Zastępca Małopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Polepszenie jakości powietrza
Advertisements

Projekt Programu ochrony powietrza dla strefy nowosolsko-wschowskiej
Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Krakowie
NSTEACS, Kraków, 2003 Leczenie interwencyjne zasady doboru optymalnej farmakoterapii wspomagającej przed przesłaniem chorego do ośrodka kardiologii inwazyjnej.
POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Łódź, 28 marca 2008 r. POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Urząd Marszałkowski w Łodzi Łódź, 28 marca.
Monitoring powietrza atmosferycznego
Seminarium w ramach projektuPolepszenie jakości powietrza w regionie przygranicznym Czechy-Polska, Katowice, 30 czerwca, 2010 Program seminarium: powitanie.
Departament Zmian Klimatu i Ochrony Atmosfery
Roman Ciepiela Wicemarszałek Województwa Małopolskiego
Dr inż. Marek Mielczarek Prezes Zarządu WFOŚiGW we Wrocławiu
POZYSKIWANIE FUNDUSZY UNIJNYCH PRZEZ MŚP
Ocena jakości powietrza w Polsce dziś i jutro Barbara Toczko Departament Monitoringu, Ocen i Prognoz Główny Inspektorat Ochrony Środowiska Kielce, 20 października.
PROJEKT CIVILARCH Jarosław Śliwiński
Problemy ocen jakości powietrza w aspekcie lokalnym
Przyjazna Kłodnica.
Program ochrony powietrza dla stref województwa śląskiego,
Założenia Powiatu Świeckiego do Strategii Rozwoju Województwa Kujawsko – Pomorskiego do 2020 roku
KONFERENCJA PODSUMOWUJĄCA Katowice, 28 listopada 2008 Krystyna Kubica, Anna Bogusz, Bernard Bednorz, Jan Drużyński, Robert Kubica, Sławomir Pasierb, Andrzej.
Wykaz dworców na terenie województwa małopolskiego typowanych do przekazania jednostkom samorządu terytorialnego.
Szanse i problemy związane z nowym prawem odpadowym Paweł Karpiński Pełnomocnik Marszałka ds. Odnawialnych Źródeł Energii.
Wsparcie finansowe WFOŚiGW projektów związanych z odnawialnymi źródłami energii Pawłowice, r Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki.
L I S T A PRZEDSIĘWZIĘĆ PRIORYTETOWYCH DO DOFINANSOWANIA PRZEZ WOJEWÓDZKI FUNDUSZ OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNEJ W KIELCACH w 2015 ROKU.
XIV Małopolska Konferencja Samorządowa
PLAN GOSPODARKI NISKOEMISYJNEJ
USTAWA ANTYSMOGOWA Tadeusz Arkit Poseł na Sejm RP.
Likwidacja niskiej emisji wspierająca wzrost efektywności energetycznej i rozwój rozproszonych odnawialnych źródeł energii Miasto Grybów.
Walka o czyste powietrze szansą dla rozwoju energetyki Paweł Smoleń, ERBUD SA Członek Zarządu ds. Energetyki i Przemysłu Październik 2015.
Miejski Zakład Energetyki Cieplnej w Chojnicach Sp. z o.o. S. K.
Stan środowiska w 2013 r. na obszarze LGD Gościniec 4 Żywiołów Renata Bukowska Prezes LGD Gościniec 4 Żywiołów Lipiec, 2014 r.
Czy mamy prawo do czystego powietrza?
GMINA CZERWIŃSK NAD WISŁĄ PLAN GOSPODARKI NISKOEMISYJNEJ DLA GMINY CZERWIŃSK NAD WISŁĄ inż. Bartosz Palka IGO Sp. z o.o. Instytut Gospodarowania Odpadami.
Kraków miastem bez niskiej emisji w 2019 r. Andrzej Guła, Krakowski Alarm Smogowy 7 kwietnia 2016 r.
