SZTUKA POZYTYWIZMU.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Sztuka modernistyczna
Advertisements

Sztuki plastyczne Wybrane dziedziny Wykonała - Agnieszka Wróbel
Wykonała: Nikola Szymczak
„Życie i dorobek muzyczny…
Polacy znani i ci, o których wiedzieć warto
Autoportret – Józef Chełmoński (1902) (ur. Boczki k. Łowicza 1849 – zm
Ołtarz ojczyzny (Rzym)
APOLLIŃSKOŚĆ I DIONIZYJSKOŚĆ.
STANISŁAW WYSPIAŃSKI TWÓRCZOŚĆ PLASTYCZNA.
Aleksandra Matujzo II B
Co to za miasto?.
czyli narodziny nowej szkoły myślenia Opracowanie: Grażyna Kowerko
Jan Alojzy Matejko.
Architektura pozytywizmu
Jan Matejko MALARZ.
Sztuka i życie codzienne w XVIII wieku
Józef Pankiewicz Lublin La Ciôtat (Francja) 1940
Rola malarstwa na przestrzeni dziejów
Grażyna Rychlicka Szkoła Podstawowa im. Wincentego Pola w Lesku 2005
Wielcy Polacy: Jan Matejko.
Muzyka romantyzmu Marek Follendorf.
Claude Monet Impresja. Wschód słońca
Jan Matejko Kraków Kraków 1893
Happening, performance i teatr eksperymentalny
Ryszard Wagner – twórca dramatu muzycznego
Najpopularniejsze gatunki literatury modernizmu oraz cechy stylu epoki
Opracował Kevin Domin kl.II
Plan prezentacji: Temat zajęć Życie Matejki
Jan Walery Królikowski (ur. 4 kwietnia 1820 w Warszawie, zm. 11 września 1886 w Warszawie) – polski aktor i reżyser.
ur r zm r Malarstwo bliskie naturze
Realizm.
REFORMATORZY TEATRU Kamila B..
Jan Matejko Polski malarz.
Malarstwo obrazem epoki
Migoczące płótna- impresjonizm
BAROK.
Molier – najwybitniejszy komediopisarz klasycyzmu francuskiego
CLAUDE MONET      .
Jan Matejko ( ).
Sławni malarze ..
PRZEPYSZNA SZTUKA BAROKU
Henryk Sienkiewicz.
Architektura współczesna
Analiza dzieła sztuki.
ANTYKWARIAT B I Z U T E R I A ART DECO ..
WYCIECZKA „SZTUKA RENESANSU W POLSCE”. CEL WYCIECZKI Zapoznanie z pozostałościami epoki renesansu w Polsce. Przybliżenie życia i twórczości Jana Kochanowskiego,
Malarstwo okresu romantyzmu jest niejednolite. Można wyróżnić jednak pewne cechy malarstwa tej epoki na podstawie czołowych, głównych i najbardziej znaczących.
KUBIZM I JEGO PRZEDSTAWICIELE
SYMBOLIZM.
Opr. Agnieszka Ossowska. BOLESŁAW V WSTYDLIWY Bolesław V Wstydliwy (ur. 21 czerwca 1226 w Starym Korczynie, zm. 7 grudnia 1279) – książę krakowski (od.
Stanisław Wyspiański. Ur. 15 stycznia 1869 w Krakowie – polski dramaturg, poeta, malarz, grafik, architekt, projektant mebli. Jako pisarz związany z dramatem.
Automatyczne wyświetlanie Slides will advance automatically.

Dzieło modernizmu. Ramy czasowe początek 1891 r. wydanie I tomu poezji Kazimierza Przerwy-Tetmajera koniec 1918 r. odzyskanie przez Polskę niepodległości.
Oto prezentacja kilku z polskich przedstawicieli tej epoki:
Krótki biogram:  Michelangelo Merisi da Caravaggio (ur. 29 września 1571, zm. 18 lipca 1610) – włoski malarz działający w latach 1593– 1610 w Rzymie,
Jan Alojzy Matejko (ur. 24 czerwca 1838 w Krakowie, zm. 1 listopada 1893 tamże) – polski malarz, twórca obrazów historycznych i batalistycznych,
Dyscypliny sztuk plastycznych Architektura, malarstwo, rysunek, rzeźba, grafika, rzemiosło artystyczne, wzornictwo przemysłowe, fotografia.
11 listopada – Święto Niepodległości.
GALERIA SŁYNNYCH POLAKÓW
Temat: Polska kultura i literatura po powstaniu styczniowym.
XVI wiek – złotym wiekiem dla Polski
,,Pan Tadeusz” A. Mickiewicza - od tradycji do współczesności
Lwów Cmentarz Łyczakowski Część 3
Zabytki w Paryzu.
Moje ulubione stolice Europy!
m.st. Warszawa | Inauguracja obchodów, r.
Jan Matejko urodził się w 1838 roku w Krakowie, w którym mieszkał całe życie i w którym zmarł w 1893 roku. Był synem Czecha, muzyka i nauczyciela muzyki,
Zapis prezentacji:

