Rozwój ku pełni człowieczeństwa w nauczaniu Papieża Jana Pawła II

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rozwój ku pełni człowieczeństwa w nauczaniu Papieża Jana Pawła II
Advertisements

Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
BEZPOŚREDNIEGO PRZYGOTOWANIA DO SAKRAMENTU MAŁŻEŃSTWA Minimum programowe.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
DZIAŁY FILOZOFII Antropologia filozoficzna. Co to takiego w ogóle jest antropologia ?
Czyli Jędrki, Emki i Zuźki. Każdy człowiek ma w sobie wielkie możliwości, musi je tylko odkryć !
Prawdy oczywiste Kiedy zarejestrować działalność? - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA: |
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Coaching w poradnictwie zawodowym i edukacji. PLAN Definicja, proces - zmiana Możliwość wykorzystania coachingu w poradnictwie zawodowym i edukacji Model.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
DO CZEGO SŁUŻĄ NARZĄDY ZMYSŁÓW?
„Książki nie mają właściwości róż, dlatego nie szukajmy wciąż najświeższych”
Wykład 1.  w zn. wąskim – nauki prawne  w zn. szerokim – wszelkie „znawstwo prawa”, obejmujące obok prawoznawstwa w zn. wąskim także praktyczne umiejętności.
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA SPOŁECZNA
Po pierwsze: Bądź odważny! Weź los w swoje ręce, w końcu do odważnych świat należy. Niech Twoja odwaga nie oznacza jednak podejmowania ryzyka bez analizy.
S PÓR O UNIWERSALIA. Spór o uniwersalia - filozoficzny problem dotyczący statusu pojęć ogólnych (uniwersaliów, powszechników), historycznie przybierał.
Czy umiesz się uczyć? Relacja z konferencji Profesora Tony’ego Buzana.
A nawet jeśli by umarł, żyć będzie wiecznie (J 11, 25)
Nauczyciel i uczeń zupełnie inaczej.  Proces zindywidualizowanej edukacji, nakierowany na integralny – obejmujący wiedzę, umiejętności i postawy – rozwój.
Język polski jest kluczowym przedmiotem nauczania – poznawanie wybitnych utworów literackich sprzyja rozwojowi osobowemu ucznia, wprowadza go w świat kultury.
PRAWA DZIECKA Nikt nie może mnie poniżać krzywdzić, bić, wyzywać.
Theofeel – „Theo” pochodzi od słowa „Bóg”, „feel” nawiązuje do angielskiego słowa „czuć”. Twórcy tej strony zachęcają do spotkania z Jezusem, oddziaływując.
Rola książki w życiu człowieka
Książki są jak towarzystwo, które sobie człowiek dobiera.
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
Spotkanie ze Słowem Mt 11, Z Ewangelii według świętego Mateusza:
NIE CZYTASZ ? ŻAŁUJ ! Jeśli regularnie czytasz książki, prezentacji czytać nie musisz. Wiesz już wszystko, co tutaj napisano. JEŚLI NIE LUBISZ CZYTAĆ,
Dlaczego warto czytać?.
MAŁŻEŃSTWO TO… Gdy faryzeusze zapytali Jezusa o możliwość rozwodu, On odpowiedział: Czy nie czytaliście, że Stwórca od początku stworzył ich.
Pana Jezusa w Komunii Świętej sercem płonącym miłością
„A gdy to usłyszeli, uspokoili się i wielbili Boga, mówiąc: Tak więc i poganom dał Bóg upamiętanie ku żywotowi” (Dz.Ap. 11:18)
39 Księga Psalmów Biblia Tysiąclecia.
ORGANIZACJA.
dr Genowefa Janczewska-Korczagin
Pan Bóg z żebra, które wyjął z mężczyzny, zbudował niewiastę
Czytanie – przyjemność czy obowiązek?
Spotkanie ze Słowem Mt 5, Z Ewangelii według świętego Mateusza:
Moje szczęście.
Rzecznik Praw Dziecka.
Zabawa w słowa Notatki z miłe spędzonego przez grupę filozofów czasu.
DROGI PRZYJACIELU, PATRONIE NASZ MIEJ W SWOJEJ OPIECE CAŁĄ SPOŁECZNOŚĆ SZKOLNĄ.
„Powołanie – zaproszenie od Boga do realizacji wspaniałego, pełnego życia” Elżbieta Bednarz.
MOJE KOCHANE DZIECKO!... Być może mnie nie znasz, ale Ja wiem o tobie wszystko. Wiem, kiedy siadasz i kiedy stoisz. Znam każdy twój krok. Ps 139,1-3.
PREZENTACJA DLA KLASY 3 SP DO LEKCJI 43
A ty dla kogo żyjesz? Dla kogo są Twoje kroki i zmagania każdego dnia?
Ciało Ks. Jacek Socha.
Program profilaktyczno-wychowawczy
PAPIESKI WYDZIAŁ TEOLOGICZNY WE WROCŁAWIU
Pana Jezusa w Komunii Świętej sercem płonącym miłością
Bóg Dziecię - Bóg Miłość
Budowanie braterskiej wspólnoty-
„Potem wyprowadził go na dwór i rzekł: Spójrz ku niebu i policz gwiazdy, jeśli możesz je policzyć! I rzekł do niego: Tak liczne będzie potomstwo twoje.Wtedy.
SKAZANI NA SIEBIE CZY OBDAROWANI SOBĄ?
Dlaczego warto czytać?.
Żywe Chrześcijaństwo DZIŚ
POTRZEBUJĘ ROZWOJU ŻYCIA DUCHOWEGO.
PREZENTACJA DLA KLASY 4 SP DO LEKCJI 43
KODEKS ETYKI Przygotowała Tamara Bużantowicz
Opatrzność Boża.
Duchowa adopcja Dzieci dzieciom.
Duchowa adopcja Dzieci dzieciom
Zgłoszenie do konkursu
PREZENTACJA DLA KLASY 7 SP DO LEKCJI 23
„Dobre Imię” Rzecz o drugim przykazaniu.
PREZENTACJA DLA KLASY 7 SP DO LEKCJI 1
Zapis prezentacji:

Rozwój ku pełni człowieczeństwa w nauczaniu Papieża Jana Pawła II Wojciech Kosek Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka, Bielsko-Biała, 10. kwietnia 2014 r. Konferencja Personalistyczna koncepcja wychowania Jana Pawła II

Dwie podstawowe przestrzenie rozwoju człowieka: I   Człowiek w relacji do ludzi   i innych bytów widzialnych. II  Człowiek w relacji do Boga,   a szczególnie do Jezusa.

Człowiek w relacji do ludzi i innych bytów widzialnych Część I: Człowiek w relacji do ludzi i innych bytów widzialnych

W 1969 roku została po raz pierwszy wydana niezwykła książka kardynała Karola Wojtyły, zatytułowana „Osoba i czyn”. Przyszły Papież zapisał tu (s. 24 w 1969 r.; w wydaniu z 1994 r. s. 69):

Trudno oprzeć się wrażeniu, iż wielość wysiłków poznawczych skierowanych poza człowieka dystansuje sumę wysiłków i osiągnięć skoncentrowanych na nim samym.

Odkrywca tylu tajników przyrody sam musi być nieustannie odkrywany.

Wciąż pozostając w jakiejś mierze „istotą nieznaną”, wciąż się domaga nowego i coraz dojrzalszego wyrazu swej istoty.

powołanej przez Boga Stwórcę ku pełni człowieczeństwa, W niniejszym wystąpieniu pragnę naszkicować rozumienie człowieka jako osoby, powołanej przez Boga Stwórcę do rozwoju ku pełni swego bytu, ku pełni człowieczeństwa,

rozumienie człowieka jako osoby, przekazane ludzkości przez bł. Papieża Jana Pawła II w jego nauczaniu i działaniu.

ABC antropologii Karola Wojtyły Jana Pawła II

Karol Wojtyła, Elementarz etyczny  Bez rzetelnej refleksji nad:  – bytem ludzkim  – jego celowością  nie można zbudować  uzasadnionej wiedzy o tym,  co jest moralnie dobre lub złe,  czyli etyki.

Karol Wojtyła, Osoba i czyn Co to znaczy, że coś jest moralnie dobre / złe? ► moralnie dobre: to, co jest zgodne z naturą bytu, co służy rozwojowi bytu                                ku jego pełni ► moralnie złe: to, co jest przeciw dobru bytu

Podstawowa norma personalistyczna brzmi...

rzeczą, ciałem, źródłem zysku... Nie używaj osoby, tak jakby ona była: rzeczą, ciałem, źródłem zysku...

Miłuj osobę!, tzn.: 1. Poznaj, co jest  dobrem dla niej! 2. Pragnij jej dobra! 3. Dokonaj czynu dla  jej dobra!