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.. Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla miasta: SPOTKANIE Z MIESZKAŃCAMI Miejski Ośrodek Kultury w Józefowie ul.
Diagnoza 2014 Strategia Rozwoju Gminy Siepraw Krzysztof Kwatera LM Consulting Krzysztof Kwatera Siepraw, 28 września 2015 r.
o Wskaźnikami krytycznymi są ponadnormatywne stężenia pyłów PM10 i PM2,5 oraz stężenia benzo(a)pirenu o Zła jakość powietrza utrzymuje się w całej Polsce,
Program ochrony powietrza dla województwa małopolskiego Piotr Łyczko Kierownik Zespołu Ochrony Powietrza Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego.
KONFERENCJA DLA PRZEWODNICZĄCYCH GMINNYCH KOMISJI ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH Danuta Janusz Ekspert Wojewódzki ds. Informacji o Narkotykach i.
Wykorzystanie sieci społecznościowych w ochronie środowiska Prof. Dariusz CZERWIŃSKI Dr. Marek MIŁOSZ Instytut Informatyki Politechnika Lubelska.
Katowice, r.. Podział powierzchni miasta Katowice Emisja zanieczyszczeń powietrza z zakładów szczególnie uciążliwych w latach Emisja.
1.KRYTERIA WYBORU PRZEDSIĘWZIĘĆ FINANSOWANYCH ZE ŚRODKÓW WFOŚiGW w KIELCACH 1.LISTA PRZEDSIĘWZIĘĆ PRIORYTETOWYCH DO DOFINANSOWANIA PRZEZ WFOŚiGW w KIELCACH.
Departament Rozwoju Regionalnego Poddziałanie Efektywność energetyczna i gospodarka niskoemisyjna ZIT Schemat: Termomodernizacja w obiektach nie.
Departament Rozwoju Regionalnego Poddziałanie Efektywność energetyczna i gospodarka niskoemisyjna ZIT Schemat: Termomodernizacja w obiektach należących.
Program Ograniczenia Niskiej Emisji na terenie Gminy Brzeszcze.
Dotacja na inwestycję w OZE RPO Łódzkie
UCIEPŁOWNIENIE MIASTA WOJKOWICE
UCHWAŁA ANTYSMOGOWA Marcin Podgórski
UCHWAŁA w trybie art. 96 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r
Jakość Powietrza w Polsce
Stan środowiska w województwie małopolskim w 2016 roku
programów ochrony powietrza planów działań krótkoterminowych
Bałtycka Agencja Poszanowania Energii
Kraków miastem bez niskiej emisji w 2019 r.
Incydent smogowy wnioski
Stan powietrza w woj. małopolskim – pył zaw. PM10
Polska bez smogu. Propozycja ustawy
Poprawa jakości powietrza poprzez rozwój ciepła systemowego
„Czy wiesz czym oddychasz”?
Monitoring powietrza atmosferycznego w Gdańsku
Średnie narażenie na pył PM 2,5 Miasto Średnie narażenie na pył PM 2,5 Kraków/Górny Śląsk 32/31 Rybnik, Bielsko-Biała, Kalisz 28 Poznań, Legnica 25.
Green Key MIASTO I Gmina GOŁAŃCZ Program ochrony środowiska dla Miasta i Gminy Gołańcz na lata z perspektywą do roku 2025 Gołańcz, grudzień.
Program Priorytetowy „OGRANICZENIE NISKIEJ EMISJI
Likwidacja niskiej emisji i modernizacja ciepłownictwa w kontekście wymagań dyrektywy MCP Kraków, września 2017 r. 1.
Program „Czyste Powietrze”
PROBLEMY JAKOŚCI POWIETRZA W ŚWIETLE BADAŃ MONITORINGOWYCH
TRUCIZNY Z DOMOWEGO KOMINA
Projekt „Piotrkowski Alarm Smogowy - Piotr_AS w akcji – edukacja ekologiczna mieszkańców Piotrkowa Trybunalskiego i powiatu piotrkowskiego”
Zanieczyszczenie powietrza w aspekcie jakości życia
Omówienie prac nad realizacją
Program ochrony powietrza dla województwa małopolskiego
Wdrożenie systemu zarządzania jakością powietrza
Zapis prezentacji:

