zostanie niesamodzielne rozwiązywanie zadania lub zadań egzaminacyjnych przez ucznia. Unieważnienie podczas egzaminu następuje, jeżeli uczeń: a. rozwiązuje zadania egzaminacyjne niesamodzielnie b. wniósł na salę egzaminacyjną jakiekolwiek urządzenie telekomunikacyjne lub korzysta z takiego urządzenia na sali egzaminacyjnej c. wniósł na salę egzaminacyjną materiały lub przybory niewymienione w komunikacie dyrektora CKE o materiałach i przyborach pomocniczych d. zakłóca prawidłowy przebieg egzaminu w sposób utrudniający pracę pozostałym uczniom. Decyzję o unieważnieniu podczas egzaminu podejmuje przewodniczący zespołu egzaminacyjnego.
Unieważnienie podczas sprawdzania pracy egzaminacyjnej następuje w przypadku stwierdzenia niesamodzielnego rozwiązywania przez ucznia zadania lub zadań zawartych w arkuszu egzaminacyjnym, w szczególności w przypadku stwierdzenia występowania w pracy ucznia jednakowych sformułowań wskazujących na: a. udostępnianie rozwiązań innemu uczniowi b. korzystanie z rozwiązań dokonanych przez innego ucznia c. korzystanie podczas egzaminu z niedozwolonych materiałów, np. przepisanie fragmentu pracy z podręcznika lub opracowania, witryny internetowej d. skopiowaniu fragmentu tekstu zawartego w arkuszu egzaminacyjnym. Decyzję o unieważnieniu podczas sprawdzania pracy egzaminacyjnej podejmuje dyrektor okręgowej komisji egzaminacyjnej lub dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. Unieważnienie egzaminu ósmoklasisty z danego przedmiotu w terminie głównym skutkuje koniecznością przystąpienia do egzaminu z tego przedmiotu w terminie dodatkowym. Unieważnienie egzaminu ósmoklasisty z danego przedmiotu w terminie dodatkowym skutkuje uzyskaniem wyniku „0%” z tego przedmiotu.
Wgląd do pracy egzaminacyjnej oraz wniosek o weryfikację sumy przyznanych punktów 1. Uczeń lub jego rodzice mają prawo wglądu do sprawdzonej i ocenionej pracy egzaminacyjnej tego ucznia, w miejscu i czasie wskazanym przez dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej, w ciągu 6 miesięcy od dnia wydania przez okręgową komisję egzaminacyjną zaświadczenia/informacji o szczegółowych wynikach egzaminu ósmoklasisty.
Język polski Test składa się z dwóch części. Część pierwsza zawiera: zadania zorganizowane wokół dwóch tekstów zamieszczonych w arkuszu: a)tekstu literackiego (poezja, epika albo dramat) oraz b)tekstu nieliterackiego (naukowego, popularnonaukowego albo publicystycznego) Wśród zadań w tej części arkusza mogą pojawić się również: zadania zawierające fragmenty innych tekstów literackich i nieliterackich, teksty ikoniczne (np. plakat, reprodukcję obrazu), przysłowia, powiedzenia, frazeologizmy itp. ORAZ/LUB zadania samodzielne, nieodnoszące się do tekstów wymienionych w pkt. a lub b. Część druga zawiera: propozycje dwóch tematów wypracowań, z których uczeń będzie wybierał jeden i pisał tekst nie krótszy niż 200 słów. Uczeń będzie dokonywał wyboru spośród: a)tematu o charakterze twórczym (np. opowiadanie twórcze) oraz b)tematu o charakterze argumentacyjnym (np. rozprawka, artykuł, przemówienie) Każdy temat będzie wymagał odwołania się do obowiązkowej lektury szkolnej ORAZ/LUB do utworu bądź utworów samodzielnie wybranych przez ucznia. Jeśli takiego odwołania nie będzie praca będzie oceniona na 0 punktów. Dlatego tak ważne jest, aby uczniowie czytali lektury.
Rodzaje zadań Zamknięte Otwarte zadania wyboru wielokrotnego zadania z luką zadania typu prawda-fałsz zadania krótkiej odpowiedzi zadania na dobieranie zadania rozszerzonej odpowiedzi
Liczba zadań i liczba punktów możliwych do uzyskania za poszczególne rodzaje zadań w arkuszu. Rodzaj zadań Liczba zadań Łączna liczba punktów Udział punktów w wyniku sumarycznym Zamknięte 12-17 ok. 30% Otwarte 5-9(w tym wypracowanie) 28-36 ok. 70% RAZEM 17-26 40-53 100%
Matematyka Sprawdzana będzie: 1.Sprawność rachunkowa. 2.Wykorzystanie i tworzenie informacji. 3.Wykorzystanie i tworzenie reprezentacji- najwięcej zadań z pojęć matematycznych np. pola, obwody, itp. 4.Rozumowanie i argumentacja- najmniej zadań, przeprowadzanie rozumowania, podawanie argumentów, poprawność rachunkowa, uzasadnianie. Rodzaje zadań: 1.Zadania zamknięte, w których uczeń wybiera odpowiedź spośród podanych. Wśród zadań zamkniętych znajdą się m.in. zadania wyboru wielokrotnego, zadania typu prawda-fałsz oraz zadania na dobieranie. 2.Zadania otwarte, w których uczeń samodzielnie formułuje odpowiedź. Przedstawione przez ucznia rozwiązanie zadania musi obrazować tok rozumowania, zawierać niezbędne rachunki, przekształcenia czy wnioski. Wśród zadań otwartych znajdą się zarówno takie, które będzie można rozwiązać typowym sposobem, jak i takie, które będą wymagały zastosowania niestandardowych metod rozwiązywania. Uczeń będzie musiał, wykorzystując posiadane wiadomości i umiejętności, wymyślić i zrealizować własny plan rozwiązania zadania, który pozwoli mu wykonać polecenie lub udzielić odpowiedzi na pytanie postawione w zadaniu. W niektórych zadaniach uczeń będzie musiał przedstawić uzasadnienie wskazanych zależności.
