Likwidacja niskiej emisji i modernizacja ciepłownictwa w kontekście wymagań dyrektywy MCP Kraków, 28 - 29 września 2017 r. www.Janusz-Mazur.pl 1.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WSPARCIE INFRASTRUKTURY ENERGETYCZNEJ PRZYJAZNEJ ŚRODOWISKU
Advertisements

Polityka działań wykonawczych na lata Zespół doradców Ministra Gospodarki Łódź luty 2009 Załącznik do polityki energetycznej Polski do 2030 Działania.
EFEKTYWNOŚĆ WYTWARZANIA ENERGII I Międzynarodowe Forum Efektywności Energetycznej Marian Babiuch Prezes Zarządu PTEZ Warszawa, 27 października 2009.
Instytut Techniki Cieplnej, Politechnika Warszawska
Rozwój kogeneracji w Polsce w świetle badania analizy
Marian Babiuch Prezes PTEZ
Marian Babiuch Prezes Zarządu PTEZ Warszawa, 22 stycznia 2008 Dylematy polskiej elektroenergetyki.
Seminarium - szkolenie „Pozwolenia zintegrowane”,
Sieć naukowa ZSE Podsieć POLIGENERACJA
Rozwój odnawialnych źródeł energii w programach na lata
Harmonogram wdrażania do polskiego prawa wymogów dyrektywy 2010/75/UE w zakresie dużych źródeł spalania Jest to przykładowy slajd do wzorca: Slajd Tytułowy_02.
Perspektywy rozwoju rynku technologii
Energetyka słoneczna w Polsce i w Niemczech, r. Warszawa
POLSKA AGENCJA INFORMACJI I INWESTYCJI ZAGRANICZNYCH SA
POZYSKIWANIE FUNDUSZY UNIJNYCH PRZEZ MŚP
Wpływ kogeneracji na osiągane parametry emisyjności produkcji Warszawa, Październik 2007.
dr inż. Janusz Ryk Polskie Towarzystwo Elektrociepłowni Zawodowych
1 Uwarunkowania związane z implementacją dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady Europy nr 2001/80/WE z 23 października 2001 r. w sprawie ograniczenia.
ENERGOTHERM C o n s u l t i n g Sp. z o.o.
POLITECHNIKA CZĘSTOCHOWSKA
ENERGETYKA ROZPROSZONA Kierunek ENERGETYKA
Barbara Koszułap Zastępca Prezesa Zarządu
Konferencja „Zmieniamy Polski Przemysł”
Poprawa jakości powietrza jednym z kluczowych ekologicznych wyzwań w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Śląskiego na lata Katowice,
Strategia rozwoju kogeneracji Jacek Dreżewski Elektrociepłownie Warszawskie S.A. Prezes Zarządu Salon Energetyki i Gazownictwa ENERGIA Międzynarodowe.
Instytut Techniki Cieplnej, Politechnika Warszawska
Kierunki rozwoju nowoczesnych technologii urządzeń grzewczych w Polsce
Sebastian Stępnicki, Departament Energii Odnawialnej
Spółka Energetyczna Jastrzębie
DZIAŁANIA SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO NA RZECZ ROZWOJU ODNAWIALNYCH ŹRÓDEŁ ENERGII W REGIONIE Marszałek Województwa Mazowieckiego Adam.
Odnawialne źródła energii Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Polski Kongres Energii Odnawialnej Płock, 3 luty 2014 r. Warszawa, 3.
SPOSOBY POZYSKIWANIA ENERGII elektrycznej
Rynek ciepła - wyzwania dla generacji Waldemar Szulc Wiceprezes Zarządu ds. Operacyjnych PGE GiEK S.A. REC 2012.
L I S T A PRZEDSIĘWZIĘĆ PRIORYTETOWYCH DO DOFINANSOWANIA PRZEZ WOJEWÓDZKI FUNDUSZ OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNEJ W KIELCACH w 2015 ROKU.
Janusz Starościk – PREZES ZARZĄDU SPIUG
Wsparcie sektora energetyki w ramach POIiŚ
Połączenie energetyki zawodowej z zagospodarowaniem energetycznym
Efektywny system ciepłowniczy na obecnym i przyszłym rynku ciepła
Likwidacja niskiej emisji wspierająca wzrost efektywności energetycznej i rozwój rozproszonych odnawialnych źródeł energii Miasto Grybów.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Walka o czyste powietrze szansą dla rozwoju energetyki Paweł Smoleń, ERBUD SA Członek Zarządu ds. Energetyki i Przemysłu Październik 2015.
Miejski Zakład Energetyki Cieplnej w Chojnicach Sp. z o.o. S. K.
PI 4a - Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych Cel szczegółowy: zwiększony udział energii ze źródeł odnawialnych.
Czy mamy prawo do czystego powietrza?
Stłucz Pan termometr czyli jak (nie)informuje się w Polsce o smogu Marek Józefiak, Polska Zielona Sieć Webinarium
KOMPANIA WĘGLOWA S.A. Wpływ wymogów Dyrektywy WE 2001LCP na strategię produktowo – jakościową KW SA. „IV Kongres Nowego Przemysłu” Warszawa r.
GMINA CZERWIŃSK NAD WISŁĄ PLAN GOSPODARKI NISKOEMISYJNEJ DLA GMINY CZERWIŃSK NAD WISŁĄ inż. Bartosz Palka IGO Sp. z o.o. Instytut Gospodarowania Odpadami.
OBOWIĄZKI PRZEDSIĘBIORCÓW I KOMPETENCJE ADMINISTRACJI W ZAKRESIE OCHRONY POWIETRZA z uwzględnieniem zmian wynikających z transpozycji dyrektywy 2010/74/UE.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Program ochrony powietrza dla województwa małopolskiego Piotr Łyczko Kierownik Zespołu Ochrony Powietrza Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego.
Monika Jamróz – Koordynator Zespołu ds. Komunikacji, Promocji i Funduszy Europejskich Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Kielcach.
1.KRYTERIA WYBORU PRZEDSIĘWZIĘĆ FINANSOWANYCH ZE ŚRODKÓW WFOŚiGW w KIELCACH 1.LISTA PRZEDSIĘWZIĘĆ PRIORYTETOWYCH DO DOFINANSOWANIA PRZEZ WFOŚiGW w KIELCACH.
Departament Rozwoju Regionalnego Poddziałanie Efektywność energetyczna i gospodarka niskoemisyjna ZIT Schemat: Termomodernizacja w obiektach należących.
Mechanizmy wsparcia rozwoju zrównoważonej energii w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego
Zespół Szkół Technicznych w Mielcu Przed realizacją Po realizacji.
Dotacja na inwestycję w OZE RPO Łódzkie
Wyspy energetyczne Gdańsk, 28 września 2016 DEPARTAMENT ROZWOJU GOSPODARCZEGO Urząd Marszałkowski województwa Pomorskiego, ul. Okopowa 21/27, Gdańsk.
UCIEPŁOWNIENIE MIASTA WOJKOWICE
Bałtycka Agencja Poszanowania Energii
Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej Spółka z o. o
PANEL OBYWATELSKI w gdańsku
Stan powietrza w woj. małopolskim – pył zaw. PM10
dr inż. Krystian Szczepański mgr inż. Krzysztof Melka
Poprawa jakości powietrza poprzez rozwój ciepła systemowego
Umowy w ramach konkursu dla działania 10
Z a i n w e s t u j m y r a z e m w ś r o d o w i s k o
Program Priorytetowy „OGRANICZENIE NISKIEJ EMISJI
Program „Czyste Powietrze”
Projekt „Piotrkowski Alarm Smogowy - Piotr_AS w akcji – edukacja ekologiczna mieszkańców Piotrkowa Trybunalskiego i powiatu piotrkowskiego”
Z a i n w e s t u j m y r a z e m w ś r o d o w i s k o
Zapis prezentacji:

