„Czytajmy, bo czytanie jest drugim życiem.” Ignacy Krasicki

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
Advertisements

To się czyta dzisiaj – modni pisarze, modne książki.
Biblioteka szkolna „W bibliotece znajdziesz wszystko, czego chcesz, starą prawdę, mądrą bajkę, piękny wiersz” (Krystyna Wodnicka)  
Zainteresowania czytelnicze uczniów klas 1-3 Rok szkolny 2009/2010
Biblioteka "Kiedy przeczytam nową książkę, to tak jakbym znalazł nowego przyjaciela, a gdy przeczytam książkę, którą już czytałem - to tak jakbym spotkał.
Projekt w programie Szkoła z Klasą 2.0. Oglądanie czy czytanie – oto jest pytanie!
Kształtowanie kompetencji czytelniczych-
Działalność Biblioteki Szkolnej przy Publicznej Szkole Podstawowej
NAUCZYCIELE BIBLIOTEKARZE
Cała Polska czyta dzieciom
BIBLIOTEKA GIMNAZJUM NR 10
„Chcąc ucznia pobudzić do jakiegoś czynu, postawcie go w takich warunkach, ażeby doznawał potrzeby wypełniania tej czynności, jakiej od niego oczekujecie”.
przy Zespole Szkół nr 6 w Żorach
w praktyce pedagogicznej
WPŁYW KSIĄŻKI NA NAJMŁODSZYCH CZYTELNIKÓW
Dlaczego warto czytać dzieciom?
Poczęstuj się książką…
Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych relacja.
Duch klasy Jak motywować uczniów do nauki?
Między nami czytelnikami
Zajęcia odbywają się raz w tygodniu /wtorek/ od godziny do W grupie: TYGRYSKI JEŻYKI.
Termin realizacji: XI 2013 – VI 2014
. Jak można pomóc ludziom potrzebującym? Czy da się zmienić ich życie na lepsze? Czy można pomóc dzieciom, kształcić się i rozwijać? Myślimy, że dzięki.
Jak rozwijać karierę zawodową młodego człowieka? Przewodnik dla kluczowych aktorów - rodziców.
Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym? -nie gaśmy słońca swoją biernością!
Szkolna biblioteka Co każdy powinien o nas wiedzieć!
Tematy do wypracowania propozycji i wniosków. 1. Co można zrobić, by młodzi chętniej się angażowali się w życie społeczne? W czym leży problem? Jakie.
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez: - Centrum Edukacji Obywatelskiej - i „Gazetę Wyborczą”. Od początku.
Dlaczego warto czytać książki?
1. Jaka jest wielkość księgozbioru w twoim domu?.
Biblioteka szkolna „W bibliotece znajdziesz wszystko, czego chcesz, starą prawdę, mądrą bajkę, piękny wiersz” (Krystyna Wodnicka)  
Uznaje się, że jedną z ważniejszych dróg wiodących do czytelnictwa jest wyrobienie w dziecku nawyku - najpierw zabawy książką, później słuchania. Aby czytanie.
Obszary – tematy i techniki badawcze Opracowała: Krystyna Dzikowska
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
O ile dom rodzinny, biblioteka wspomagają rozwój czytelnictwa, o tyle szkoła jest tym miejscem, w którym decyduje się przyszłość słowa drukowanego. Szkoła.
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Wpływ czytania na rozwój intelektualny dzieci i młodzieży
Projekt edukacyjny „Czytanie jest trendy”
ZADANIE VIII CZYTANIE ŁĄCZY POKOLENIA – RODZICE, DZIADKOWIE, NAUCZYCIELE.
Copyright © 2015 Wydawnictwo Inspiracja. Wydawnictwo Inspiracja Wydawnictwo Inspiracja założone zostało w celu podtrzymywania, utrwalania i zachęcania.
Innowacja pedagogiczna
Szkolny projekt edukacyjny „Książki naszych marzeń’’
WYNIKI BADAŃ.  1. LEKTURA KSZTAŁTUJE SAMODZIELNE MYŚLENIE I FORMUŁOWANIE MYŚLI.  2. JEST NAJLEPSZYM SPOSOBEM RELAKSU.  3. KSZTAŁTUJE POSTAWĘ CIERPLIWOŚCI,
PROGRAM KSIĄŻKI NASZYCH MARZEŃ. Startujemy – październik 2015 Realizację Programu rozpoczęliśmy od zakupów książek, które bardzo szybko zostały opracowane.
Książki naszych marzeń Projekt edukacyjny klasy V Szkoła Podstawowa w Bursztynowie 2016 r.
PODSUMOWAINE WEWNETRZNEJ EWALUACJI PRZEPROWADZONEJ W ROKU SZKOLNYM 2016/2017 W ZESPOLE SZKÓŁ MIEJSKICH NR 4 W KĘDZIERZYNIE – KOŹLU.
Czy czytanie jest nam dzisiaj potrzebne
BIBLIOTEKA GIMNAZJUM NR 10
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECKA
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Czas trwania projektu: r. Klasy IV - VI
NARODOWY PROGRAM ROZWOJU CZYTELNICTWA
Dlaczego warto czytać książki?
CZYTELNICTWO ZA I SEMESTR ROKU SZKOLNEGO 2016/2017
„CZYTAM, BO LUBIĘ” PROJEKT CZYTELNICZO-POLONISTYCZNY realizowany w Publicznym Gimnazjum im. Ofiar Katynia w Piątnicy r. – r.
Wychowanie przez czytanie
Wpływ czytania na umysł i zachowania człowieka
Dlaczego warto czytać? Informacja od biblioteki szkolnej dla rodziców,
Dlaczego warto czytać dziecku ?
IM. STANISŁAWA KONARSKIEGO
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
CZYTELNICTWO ZA I SEMESTR ROKU SZKOLNEGO 2016/2017
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI
i młodzieży Opracowała na podstawie dostępnych materiałów:
Czytanie wspiera rozwój dziecka
Otwarta firma – Biznes przy tablicy
KLUCZEM DO WIEDZY WCIĄŻ JEST CZYTANIE !.
I CZYTELNICTWA NA ROZWÓJ
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Zapis prezentacji:

„Czytajmy, bo czytanie jest drugim życiem.” Ignacy Krasicki Prezentacja dotycząca istoty czytania książek w rozwoju dzieci i młodzieży. Przygotowała: Magdalena Stolarska

NARODOWY PROGRAM ROZWOJU CZYTELNICTWA Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa znany też pod nazwą Priorytet 3. to ogólnopolski projekt rządowy mający na celu „wspieranie w latach 2016-2020 organów prowadzących szkoły (…) w zakresie rozwijania zainteresowań uczniów poprzez promocję i wspieranie czytelnictwa dzieci i młodzieży, w tym zakup nowości wydawniczych (Dz. U. z dnia 22.10 2015 r., poz. 1667)”

W ramach programu nasza szkoła otrzymała 15 000 zł przeznaczone na zakup lektur szkolnych oraz nowości czytelniczych do szkolnej biblioteki. Ogromna część tych funduszy już została spożytkowana.

Na półkach szkolnej biblioteki pojawiły się lektury dla wszystkich klas szkoły podstawowej przewidziane w nowej podstawie programowej. Oprócz tego zakupione zostało całe mnóstwo beletrystyki zarówno dla tych najmłodszych jak i najstarszych czytelników. Nastolatkowie już w maju i czerwcu precyzowali swoje preferencje czytelnicze i sporządzili całkiem pokaźną listę książek, które chcieliby przeczytać. Ich życzenia, w dużym stopniu zostały spełnione. Książki już są wypożyczane.

Czemu służą te działania, skoro młodzież i tak nie czyta?

Dlaczego tak istotne są działania szkoły i rodziców mające na celu zmianę tych niepokojących statystyk?

Oto najważniejsze powody, by sięgnąć po książkę : 1. Oto najważniejsze powody, by sięgnąć po książkę : 1. Czytelnictwo kształtuje charakter. 2. Czytanie poszerza zasób słownictwa. 3. Czytanie poprawia pamięć. 4. Czytelnicy są bardziej skłonni do wypowiadania się i uczestnictwa w życiu społecznym. 5. Czytanie książki redukuje stres i wprawia Cię w lepszy nastrój. 6. Czytanie pomaga Ci myśleć w sposób analityczny. 7. Fikcja literacka zwiększa Twoją zdolność empatii. 8. Mole książkowe szybciej zapamiętują i uczą się nowych rzeczy. 9. Czytanie może uchronić Cię przed Alzheimerem.