Rodzaj zadań Liczba zadań punktów sumarycznym RAZEM 19-23 28-32 100% W arkuszu egzaminacyjnym będzie od 19 do 23 zadań. Liczbę zadań oraz liczbę punktów możliwych do uzyskania za poszczególne rodzaje zadań przedstawiono w poniższej tabeli. Rodzaj zadań Liczba zadań Łączna liczba punktów Udział punktów w wyniku sumarycznym Zamknięte 14-16 ok. 50% Otwarte 5-7 RAZEM 19-23 28-32 100% W arkuszu egzaminacyjnym jako pierwsze zamieszczone będą zadania zamknięte, a po nich –zadania otwarte.
Zasady oceniania: Zadania zamknięte: 1 pkt. -odpowiedź poprawna, 0 pkt. -odpowiedź niepoprawna lub brak odpowiedzi Zadania otwarte: max. 2,3,4 pkt. -za poprawne rozwiązanie (za każde poprawne rozwiązanie przyznaje się max. liczbę punktów, nawet jeśli nie została uwzględniona w zasadach oceniania) Egzamin nie będzie obejmował następujących zagadnień: 1.Długość okręgu i pole koła. 2.Symetria. 3.Zaawansowane metody zliczania. 4.Rachunek prawdopodobieństwa. Te umiejętności zostaną zrealizowane i sprawdzone po egzaminie.
Język obcy nowożytny (nauczany w szkole) Sprawdzana będzie: 1. Znajomość środków językowych. 2.Rozumienie wypowiedzi. 3.Przetwarzanie wypowiedzi (z języka obcego na język polski). 4.Reagowanie na wypowiedzi. 5.Tworzenie wypowiedzi. Rodzaje zadań: 1.Zadania zamknięte, w których uczeń wybiera odpowiedź spośród podanych. Wśród zadań zamkniętych znajdą się m.in. zadania wyboru wielokrotnego, zadania typu prawda-fałsz oraz zadania na dobieranie. 2.Zadania otwarte, w których uczeń samodzielnie formułuje odpowiedź. Większość zadań otwartych wymaga uzupełnienia podanego tekstu jednym lub kilkoma słowami. Oprócz zadań w języku obcym w arkuszu mogą wystąpić zadania, w których uczeń na podstawie tekstu w języku obcym przekazuje informacje w języku polskim. Wśród zadań otwartych znajdzie się również zadanie polegające na napisaniu własnej dłuższej wypowiedzi pisemnej. Zadanie stawia ucznia w określonej sytuacji z życia codziennego i sprawdza, czy potrafiłby on porozumieć się z obcokrajowcem, np. udzielając mu informacji lub uzyskując od niego wyjaśnienia, opowiadając mu o jakimś wydarzeniu lub składając mu życzenia czy propozycję.
Wymagania ogólne Rodzaj zadań zadań i punktów w wyniku sumarycznym Łączna liczba zadań i punktów Udział punktów w wyniku sumarycznym Rozumienie ze słuchu Zamknięte: ww, dobieranie Otwarte: z luką, odpowiedzi na pytania 3-4 zadań 12-14 pkt ok. 20-25% Znajomość funkcji językowych Otwarte: z luką 10-12 pkt ok. 15-20% Rozumienie tekstów pisanych 12-16 pkt ok. 25-30% Znajomość środków językowych Otwarte: z luką, parafraza zdań, tłumaczenie, układanie zdań z podanych elementów Wypowiedź pisemna notatka, ogłoszenie, zaproszenie, wiadomość, e-mail, wpis na blogu 1 zadanie-3 podpunkty 10 pkt ok. 20%
Ogólnopolski próbny egzamin ósmoklasisty jest planowany przez Centralną Komisję Egzaminacyjną na grudzień 2018 roku. Szczegóły na ten temat znajdą Państwo na stronie www.cke.gov.pl
www.oke.poznan.pl www.cke.gov.pl Wszystkie informacje o egzaminie ósmoklasisty są lub pojawiają się na stronach: www.oke.poznan.pl www.cke.gov.pl