Komentarz do zmian na polskim rynku dystrybucyjnym.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
1 20 sierpnia 2009 r. Konferencja prasowa GK EUROPA.
Advertisements

Możliwości eksportu na rynek rosyjski
Charakterystyka branży By Tomasz Kospin, Piotr Krogulski
1 Wyniki za IV kwartał 2003 Warszawa, luty 2004.
1 Werbespot. AWD CEE Controller Tagung 29./30. Juni 2006 POŚREDNICTWO UBEZPIECZENIOWE KIERUNKI ROZWOJU, AKTUALNE PROBLEMY POŚREDNICTWO UBEZPIECZENIOWE.
IKEA w Polsce.
1. Zwyczaje zakupowe Polaków Metodologia badania 3 Badanie zrealizowane zostało w dniach stycznia 2010 roku na 1000 osobowej reprezentatywnej próbie.
2 ZACHOWANIA ZAKUPOWE POLAKÓW W 2007 ROKU 3 UOGÓLNIENIE WYNIKÓW 61% respondentów deklaruje, że w ich gospodarstwie domowym to Panie domu są odpowiedzialne.
ZWYCZAJE ZAKUPOWE POLAKÓW W 2005
Europejski obszar gospodarczy
Działalność Spółki w 2012 NWZA 12 lutego Działalność w 2012 Skonsolidowane obroty wyniosły 894,7 miliona, czyli lekko spadły – o 1,7% (1,5% po.
WARUNKI PRACY I RESPEKTOWANIE PRAW PRACOWNICZYCH KOBIET ZATRUDNIONYCH W SKLEPACH WIELKOPOWIERZCHNIOWYCH W OBLICZU KRYZYSU EKONOMICZNEGO Magdalena Chustecka.
Czym się zajmujemy? Produkcja szerokiej gamy przetworów owocowo-warzywnych Dystrybucja Export -import.
Możliwości współpracy z niezależnym sprzedawcą energii.
Zagadnienia materiałowo-surowcowe w produkcji mebli w Polsce Maciej Formanowicz, Marek Adamowicz, Tomasz Wiktorski Międzynarodowa konferencja Rynek drewna.
Seminarium naukowe WSZiP w dniu Tendencje zmian w gospodarce w 2011 roku Polska na tle Europy Finanse państwa Prognozy na 2012 rok P relegenci:
Rynek węgla kamiennego na świecie wrzesień 2013
Asseco wczoraj….
Wyniki finansowe Grupy AB – IV kwartał 2008 Dynamiczny rozwój mimo wymagającego otoczenia rynkowego.
Rynek otwartych funduszy emerytalnych Raport roczny,
POLSKA IZBA HANDLU Bruksela, 27 LUTEGO 2013
Wyniki finansowe Grupy AB I kwartał 2009 roku. AB S.A., ul. Kościerzyńska 32, Wrocław | | 2 PODSTAWOWE INFORMACJE AB S.A. jest.
Polska europejskim centrum produkcji telewizorów
Grupa LOTOS S.A. Bezpieczeństwo energetyczne, rynek, rozwój
Uporządkuj państwa od 1 do 16.
Rynek otwartych funduszy emerytalnych Raport roczny, 2009.
Rynek otwartych funduszy emerytalnych Raport miesi ę czny, lipiec 2009.
Okładka ze zdjęciem (bez wyznaczonych bocznych marginesów).
Nowe Spółdzielnie w grupie
EXCELLENCE S.A. PREZENTACJA 2013.
Szansa czy zagrożenie Michał Broniek Prezes Zarządu ChinaWay Poland.
Lider wzrostowych rynków Konferencja WallStreet Karpacz, czerwiec 2014 r.
26 kwietnia - 01 sierpnia 2013 r. na losowej próbie 1500 MSP.
Supermarkety i dyskonty
Kto handluje z kim?.
Grupa ERGIS WYNIKI GRUPY ERGIS PO I KWARTALE 2015 R.
Jak konkurować na rynkach zagranicznych Konkurs Emerging Market Champions Cytowanie bez ograniczeń pod warunkiem podania źródła: „Jak konkurować na rynkach.
VIII Forum Rynku Spożywczego i Handlu 2015
III edycja Brains Attack
VDMA | HOLZ-HANDWERK 2016 / DREWNO-RZEMIOSŁO Konferencja prasowa Warszawa, 1 grudnia 2015 r. Dennis Bieselt VDMA e.V. Holzbearbeitungsmaschinen Zrzeszenie.
Główne kierunki zmian w zarządzaniu turystyką
SLAJD 1 SLAJD 2 Dywersyfikacja szeroki zakres działania obejmujący branże: KOMPLEKSOWY PARTNER DLA TWOJEGO BIZNESU.
Od 20 lat wspieramy przedsiębiorczość Polaków i co dalej?
Perspektywy rozwoju ubezpieczeń ochrony prawnej w Polsce Jerzy Wieczorek Warszawa, 27 stycznia 2016 r.
Studenci zagraniczni w Polsce 2016 Gdzie jesteśmy?
Raport o sytuacji mikro i małych firm – poprawa nastrojów polskich przedsiębiorców Warszawa, 4 lutego 2015.
Rozwój sieci dyskontowych w Polsce Stan obecny i prognoza VI Forum Rynku Spożywczego i Handlu 2013 Maciej Bartmiński, Market Side
Problemy zrównoważonego rozwoju różnych formatów handlu w Polsce Autor: dr Urszula Kłosiewicz-Górecka, prof. IBRKK PRZEDSIĘBIORSTWA SEKTORA HANDLU I USŁUG.
Franczyza jako strategia rozwoju dla handlu małopowierzchniowego dr hab. prof. ZPSB Aleksandra Grzesiuk Zachodniopomorska Szkoła Biznesu w Szczecinie.
Założenia – BMC#1 Busin ess Mod el Canv as #1 Kluczowe partnerstwa Główne działaniaWartość Relacje z klientamiKlienci Dostawcy mięsaProdukcja Reklamy.
A.M. Zarzycka.  strategie cen wysokich  strategie cen neutralnych (przeciętnych, średnich)  strategie cen niskich A.M. Zarzycka.
Tendencje rozwojowe w dystrybucji
Firmy globalne. Cechy firmy globalnej Globalne myślenie (konkurowanie) (koncepcja marketingu globalnego) Globalne wykorzystanie zasobów Globalna organizacja.
Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich a rozwój regionów wiejskich Janusz Rowiński Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.
Zainwestuj w Lubuskiem Elżbieta Anna Polak Marszałek Województwa Lubuskiego.
Euromarketing dr Anna M. Zarzycka Katedra Biznesu Międzynarodowego
STRUKTURA GEOGRAFICZNA POLSKA I JEJ SĄSIEDZI Wyk. xxx Ekonomia 3, grupa 4.
Motoryzacja w Polsce i Europie 2016 r.
Dochody i zwroty w VAT w latach
Strategia sieci handlowych analiza gazetek promocyjnych q1-q vs q1-q Warszawa, lipiec 2016.
Tendencje rozwojowe w dystrybucji
Firmy globalne.
Juliusz Kotyński IBRKK Warszawa, 28 czerwca 2017 r.
GOSPODARKA ŚWIATA I POLSKI – SZANSE I ZAGROŻENIA
Dochody i zwroty w VAT w latach
Kancelaria Medius SA | Raport: Rynek wierzytelności w Polsce
dr hab. Aleksandra Grzesiuk
Nowe kampanie promocyjne pstrąga
LOTOS Kolej sp. z o.o. Prezentacja Spółki 19 kwietnia 2019.
O niedzielę wolną dla handlu
Zapis prezentacji:

Komentarz do zmian na polskim rynku dystrybucyjnym. Warszawa13.01.2011r. Polska Izba Handlu Komentarz do zmian na polskim rynku dystrybucyjnym. 04.01.2011r. to dzień ,w którym ważni gracze dystrybucyjni Emperia i Eurocash podjęli bardzo ważną i odpowiedzialną decyzję, podpisując umowę inwestycyjną. Działając w tym samym obszarze rynku handlu tradycyjnego, przy ogromnej ekspansji sieci dyskontowych i sieci hipermarketów, jedynym rozwiązaniem to połączenie potencjałów siły zakupowej i technologicznej a nie wzajemne wykrwawianie. Ta decyzja spowoduje, że na polskim rynku powstaje niezaprzeczalnie lider obszaru FMCG z którym producenci będą musieli się bardzo poważnie liczyć. Jest to ogromna szansa dla polskiego kupiectwa. Dla podkreślenia wagi tematu krótka analiza sytuacji na rynku FMCG. Waldemar Nowakowski Prezes PIH Opracował: Jarosław Mosakowski

Handel Detaliczny w Polsce na lata 2010 – 2012; prognozy Opracowano na podstawie raportu „Prognozy rozwoju Handlu Detalicznego w Polsce na lata 2010-2012” PMR MarketInsight Methodology www.pmrpublications.com