Co jest prawdziwie dobre dla osoby? ● Dobre moralnie są jej relacje osobowe z osobami, tj.: gdy ona traktuje osoby jako osoby, gdy ona jest traktowana jako osoba ● Złe moralnie są jej relacje „rzeczowe” z osobami: gdy ona traktuje osoby jak rzeczy, gdy ona jest traktowana jak rzecz

Zadajmy proste pytanie: Kiedy relacje są osobowe? inaczej mówiąc: Kiedy osoba miłuje osobę, a kiedy używa jej? Zmierzając ku odpowiedzi: konieczne jest poznanie struktury bytu osobowego

Struktura tego bytu, jakim jest osoba ludzka: duch psychika ciało

Człowiek jest wolny, tzn.: dobra / wartości proponowane przez: rozum zdolny do angażowania się w dobra / wartości proponowane przez: rozum psychikę zmysły ciała

Ciało

Ciało wyposażone jest w...  

zdolność do komunikacji Ciało wyposażone jest w    zdolność do komunikacji z innymi ciałami  

zdolność do komunikacji Ciało wyposażone jest w    zdolność do komunikacji z innymi ciałami za pomocą...  

zdolność do komunikacji materialnych oddziaływań Ciało wyposażone jest w    zdolność do komunikacji z innymi ciałami za pomocą    materialnych oddziaływań

zdolność do komunikacji materialnych oddziaływań Ciało posiada narządy –   zdolność do komunikacji z innymi ciałami za pomocą    materialnych oddziaływań

Ciało wyposażone jest w – oczy + nerwy + mózg... – uszy... – nos... – język...

Nie sposób sprowadzić zmysłu wzroku Karol Wojtyła, Miłość i odpowiedzialność Nie sposób sprowadzić zmysłu wzroku do takiego układu w anatomii człowieka: – receptor zewnętrzny – nerwy oczne – pewne centra w mózgu

jakaś specyficzna właściwość psychiczna i władza, W zmyśle wzroku jest coś ponadto, jakaś specyficzna właściwość psychiczna i władza, której nie posiadają wymienione organa... Ta właściwość psychiczna należy do dziedziny poznania.

jakaś sfera niewidzialna, jakaś niewidzialna władza, która nie jest Zauważmy: W człowieku jest jakaś sfera niewidzialna, jakaś niewidzialna władza, która nie jest jej sferą cielesną, widzialną       

Psychika

zdolność do wewnętrznego przeżywania wartości, przekazanych przez Psychika: zdolność do wewnętrznego przeżywania wartości, przekazanych przez sferę cielesną i sferę duchową

działania lub niedziałania, Uczucia / emocje są to poruszenia uczuciowości Nakłaniają one wolę do działania lub niedziałania, zgodnie z tym, co jest odczuwane czy przeżywane jako dobre albo jako złe (KKK 1763)

podczas spotkania osoby nakłania mnie / moją wolę Przykład: Przeżywanie radości podczas spotkania osoby nakłania mnie / moją wolę do pozostania z nią dłużej. Przeżywanie bojaźni podczas spotkania osoby nakłania mnie / moją wolę do ucieczki.

Duch

Duch ► Rozum: zdolność osoby do poznawania prawdy, w tym prawdy o wartościach ► Wolna wola: angażowania siebie (ciała...) w poznane wartości

Podstawowe twierdzenie Jana Pawła II odnośnie rozumu brzmi...

Rozum ma zdolność do poznawania prawdy i poznania prawdy.

ma zdolność do poznania Rozum osoby ma zdolność do poznania prawdy o dobru, o którym osoba w swojej woli zadecyduje „Chcę tego dobra!” albo „Nie chcę tego dobra!”

„pojęciowania”, nazywania. Rozum osoby jest jej zdolnością do poznawania prawdy, „pojęciowania”, nazywania. Psychika osoby jest spontanicznego przeżywania prawdy.

Człowiek jest wolny, bo: dobra / wartości proponowane przez: rozum zdolny do angażowania się w dobra / wartości proponowane przez: rozum psychikę zmysły ciała

które człowiek wybiera i do których dąży Jan Paweł II, Fides et ratio, 25 Jest konieczne, aby wartości, które człowiek wybiera i do których dąży swoim życiem, były prawdziwe.

prawdziwym wartościom Jan Paweł II, Fides et ratio Człowiek tylko dzięki prawdziwym wartościom może stawać się lepszy, rozwijając w pełni swoją naturę.

które człowiek wybiera i do których dąży swoim życiem, były prawdziwe. Jan Paweł II, Fides et ratio, 25 Jest konieczne, aby wartości, które człowiek wybiera i do których dąży swoim życiem, były prawdziwe.

prawdziwym wartościom Jan Paweł II, Fides et ratio Człowiek tylko dzięki prawdziwym wartościom może stawać się lepszy, rozwijając w pełni swoją naturę.

Człowiek jest wolny, bo: zdolny do decyzji woli: zaangażuję się / nie zaangażuję się w dobra / wartości proponowane przez: rozum psychikę zmysły ciała

Człowiek pozostaje wolny, jeśli angażuje się w dobra / wartości proponowane przez: ● rozum? ● psychikę? ● zmysły ciała?

Człowiek pozostaje wolny, jeśli angażuje się w dobra / wartości proponowane przez: ● rozum poddany...     

Człowiek pozostaje wolny, jeśli angażuje się w dobra / wartości proponowane przez: ● rozum poddany Bogu!     

