Rola rodziców w kształtowaniu motywacji do nauki

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Jak pomóc dziecku w nauce?
Advertisements

ocenianie, które pomaga się uczyć
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
MOTYWACJA DZIECI I NAUCZYCIELI Monika Matuszczak
PRACA DOMOWA JAKO ELEMENT PROCESU DYDAKTYCZNEGO
„Wszyscy zacznijmy wychowywać”
Sposoby motywowania dzieci do nauki.
Jak motywować dziecko do nauki?
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Planowanie działań.
Dojrzałość szkolna dziecka
JAK MOTYWOWAĆ DZIECI DO NAUKI?
MOTYWACJA DO NAUKI ,,Prędzej czy później okazuje się,
Pomaganie to nie odrabianie za dziecko
6 kroków do porozumienia
Jak pomagać dziecku w nauce?
„A tu rzeczywistość skrzeczy” jak uczyć, by nie spadła efektywność przygotowania do egzaminu maturalnego 2015 Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
A OSIĄGNIĘCIA EDUKACYJNE MOJEGO DZIECKA
PRACA DOMOWA UCZNIA Autor: Beata Słowińska.
warsztaty dla rodziców
mgr Katarzyna Czwiertnia Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna
„Jak pomóc dziecku w nauce”
„Chcąc ucznia pobudzić do jakiegoś czynu, postawcie go w takich warunkach, ażeby doznawał potrzeby wypełniania tej czynności, jakiej od niego oczekujecie”.
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Jak przygotować dziecko do pierwszej klasy.
O korzeniach i skrzydłach…
Strategie rozwiązywania konfliktów
CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE/NAUCZYCIEL, ABY POMÓC DZIECKU?
Idea oceniania kształtującego
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
 Osoby w mojej grupie są dla mnie bardzo ważne, poprzez rozmowę z nimi staram się ich poznać i stwierdzić ich samopoczucie aby potem móc określić.
Motywowanie do nauki – rola rodzica
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Sposoby motywowania dzieci do nauki
Jak rozwijać karierę zawodową młodego człowieka? Przewodnik dla kluczowych aktorów - rodziców.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Jak pomagać dziecku w nauce?
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Motywowanie do nauki – rola rodzica
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
GOTOWOŚĆ DZIECKA DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE – ROLA RODZICA Nauka doprowadza do takiej atomizacji wiedzy, że człowiek będzie niedługo wiedział wszystko.
Uczeń zdolny jak go zrozumieć i wspierać?
Rola rodziców w kształtowaniu motywacji do nauki
MOTYWACJA DROGĄ DO SUKCESU
Jak motywować dziecko do nauki ?
Samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym
Ż EBY CHCIAŁO SIĘ …. Opr. mgr K. Nagórzańska. D LACZEGO OSIĄGAMY SŁABE WYNIKI W NAUCE ? Ponieważ: nasza motywacja ( „motyw” do podjęcia „akcji”) jest.
Jak motywować dziecko do nauki? -wskazówki dla rodziców
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Motywowanie do nauki – rola rodzica. Na brak motywacji ucznia do nauki wpływają różne czynniki Związane z uczniem Związane z domem Związane ze szkołą.
Jak efektywnie pomagać dzieciom w nauce? Ilona Bojakowska psycholog.
Czwartoklasisto, jaki jesteś?. OŚMIOLATEK zaczyna być widoczny podział na dziewczynki i chłopców większość dzieci chętnie współdziała i jest nastawiona.
M – jak motywacja EWALUACJA WEWNĘTRZNA OBSZAR SKUTECZNOŚĆ PLANOWANIA I REALIZOWANIA PROCESÓW EDUKACYJNYCH W SZKOLE DZIAŁANIA NAUCZYCIELI PODEJMOWANE W.
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
Kilka cennych rad dla Rodzica pierwszoklasisty!
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Sposoby motywowania dzieci do nauki.
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
JAK MOTYWOWAĆ DZIECKO DO NAUKI?
JAK ROZWIJAĆ INTELIGENCJĘ EMOCJONALNĄ U DZIECKA?
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
Motywowanie osób dorosłych w procesie edukacyjnym
Motywowanie uczniów do nauki
Zapis prezentacji:

Rola rodziców w kształtowaniu motywacji do nauki Alina Maciaszczyk *

CO TO JEST MOTYWACJA? Na słowo MOTYWACJA składają się dwa słówka: Motyw i Akcja. Czyli aby podjąć jakieś określone działanie (AKCJĘ), należy mieć do tego MOTYWY. Są to zjawiska mające jedną wspólną cechę: dążenie do określonego celu.