Zastępca Małopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska WOJEWÓDZKI INSPEKTORAT OCHRONY ŚRODOWISKA W KRAKOWIE 31-011 KRAKÓW, PL. SZCZEPAŃSKI 5 JAKOŚĆ POWIETRZA W MAŁYCH MIEJSCOWOŚCIACH – PERSPEKTYWY SKUTECZNIEJSZEGO ZMNIEJSZANIA NISKIEJ EMISJI Zastępca Małopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska Ryszard Listwan Kraków, 01 czerwiec 2017r.

Monitoring jakości powietrza w 2016 roku

WSKAŹNIKI ZŁEJ JAKOŚCI POWIETRZA Wskaźnikami krytycznymi są ponadnormatywne stężenia pyłów PM10 i PM2,5 oraz stężenia benzo(a)pirenu Zła jakość powietrza utrzymuje się w całej Polsce, lecz szczególnie duże przekroczenia poziomów dopuszczalnych występują w Polsce Południowej.

Jedną z głównych przyczyn występowania na terenie Śląska i Południowo- zachodniej Małopolski przekroczeń dopuszczalnych stężeń dwutlenku siarki jest praktyka dostarczania do punktów sprzedaży paliw stałych, węgla brunatnego i paliw odpadowych zawierających nadmiar siarki. W okresie zimowym stanowi to dla jakości powietrza istotny problem.

GŁÓWNE PRZYCZYNY PRZEKROCZEŃ DOPUSZCZALNEGO POZIOMU PYŁU PM10 88,21 % Źródło danych : PMŚ Instytut Ochrony Środowiska Warszawa 2014r Legenda: S1 - oddziaływanie emisji związanej z intensywnym ruchem pojazdów w centrum miasta S2 - oddziaływanie emisji związanej z ruchem pojazdów na głównej drodze leżącej w pobliżu stacji S3 - oddziaływanie emisji z zakładów przemysłowych, ciepłowni, elektrowni zlokalizowanych w pobliżu stacji pomiarowej S5 - oddziaływanie emisji związanych z indywidualnym ogrzewaniem budynków S16 - emisja wtórna zanieczyszczeń pyłowych z powierzchni odkrytych, np. dróg, chodników, boisk

Średnioroczne stężenia pyłu zawieszonego PM10 w latach 2012 - 2016

Średnioroczne stężenia pyłu zawieszonego PM10 w 2016 roku

Częstość przekraczania normy dobowej pyłu zawieszonego PM10 w latach 2012 - 2016

Średnioroczne stężenia benzo(a)pirenu w pyle zawieszonym PM10 w latach 2012 - 2016

Jakość powietrza w województwie małopolskim w styczniu 2017 roku 2016 Średnie stężenie BaP w Rabce wyniosło 28,6 ng/m3

Jakość powietrza w województwie małopolskim w pierwszym kwartale 2017 roku (PM10) dopuszczalna l. dni z przekroczeniem normy dobowej w roku (35)

Stężenia BaP w styczniu i lutym 2017 roku norma roczna BaP 1 ng/m3

Współpraca z samorządami Małopolski Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska 8/29

Priorytetowe zadania zespołu stworzenie mechanizmu finansowego stworzenie gminnych programów oraz inwentaryzacja źródeł niskiej emisji uzyskanie środków na wymianę systemów grzewczych edukacja Na lata 2014-2016 w 18 miastach uruchomiono sieć dodatkowych /okresowych/ pomiarów zanieczyszczenia powietrza ds. lokalnych programów ochrony powietrza Sekcje Podzespołu Sekcja I Aglomeracja Krakowska Niepołomice Miechów Skawina Proszowice Wieliczka Słomniki Krzeszowice Sułkowice Myślenice Sekcja II Chrzanów Zator Oświęcim Trzebinia Kęty Brzeszcze Wolbrom Olkusz Kalwaria Zebrzydowska Andrychów Wadowice Sekcja III Sucha Beskidzka Powiat suski koordynowany przez Starostwo Maków Podhalański Zembrzyce Zawoja Jordanów Zakopane Rabka Nowy Targ Szczawnica Bukowina Tatrzańska Sekcja IV Nowy Sącz Piwniczna Krynica Gorlice - Szymbark Mszana Dolna Limanowa Muszyna Sekcja V Tuchów Tarnów Dąbrowa Tarnowska Wojnicz Bochnia Brzesko Zorganizowano: 23 duże spotkania i konferencje, 46 konsultacji w gminach i starostwach, 6 pokazów nowoczesnych kotłów na paliwa stałe, 2 szkolenia w/s składania wniosków na dofinansowywanie wymiany kotłów na paliwa stałe. Małopolski Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska 10/29

