Koleje Dużych Prędkości we Włoszech Jędrzej Gonera
Generalny Plan Transportu 1400 km w kształcie litery T 1100 km nowych linii Turyn – Wenecja - Triest Mediolan – Florencja – Rzym - Neapol
Pierwsza linia KDP - Diretissima Rozpoczęcie budowy -1970 r. TAV – 1991 r. Oddanie całej trasy do użytku – 1992 r. Rzym – Florencja V < 250 km/h z racji stałego napięcia 3 kV maks. nachylenie: 8‰ Rmin = 3000 m
Założenia nowych linii KDP Prędkość do 300 km/h zasilanie prądem zmiennym 25 kV ERTMS/ETCS łączność GSM-R odległość osi torów – 5 m Rmin = 5147 m maks. pochylenie 15‰ min. grubość podsypki – 0,35 m
Różnice w systemach zasilania 3 kV – prąd stały podstacje zasilające co ok. 12 km ciężka sieć trakcyjna ( 610 mm2) naciąg ok. 6880 daN masywne konstrukcje wsporcze 25 kV – prąd zmieny podstacje co 50 km częstsze kursowanie pociągów lekka sieć trakcyjna (320 mm2) naciąg ok. 1375 daN
Systemy sterowania ruchem Diretissima (Rzym – Florencja) odcinki blokowe co 1350 m 5 odcinków blokowych = odcinek odstępowy 5400 m prędkości maksymalne w poszczególnych odcinkach: Pozostałe linie (sygnalizacja kabinowa) Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowycm (ERTMS) Europejski System Sterowania Pociągiem (ETCS) informacje o zajętości toru określanie kierunku jazdy i vmax kompatybilność z zarządami kolejowymi w Europie
Linia Rzym - Neapol Rozpoczęcie budowy -1994 r. Oddanie trasy do użytku – 2005 r. 39 wiaduktów i mostów 26 tuneli Czas przejazdu: 1 godz. 05 min Dł: 204 km
Turyn – Mediolan (2006) 1-szy odcinek Dł: 125 km
Padwa – Wenecja (2006) Dł: 24 km
Werona – Padwa (2007) Dł: 28,5 km
Neapol – Salerno (2008) Dł: 29 km
Turyn – Mediolan (2009) 2-gi odcinek Połączenie Turynu z Mediolanem Dł: 124 km
Mediolan - Bolonia(2010) Długość: 210 km Czas przejazdu: 65 min Modernizacja dworca w Mediolanie
Bolonia – Florencja (2010) Długość: 73 km ok. 95 % w tunelu Rzym – Mediolan: 2 godz. 45 min.
Bolonia – Florencja (tunele)
Mediolan – Genua (2012) Długość: 123 km
Mediolan – Treviglio (2014) Dł: 23 km
Pierwsza linia KDP - Diretissima Rozpoczęcie budowy -1970 r. TAV – 1991 r. Oddanie całej trasy do użytku – 1992 r. Rzym – Florencja V < 250 km/h z racji stałego napięcia 3 kV maks. nachylenie: 8‰ Rmin = 3000 m
Lyon – Turyn (Francja – Włochy) Długość: 270 km ~ 26 mld euro pociągi towarowe – V = 100 km/h pociągi pasażerskie - V = 220 km/h prognozowane zwiększenie obciążenia transportem towarowym
Bibliografia: „Technika Transportu Szynowego” – wydania: 2001/1-2, 2006/3, 2007/3, 2008/5-6, 2011/1-2, „Świat Kolei” – wydanie 2014/8 www.kierunekwlochy.pl/koleje-duzych-predkosci-we-wloszech www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/wlochy-w-grudniu-otwarcie-kolejnego-odcinka-linii-kdp-mediolan--werona-77895.html www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/zielone-swiatlo-dla-francuskowloskiej-szybkiej-kolei-84017.html