MOTYWACJA JEST CZYNNIKIEM który w dużym stopniu wpływa na powodzenie szkolne, mobilizuje do wysiłku, aktywizuje w działaniu wszystkie właściwości intelektualne. Dzięki niej zwiększa się wkład pracy w naukę, a sama praca staje się bardziej systematyczna. Inteligencja i zdolności nie są jedynym wyznacznikiem powodzenia w nauce. Dużą rolę odgrywają aktywność, dążenie do osiągnięć i zaangażowanie w czynnościach uczenia się. W procesie nauczania nie należy więc pomijać stosowania bodźców zwiększających siłę motywacji.

JAK MOTYWOWAĆ DZIECKO DO NAUKI? Od najmłodszych lat rozwijaj naturalną ciekawość dziecka, wzbudzaj jego motywację do poznawania nowych rzeczy, do nauki poprzez: rozwiązywanie krzyżówek, zagadek, zabaw logicznych systematyczne wyprawy do księgarni – niech dziecko samo wybierze sobie jakąś książeczkę czy czasopismo organizowanie wycieczek do muzeów, na wystawy, oglądanie z dzieckiem ciekawych programów w TV i rozmawianie o nich

JAK MOTYWOWAĆ DZIECKO DO NAUKI? wykorzystywanie codziennych czynności i zdarzeń do ćwiczenia różnych umiejętności np., liczenia, logicznego myślenia itd. dawanie przykładu własnym zachowaniem – spędzając wolny czas czytając prasę, książki, oglądając programy popularnonaukowe itp. dawaj dziecku do zrozumienia, że nauka jest ważna – nie mów, że to strata czasu, nie zwalniaj z udziału w lekcjach z błahych powodów.

WYKAZUJ ZAINTERESOWANIE KARIERĄ SZKOLNĄ DZIECKA I WSPIERAJ JE W NIEJ: interesuj się tym, co wydarzyło się w szkole, rozmawiaj o tym, czego dziecko się nauczyło, wdrażaj dziecko do systematyczności, naucz dobrej organizacji pracy: odrabianie lekcji o tej samej porze, ale nie bezpośrednio przed lub po szkole zadbaj o odpowiednie miejsce do nauki (stały kącik do pracy, odpowiedniej wysokości stół i krzesło, dobre oświetlenie)

pomagaj dziecku w odrabianiu lekcji i pokonywaniu trudności – nie oznacza to jednak, że masz wykonać zdanie za dziecko pomóż mu zrozumieć polecenie, zaplanujcie poszczególne etapy niezbędne do wykonania zadania, w razie potrzeby udziel wskazówek naprowadzających dziecko daj mu szansę samodzielnego rozwiązania zadania, a tym samym doświadczenia sukcesu (to buduje wiarę we własne możliwości i rozwija motywację do pracy).

UNIKAJ ATMOSFERY NAPIĘCIA nie okazuj ciągłego niezadowolenia, lecz szukaj mocnych stron swojego dziecka i udzielaj mu wsparcia. stosuj pochwały zamiast mówić „z ciebie to już nic nie będzie”. chwal – za osiągnięcia, lecz także za włożony wysiłek nie ogólnie, lecz za konkretną rzecz, np.: jeśli dziecko szybko wykona zadanie, pochwal, że zrobiło je szybko i dobrze; jeśli trwało to dłużej – pochwal za wytrwałość.

nie porównuj dziecka do rodzeństwa, kolegów, lecz do poprzedniego jego poziomu i umiejętności – uświadamiasz mu w ten sposób jego postępy i motywujesz do dalszej pracy w przypadku zniechęcenia dziecka lub doświadczenia przez nie porażki nie zaprzeczaj jego uczuciom mówiąc, że nic się nie stało, lecz nazwij jego uczucia (np. widzę, że: jest ci bardzo smutno z tego powodu, że jesteś rozczarowany, że zadanie to sprawia ci trudność), zachęć je do wymyślenia, jak można rozwiązać dany problem, zaproponuj własne pomysły wspólnie zdecydujcie, które pomysły wydają się możliwe do zrealizowania.