Sprzedaż detaliczna w Polsce 2004-2012

Wartość rynku spożywczego w Polsce Według szacunków wartość rynku spożywczego w Polsce rozumiana jako wartość sprzedaży artykułów żywnościowych oraz przemysłowych w sklepach spożywczych wyniosła 233,3 mld zł. W porównaniu do roku 2008 oznacza to wzrost o 4,9%. Uwaga : dynamika sprzedaży w kanale Dyskontowym 18,5%* Według prognoz w 2010 roku wzrost detalicznego rynku spożywczego w Polsce nie przekroczy 3% Źródło: *Raport Roczny Handel 2010, Sieci Detaliczne i Centra Handlowe w Polsce s. 6

Struktura rynku spożywczego w Polsce Liczba i dynamika sklepów ogólnospożywczych w Polsce w latach 2005-2008 Spada zwłaszcza liczba małych niezależnych sklepów, które nie radzą sobie z rosnącą konkurencją ze strony sieci dużych formatów zwłaszcza pojawiających się w ich sąsiedztwie dyskontów i supermarketów. Coraz większą konkurencją są inne małe sklepy przyłączające się do intensywnie rosnących sieci franczyzowych

Struktura rynku spożywczego w Europie (%) Kraj Hipermarkety Supermarkety Handel Tradycyjny Francja 54 42 4 Belgia 14 79 7 Holandia 89 Szwecja 24 64 12 Niemcy 27 61 Dania 20 68 Austria 30 50 Portugalia 32 48 Norwegia 72 21 Hiszpania 47 Wielka Brytania 26 Czechy 34 38 28 Grecja 10 62 Włochy 22 40 Węgry 29 41 Polska 15 58 Źródło: Raport Roczny, Handel 2010 Sieci Detaliczne i Centra Handlowe w Polsce s. 14

Liczba sklepów spożywczych w Polsce na tle Europy w tyś. Kraj Liczba sklepów w tyś Polska 150 Włochy 134 Wielka Brytania 82 Hiszpania 53 Niemcy Francja 38 Źródło: Nielsen

Struktura rynku spożywczego w Europie (%) Kraj Hipermarkety Supermarkety Handel Tradycyjny Francja 54 42 4 Belgia 14 79 7 Holandia 89 Szwecja 24 64 12 Niemcy 27 61 Dania 20 68 Austria 30 50 Portugalia 32 48 Norwegia 72 21 Hiszpania 47 Wielka Brytania 26 Czechy 34 38 28 Grecja 10 62 Włochy 22 40 Węgry 29 41 Polska 15 58 Źródło: Raport Roczny, Handel 2010 Sieci Detaliczne i Centra Handlowe w Polsce s. 14

Struktura rynku spożywczego w Polsce Udział (%) sklepów dużego formatu w rynku spożywczym w Polsce wg wartości Wielkopowierzchniowe formaty w roku 2008 kontrolowały w Polsce blisko 33% całości obrotu spożywczego handlu detalicznego w Polsce W 2009 roku udział wzrósł do 35%, z tego największy udział zanotował segment hipermarketów

Najwięksi Detaliści w Polsce – TOP 10 lp Firma Sieci (stan na koniec 2009) Sprzedaż w mln zł 2008 Liczba sklepów 2008 Format sklepów Forma organizacji sieci Kraj pochodzenia 1 JMD Biedronka 12 380 1 359 Dyskonty Sklepy własne Portugalia 2 Grupa Schwarz Kaufland, Lidl 9 165 410 Hipermarkety i dyskonty Niemcy 4 Tesco Tesco, Savia 8 695 319 Hipermarkety i supermarkety Wielka Brytania 3 Emperia Holding Stokrotka, Delima, Milea, Lewiatan Euro Sklep, Groszek, Społem Tychy 8 449 3 638 Supermarkety i małe sklepy Sklepy własne i franczyz. Polska 6 Carrefour 7 504 303 Francja

Najwięksi Detaliści w Polsce – TOP 10 lp Firma Sieci (stan na koniec 2009) Sprzedaż w mln zł 2008 Liczba sklepów 2008 Format sklepów Forma organizacji sieci Kraj pochodzenia 5 Eurocash ABC, Delikatesy Centrum, IGA Nasze Sklepy 6 459 3 572 Supermarkety i małe sklepy Sklepy franczyz. Polska/ Portugalia 7 Auchan Auchan, Simply Market 5 925 36 Hipermarkety i supermarkety Sklepy własne Francja 8 Real 5 470 53 Hipermarkety Niemcy 9 GK Bomi Bomi, Rast, Sieć 34, eLDe 4 369 1 467 Sklepy własne i francz. Polska 10 ITM Intermarche 2 350 132 Supermarkety Sklepy francz.