Likwidacja niskiej emisji i modernizacja ciepłownictwa w kontekście wymagań dyrektywy MCP Kraków, 28 - 29 września 2017 r. www.Janusz-Mazur.pl 1

Ogólny zarys ciepłownictwa w Polsce Wymagania Dyrektywy MCP Wyniki badań prowadzonych w Małopolsce w końcu 2016 roku Podsumowanie www.janusz-mazur.pl 2

Potencjał koncesjonowanego ciepłownictwa w latach 2002-2016 Źródło: Energetyka cieplna w liczbach ‒ 2016, URE, sierpień 2017 www.janusz-mazur.pl 3

Struktura paliw zużywanych do produkcji ciepła w 2002 r. i 2016 r. Źródło: Energetyka cieplna w liczbach ‒ 2016, URE, sierpień 2017 www.janusz-mazur.pl 4

A++ Struktura produkcji ciepła według zużywanych paliw w 2016 r wg województw Źródło: Energetyka cieplna w liczbach ‒ 2016, URE, sierpień 2017 www.janusz-mazur.pl 5

Wskaźniki efektywności energetyki cieplnej Źródło: Energetyka cieplna w liczbach ‒ 2016, URE, sierpień 2017 www.janusz-mazur.pl 6

Energetyka cieplna – struktura mocy 34% 4% 50% 6% Źródło: Energetyka cieplna w liczbach ‒ 2016, URE, sierpień 2017 www.janusz-mazur.pl 7

