Jak uczyć o uchodźcach? Szkolenie dla edukatorów i edukatorek

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
BiznesKlasa UNICEF – projekt edukacji humanitarnej.
Advertisements

Edukacja globalna w praktyce szkolnej
Warsztaty psychologiczne
Przeciwdziałanie przemocy domowej
ZABURZENIA LĘKOWE „Niełatwo jest być odważnym, kiedy jest się tylko Bardzo Małym Zwierzątkiem” – rzekł Prosiaczek pociągając noskiem.
Rok szkolny 2009 / 2010 PEDAGOG SZKOLNY BOŻENA BOGOJŁO PSYCHOLOG EWA BOGUSZ - DURCZAK.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego CENTRUM INTEGRACJI UCHODŹCÓW Fundacja Edukacji i Twórczości.
Niepełnosprawni w dobie informacji elektronicznej Nauka, terapia, poradnictwo zawodowe ! Jak z nich umiejętnie korzystać? Prof. Bassam Aouil (Ph.D) Instytut.
Skąd się biorą problemy dzieci w nauce?
Edukacja a różnica kulturowa.
Konferencja szkoleniowa dla nauczycieli 09 listopada 2004 ZSO I Liceum Ogólnokształcące w Raciborzu.
Program wychowawczy Gimnazjum na rok szkolny 2011/2012 UCZĘ SIĘ ODPOWIEDZIALNOSCI ZA SIEBIE I NNNYCH Rozwój ucznia INTELEKTUALNYPSYCHICZNYSPOŁECZNYFIZYCZNY.
Świadomość, która obala stereotypy
w społecznym kontekście rozwoju nastolatka
Robert Łuczak Warszawa, 14 września 2013 r.
Projekt Integracja dla samodzielności współfinansowany jest przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Tytuł projektu: Centrum Integracji Uchodźców Nazwa projektodawcy: Fundacja Edukacji i Twórczości. kwiecień 2010 r. Urząd Marszałkowski Województwa.
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
Projekt systemowy Na dobrej drodze – aktywizacja osób bezrobotnych miasta Rejowiec Fabryczny współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Szkole Podstawowej w Licheniu Starym
W Szkole Podstawowej w Gostkowie Rok szkolny 2013/2014.
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
Współpraca z innymi szkołami Gimnazjum nr 12 w Tychach.
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
PEDAGOG SZKOLNY.
Date © AchieveGlobal, Inc LEARN. PERFORM. GROW. Szkolenia, które przynoszą rezultaty.
Program edukacyjny „Zosia Samosia idzie w świat”
Opracowała Agnieszka Balcerak
Reintegracja społeczna i zawodowa poprzez program zatrudnienia socjalnego.
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
POMORSKIE CENTRUM PSYCHOEDUKACJI, DIAGNOZY I TERAPII W GDAŃSKU.
Postrzeganie edukacji globalnej przez nauczycieli i nauczycielki
GRUNDTVIG PROJEKT OPEN HAND Pomocna dłoń Realizacja projektu od sierpnia 2011r. do lipca 2013r. Projekt finansowany przez Unię Europejską
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
EWALUACJA LOKALNEGO SYSTEMU PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE - DOŚWIADCZENIA DOTYCZĄCE SPOSOBÓW POMAGANIA I NASILENIA STRESU POURAZOWEGO (PTSD) Z.
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Aktywne szkoły na rzecz globalnej odpowiedzialności Polska Akcja Humanitarna.
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
Co może zrobić szkoła, a co powinni zrobić wcześniej rodzice ?
Małe dziecko w systemie edukacji
PSYCHOGIA BOHATERA WEDŁUG TERAPII KREATYWNEJ.
Zygmunt Korzeniewski. Na początek zastanów się, po co jest dana metoda? Jeśli chcesz, uzupełnij podane informacje: Zygmunt Korzeniewski.
Zarządzanie innowacją. Adaptacja i zastosowanie sprawdzonych rozwiązań hiszpańskich na gruncie polskim. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
O Ś RODEK INTERWENCJI Kryzysowej Ul. Mickiewicza 31 Sucha beskidzka.
Spotkanie informacyjne. Młodzi i Samodzielni – Program na rzecz aktywizacji społeczno-zawodowej.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
UCHODŻCY I MIGRANCI Forum organizacji pozarządowych kwietnia 2016 r. Oferta pomocy społecznej dla uchodźców.
Przykładowe metody prowadzenia spotkań partnerskich 1. Metody przekazywania informacji: wykłady, prezentacje, materiały audiowizualne, teksty do czytania.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Realizowany przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Iławie Projekt „Masz Okazję – Pomóż Sobie”
Ro Roczny Plan Wspomagania Roczny Plan Wspomagania – plan zbudowany na bazie oferty doskonalenia realizowanej w danej szkole/ przedszkolu. RPW obejmuje.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Dobry Rodzic – Dobry Start. Dlaczego warto podejmować działania profilaktyczne skierowane do rodziców małych dzieci?
SZKOŁA PODSTAWOWA W CHARŁUPI MAŁEJ BENEFICJENT PROGRAMU ERASMUS+
-w ramach akcji partnerstwa strategiczne w konkursie wzięło udział 351 projektów, - do realizacji zatwierdzono 77 - nasz projekt uzyskał 91 na 100 punktów.
1 DZIAŁANIE 7.4 NIEPEŁNOSPRAWNI NA RYNKU PRACY Termin ogłoszenia konkursu: III kwartał 2012 r. Planowana alokacja: zł Typ konkursu: OTWARTY Typ.
STOP SZOKOWI KULTUROWEMU
“Lokalny rynek pracy z perspektywy migrantów”
Nauka przedsiębiorczości w polskim systemie edukacji
Zespół Stresu Pourazowego (PTSD)
Specjalność „Promocja zdrowia”
Różni i równi. Warsztaty dla nauczycieli szkół ponadpodstawowych – moduł 1 Wprowadzenie do tematyki uchodźczej.
„Praca z osobami po traumie”
Przemoc wobec dzieci w rodzinach uchodźczych
Agnieszka Kosowicz Marta Piegat-Kaczmarczyk Polskie Forum Migracyjne
Marta Piegat-Kaczmarczyk Polskie Forum Migracyjne
Rodzice i Ja – MY Projekt socjalny
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Łapach
mgr Dorota Liberda mgr Marta Lipska mgr Ewelina Makowska
Zapis prezentacji:

Jak uczyć o uchodźcach? Szkolenie dla edukatorów i edukatorek Agnieszka Kosowicz Marta Piegat-Kaczmarczyk Zargan Nesardinova Polskie Forum Migracyjne

Polskie Forum Migracyjne Pomagamy Polakom i cudzoziemcom. Budujemy porozumienie pomiędzy ludźmi różnych kultur. Nasze działania: Informacja dla cudzoziemców i o cudzoziemcach. Pomoc dla Polaków za granicą. Kampanie informacyjne i publikacje. Edukacja międzykulturowa dla dzieci i dorosłych. Szkolenia specjalistyczne i warsztaty. Integracja międzykulturowa. Wsparcie psychologiczne.

Program szkolenia: 10.00-11.30 Uchodźcy na świecie i w Polsce 11.45-13.15 Droga do Polski z perspektywy uchodźcy 14.00-15.30 Jak uczyć o uchodźstwie i migracji 15.45-17.15 Narzędziownik trenera

Proces stawania się uchodźcą: Proces długotrwały i wielofazowy 5 faz stawania się uchodźcą: Faza przed-emigracyjna Ucieczka Dotarcie do kraju pierwszego azylu Osiedlenie się w nowym kraju (Faza re-emigracyjna)

Psychospołeczne skutki uchodźstwa Stres adaptacyjny / szok kulturowy Degradacja społeczna Trudności w znalezieniu zatrudnienia Wyuczona bezradność Luka edukacyjna Konflikty małżeńskie Konflikty międzygeneracyjne Trudności integracyjne Zmiany w zakresie tożsamości

Stres i trauma: Trauma = doświadczenie zagrożenia życia lub zdrowia, także psychicznego (lub bycie świadkiem) + ekstremalny, silny stres. PTSD (post-traumatic stress disorder) zespół stresu pourazowego DTD- posttraumatyczne zaburzenia rozwojowe u dzieci

Szok kulturowy- wpływ na funkcjonowanie   2 1 3 4 5 6

Strategie akulturacyjne Czy chcesz zachować swoje wartości i normy kulturowe? Czy chcesz przyjąć wartości i normy kulturowe kraju goszczącego? TAK NIE N I E

Strategie akulturacyjne Czy chcesz zachować swoje wartości i normy kulturowe? Czy chcesz przyjąć wartości i normy kulturowe kraju goszczącego? TAK NIE INTEGRACJA ASYMILACJA N I E SEPARACJA MARGINALIZACJA

Jak uczyć o uchodźstwie i migracji ? Wiedza + umiejętności+ nastawienie Kodeks w sprawie obrazów i wiadomości dotyczących krajów południa

Jak to jest- być uchodźcą Zrób krok do przodu, jeśli…

Przykładowe tematy do omówienia Jakie uczucia pojawiają się podczas tego zadania? Czy były takie momenty, że czuliście, że wasze prawa człowieka są nierespektowane? Czego mogą potrzebować dzieci/ ludzie będący w takiej sytuacji? Co możemy zrobić żeby ich wesprzeć?

Media o uchodźcach Krytyczne myślenie Odróżnianie faktów od opinii Klucz do dobrej edukacji globalnej

Narzędziownik trenera- metody warsztatowe Tekst do przeczytania Wykład, prezentacja Kwestionariusze, testy, qiuzy Dyskusja, burza mózgów Case studies Praca w zespołach Ćwiczenia, gry Scenki, symulacje

Bezpieczna, czy angażująca? Wpływ na pobudzenie odbiorców Bezpieczna dla uczestników

Uchodźstwo i migracja- praca w zespołach Plakat Quiz- prawda czy fałsz Wiersz/ piosenka Burza mózgów- co zrobimy w naszej drużynie/ szkole/ klasie?

Kontakt www.forummigracyjne.org Agnieszka Kosowicz a.kosowicz@forummigracyjne.org Marta Piegat-Kaczmarczyk m.piegat-kaczmarczyk@forummigracyjne.org www.forummigracyjne.org