WIARA/ROZUM – PAPIEŻE Uniwersytet Papieski Ks. Miłosz Hołda Jana Pawła II w Krakowie WIARA/ROZUM – PAPIEŻE Ks. Miłosz Hołda
-jeszcze bardziej skomplikowana w obliczu przemian, jakie się dokonały PROBLEM WIARY I ROZUMU -stara kwestia -jeszcze bardziej skomplikowana w obliczu przemian, jakie się dokonały -Jan Paweł II, Benedykt XVI, Franciszek: -historyczna i systematyczna synteza -nowe treści -negatywnie i pozytywnie
-znaczenie nauki („epistemiczny autorytet”) NOWE OŚWIECENIE -znaczenie nauki („epistemiczny autorytet”) -oświeceniowe pojęcie rozumu -wiara jako sfera emocji - irracjonalizm
OŚWIECENIE OŚWIECENIA -rozum działa w obszarze, dla którego jest przeznaczony -nie należy zawężać pojęcia rozumu -przesąd scjentystyczny -rozum wcale nie jest taki „niewinny”
OŚWIECENIE OŚWIECENIA -rola hipotez -znaczenie elementów, których nie da się zobiektywizować - „wiedza osobowa” -rola autorytetu -postulaty metodologiczne -„paradoks Oświecenia” -„małe prawdy” i „wielka Prawda”
-jest możliwa tylko na tle mocnego rozumu MOCNA WIARA -jest możliwa tylko na tle mocnego rozumu -nie jest zaprzeczeniem rozumu, tylko określonego sposobu używania rozumu -„czynność myśli” -akt osoby
CZŁOWIEK NA DRODZE DO POZNANIA PRAWDY -pragnienie prawdy początkiem poszukiwania -rola „serca” -w obliczu granicy -autorytet Jezusa i Kościoła -prawda życia -poznanie i czas -„jeśli nie uwierzycie, nie poznacie”
CZŁOWIEK NA DRODZE DO POZNANIA PRAWDY -wiara jako „myślenie połączone z przyzwoleniem” -poznanie poprzez miłość -„użycie i przezwyciężenie rozumu” -rozumna wiara i wierzący rozum