I CZYTELNICTWA NA ROZWÓJ WPŁYW KSIĄŻKI I CZYTELNICTWA NA ROZWÓJ DZIECKA
Rozbudzanie zainteresowań czytelniczych dzieci jest jednym z najważniejszych zadań edukacyjnych przedszkola, szkoły i domu.
Dziecko obcując z książką: - próbuje naśladować bohaterów, - identyfikuje się z postaciami, - poznaje i przeżywa świat, - rozwija mowę, myślenie, - kształtuje wrażliwość emocjonalną, - aktywność poznawczą i zabawową.
Wychowawcza rola książki. Książka zapewnia rozwój intelektualny dziecka: - zawiera głównie treści związane z domem i rodziną, - zachęca do wykonywania prostych czynności domowych, - sprzyja nawiązywaniu kontaktów i przyjaźni.
Książka kształtuje cechy społeczne dziecka. Dziecko czytając: - potrafi żyć w grupie, - uczy się właściwych zachowań: pomaga słabszym, szanuje dorosłych, rozwiązuje konflikty.
Odpowiednio dobrane utwory ukazują piękno polskiej mowy. Właściwe teksty stają się przykładem poprawnego języka: - doskonalona jest mowa pod względem gramatycznym i dźwiękowym, - wzrasta zasób słów i pojęć, - ćwiczy się pamięć dziecka.
Poznawcza i dydaktyczna rola książki. Kontakt z literaturą zaspakaja potrzebę obserwacji: - poszerza możliwość poznania świata, - zapewnia uczestnictwo w wydarzeniach niedostępnych dla siebie.
Literatura wywiera ogromny wpływ na rozwój emocjonalny dziecka: - oddziałowuje na uczucia, -pozwala lepiej zrozumieć innych ludzi, - wprowadza w świat fantazji, - wyrabia codzienne nawyki.
Rola ilustracji książkowych. Ilustracje: - budzą zainteresowania książką, - wywołują zaciekawienie tekstem, - ułatwiają zapamiętywanie treści, - rozwijają spostrzegawczość.
Książki rozwijają twórczość dziecięcą. Pod wpływem wierszy, bajek powstają prace plastyczne. Przeżycia związane z utworem literackim dziecko wyraża w tańcu, śpiewie, zabawie w teatr.
- gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych, Rola biblioteki: - gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych, - popularyzacja czytelnictwa, - współpraca z placówkami oświatowymi, kulturalnymi i organizacjami społecznymi.
Wystawka nowych książek Zachęcamy i zapraszamy do naszej biblioteki wszystkich czytelników naszej szkoły.
CZYTAJCIE CODZIENNIE- 20 Minut!
Czytajmy dzieciom od najmłodszych lat
Zostawiajmy książki w miejscach łatwo dostępnych dla dzieci.
Odwiedzajmy z dziećmi biblioteki, muzea, by poznały historię książki i sposób jej wytwarzania.
Zachęcajmy do czytania, nie zmuszajmy.
Niech czytanie będzie nagrodą, a nie karą.
Wymyślajmy wspólnie historyjki, wierszyki, opowieści i spisujmy je.
Zachęcajmy dzieci do korzystania z różnych form książeczek: przestrzennych, wodnych, książeczek-zabawek, książeczek- przytulanek, książeczek z melodyjką, książeczek mówionych.
Twórzmy niekonwencjonalne książeczki i książki.
Czytajmy wspólnie-miło spędzając czas i budując wspólne relacje.
Bądźmy wzorem i sami po prostu czytajmy. Dziękuję za uwagę : prezentację przygotowała-Renata Ryczek.