Pomiary okresowe w latach 2014-2016

Departament Środowiska Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego ROZSZERZENIE SIECI MONITORINGU ZWIĘKSZA OBSZAR OBJĘTY PROGRAMEM OCHRONY POWIETRZA WOJEWÓDZTWO MAŁOPOLSKIE Percentyl 90,4 ze stężeń 24-godzinnych pyłu zawieszonego PM10 Program Ochrony Powietrza – Rok 2009 Program Ochrony Powietrza – Rok 2013 Departament Środowiska Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego

Pomiary okresowe w latach 2014-2016

Średnioroczne stężenia benzo/a/pirenu w pyle zawieszonym PM10 NALEŻY ZWIĘKSZYĆ TEMPO PROGRAMÓW NAPRAWCZYCH Średnioroczne stężenia benzo/a/pirenu w pyle zawieszonym PM10 poziom dopuszczalny (1 ng/m3) pomiary okresowe

PIERWSZE EFEKTY REALIZACJI PROGRAMU OCHRONY POWIETRZA Poziom dopuszczalny 40 µg/m3 Dopuszczalna częstość przekraczania poziomu dopuszczalnego w roku kalendarzowym (35 dni) Poziom dopuszczalny 1 ng/m3

PROBLEMY Z FINANSOWANIEM POP Z końcem 2015 roku bardzo wzrosła dynamika składanych przez gminy wniosków o wymiany wysokoemisyjnych urządzeń grzewczych w mniejszych miejscowościach. Dotyczy to wniosków składanych do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ( program PONE – do 50% dofinansowania), oraz do programu KAWKA finansowanego przez Narodowy i Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (dla miejscowości większych niż 5 tysięcy mieszkańców. ILOŚĆ SKŁADANYCH WNIOSKÓW PRZERASTA MOŻLIWOŚCI FUNDUSZY OCHRONY ŚRODOWISKA ISTNIEJE ZAGROŻENIE ZAHAMOWANIA PROGRAMU OCHRONY POWIETRZA W MAŁOPOLSCE

AKTYWNE DZIAŁANIA NA SZCZEBLU WOJWÓDZKIM 23 stycznia 2017 r. Sejmik Województwa Małopolskiego przyjął uchwałę wprowadzającą na obszarze województwa małopolskiego ograniczenia i zakazy w zakresie eksploatacji instalacji, w których następuje spalanie paliw. Oznacza to, że: Od 1 lipca 2017 roku w całej Małopolsce zacznie obowiązywać zakaz spalania (także w piecach domowych) mułów i flotów węglowych. Od 1 lipca 2017 roku osoby, które budują nowy dom, przeprowadzają remont z wymianą kotła lub kominka albo wymieniają kocioł lub kominek na nowy, będą zobowiązane zainstalować nowoczesne urządzenie spełniające najwyższe standardy. Od 1 lipca 2017 roku wprowadzony zostanie zakaz spalania drewna i biomasy o wilgotności powyżej 20%. Oznacza to, że drewno przed spaleniem powinno być sezonowane. Do końca 2022 roku konieczna będzie wymiana kotłów na węgiel lub drewno, które nie spełniają żadnych norm emisyjnych. Mieszkańcy będą mieli 6 lat na wymianę tych kotłów. Obecnie istnieje możliwość skorzystania za pośrednictwem gmin. W przyszłości – po zakończeniu programów dofinansowania – użytkownicy będą zobowiązani wymienić je we własnym zakresie. Kontrola przestrzegania wymagań uchwały w odniesieniu do urządzeń grzewczych w budynkach mieszkalnych będzie spoczywała na władzach gmin.

