Reklama w wyszukiwarkach internetowych
Formy reklamy w wyszukiwarkach internetowych ●wyniki organiczne zbudowane na podstawie algorytmu oceniającego jakość serwisu www ●wyniki sponsorowane zależne od opłat wniesionych przez reklamodawcę Wyniki wyszukiwania danej frazy w wyszukiwarce internetowej możemy podzielić na dwie grupy:
Naturalne (“organiczne”) wyniki wyszukiwania są generowane na podstawie algorytmów SEO (ang. Search Engine Optimization), które pozycjonują organiczne wyniki wyszukiwania na podstawie m.in. słów kluczowych, kodu i struktury witryny (np. opis obrazków), liczbie odnośników z innych stron internetowych, itp.
“Linki sponsorowane” to płatne wyniki wyszukiwania, opłata za ich emisję pobierana jest według modelu PPC (ang. pay per click) lub CPM (ang. cost per thousand) Pozycja linku sponsorowanego w wyszukiwarce uzależniona jest od iloczynu ceny za każde kliknięcie w reklamę (CPC ang. cost per click) oraz współczynnika klikalności (CTR ang. click-through ratio) CTR x CPC
Linki organiczne wyświetlane są pod linkami sponsorowanymi, ponadto linki sponsorowane mogą pojawić się w tzw. boxach obok wyników wyszukiwania.
W przypadku interii pojawiły się również banery reklamowe.
Zalety płatnej reklamy w wyszukiwarce Ogromną zaletą płatnej reklamy w wyszukiwarkach jest jej nieinwazyjność. Powiązana jest bezpośrednio z zapytaniem skierowanym do wyszukiwarki. Składa się z samego tekstu, więc nie powoduje opóźnień w ładowaniu strony. Standardowy link sponsorowany to nagłówek, dwie linie opisu (każda po 35 znaków) i adres docelowej strony.
Reklama kontekstowa to wszystkie bannery, linki oraz boksy reklamowe, które automatycznie dopasowują się do treści strony, w której są umieszczone. System generujący reklamy analizuje treść danej witryny internetowej reklamobiorcy oraz wyniki wyszukiwania odbiorcy w wyszukiwarce internetowej na podstawie tych dwóch cech dobiera reklamy do danej strony internetowej. Reklama kontekstowa i jej związek z wyszukiwarkami
Najpopularniejsze systemy do zarządzania i publikacji reklamy kontekstowej należą do firm kojarzonych jednoznacznie z wyszukiwarkami Google (AdSense), Yahoo (Overture Content Mach). Innymi znanymi systemami reklam kontekstowych są np: OnetKontekst, Adkontekst, SmartContext, AdSearch i wiele innych. Opłata za ich emisję pobierana jest według modelu PPC (ang. pay per click) lub CPM (ang. cost per thousand) Co ta forma reklamy ma wspólnego z wyszukiwarkami?
Przykładowa reklama kontekstowa serwisu AdSearch w witrynie internetowej interia.pl
Przykładowa reklama kontekstowa serwisu Google Adsense w witrynie Onet.pl
1. reklamodawca (osoba zainteresowana promocją swoich produktów lub usług za pomocą reklamy kontekstowej ) 2. serwis pośredniczący i zarządzający (udostępnia program partnerski, który zawiera narzędzia do publikacji i zarządzania reklamą kontekstową ) 3. reklamobiorca (właściciel niezależnego serwisu internetowego w prosty sposób, po przejściu weryfikacji, dostaje możliwość umieszczenia u siebie reklamy ) 4. odbiorca (użytkownik, który wchodzi na serwis reklamobiorcy i widzi w nim reklamę kontekstową ) Podsumowując w przypadku reklamy kontekstowej można wyróżnić cztery podmioty:
Dziękuję za uwagę!