Dyrektywa MCP www.janusz-mazur.pl Zakres regulacji zawartych w Dyrektywie 2015/2193 w sprawie ograniczenia emisji niektórych zanieczyszczeń do powietrza ze średnich obiektów energetycznego spalania (MCP) Biomasa stała Inne paliwa stałe Olej napędowy Paliwa ciekłe inne niż olej napędowy Gaz ziemny Paliwa gazowe inne niż gaz ziemny Obejmuje instalacje spalania paliw o mocy od 1 do 50 MW Ustala dla nich standardy emisyjne Określa zasady rejestracji i kontroli Ustala relacje pomiędzy obszarami IED i MCP Wdrażana obecnie przez zmianę ustawy POŚ www.janusz-mazur.pl 8

Dyrektywa MCP – kluczowe daty Od dnia 1 stycznia 2025 r. emisje do powietrza SO2, NOx i pyłu z istniejącego średniego obiektu energetycznego spalania o nominalnej mocy cieplnej większej niż 5 MW nie mogą przekraczać dopuszczalnych wielkości emisji; Od dnia 1 stycznia 2030 r. emisje do powietrza SO2, NOx i pyłu z istniejącego średniego obiektu energetycznego spalania o nominalnej mocy cieplnej nie większej niż 5 MW nie mogą przekraczać dopuszczalnych wielkości emisji; Żadne nowe średnie obiekty energetycznego spalania nie mogą być eksploatowane bez pozwolenia lub zarejestrowania; Od dnia 1 stycznia 2024 r. żadne istniejące średnie obiekty energetycznego spalania o nominalnej mocy cieplnej większej niż 5 MW nie mogą być eksploatowane bez pozwolenia lub zarejestrowania; Od dnia 1 stycznia 2029 r. żadne istniejące średnie obiekty energetycznego spalania o nominalnej mocy cieplnej nie większej niż 5 MW nie mogą być eksploatowane bez pozwolenia lub zarejestrowania. www.janusz-mazur.pl 9

A++ Wartość standardów emisyjnych* dla spalania węgla wg Dyrektywy MCP dla instalacji istniejących Moc źródła MWt SO2 NOx Pył Dyrektywa 1-5 MWt Obecnie obowiązujące 1100 1500 650 400 50 200 Dyrektywa 5-50 MWt 4001 1500 650 400 302 100 11100 dla instalacji pomiędzy 5 a 20 MW 250 dla instalacji pomiędzy 5 a 20 MW *Stężenia podano w mg/m3 w przeliczeniu na warunki normalne www.janusz-mazur.pl 10

A++ Wartość standardów emisyjnych* dla spalania węgla wg Dyrektywy MCP dla instalacji nowych Paliwo Moc źródła MWt SO2 Nox Pyły węgiel 1-50 400 3001 202 biomasa stała 200 1500 dla instalacji pomiędzy 1 a 5 MW 250 dla instalacji pomiędzy 1 a 5 MW *Stężenia podano w mg/m3 w przeliczeniu na warunki normalne www.janusz-mazur.pl 11

Dyrektywa MCP – wyłączenia i derogacje Derogacja dla instalacji ciepłowniczych - Do dnia 1 stycznia 2030 r. można zwolnić istniejące średnie obiekty energetycznego spalania o nominalnej mocy cieplnej powyżej 5 MW z obowiązku przestrzegania dopuszczalnych wartości emisji, pod warunkiem że co najmniej 50 % ciepła użytkowego wytwarzanego w tych obiektach, podanego jako średnia krocząca z pięciu lat, jest dostarczane do publicznej miejskiej sieci ciepłowniczej. W przypadku takiego zwolnienia, dopuszczalne wartości emisji nie przekraczają 1100 mg/Nm3 w przypadku SO2 i 150 mg/Nm³ w przypadku pyłu. Dopuszczenie pracy obiektów szczytowych do 500 godzin rocznie, a w szczególnych przypadkach nawet do 1000 godzin, bez konieczności dostosowania się do standardów siarki i NOx. Należy dotrzymać jedynie standardu pyłów 200 dla istniejących i 100 dla nowych. www.janusz-mazur.pl 12

POTENCJALNE KIERUNKI DOSTOSOWANIA TECHNOLOGIA Dyrektywa MCP – kierunki dostosowania Stosowanie filtrów workowych i lub modernizacja kotłów. Zastąpienie kotłowni grzewczych wytwarzaniem w układach kogeneracyjnych POTENCJALNE KIERUNKI DOSTOSOWANIA TECHNOLOGIA RDF? „SUPER –KOTŁY”? OGNIWA PALIWOWE ? ????? Likwidacja kotłowni węglowych i budowa źródeł gazowych www.janusz-mazur.pl 13