A OTO KILKA WSKAZÓWEK, KTÓRE WARTO ZASTOSOWAĆ POMAGAJĄC DZIECKU ZWIĘKSZYĆ MOTYWACJI DO NAUKI: podkreślaj znaczenie nauki w życiu człowieka, powtarzaj myśl, że nauka jest celem sama w sobie, nie przypisuj zbyt dużej wagi ocenom, wyrażaj się pozytywnie o szkole i o  nauczycielach, doceniaj pracę i samodzielność, dostrzegaj osiągnięcia dziecka, nie krytykuj, nie oceniaj, nie wyśmiewaj niepowodzeń, ale wskaż jak można uczyć się na błędach, nie stawiaj wymagań wobec dziecka ponad jego możliwości,

A OTO KILKA WSKAZÓWEK, KTÓRE WARTO ZASTOSOWAĆ POMAGAJĄC DZIECKU ZWIĘKSZYĆ MOTYWACJI DO NAUKI: nie wyprzedzaj materiału szkolnego, wskazuj powiązanie wiedzy ze zjawiskami istniejącymi w otaczającym środowisku, podkreślaj korzyści w życiu codziennym płynące ze zdobycia konkretnej wiedzy, pokazuj praktyczne zastosowania informacji zdobytych w szkole, wzbudzaj w dziecku zainteresowania wieloma dziedzinami życia, stwórz warunki do poszerzenia wiedzy i doświadczeń dziecka, wspieraj!

Podstawa to zrozumienie, akceptacja i zaufanie do naszego ucznia. PAMIĘTAJMY !!! Bliskie więzi to jeden z najważniejszych czynników ułatwiających rodzicom rozbudzenie u dziecka zamiłowanie do nauki. Podstawa to zrozumienie, akceptacja i zaufanie do naszego ucznia. Zainteresowanie sprawami dziecka, wiara w jego możliwości i stworzenie poczucia bezpieczeństwa, ułatwi dzieciom uporać się z trudnościami i brakiem chęci do nauki.

PAMIĘTAJMY !!! Kiedy ponoszą porażkę, naszym zadaniem jest pokazać im jak ją przeżyć. Dom powinien być schronieniem, gdzie można "leczyć rany" i gdzie dziecko powinno być akceptowane bez względu na to, jaki popełniło błąd. Kiedy dostanie słaby stopień nie krzyczmy, ale też nie bagatelizujmy tego. Można powiedzieć dziecku: „ta ocena pokazuje czego się jeszcze nie nauczyłeś i nad tym trzeba mocniej popracować”. Pamiętajmy jednak aby krytyce poddawać działanie dziecka, a nie jego jako osobę. Naszym zadaniem jest umiejętnie korzystać z obu narzędzi wychowania i motywowania. W ten sposób dzieci nie będą bały się naszego niezadowolenia i nie zamkną się przed nami.

PRĘDZEJ CZY PÓŹNIEJ OKAZUJE SIĘ, ŻE CI, KTÓRZY WYGRYWAJĄ TO CI, KTÓRZY MYŚLĄ, ŻE MOGĄ WYGRAĆ. RICHARD BACH Tak więc, bądźmy mądrymi rodzicami i opiekunami swoich pociech. Świadomie kontrolujmy i rozwijajmy ich wiedzę i zainteresowania. Bacznie obserwujmy ich postępy, cieszmy się z nimi i mądrze pomagajmy przezwyciężać problemy, nie wyręczając ich w działaniu.