'W liturgii nie ma niczego nieznaczącego' (Paweł VI) czyli o muzyce w Liturgii
Co nas dzisiaj czeka? Trochę teorii... Trochę teorii w praktyce… Jeszcze więcej praktyki
Muzyka liturgiczna/ sakralna (za Konstytucją o Liturgii Świętej Sacrosanctum Concilium, Sobór Watykański II, 1963) Nieodzowna, integralna część liturgii i jej ozdoba Daje możliwość osobistego włączenia się i wkładu w liturgię przez każdego uczestnika Cel: chwała Boga, modlitwa, uświęcenie i zbudowanie wiernych Na żywo! Głos ludzki - pierwszeństwo przed instrumentami Organy piszczałkowe - zalecane w kościołach w Polsce Instrumenty nie polecane (hałaśliwe, z muzyki rozrywkowej): akordeon, fortepian, mandolina, gitara elektryczna, perkusja, wibrafon chorał gregoriański polifonia sakralna muzyka organowa i instrumentalna sakralny śpiew ludowy śpiew jednogłosowy i wielogłosowy
decydujący głos w doborze pieśni ma celebrans, Jakie pieśni śpiewać? Odpowiadające myśli przewodniej dnia liturgicznego Zgodne z okresem liturgicznym (Adwent/Boże Narodzenie/Okres Zwykły/Wielki Post/Triduum Paschalne/Okres Zmartwychwstania) Teksty zaczerpnięte z Pisma Świętego i źródeł liturgicznych, zaaprobowane przez Konferencję Episkopatu Polski albo władze diecezjalne Odpowiednie dla czynności liturgicznej zachęca się do śpiewu pieśni starszych, tradycyjnych i odnajdywania w nich historycznego dziedzictwa wiary i miłości na misjach zaleca się wykorzystanie lokalnej tradycji muzycznej decydujący głos w doborze pieśni ma celebrans, nawet jeśli się myli ;)
Pieśń czy piosenka? Pieśń to utwór muzyczny solowy (na głos z towarzyszeniem instrumentalnym) lub chóralny Piosenka to forma muzyczna powszechnie stosowana w muzyce ludowej i rozrywkowej. Jest uproszczoną formą pieśni
Msza Święta a dobór pieśni Wejście Ofiarowanie Komunia Uwielbienie Zakończenie
Pieśń na wejście Ofiarowanie darów Pierwsza część mszy świętej = ROZPOCZĘCIE Ma na celu zawiązanie wspólnoty i wprowadzenie w liturgię dnia Zastępuje antyfonę na wejście przewidzianą w Mszale Dobrze, gdy znana i śpiewana przez wszystkich Zaczyna się od procesji wejścia, a kończy po dojściu celebransa i asysty do ołtarza Ofiarowanie darów Cel: usposobić uczestników do ofiarowania siebie (swego życia, spraw) Bogu i bliźnim O miłości względem Boga i drugiego człowieka, ofiarowaniu się Chrystusa, o składaniu siebie w ofierze, lub nawiązujące do tematu liturgii/ okresu liturgicznego Jeśli nie ma tego śpiewu, kapłan recytuje modlitwy przewidziane w mszale może być też utwór instrumentalny Rozpoczyna się zaraz po zakończeniu modlitwy powszechnej i trwa do zakończenia przygotowania darów (do momentu, aż kapłan obmyje ręce)
Uwielbienie po Komunii Pieśń na Komunię Podkreśla jedność przyjmujących Komunię, ukazuje radość serca i wspólnotowy charakter procesji zdążającej na przyjęcie Eucharystii śpiew zwrócony do Chrystusa, który jest naszym pokarmem pieśni eucharystyczne lub nawiązujące do tematu dnia i okresu liturgicznego (antyfona na Komunię) Rozpoczyna się bezpośrednio po słowach: Panie, nie jestem godzien..., gdy kapłan spożywa Ciało Pańskie i trwa przez cały czas udzielania komunii św. Wiernym Po Komunii chwila modlitwy w ciszy Uwielbienie po Komunii Psalm, kantyk, inna pieśń pochwalna albo hymn Nie powinien to być śpiew zwrócony do Chrystusa ani też pieśń okresowa, a dziękczynienie i uwielbienie Boga Rozpoczyna się dopiero po rozdzieleniu Komunii i puryfikacji naczyń
Pieśń na rozesłanie Zachęta do spotkania z Panem w codzienności Największa dowolność w doborze pieśni (śpiewy mówiące o posłaniu, misji, bądź śpiewy okresowe, hymny) Rozpoczyna się po błogosławieństwie Kończy Mszę Świętą
przygotujmy zestaw pieśni na nasze najbliższe spotkanie czwartkowe! Praktyka przygotujmy zestaw pieśni na nasze najbliższe spotkanie czwartkowe!
Repertuar pieśni liturgicznych na spotkanie w czwartek 17.11.2016 Pieśń na wejście: „Duchu Święty przyjdź” Pieśń na ofiarowanie darów: „Przed Obliczem Pana uniżmy się” Pieśń na Komunię Świętą: „Chrystus Pan, Boży Syn” Pieśń po Komunii Świętej: ”Chcę wywyższać imię Twe” Pieśń na rozesłanie: „Wykrzykujcie na cześć Pana”
Kto dobrze śpiewa podwójnie się modli (a kto źle potrójnie ) warsztaty muzyczne z Elą!!!
Dokumenty Kościoła o muzyce liturgicznej Źródła http://www.organy.art.pl/liturgia.php?lit_id=4 http://www.opoka.org.pl/biblioteka/I/IM/w_sluzbie_11_2009_muzyka.html http://www.dsorzeszow.pl/prawodawstwo http://adonai.pl/sakramenty/eucharystia/?id=62 http://osrodekliturgiczny.pl/entry/zasady-doboru-spiewow-mszalnych https://www.kamuzo.net/index.php/muzyka-w-liturgii/45-zasady-doboru-piesni-na-msze-sw Dokumenty Kościoła o muzyce liturgicznej SOBÓR WATYKAŃSKI II K- ONSTYTUCJA O LITURGII ŚWIĘTEJ – 1963 ŚWIĘTA KONGREGACJA OBRZĘDÓW - INSTRUKCJA O MUZYCE W ŚWIĘTEJ LITURGIIMUSICAM SACRAM – 1967 INSTRUKCJA EPISKOPATU POLSKI O MUZYCE LITURGICZNEJ PO SOBORZE WATYKAŃSKIM II – 8 II 1979 INSTRUKCJA KONGREGACJI KULTU BOŻEGO O KONCERTACH W KOŚCIOŁACH – 1987 KONGREGACJA KULTU BOŻEGO – LIST OKÓLNY O PRZYGOTOWANIU I OBCHODZENIU ŚWIĄT PASCHALNYCH– 1988 OGÓLNE WPROWADZENIE DO MSZAŁU RZYMSKIEGO - RZYM 2002 WSKAZANIA EPISKOPATU POLSKI PO OGŁOSZENIU NOWEGO WYDANIA OWMR - 9 III 2005 (331. ZEBRANIE PLENARNE KEP) WPROWADZENIE DO WYDANIA LEKCJONARZA MSZALNEGO (1981-2011)