Człowiek pozostaje wolny, jeśli angażuje się w dobra / wartości proponowane przez: ● rozum poddany Bogu! ● psychikę poddaną...      

Człowiek pozostaje wolny, jeśli angażuje się w dobra / wartości proponowane przez: ● rozum poddany Bogu ● psychikę poddaną... ● zmysły ciała poddane...

że coś jest moralnie dobre / złe? K. Wojtyła, Miłość i odpowiedzialność Co to znaczy, że coś jest moralnie dobre / złe? ► moralnie dobre: to, co jest zgodne z naturą bytu, co służy rozwojowi bytu                                ku jego pełni ► moralnie złe: to, co jest przeciw dobru bytu

Kiedy relacje są osobowe? Kiedy osoba miłuje osobę, a kiedy używa jej? Wcześniej zadaliśmy pytanie: Kiedy relacje są osobowe? inaczej mówiąc: Kiedy osoba miłuje osobę, a kiedy używa jej? Zmierzając ku odpowiedzi, poznaliśmy strukturę bytu osobowego

koniecznym dla tej osoby, 2. chce obdarować ją tym dobrem, Kiedy relacje są osobowe tzn. kiedy osoba miłuje osobę, a nie używa jej dla siebie: Osoba: 1. poznała prawdę o dobru,  koniecznym dla tej osoby, 2. chce obdarować ją tym dobrem, 3. angażuje się w jego osiągnięcie  nawet wówczas, gdy...      

koniecznym dla tej osoby, 2. chce obdarować ją tym dobrem, Kiedy relacje są osobowe tzn. kiedy osoba miłuje osobę, a nie używa jej dla siebie: Osoba: 1. poznała prawdę o dobru,  koniecznym dla tej osoby, 2. chce obdarować ją tym dobrem, 3. angażuje się w jego osiągnięcie  nawet wówczas, gdy jej emocje są  przeciwne temu zaangażowaniu.

Osoba o woli posłusznej rozumowi: 1. Gdy jej emocje przychylne są   osiągnięciu prawdziwego dobra,   to korzysta z nich 2. Gdy jej emocje przeciwne są  jej zamierzeniu, to wbrew nim  angażuje się w osiąganie dobra.

Osoba o woli posłusznej rozumowi: 1. Gdy jej emocje przychylne są ,   to korzysta z nich. 2. Gdy jej emocje przeciwne są ,  to wbrew nim angażuje się. 3. Jej emocjonalność rozwija się:   ● raduje ją prawdziwe dobro,   ● smuci ją prawdziwe zło. (KKK 1767-1775)

Część II: Człowiek w relacji do Boga, a w szczególności do Jezusa Chrystusa

Ciebie i mnie kocha, pragnie Bóg Ciebie i mnie kocha, pragnie naszego rozwoju ku pełni osobowego bytu.

Bóg kocha Ciebie i pomaga Tobie zdobyć: ●pełną moc rozumu, ●pełną moc woli, ●zgodność z nimi poruszeń uczuciowych i zmysłowych.

bym w sposób wolny sięgał tylko po dobra, Bóg kocha mnie: pomaga mi, bym w sposób wolny sięgał tylko po dobra, które sprawią rozwój mojej osoby.

bym w sposób wolny sięgał tylko po dobra, Bóg kocha mnie: pomaga mi, bym w sposób wolny sięgał tylko po dobra, które sprawią rozwój mojej osoby.

• • • Bóg kocha nas i pomaga nam zdobyć pełną moc rozumu, dzięki • czytaniu Pisma świętego, • słuchaniu kazań, • podejmowaniu prawych decyzji • • •

• • • Bóg kocha nas i pomaga nam zdobyć pełną moc woli, dzięki • uczestnictwu w sakramentach:  spowiedzi św., Eucharystii • podejmowaniu prawych decyzji • • •

Bóg kocha mnie, dlatego pragnie dopomóc mi, abym także kochał Jego

w mojej relacji do Jezusa Bóg kocha mnie i pragnie być kochany, a szczególnie w mojej relacji do Jezusa  

w mojej relacji do Jezusa w Jego eucharystycznej obecności Bóg kocha mnie i pragnie być kochany, a szczególnie w mojej relacji do Jezusa w Jego eucharystycznej obecności

normalnej relacji osobowej → przyjmowania Go nie jak martwej rzeczy ← Jezus w Eucharystii pragnie ode mnie normalnej relacji osobowej → przyjmowania Go nie jak martwej rzeczy ← lecz jako żyjącej Osoby.

Jan Paweł II po przyjęciu Jezusa w Komunii Świętej trwał na modlitwie, na spotkaniu z Nim jako żyjącą Osobą.

Jan Paweł II po przyjęciu Jezusa w Komunii Świętej trwał na modlitwie, na spotkaniu z Nim jako żyjącą Osobą.