Dyrektywa MCP – plany dostosowania instalacji w Małopolsce Aż 75% kotłów zostało wybudowanych przed 2000 rokiem, a połowa ma około 30 lat Działanie Liczba kotłów Wymiana na inne paliwo 5 Wymiana na inną technologię (np. CHP) 1 Rozbudowa/modernizacja układów oczyszczania spalin 19 Modernizacja istniejących kotłów 13 Inne, jakie 16 Obecnie brak planów 10 Kocioł spełnia już wymogi Dyrektywy MCP 11 www.janusz-mazur.pl 14

Energetyka cieplna – problemy Przez efektywny energetycznie system ciepłowniczy lub chłodniczy rozumie się system ciepłowniczy lub chłodniczy, w którym do wytwarzania ciepła lub chłodu wykorzystuje się co najmniej w: 1) 50% energię z odnawialnych źródeł energii, lub 2) 50% ciepło odpadowe, lub 3) 75% ciepło pochodzące z kogeneracji, lub 4) 50% połączenie energii i ciepła, o których mowa w pkt 1–3.” [ustawa prawo energetyczne art. 7b, u. 4] ? www.janusz-mazur.pl 15

Energetyka cieplna – problemy Udzielenie pomocy publicznej na inwestycje w sektorze ciepłowni- czym, zgodnie z obowiązującymi przepisami, jest aktualnie możliwe, co do zasady, tylko dla efektywnych systemów ciepłowniczych lub chłodniczych. Wskazują na to przepisy rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE z 26.6.2014 r. L 187/1, z późn. zm.) oraz Komunikatu Komisji - Wytyczne w sprawie pomocy państwa na ochronę środowiska i cele związane z energią w latach 2014-2020 (Dz. Urz. UE z 28.6.2014 r. C 200/1). W konsekwencji, z możliwości wsparcia wykluczony jest szereg mniejszych ośrodków, które pilnie potrzebują wsparcia inwestycyj- nego w celu modernizacji przestarzałych i nieefektywnych instalacji oraz sieci ciepłowniczych. www.janusz-mazur.pl 16

Energetyka cieplna – problemy www.janusz-mazur.pl 17

nieformalny podział przedsiębiorstw Energetyka cieplna – nieformalny podział przedsiębiorstw Metropolitalne, głównie firmy o charakterze dystrybucyjnym kupujące energię cieplną (w części o charakterze ciepła odpa- dowego) od dużych elektrowni lub elektrociepłowni. Bezproblemowe emisyjnie, najczęściej spełniają kryteria tzw. efektywnych energetycznie systemów ciepłowniczych. „Powiatowe” – najczęściej spółki samorządowe bądź z większościowym udziałem samorządów, wytwarzające ciepło we własnych lokalnych węglowych ciepłowniach i dystrybujące własnymi sieciami. Z perspektywy niskiej emisji bezpro- blemowe, duże problemy w zakresie rozwoju – brak rynku, nadwyżki mocy. Inne - ciepłownie i sieci podmiotów zarządzających budynkami w małych miejscowościach. www.janusz-mazur.pl 18

Wpływ na niską emisję PM10, PM2,5 i B[a]P Energetyka cieplna – Wpływ na niską emisję PM10, PM2,5 i B[a]P Maksymalne stężenia nie korelują z lokalizacją centralnych źródeł ciepła Rozkład stężeń pyłu zawieszonego PM10, PM2,5 i B[a]P – stężenia roczne (wyniki modelowania CALPUFF z uwzględnieniem wyników pomiarów - ocena jakości powietrza w województwie małopolskim w 2016 r., WIOS w Krakowie www.janusz-mazur.pl 19

Wnioski www.janusz-mazur.pl Ciepłownictwo w Polsce jest zdominowane przez paliwa węglowe i bardzo zróżnicowane w zakresie wielkości. Występuje w nim znaczna nadpodaż mocy, która powstała głównie w wyniku procesów termomodernizacyjnych u klientów, a zaledwie 20% przyrost długości sieci w ciągu ostatnich 15 lat świadczy o małej dynamice rozwoju. Dyrektywa MCP od 2024/25 roku zaostrza normy emisyjne, szczególnie w zakresie pyłów. Technicznie można je wypełnić tak poprzez poprawę skuteczności filtrowania jak i zmiany technologii. Pewnym problemem jest fakt, że zdecydowana większość przedsiębiorstw w Polsce nie jest tzw: efektywnym systemem ciepłowniczym, co utrudnia ich rozwój. Ciepłownictwo zasadniczo jest bezproblemowe emisyjnie. www.janusz-mazur.pl 20

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Janusz.Mazur.1@wp.pl 728 545 313 www.janusz-mazur.pl 21