Etyka zawodów prawniczych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Kantowska koncepcja czasu i przestrzeni
Advertisements

Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Wiek XVIII – wiek Oświecenia. „Sapere aude
Tradycja europejska stworzyła sześć wielkich teorii etycznych:
Trzy główne wymiary etyki chrześcijańskiej to:
Źródła zobowiązań.
Humea krytyka pojęć przyczynowości i substancji Andrzej Łukasik Instytut Filozofii UMCS
Normy praktyki zawodowej
Dobro.
Granice poznania. Granice poznania.
Skąd pochodzą zasady moralne?
Co cię gryzie? Czyli kilka słów o sumieniu.
Wierzyć czy nie wierzyć? Motywy wiary.
FILOZOFIA NOWOŻYTNA Immanuel Kant
Ja jestem Bogiem Miłości
„Człowiek jest otwarty na Boga”
Prawdy oczywiste Dobre praktyki w biznesie - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA: |
PRAWO ADMINISTRACYJNE
W RÓŻNYCH FORMACH AGONISTYKI SPORTOWEJ
ETYKA ŻYCIA SPOŁECZNEGO
Słowo Życia Październik 2009.
Piotr Makowski Instytut Filozofii Uniwersytet im. Adama Mickiewicza
Przyrzeczenie harcerskie
Pedagogika szkoły wyższej
Wiek XVIII – wiek Oświecenia. „Sapere aude
Lekkoatletyka moją pasją 
Intuicjonizm etyczny George’a E. Moore’a
SZEŚĆ ZASAD REALIZMU POLITYCZNEGO
PSY.
Stosunki prawne.
2014/2015 FILOZOFIA NOWOŻYTNA Miłowit Kuniński Kolegium Filozoficzno-Teologiczne Polskiej Prowincji Dominikanów.
XVIII Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży „Szkoła demokracji” Moderatorzy: Adrianna Moraczewska; Viktoria Brzeska.
WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie 11 WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI.
SWOBODA UMÓW SWOBODA UMÓW. 1) swoboda umów wiązana jest z pojęciem kompetencji: Z. Radwański: kompetencja do kształtowania przez podmioty wiążących je.
Dr hab. Mariusz Jagielski EKONOMICZNE ASPEKTY KONSTYTUCJI -własność Wydział Prawa i Administracji.
Czyn ludzki - Istota czynu ludzkiego
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Wykład nr 2 Wielkie pytania filozoficzne
V rok NSPZ Teoria i Filozofia Prawa
ekspozycja wybranych pojęć etycznych Paweł Jabłoński
Zasady etyki prawniczej
NEOLIBERALNA FILOZOFIA PRAWA RONALDA DWORKINA Teoria i filozofia prawa.
Wypadki przy pracy Akty prawne Definicje
Każdy z nas jest filozofem – zagadnienia wstępne Materiały dla II klasy LO.
Lekcja dla klasy z elementami bioetyki
 S. Wronkowska, Z. Ziembiński „Zarys teorii prawa”
Prawo natury (jusnaturalizm)
Etyka zawodów prawniczych
Stosunki a sytuacje administracyjnoprawne
Relacja prawnik - klient
Etyka – AKSJOLOGIA Dlaczego wartości?!.
Przegląd stanowisk w etyce
Etyka zawodowa prawników - wprowadzenie
Etyka zawodowa prawników - wprowadzenie
Etyka adwokacka i etyka radców prawnych
H.L.A. Hart uważał, iż pod terminem „pozytywizm” kryje się we współczesnej literaturze brytyjskiej i amerykańskiej zbiór następujących twierdzeń:
Norma postępowania jako wyrażenie języka
Etyka zawodów prawniczych
Krzysztof J. Jankowski LL.M.
Zasada lojalności.
System prawa.
Zasada lojalności.
Podstawowe pojęcia prawa i prawoznawstwa wykład 2
System prawa.
Norma postępowania jako wyrażenie języka
PSALM 139.
Relacja prawnik - klient
SWOBODA UMÓW.
Powołani do wspólnoty? K. Wójtowicz, 1992.
Obywatel w gospodarce rynkowej Prawa pracodawcy i pracownika Formy zatrudnienia Dokumenty aplikacyjne.
Zapis prezentacji:

Etyka zawodów prawniczych Deontologia (albo czy można rzucać karłem?)

Pojęcie deontologii „Rodzaj teorii moralnej, która dąży do ugruntowania moralności na prawie moralnym lub normie moralnej, które podmiot moralny ma obowiązek przestrzegać”. O. Kuusela, Key Terms in Ethics Greckie deon – obowiązek, co powinno zostać uczynione

Podstawowe pytania deontologii Jak uzasadnić obowiązywanie norm moralnych? Jak ustalić treść norm moralnych? Jak wnioskować z ogólnych norm na konkretne przypadki?

Dwie odmiany deontologii

Deontologia kantowska http://2ryby.pl/film/piosenka-filozoficzna-kant/

Deontologia kantowska Aprioryczne podstawy moralności: Dobra wola „Dobra wola nie jest dobra ze względu na swoje dzieła i skutki ani ze względu na swą zdatność do osiągnięcia jakiegoś zamierzonego celu, lecz jedynie przez chcenie, tj. sama w sobie” Rozum i prawo kontra skłonność

Skutki i skłonności kontra prawo „Do pewnego przedmiotu jako skutku mojego zamierzonego czynu mogę mieć wprawdzie skłonność, nigdy jednak nie mogę mieć dla niego szacunku, a to dlatego, że jest on tylko skutkiem, a nie czynnością woli. Również nie mogę mieć szacunku dla skłonności w ogóle, tak dla własnej jak dla cudzej, mogę ją co najwyżej w pierwszym wypadku pochwalać, w drugim niekiedy nawet lubić, tj. uważać za pomyślną dla mej własnej korzyści. Tylko to, co łączy się z moją wolą wyłącznie jako przyczyna, nigdy zaś jako skutek, co nie służy mej skłonności, aleją przezwycięża, a przynajmniej przy [dokonywaniu] wyboru zupełnie ją wyłącza z obrachunku, a więc tylko prawo samo w sobie może być przedmiotem szacunku, a tym samym nakazem”.

Rozumem rozpoznane prawo Dlaczego tylko ono stanowi właściwą podstawę moralności? Skłonności i skutki mają charakter empiryczny (aposterioryczny) Idea uniwersalności Idea autonomii (Kant jako pisarz S-F)

Jak ustalić treść takiego prawa? Test uniwersalizacji „Ponieważ pozbawiłem wolę wszelkich popędów, które by dla niej mogły wyniknąć z poddania się jakiemukolwiek prawu, przeto nie pozostaje nic prócz ogólnej zgodności czynów z prawem w ogóle” Imperatyw kategoryczny: Postępuj tylko według takiej maksymy, dzięki której możesz zarazem chcieć, żeby stała się powszechnym prawem. Alternatywna formuła: Postępuj tak, byś człowieczeństwa tak w twej osobie, jako też w osobie każdego innego używał zawsze zarazem jako celu, nigdy tylko jako środka.

Inspiracje kantowskie Idea autonomii podmiotu

Inspiracje kantowskie Nie traktuj człowieczeństwa jako środka

Inspiracje kantowskie Etyka „kodeksowa” a wymóg uniwersalizacji: Czy Kant dopuszcza istnienie kodeksów etyki zawodowej?