Rada Dialogu Społecznego: ’face lifting’ czy realna zmiana?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Najważniejsze zmiany w Ustawie o pożytku publicznym
Advertisements

Koncepcja utworzenia Mazowieckiej Rady Działalności Pożytku Publicznego.
Prawo administracyjne
PRAWO FINANSOWE.
Charakterystyka władzy wykonawczej
TECHNIKI GŁOSOWANIA: SEJM, SENAT
Skład i rola Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny
Procedura ustawodawcza
Wielkopolski Urząd Wojewódzki w Poznaniu
Wyznaczanie oraz zmiana obszaru i granic aglomeracji
Informacja nt. stanu prac nad nowelizacją rozporządzenia w sprawie KSOW oraz zarządzenia w sprawie powołania Grupy Roboczej ds. KSOW.
Procedura oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięć, dla których sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko jest obligatoryjne (tzw. grupa.
Statut Młodzieżowej Rady Gminy Moszczenica
Ryszard Chruściak / Rafał Świć
Rada Unii Europejskiej (fr. Conseil de l'Union européenne; ang
Rada Rodziców jako organ szkoły
Funkcjonowanie Wojewódzkich Komisji Dialogu Społecznego reguluje: – ustawa z dnia 6 lipca 2001 r. o Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych.
Statut Młodzieżowej Rady Gminy Moszczenica
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Procedura przyjmowania dokumentów rządowych według nowego Regulaminu pracy Rady Ministrów Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w.
1 Rola organu restrukturyzacyjnego w procesie restrukturyzacji finansowej Ministerstwo Zdrowia.
Rząd i prezydent.
Konstytucja po roku 1989 Alicja Klich II Lbh.
Regionalny Program Operacyjny
Wybór przedstawicieli organizacji pozarządowych do Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata
Funkcja kreacyjna Sejmu. Współcześnie obserwujemy w różnych państwach demokratycznych grupę organów państwowych, w których powoływanie zaangażowany jest.
Redagowanie tekstów jednolitych rozporządzeń
Źródła prawa powszechnie obowiązującego i miejsce jego ogłoszenia
Funkcje, skład, odpowiedzialność Mgr Przemysław Mazurek
SAMORZĄD UCZNIOWSKI A PRAWO
UPRAWNIENIA RADY PEDAGOGICZNEJ Narada szkoleniowa dyrektorów Jola nta Lenkiewicz – Broda Eugeniusz Półtorak Białystok, 21 luty 2008 r.
Walne zgromadzenie zgromadzenie wspólników Zagadnienia organizacyjno - prawne.
Ustrój samorządu terytorialnego
Władza ustawodawcza cz. II
Przygotowała Iwona Dyś
I NSP grupa 9, 10 Prezydent RP I NSP grupa 9, 10.
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Wojewódzka Rada do spraw Potrzeb Zdrowotnych. Powstanie Wojewódzkiej Rady do spraw Potrzeb Zdrowotnych: Art. 95 b ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o.
Propozycja współpracy Pracodawców RP z regionalnymi partnerami 2 września 2015 r.
Zidentyfikowane problemy
Temat: Władza sądownicza w Polsce.
Temat: Władza ustawodawcza w Polsce. 1.Sejm i senat. a.Z wyjątkiem lat i parlament był zawsze dwuizbowy; b.posłowie i senatorowie są.
Temat: Rada Ministrów. Cele lekcji
 szczególny organ powiązany z parlamentem, czuwający nad prawidłowością postępowania administracji publicznej wobec obywateli  zadania konstytucyjne.
 Istota instytucji  organizacyjna odrębność i niezależność od struktur rządowych  wyspecjalizowanie fachowe  zorientowanie na działalność kontrolną.
1.  odpowiedzialność konstytucyjna – odpowiedzialność za naruszenie prawa realizowana z inicjatywy parlamentu bądź prezydenta przed organem władzy sądowniczej.
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO zajęcia 2
Zmiany w przepisach o ocenach oddziaływania na środowisko Monika Stańczak Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Zmiany w RPO WK-P na lata Zmiany w RPO WK-P na lata
Gdańska Rada Oświatowa Podstawa prawna powołania oraz kompetencje.
ZADANIA WŁASNE I ZADANIA ZLECONE J.S.T.
Przygotowała Iwona Dyś - Branicka Grupa 2,9 I NSP
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
UST 3.
Statutowe i porządkowe akty prawa miejscowego
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 3.
Rozporządzenie jako źródło prawa administracyjnego
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 5.
I NSP grupa 2,9 Prezydent RP I NSP grupa 2,9.
Komisje Dialogu Obywatelskiego
Zasady funkcjonowania Komitetu do spraw Umowy Partnerstwa
Trybunał Konstytucyjny
Władza ustawodawcza cz. II
autorstwa posłów z Klubu poselskiego Prawa i Sprawiedliwości
Naczelne a centralne organy administracji rządowej
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
Skutki podatkowe sprzedaży nieruchomości, odzyskanej przez spadkobiercę wywłaszczonego właściciela wyrok WSA w Warszawie z r., III SA/Wa 517/17.
Sądy Administracyjne w Polsce
Wrocławska Rada Działalności Pożytku Publicznego
Zapis prezentacji:

Rada Dialogu Społecznego: ’face lifting’ czy realna zmiana? dr Wojciech Warski Business Centre Club

Dlaczego RDS jest skuteczniejsza niż TK? …bo zerwano z utopią jednomyślnego uchwalania stanowisk! Obecny system głosowania to „głosowanie grupami” – oddzielnie strona pracodawców, oddzielnie zw. zawodowych Dla przyjęcia stanowiska przez stronę wystarczy większość głosów w obecności 2/3 członków Rady reprezentujących stronę

Uchwały strony społecznej vs. uchwały RDS RDS r. podjęła 52 uchwały strony społecznej (zw. zawodowe i pracodawcy, zgodnie z art.5 ust.2 Ustawy) a jedynie 26 uchwał RDS (włącznie ze stroną rządową) Uchwały całej RDS są w większości porządkowe Strona społeczna opiniuje projekty założeń ustaw i projekty ustaw (art.5 ust.1) ale nie opinuje tzw. projektów poselskich Ostatnie merytoryczne uchwały RDS podjęto na początku 2017 r., co wskazuje na rosnące rozbieżności opinii ze stroną rządową

Szersze umocowanie formalne RDS niż TK Poszerzenie zakresu merytorycznego Rady o każdy temat, który strona uzna za mający duże znaczenie społeczne lub gospodarcze (art.4) Strona społeczna zyskała uprawnienia do: przygotowania dla RM uzgodnionych projektów założeń ustaw i projektów ustaw (art.7 ust.1) wnioskowania o przeprowadzenie wysłuchania publicznego (art.8 ust.1) występowania do właściwego ministra z wnioskiem o wydanie lub zmianę ustawy

Nowelizacja ustawy o RDS ’2017 Poszerzenie zakresy wydawania opinii przez RDS Wnioskowanie o przedstawianie opinii RDS Sejmowi i Senatowi (art.14a) Wnioskowanie do ministra finansów o interpretacje ogólnej prawa podatkowego (art.14b) Możliwość podejmowania uchwały również strony społecznej drogą głosowania korespondencyjnego (art.30a) – wymagana jednomyślność

„Nowe życie” Wojewódzkich RDS w świetle nowelizacji Znaczące doprecyzowanie uprawnień WRDS do zajmowania stanowisk, wyrażania opinii i wzywania strony do zajęcia stanowiska (art.42 ust.1a-1e) Formalne ustanowienie łączności miedzy przewodniczącym WRDS a prezydium RDS Pozostawienie pracy WRDS jako zadania zleconego marszałkom przez administrację Urealnienie finansowania !