TOP 10 – udziały w rynku ’09: 16 mld. 6,9% nr 1 ‘09: 11,4mld 2 miejsce

Rynek dyskontów Wartość sprzedaży całego segmentu dyskontów to 24 mld zł za 2009r. Jest to 10,3% detalicznej sprzedaży w Polsce. Szacuje się że w 2010r. sprzedaż przez ten kanał dystrybucji wzrośnie po raz kolejny z rzędu o ponad 20% do prawie 29,5 mld zł, zaś udział dyskontów w handlu spożywczym w Polsce przekroczy 12%. Opracował: Jarosław Mosakowski

Review W ciągu 14 lat lokalne sklepy straciły 41% udziału w rynku! (obecny udział około 48%), W ciągu 4 lat liczba dyskontów podwoiła się osiągając ponad 2 tysiące sklepów, wartość sprzedaży wzrosła 3 krotnie, Liczba zamknięć lokalnych sklepów podwoiła się w ciągu ostatnich dwóch lat zamknięto 20 tyś placówek głównie zza lady zatrudniających 1 pracownika, Lokalne sklepy mają przewagę lub mogą ją uzyskać dzięki świeżości i jakości produktów – barierą są ceny w małych i średnich sklepach wyższe średnio 25%! niż w dyskontach w ciągu ostatniego roku różnica wzrosła o 1%, Źródło: http://www.dlahandlu.pl/handel-nowoczesny/

Udziały poszczególnych sieci w segmencie dyskontów w Polsce wg wartości sprzedaży w % za 2008 68,3% Źródło:GUS, PMR Publications, 2010

Jeronimo Martins – lider w segmencie dyscontów Obrót za rok 2009 w mln. : 16 066, 7 zł Wzrost sprzedaży 2009 vs. 2008: 29,8% Liczba sklepów na k. 2010r.: 1600 Średnia ilość asortymentu w sklepie: ponad 900 pozycji! Tempo ekspansji Biedronki: „(…) jeden nowy sklep niemal każdego dnia w roku 2011” do 2015 roku chce zwiększyć liczbę placówek do 3 000! Pozycja na rynku: Lider – 11% Handlu Detalicznego! Promocja Marki: Jeden z głównych Partnerów PZPN w czasie Euro 2012, piłkarskie mecze przyciągnęły w 2009 przed ekrany TV przeciętnie 3,36 mln widzów Źródło: http://biznes.gazetaprawna.pl/artykuly/472718 http://biedronka.pl http://hotmoney.pl

Hipermarkety i Supermarkety Hipermarkety: całkowite obroty segmentu hipermarketów w 2009r. przekroczyły 30,5 mld zł. Dało to 13,1% udziału w rynku. Prognozy za 2010r. Ukształtuje się na poziomie 32,5 mld. O 6,3% wyżej niż w roku 2009r. W konsekwencji udział hipermarketów w rynku spożywczym wyniesie 13,5% w dalszej perspektywie sprzedaż w kanale hipermarketów będzie nadal wzrastać w podobnym tempie co przełoży się na 13,7% udziału w rynku. Supermarkety: W 2009 wartość obrotów supermarketów to 27,1 mld zł z udziałem 11,6% w handlu spożywczym. Segment notuje dwucyfrowy wzrost za rok 2009 to 12%. Prognoza udziału w rynku za rok 2010 to 13% Źródło: GUS, PMR Publications, 2010 Opracował: Jarosław Mosakowski

Udziały poszczególnych sieci w segmencie hipermarketów w Polsce wg wartości sprzedaży w % za 2008 Źródło:GUS, PMR Publications, 2010

Tesco– lider w segmencie Hipermarketów Obrót za rok 2009 w mln. : 9 300 zł Udział w rynku za 2009r.w segmencie hipermarketów: 20,4% Liczba sklepów na k. 2010r.: 354 Tempo ekspansji Tesco: W roku 2010 (rok obrotowy kończy się w lutym 2011) Tesco otworzyło 50 sklepów. W kolejnym roku plany 100 sklepów z inwestycją 500 mln. zł Pozycja na rynku: Lider segmentu hiper i supermarket. Źródło: http://retailing.pb.pl/2282020,108090,tesco-szykuje-ogromna-ekspansje-w-polsce

Umowa inwestycyjna pomiędzy Eurocash i Emperia Opracował: Jarosław Mosakowski

Eurocash i Emperia w liczbach Obrót podmiotów za rok 2009r.: Sklepy w liczbach (dane na VI 2010) Emperia: 10, 5 mld zł, Lewiatan: 2634 Eurocash: 8 mld zł Groszek: 1145 Łącznie około: 18,5 mld zł Milea: 93 PSD: 367 Euro Sklep: 625 ABC: 2836 Delikatesy Centrum: 376 Iga: 300 Łącznie: 8376 Źródło: GUS, PMR Publications, 2010 Raport Roczny, Handel 2010 Sieci Detaliczne i Centra Handlowe w Polsce s. 16