SZTUKA POZYTYWIZMU

Ramy czasowe Europa 1850-1890 Polska 1864- 1880 klęska powstania styczniowego Umowna data początku Młodej Polski (debiuty modernistów)

Główne założenia epoki Nazwa pozytywizmu odnosi się do epoki literackiej tylko w Polsce ! W Europie obowiązuje nazwa realizm- pozytywizmem nazywamy tylko prąd filozoficzny.

SZTUKA muzyka malarstwo architektura teatr rzeźba literatura

MALARSTWO szczegóły obserwowanej rzeczywistości, świat bez upiększeń codzienne życie, pospolitość jako opozycja wobec tradycji symbolizowania nurt realistyczny ( Courbet podczas paryskiej Wystawy Światowej w 1855r. po raz pierwszy w odniesieniu do sztuk pięknych zastosował tytuł Realizm ) malarstwo historyczne zerwanie z pozowaniem modeli, wyjście z pracowni w plener zainteresowanie naturalizmem malarstwo pejzażowe

Jan Matejko * ur. 24 czerwca 1838 w Krakowie-zm. 1 listopada 1893 w Krakowie * malarz, najwybitniejszy polski twórca obrazów historycznych i batalistycznych * Matejko wykształcił wielu malarzy. Najważniejszymi uczniami byli: Mehoffer, Wyspiański, Tetmajer i Malczewski,wybitni przedstawiciele polskiego modernizmu * Artystę wyróżniała skłonność do komponowania tłumnych, wielopostaciowych scen, często rozwiniętych panoramicznie, rozgrywających się w pozbawionej głębi przestrzeni pierwszego planu, a także potężna skala ekspresji

Jan Matejko

Jan Matejko Stańczyk Jan Matejko Portret żony Matejki

Śmierć Urszulki Kochanowskiej Jan Matejko Bitwa pod Grunwaldem Jan Matejko Śmierć Urszulki Kochanowskiej

Jan Matejko Hołd pruski

Józef Marian Chełmoński

Józef Marian Chełmoński * ur. 7 listopada 1849 w Boczkach, zm. 6 kwietnia 1914 w Kuklówce Zarzecznej * polski malarz, reprezentant realizmu. * Uczył się 1867-1872 w warszawskiej Klasie Rysunkowej i w prywatnej pracowni Wojciecha Gersona * współpracował jako ilustrator z paryskim Le Monde Illustre * malował sceny rodzajowe, ukazując z dużym autentyzmem życie wsi polskiej i ukraińskiej * sceny myśliwskie * oryginalna tematyka obrazów * W realistycznych, nastrojowych pejzażach z wielką wrażliwością odtwarzał koloryt przyrody * Rzadziej malował portrety

Jezioro o zmierzchu Jesień

Dropie Babie lato

RZEŹBA kontynuacja stylów z epok wcześniejszych II poł. wieku liczne dzieła pomnikowe kamień w ogólności, a marmur w szczególności dominował styl klasycystyczny, antyczny i renesansowy, a także oświeceniowy, stąd tyle XIX-wiecznych pomników klasycyzujących.

