5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
Podstawa prawna Sprawdzian jest przeprowadzany na mocy art. 9 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (DzU z 2004 r. nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) Regulacje dotyczące przeprowadzania sprawdzianu (części sprawdzianu, unieważnienia, wgląd) Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. DzU z 2004 r. nr 256, poz. 2572, ze zm.), w tym w szczególności ustawa z dnia 20 lutego 2015 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (DzU z 2015 r., poz. 357) Szczegółowe zasady organizacyjno-techniczne Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego i egzaminu maturalnego (DzU z 2015 r., poz. 959) Wzór zaświadczenia o wynikach Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2010 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych (tekst jedn. DzU z 2014 r., poz. 893, ze zm.)
Przebieg sprawdzianu Sprawdzian ma formę pisemną. Część 1 (80 minut) język polski i matematyka – godz. 9.00 Część 2 (45 minut) język obcy nowożytny – godz. 11.45 Jeśli w szkole jest obowiązkowo nauczany więcej niż jeden język obcy nowożytny, rodzice składają do 30 września 2015 r. deklarację dotyczącą wyboru języka, z którego dziecko przystąpi do sprawdzianu. Deklarację tę można zmienić do 5 stycznia 2016 r. Uczeń przystępuje do sprawdzianu w szkole, do której uczęszcza. Przystąpienie do niego jest warunkiem koniecznym ukończenia szkoły podstawowej. Uczeń, który się spóźni na sprawdzian, może zostać wpuszczony do sali egzaminacyjnej tylko w wyjątkowych sytuacjach. Na sprawdzianie uczeń zajmuje miejsce przy stoliku, którego numer wylosował.
Struktura sprawdzianu Część 1 (80 minut) Arkusz zawiera łącznie 20–32 zadania język polski 8–12 zadań wymagających wskazania poprawnej odpowiedzi spośród podanych* 2–4 zadania, do których uczeń sam formułuje rozwiązania i odpowiedzi matematyka Część 2 (45 minut) język obcy nowożytny 12–15 zadań wymagających wskazania poprawnej odpowiedzi spośród podanych* (w tym 4–5 zadań na rozumienie ze słuchu) * Rozwiązania tych zadań należy zaznaczyć na karcie odpowiedzi. Po każdej części sprawdzianu uczeń ma dodatkowe 5 min na sprawdzenie, czy zaznaczył wszystkie odpowiedzi.
Wyposażenie ucznia W trakcie sprawdzianu uczeń powinien mieć: pióro lub długopis z czarnym atramentem/tuszem, linijkę (tylko część 1 sprawdzianu). Rysunki należy wykonywać piórem/długopisem. Uczeń powinien pamiętać o zabraniu ze sobą ważnej legitymacji szkolnej. Do sali egzaminacyjnej uczeń nie może wnieść: urządzeń telekomunikacyjnych, kalkulatora, słowników. Fot. Shutterstock
Specjalne potrzeby edukacyjne (np. dysleksja) Do 30 września 2015 r. Rodzice zostają poinformowani o możliwych sposobach dostosowania warunków lub form przeprowadzania sprawdzianu (np. wydłużenie czasu pracy, odczytanie tekstu przez członka zespołu nadzorującego, zwolnienie z obowiązku zaznaczania odpowiedzi na karcie odpowiedzi). Do 15 października 2015 r. Rodzice dostarczają (jeśli dotychczas tego nie zrobili) orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, o specyficznych trudnościach dziecka w uczeniu się. Do 20 listopada 2015 r. Rodzice otrzymują konkretne propozycje dostosowania warunków i form sprawdzianu. Muszą je zaakceptować lub odrzucić do 24 listopada 2015 r.
Termin dodatkowy Termin dodatkowy: 2 czerwca 2016 r. Uczeń, który z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpi do sprawdzianu w kwietniu, przystępuje do niego w terminie dodatkowym. Termin dodatkowy: 2 czerwca 2016 r. Część 1. (80 minut) język polski i matematyka – godz. 9.00 Część 2. (45 minut) język obcy nowożytny – godz. 11.45
Wyniki sprawdzianu Ogłoszenie wyników sprawdzianu: 27 maja 2016 r. Wydanie zaświadczeń: 24 czerwca 2016 r. Uczniowie otrzymują zaświadczenia o wynikach sprawdzianu razem ze świadectwem ukończenia szkoły podstawowej. Wyniki sprawdzianu mogą mieć wpływ na przyjęcie: − do wybranego gimnazjum, − do wybranej klasy. Uczeń otrzymuje informacje o wynikach w postaci procentów: 1. z pierwszej części sprawdzianu (łącznie język polski i matematyka), 2. z języka polskiego, 3. z matematyki, 4. z drugiej części sprawdzianu (język obcy nowożytny). Sprawdzianu nie można nie zdać. Wyniki sprawdzianu są ostateczne – nie można ich podważyć na drodze sądowej.
www.sprawdzian6.nowaera.pl www.cke.edu.pl Więcej informacji na temat sprawdzianu
Wyzwania dla szóstoklasistów systematyczne powtórki wyrobienie nawyku uważnego czytania zadań opanowanie umiejętności rozwiązywania różnych typów zadań umiejętne planowanie pracy i gospodarowanie czasem sprawdzanie efektów swojej pracy radzenie sobie ze stresem
Jak pomóc szóstoklasiście w osiągnięciu dobrych wyników? dbanie o systematyczność przygotowań wsparcie emocjonalne sprawdzanie postępów motywowanie do nauki poprzez docenianie pozytywnych efektów pracy dbanie o odpowiednią dietę zachęcanie do wysiłku fizycznego, ruchu na świeżym powietrzu
www.sprawdzian6.nowaera.pl www.cke.edu.pl Więcej informacji na temat sprawdzianu