Koleje dużych prędkości w Belgii i Holandii Zuzanna Polak
Plan prezentacji Informacje ogólne Linia HSL 1 w Belgii Linia HSL 2 i 3 w Belgii Linia HSL 4 w Belgii Linia HLS Zuid w Holandii Podsumowanie
Informacje ogólne lata 60. i 70. XX wieku - Francja – pomysł pociągów dużych prędkości Belgia 2. krajem w Europie z KDP
Informacje ogólne lata 60. i 70. XX wieku - Francja – pomysł pociągów dużych prędkości Belgia 2. krajem w Europie z KDP połączenie Francji, Anglii, Holandii i Niemiec specyfikacja ukształtowanie terenu
Linia HSL 1 w Belgii Bruksela – granica francuska - linia LGV‑Nord z Paryża – tunel pod kanałem La Manch
Linia HSL 1 w Belgii Bruksela – granica francuska - linia LGV‑Nord z Paryża – tunel pod kanałem La Manch Linia uruchomiona 14 grudnia 1997 r. Długość 71 km Linia poprowadzona wzdłuż autostrady A8 Modernizacja: dobudowa dwóch dodatkowych torów
Budowa linii dużych prędkości HSL 1 – kiedy na nowej linii układano jeszcze tory i wysypywano tłuczeń, to już na liniach konwencjonalnych trwały jazdy testowe pociągów TGV (22.10.1996 r.)
Linia HSL 2 i HSL 3 w Belgii budowa rozpoczęta w 1999 r. najdłuższa linia dużych prędkości w Belgii – 147 km
Linia HSL 2 i HSL 3 w Belgii budowa rozpoczęta w 1999 r. najdłuższa linia dużych prędkości w Belgii – 147 km całość oddana do użytku 12.06.2009 r. do Liège nosi ona oznaczenie HSL 2, zaś od Liège do granicy z Niemcami HSL 3 Linia prawie na całej długości trasowana jest wzdłuż autostrady E40 – minimalna ingerencja w środowisko naturalne 6,5‑kilometrowy Soumagnetunnel – najdłuższy tunel kolejowy w Belgii na linii HSL 3
Dworzec w Liege największy dworzec kolejowy w Belgii budowa od 1996 – 18.09.2009 r. obiekt zlokalizowano 150 m od starej, XIX-wiecznej stacji prostoliniowy układ torów z szerokimi peronami umożliwiający obsługę pociągów TGV i wielu pasażerów
Linia HSL 4 w Belgii linia łącząca Brukselę przez Antwerpię z granicą Holandii odcinek nowobudowany długości 40 km i 57 km zmodernizowany
Linia HSL 4 w Belgii linia łącząca Brukselę przez Antwerpię z granicą Holandii odcinek nowobudowany długości 40 km i 57 km zmodernizowany ukończona w 2009 r. linia prowadzona wzdłuż autostrady Antwerpia – Breda
Linia HSL Zuid w Holandii linia prowadząca z Schiphol pod Amsterdamem do granicy belgijskiej odcinek długości 125 ukończona w 2009 r. 170 obiektów inżynieryjnych takich jak mosty, tunele, wiadukty
Podsumowanie kompletna sieć kolei dużych prędkości w Belgii w przeciągu 16 lat łączna długość wszystkich linii KDP wynosi 209 km inwestycje kosztowały ok. 5 mld euro
Dziękuję za uwagę