Nowa formuła egzaminu z języka polskiego po szkole podstawowej przewiduje bardzo dokładne sprawdzanie znajomości treści lektur obowiązkowych. To dodatkowy, bardzo poważny argument, który powinien skłonić nasze pociechy do sięgnięcia po literaturę.

Po jakie gatunki literatury najchętniej sięgają nasi uczniowie? Fantastyka John Ronald Reuel Tolkien: Władca pierścieni, Silimarillion; J.K Rowling: Harry Potter (wszystkie części), Fantastyczne zwierzęta i jak je znaleźć, Rick Riordan: Percy Jackson i bogowie olimpijscy (cykl); Rafał Kosik: Felix, Net i Nika (cykl); Agnieszka Stelmaszyk: Kroniki archeo (cykl); Stephen Meyer: Zmierzch (saga); Suzanne Coliins: Igrzyska śmierci (trylogia)

Literatura obyczajowa John Green: Gwiazd naszych wina, Szukając Alaski, 19 razy Katherine, Papierowe miasta; Gayle Forman: Zostań, jeśli kochasz, Wróć, jeśli pamiętasz, Collen Hoover: November 9, Never, never; Jay Asher: 13 powodów; Carlos Ruiz Zafon: Cień wiatru, Marina, Swiatła września; Marta Fox: Karolina XL, Iza buntowniczka, Pierwsza miłość (cykl minipowieści);

Literatura sensacyjna i kryminalna Stephen King: Zielona mila, Komórka, Łowca snów, Rok wilkołaka, Po zachodzie słońca Dan Brown: Kod Leonarda da Vinci, Anioły i demony, Zaginiony symbol; Arthur Conan Doyle: Przygody Sherlocka Holmesa, Pies Baskerville’ów; Scharlotte Link: Ostatni ślad

Kiedy powinniśmy zacząć czytać dzieciom? Tak naprawdę nigdy nie jest zbyt wcześnie. Badania dowodzą, że już podczas życia płodowego głośne czytanie pozytywnie wpływa na rozwój dziecka. Od ilości słów, które pozna niemowlę w dwóch pierwszych latach życia w dużym stopniu zależy jego inteligencja, poczucie bezpieczeństwa, przyszłe osiągnięcia szkolne i umiejętności społeczne. Im wcześniej przyzwyczaimy dziecko do słuchania, tym chętniej będzie uczestniczyło we wspólnym czytaniu. Na początku, rzecz jasna najlepiej skupić się na ilustracjach.

Jakie warunki powinny zostać spełnione, by czytanie dzieciom przyniosło oczekiwane rezultaty, to znaczy, by maluch stał się w przyszłości czynnym czytelnikiem? Czytamy codziennie Tworzymy rytuały czytelnicze Sami okazujemy zainteresowanie czytaną książeczką Czytamy z zaangażowaniem (odpowiednia modulacja głosu, gesty, okazywanie uczuć) Staramy się, by książki znajdowały się w zasięgu wzroku i rąk dziecka

Kilkuletnie dziecko zabierzmy do biblioteki. Czytajmy także dzieciom, które potrafią już czytać same. Wzmacnia to wspólną więź. Starszym dzieciom i młodzieży podsuwajmy lektury zgodne z ich zainteresowaniami i wiekiem. Nie zmuszajmy młodych ludzi do czytania książek, których nie zrozumieją. Sami bądźmy dla swoich pociech przykładem aktywnego czytelnika.

Niech naszym sprzymierzeńcem i doradcą stanie się… Internet Oto adresy stron, które mogą pomóc przy doborze odpowiedniej i ciekawej książki www.lubimyczytać.pl www.moznaprzeczytac.pl  www.biblionetka.pl www.bookhunter.pl http://www.empik.com

„Godzina czytania jest godziną skradzioną z raju” Pamiętajmy: „Godzina czytania jest godziną skradzioną z raju” Thomas Wharton