Główne postulaty zmian prawnych Uregulowanie parametrów jakościowych paliw stałych dopuszczonych do sprzedaży w Polsce Określenie parametrów technicznych i wielkości emisji zanieczyszczeń dla nowych kotłów na paliwa stałe 3. Umożliwienie Radzie Miasta wdrożenie strefy ograniczonej emisji komunikacyjnej GŁÓWNE POSTULATY ZMIAN PRAWNYCH: Uregulowanie parametrów jakościowych paliw stałych dopuszczonych do sprzedaży w Polsce w celu wyeliminowanie najgorszych gatunków węgla: miałów i mułów sprzedawanych osobom fizycznym, Określenie parametrów technicznych i wielkości emisji zanieczyszczeń dla nowych kotłów na paliwa stałe instalowanych w budynkach oraz procedury kontroli tych parametrów przez służby kominiarskie, Umożliwienie radzie miasta wdrożenie strefy ograniczonej emisji komunikacyjnej mającej na celu ograniczenie wjazdu dla samochodów nie spełniających wymagań norm spalin np. Euro 3 lub Euro 4. Co roku na polski rynek trafia 140 000 kotłów pozaklasowych, zwanych potocznie „śmieciuchami”, w których można spalić wszelkiego rodzaju paliwa a nawet odpady. Emisje pyłu czy benzo[a]pirenu z takich kotłów są kilkanaście razy wyższe niż z kotłów nowoczesnych. Każdego roku na polski rynek trafia 140 000 kotłów pozaklasowych

Działania krótkoterminowe Poziomy zagrożenia ustala się w oparciu o wartości stężeń pyłu PM10, ozonu oraz dwutlenków siarki i azotu. Ustala się 3 stopnie zagrożenia zanieczyszczeniem powietrza: I stopień zagrożenia (kod żółty), II stopień zagrożenia (kod pomarańczowy), III stopień zagrożenia (kod czerwony).

Reprezentatywność stacji automatycznego monitoringu powietrza dla celów wprowadzania stopni zagrożenia

Zadania Wojewódzkiego Centrum Zarządzania Kryzysowego, centrów powiatowych i gmin WCZK monitoruje wprowadzanie działań w odpowiednich jednostkach przez informacje zwrotne od odpowiedzialnych organów i podmiotów wskazanych do realizacji zadań, WCZK przekazuje komunikaty o wprowadzeniu II i III stopnia zagrożenia do powiatowych centrów zarządzania kryzysowego, a centra powiatowe do gmin na swoim obszarze, powiatowe centra zarządzania kryzysowego w porozumieniu z gminami przekazują do dyrektorów jednostek oświatowych (szkół, przedszkoli, żłobków) oraz opiekuńczych informację o konieczności ograniczenia długotrwałego przebywania podopiecznych na otwartej przestrzeni dla uniknięcia narażenia na wysokie stężenia zanieczyszczeń, powiatowe centra zarządzania kryzysowego w porozumieniu z gminami przekazują do dyrektorów szpitali i przychodni podstawowej opieki zdrowotnej informację o możliwości wystąpienia większej ilości przypadków nagłych (np. wzrost dolegliwości astmatycznych lub niewydolności krążenia) z powodu wystąpienia wysokich stężeń zanieczyszczeń.

Działania związane z wprowadzeniem III stopnia zagrożenia zanieczyszczenia powietrza pyłem PM10 WCZK lub Wojewoda Małopolski wprowadzając III stopień zagrożenia biorąc pod uwagę obszar objęty zagrożeniem oraz warunki meteorologiczne podejmuje decyzję o wprowadzeniu określonych w POP-ie działań: Intensywne kontrole palenisk domowych w zakresie przestrzegania spalania odpadów, Apele do mieszkańców o czasowe wykorzystanie innych źródeł ogrzewania (np. elektrycznego, gazowego), Czasowy zakaz palenia w kominkach, Ograniczenie ruchu pojazdów, Czasowe ograniczenie emisji z przedsiębiorstw, Ograniczenie pylenia ze źródeł niezorganizowanych, Zakaz palenia pozostałości roślinnych na powierzchni ziemi, Czasowe zawieszenie uciążliwych prac budowlanych, Czyszczenie ulic na mokro.

Małopolski Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska 26/29 KONTROLE WYKONYWANYCH PRZEZ GMINY ZADAŃ, OKREŚLONYCH W POP DLA WOJEWÓDZTWA MAŁOPOLSKIEGO: Podstawa prawna art. 96a. 1. ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. – Prawo Ochrony Środowiska Kontrolę przeprowadza: Małopolski Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska w przypadku niedotrzymania terminów realizacji zadań określonych w POP oraz planach działań krótkoterminowych Kara pieniężna w wysokości od 10 000 zł do 500 000 zł Wysokość kary zależy od ilości i wagi stwierdzonych uchybień oraz naruszonych przez organ obowiązków Małopolski Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska 26/29

Dziękuję za uwagę