F.A.Bartholdi Statua Wolności w Nowym Jorku

P.Weloński Gladiator

Pocałunek (marmur), Auguste Rodin

ARCHTEKTURA -eklektyzm ( łączenie różnorodnych stylów i szkół ) -rozwój urbanistyki, np. przebudowa centrum Paryża -wielkie dokonania przemysłowe i cywilizacyjne ( kanał Sueski, kolej transsyberyjska ) -stosowanie nowych konstrukcji i materiałów (żelazo, żelbet) np. wieża Eiffla w Paryżu -Pojawiają się nowe style "neo-„ m.in. neoromański, neogotycki, neorenesansowy. -czołowe miejsce zajmuje neogotyk, który dominował w architekturze sakralnej, a także w budownictwie użyteczności publicznej. Styl neogotycki reprezentuje londyński parlament ze słynnym Big Benem na jednej z wież.

Wieża EIFFLA

Londyński parlament ze słynnym Big Benem na jednej z wież

Opera w Paryżu, Charles Garnier

MUZYKA Ceniono muzykę salonową, eklektyczną, „ładną”, jak utwory Wieniawskiego czy francuskiego kompozytora Camille’a Saint-Saensa. Wielbiono wirtuozerię instrumentalistów i „popisy”, a także modne operetki, jak choćby „Piękną Helenę” Offenbacha. W „Lalce” Prusa muzyka rozbrzmiewa za sprawą Molinariego, skrzypka, którego podziwia panna Izabela. Pierwowzorem Molinariego był prawdopodobnie Hiszpan Pablo Sarasate (1844-1908) znany w całej Europie kompozytor i skrzypek wirtuoz, który zasłynął świetna techniką i pełną polotu improwizacją. -początek muzyki okresu neoromantyzmu ( 1850 ) -poemat symfoniczny, uwertura -nawiązanie do form klasycznych i barokowych z zastosowaniem polifonii -tendencje realistyczne

Henryk Wieniawski

Camille Saint-Saëns

TEATR Teatr był jedną z ulubionych rozrywek warszawskiego towarzystwa. Historycy epoki nazwali go „teatrem wielkim i smutnym”. Wielkim, bo grali w nim wielcy aktorzy, tacy jak Helena Modrzejewska. Smutnym, bo był instytucją państwową, zarządzaną przez Rosjan, bez polskiego repertuaru. Wielkim wydarzeniem teatralnym lat 70. był występ w Warszawie zespołu włoskiego tragika Ernesta Rossiego. Dzięki niemu mieszkańcy stolicy mogli obejrzeć słynne tragedie Szekspira.

Helena Modrzejewska, Kraków 1867 Portret Heleny Modrzejewskiej autorstwa Tadeusza Ajdukiewicza z 1880

Wpływy zewnętrzny na język literatury: LITERATURA Wpływy zewnętrzny na język literatury: – zdecydowanie przeważa proza, najważniejszym gatunkiem literackim staje się powieść – język dąży do precyzji i konkretu, unika zbędnego patosu i efektów poetyckich

Cele i główne cechy literatury 1. Początkowo bardzo zaangażowana w realizację programu połeczno- ekonomicznego 2. Początkowo tendencyjna: miarą wartości literatury ma być jej tendencja społeczna 3. Z czasem realizująca założenia światowych prądów literackich — realizmu i naturalizmu 4. Może i powinna ukazywać problemy jednostki, ale zawsze na szerszym tle społecznym 5. Pojawia się tworzona przez wybitnych artystów literatura kierowana do dzieci (Konopnicka) 6. Dążenie do niepodległości drogą walki zbrojnej usunięte na dalszy plan

Maria Konopnicka, około 1885

Tematyka 1. Społeczna: problem edukacji szerokich rzesz chłopskich, emancypacji kobiet, asymilacji żydów, nadmiernej roli arystokracji, niesprawiedliwości społecznych 2. Historyczna, niekiedy z aluzjami do współczesności 3. Unika fantastyki, trzyma się realiów, pojawia się problematyka miejska

Typowy bohater 1. Działacz: przedsiębiorczy, wykształcony, kierujący się rozsądkiem, a nie porywami uczuć, orientujący się w osiągnięciach nauki i techniki i doceniający je, realizujący program pozytywistyczny; praca jest miernikiem jego wartości 2. Żyd: aktywny, nowocześnie myślący, silnie związany z polskim społeczeństwem (silne dążenia części Żydów do asymilacji); 3. Ubogie dziecko: pozbawione szans edukacyjnych, bez swojej winy skazane na wegetację (dziecko po raz pierwszy staje się samodzielnym bohaterem literackim)

DZIĘKUJEMY ZA WYTRWAŁOŚĆ!